Stol ikke på de andre trafikanter og - HOL~
Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-10-03 10:52

Tirsdag middag - den store rundkørsel i Tåstrup. Jeg kommer ad Hvens
Boulevard og skal lige over rundkørslen, altså ud ad 2. sidevej. Der er tre
baner, de to inderste er for ligeudkørende (som jeg) og den yderste er for
dem som skal ud ad 3. vej eller helt rundt.
Jeg holder i den midteste bane bag en varevogn. Vejen er våd og jeg kender
dette sted - der kan være meget glat i vådt føre - så jeg kører forsigtigt
bag efter varevognen. Ved passage af den første sidevej (Roskildevej)
blinker jeg til højre, varevognen blinker ikke, men det hæfter jeg mig ikke
ved - der er så mange, som ikke blinker når de skal. Jeg ser mig hurtigt
over højre skulder lige inden jeg skal til at svinge ad 2. vej. Da jeg ser
fremad igen er varevognen ved at bremse, han skal videre rundt og er nu i
konflikt med de andre biler, som er korrekt placeret!!
Det er alt for sent - jeg bremser, skrider og vælter - ØV. Bøvler med at få
rejst lortet op! Chaufføren kommer ud, trafikken er tæt om ørerne på mig -
det hele er lidt hektisk.

Chaufføren: "Er der sket noget? - Nå der er jo ikke sket noget!"
Jeg: "Du er forkert placeret, og din tegngivning er ad helvede til!"
Chaufføren: " Nå nå, men der er jo ikke sket noget - hej!"
Jeg opgiver at forfølge sagen - jeg lå nok lidt for tæt på ham, og har selv
en del af skylden. Jeg burde ikke have stolet på ham osv. osv.
Resultat - et knækket bremsegreb og et let bukket styr - ØV.

Morale: "HOLD AFSTAND, HOLD AFSTAND, H............"

PS: Ringer til Aagesen for reservedele (Yamaha XS 400 Seca - 1984). De har
vist ikke lige det jeg skal bruge, jeg må komme ind og se hvad de har og
ellers må de bestille det hjem - ØV. Sydfyns MC har det hele på lager, så
jeg har det om et par dage.

Georg

Fra : André Tegner

Dato : 22-10-03 11:01

Surt Show...

Venlig hilsen / Best Regards

André Tegner

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-10-03 11:01

Rigtig rigtig træls, øv

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : TheHobbit

Dato : 22-10-03 11:27

Georg Lorentzen wrote:
> Morale: "HOLD AFSTAND, HOLD AFSTAND, H............"

Ja, afstanden reddede min røv igår.

En forankørende bil trak helt over i venstre side af vejen somom han ville
holde ind til kantstenen, hvorefter han svingede 90 grader til højre -
krydsede begge vejbaner og standsede med snuden først ind til kantstenen i
højre side.

Altsammen lige pludseligt og uden at give nogen form for tegn!

Havde jeg været helt tæt på ham kunne jeg næsten ikke have undgået at komme
i kødhakkeren.

Stephan Hansen - Yamaha DT 125 '83
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Suzuki GS500E - 1999 (Til salg - Oh no! My precioussss!)
+ Honda CBR600 F3V - 1996

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-03 12:08

Georg Lorentzen wrote:
> Det er alt for sent - jeg bremser, skrider og vælter - ØV. Bøvler med at få
> rejst lortet op! Chaufføren kommer ud, trafikken er tæt om ørerne på mig -
> det hele er lidt hektisk.

Lidt á la mit RD-styrt ... bortset fra at den del med 'Chufføren
kommer ud' skal skiftes ud med 'Chufføren kørte videre' ..

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hekto

Dato : 22-10-03 15:58

In article <slrnbpcp7j.r6r.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Lidt á la mit RD-styrt ... bortset fra at den del med 'Chufføren
> kommer ud' skal skiftes ud med 'Chufføren kørte videre' ..
>
> // Hans

Hov Hov!!?? Skal du stjæle min version???? ;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-03 20:35

Hekto wrote:
> Hov Hov!!?? Skal du stjæle min version???? ;0)

Årh .. du kan da forklare om din egen brianbilist .. :)

// Hans, der dukker sig.
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hekto

Dato : 23-10-03 10:12

In article <slrnbpdmui.r6r.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Årh .. du kan da forklare om din egen brianbilist .. :)
>
> // Hans, der dukker sig.

WIIIIISHHHH! .....K L A S K !

.... toooo late! ;0)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 27-10-03 00:36

Hekto wrote:
> WIIIIISHHHH! .....K L A S K !
> ... toooo late! ;0)

Bah .. jeg sad vist i toget på vej ned til Dnepr'en mens du skrev det ;)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-10-03 13:20

Der er iøvrigt en positiv tilføjelse til sagen. Da jeg har valgt at køre så
længe det overhovedet er muligt - hele vinteren - kører jeg med sidetasker
som chrashpads, hvis uheldet skulle være ude! De virkede! Jeg fik ikke benet
i klemme da den lagde sig ned på højre side. Sidetasken fik kun lettere
skrammer af kureturen, det gik jo ikke så stærkt - trods alt. Jeg købte
tasker og rack billigt (700,-) af Martin Rudbeck tidligere på sæsonen, bl.a.
med dette som bagtanke - god investering!
Georg

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-10-03 14:47

I news: 3f965331$0$9729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
skrev Georg Lorentzen <spam@lorentzen.dk>
> [...]
> er tre baner, de to inderste er for ligeudkørende (som jeg) og den
> yderste er for dem som skal ud ad 3. vej eller helt rundt.

[klip]

Først:
Føler med dig, been there

Og et spørgsmål til min genopfriskning:
Er den bane i rundkørsler der ligger tættest på frakørslerne ikke forbeholdt
dem der skal af første gang?

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-10-03 15:21

Tak for deltagelsen
Jo Arne, hvis der er flere baner er den inderste (længst til højre)
forbeholdt kørende, som skal ud ad første sidevej. I det aktuelle tilfælde
er der separat bane, adskilt fra de øvrige, til dem, der skal ud ad første
vej (Roskildevej mod København) og der er skiltet og angivet på kørebanen,
hvordan man skal placere sig i de øvrige 3 baner.
Georg

Fra : anders majland

Dato : 22-10-03 15:11

> Er den bane i rundkørsler der ligger tættest på frakørslerne ikke
> forbeholdt dem der skal af første gang?

Ikke generelt - nu kan jeg ikke huske med Tåstrup.

Som udgangspunkt er en rundkørsel bare en meget krum vej med mange
sideveje der har ubetinget vigepligt... Der er altså ikke noget i vejen
for at køre rundt i yderste bane, medmindre skiltning/signaler siger
noget andet....

I nogen rundkørsler bliver yderste bane til en svingbane, og så må man
selvfølgelig ikke fortsætte rundt.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-10-03 15:32

Det er nu ikke helt korrekt Anders!
Frisk fra teoribogen:
Skal du ud ad første sidevej i rundkørslen SKAL du inden du kører ind i
rundkørslen blinke til højre og du SKAL placere dig i banen længst til
højre, hvis der er flere baner!
Du må ikke drøne ind i rundkørslen i yderste bane mens du blinker til højre.
I bedste fald er det tvetydigt og misvisende - i værste fald livsfarligt -
og i alle tilfælde forbudt.
Georg

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-10-03 15:59

Georg Lorentzen wrote:
> [...]
> højre. I bedste fald er det tvetydigt og misvisende - i værste fald
> livsfarligt - og i alle tilfælde forbudt.

Nej, du må jo aldrig vise af uden at dreje af. Heller ikke i et alm
kryds.

"Blinkeregler" som jeg har forstået dem:
- Hvis du skal dreje af skal du blinke ud for midterrabatten af den
foregående sidevej i rundkørslen.
- Hvis du skal ud af den første vej i rundkørslen, skal du blinke inden du
overhovedet kommer ind i den (ligesom ved et alm kryds).
- Du skal blinke! (Det er der bare enormt mange der ikke gør.)

Det er ikke påkrævet at blinke til venstre, når du ikke skal dreje af, men
det er faktisk en god idé, så kan andre jo se at du ikke skal dreje af.

Jeg forstod nu Anders på en anden måde end dig. Er det han siger ikke at
hvis man ikke skal dreje må man godt tage yderste bane, bare denne er bliver
til en svingbane (som den gør mange steder). Du svarer vist på hvor man skal
placere sig hvis man SKAL dreje. I din tekst står der ikke noget om man ikke
må køre i yderste bane selvom man ikke skal dreje af.

Der er vist også lidt uenighed om hvad den yderste bane er herinde. Jeg
mener den yderste bane er den til højre. Den er jo yderst i cirklen
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-10-03 16:07

Yderbanen er banen yderst til venstre - altså tættest på cirklens midte -
fordi, som Anders rigtigt skriver - en rundkørsel er blot en vej, der er
krummet. Med hensyn til at blinke til venstre - hvis du skal ud ad 3. eller
senere sidevej SKAL du blinke til venstre inden du kører ind i rundkørslen -
teoribogen igen . Du skal fortsætte med at blinke til venstre til du
passerer sidevejen før du skal ud, og skal derefter blinke til højre.
Georg

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-10-03 16:43

Georg Lorentzen wrote:
> [...]
> du kører ind i rundkørslen - teoribogen igen . Du skal fortsætte
> med at blinke til venstre til du passerer sidevejen før du skal ud,

Hvornår er det blevet lov? At det står i teoribogen er (var) da vist bare en
god retninglinie, men ikke en rigtig lov. Sådan har det i hvert fald været
og det med at blinke ind mod mindten er også blevet diskuteret meget i tv..

Står der i teoribogen, at den inderste bane er yderbanen?
Normalt kalder jeg jo ikke den modgående kørebane for en yderbane, så det er
en underlig sammenligning synes jeg. Den yderste bane må vel være yderbanen?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-10-03 18:07

I news: 3f969d00$0$9822$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]
> skal ud ad 3. eller senere sidevej SKAL du blinke til venstre inden
> du kører ind i rundkørslen - teoribogen igen .

Din teoribog holder ikke hvad det angår.
Har lige for et halvt år siden (tvunget af omstændigheder der ikke har med
sprut at gøre lige bestået teoretisk uden fejl. At blinke til venstre
hvis man skal af 3die eller mere gang, er valgfrit.

[klip]

Men det der med sporet tættest på frakørslerne (for ikke at bruge
inderst/yderst) mener jeg altså er forbeholdt dem der skal af første gang -
ellers kan de der skal af rundkørslen fra de andre spor jo ikke komme til
for en hvis man ligger der og kører hele vejen rundt?

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 22-10-03 18:49

Om igen Arne! Side 76 i køreklar! Du SKAL give tegn til venstre når du skal
videre ad 3. vej eller senere.
Georg

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-10-03 19:14

I news: 3f96c32c$0$9790$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
skrev Georg Lorentzen <spam@lorentzen.dk>
> Om igen Arne! Side 76 i køreklar! Du SKAL give tegn til venstre når
> du skal videre ad 3. vej eller senere.
> Georg

Ok, når du insisterer, hehe......
(og fra hvornår er din "Køreklar?" )

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-10-03 20:20

I news: 3f96c8f8$0$27377$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
skrev Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk>
> I news: 3f96c32c$0$9790$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> skrev Georg Lorentzen <spam@lorentzen.dk>
>

> Ok, når du insisterer, hehe......
> (og fra hvornår er din "Køreklar?" )

Der står ikke noget i færdselsloven om rundkørsler (?)
Der er uhyggelig mange og lange tråde om rundkørsler, så dette indlæg bliver
mit sidste i denne

Jeg fik her til foråret at vide at blinkning til venstre ved påtænkt
frakørsel ad 3.die eller flere vej er valgfrit / høfligt.

En rundkørsel er at betragte som en (meget krum) ensrettet vej.
Hvorfor skulle man blinke til venstre, når man rent faktisk, lidt længere
henne ad vejen *skal* til højre.
Man kører da ikke og blinker til venstre, når man kører ned af en lige vej
med 4 højresving - hvorfor skal man så gøre det blot fordi vejen er rund?!?

Fra : Jens Hansen

Dato : 22-10-03 19:18

"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> teoribogen igen . Du skal fortsætte med at blinke til venstre til du
> passerer sidevejen før du skal ud, og skal derefter blinke til højre.

Man skal huske at det er en "lysreguleret" rundkørsel, så faktisk er det et
firevejs kryds med en knold i midten
Se evt. dette link for hvordan skiltene ser ud i dag;
http://www.highways.dk/danmark/hovedvej1/18,3_rundkorsel.html

Dog er det altid en udfordring at få en ny stor rundkørsel til at virke.
det første år så låste den totalt i myldretiden (det tog op til en time at
komme igennem)
så lavet mand om på tiderne i lyskurven og rettet på stregerne på vejen.
(pris 1 mil. se side 9 på dette link:
http://www.kbhamt.dk/gl_referat/Mode15_26-05-1999_Beslutninger.doc )

I dag er det en stor lykke at der "kun" sker materiel skade, i forhold til
de liv dette kryds har kostet.

I England er man gode overgevind prøv at se denne Magic Roundabout.
http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm

Alt i alt, Surt-show Georg men du slap med skrækken og som altid så skal man
passer på de blikkasser der triller rund på vejen.

Hilsen Jens
TR1 i vinterhi

Fra : anders majland

Dato : 23-10-03 18:18

> Yderbanen er banen yderst til venstre - altså tættest på cirklens
> midte - fordi, som Anders rigtigt skriver - en rundkørsel er blot en
> vej, der er krummet.

Sådan skulle jeg ikek forstås.

Yderste bane hentyder til vejens forløb og er således banen længst til
høje (ihvertfald i mit indlæg ...)

Så for at gentage. Medmindre skiltning siger noget andet, er der ikke
noget i vejen for at køre rundt i yderste højre bane selvom man skal ud
af sidste vej. I en "ukendt" rundkørsel med mange veje er det også
eneste mulighed for at finde den rigtige afkørsel. Man blinker
selvfølgelig først af når man skal ud af rundkørslen... Til en køreprøve
vil man måske dumpe på det da den "korrekte " placering er at køre
længere ind mod cirklens centrum, men det kan ikke give en bøde at køre
i yderste højre.

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 24-10-03 00:06

Kære Anders!
Jeg vil ikke tærske langhalm, men men.... Det er almindeligvis ulovligt at
overhale INDENOM!!! Det hedder sådan fordi man da bruger den inderste (altså
højre) bane. Man må godt overhale udenom - altså i yderste (venstre) bane.
Du kan sige at det andet virker for dig, jeg mener nu det er vigtigt at vi
er enige om begreberne, og der skal mere end een til at lave dem om. Du bør
ændre på dine vaner - så er flest mulige enige om begreberne.
Georg

Og det er ikke for at være højrøvet eller hænge nogen ud, sproget er
vigtigt, vores eneste redskab til fælles forståelse.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-10-03 15:24

> [...]
> jeg mener nu det er vigtigt at vi er enige om begreberne, og der skal
> mere end een til at lave dem om. Du bør ændre på dine vaner - så er

Det med at overhale indenom kommer i forbindelse med kørsel på alm vej, og
du kan ikke bare bruge det på en rundkørsel, fordi man ikke må overhale
højre om hvis der er flere spor (medmindre der er tale om køkørsel hvilket
også omfatter alm tæt bykørsel). Det har jo ikke noget at gøre med hvilket
spor der er det inderste, når der er tale om en helt anden diskusion.
Hvilken bane kalder du så den inderste bane i et venstresving? Den til højre
eller den til venstre? En rundkørsel er jo bare et stort sving.

Du hænger Anders ud for at bruge udtrykket forkert, men er du ikke den
eneste der kalder den inderste bane for den yderste
Jeg kunne ikke umiddelbart finde andre her i tråden.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 24-10-03 17:44

Jacob!
Jo det har lige præcis noget med sagen at gøre. Jeg brugte det som
eksempel!! For at tydeliggøre at INDERSTE bane er banen til højre, vi bruger
det alle netop når vi taler om at overhale INDENOM (højre om) - her viser vi
jo netop at vi taler om at gå i inderbanen (inderste, højre). Det var
bestemt ikke for at begynde en diskussion om overhalinger. Jeg håber at det
er tydeligere nu. Man kan jo ikke overhale indenom ved at bruge yderbanen
(ved f.eks. to baner), det er at gøre vold på sproget.
Mange vil nok ikke være særligt interesseret i denne sproglige debat, men
det er noget rod når pludselig nogen begynder at anvende tidligere
fastslåede begreber med en anden betydning end den oprindelige - og tro mig,
den udlægning jeg giver har i umindelige tider været den alment anvendte,
man kan evt. sende en forespørgsel til Dansk Sprognævn.
Jeg véd det, jeg er en sprogfreak, men for mig er det vigtigt at vi ikke i
flæng laver om på det eneste vi har til at bringe forståelse mellem
mennesker - sproget. Lige præcis diskussionen inder/yder -bane er måske at
gøre for meget ud af det, men desværre sniger sprogforvirringen sig ind på
mange af vore begreber - og hver mand sit sprog fører ikke nogen vegne.
Georg

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-10-03 18:33

> Jacob!

Ja?

> [...]
> overhalinger. Jeg håber at det er tydeligere nu. Man kan jo ikke
> overhale indenom ved at bruge yderbanen (ved f.eks. to baner), det er

Kommer jo an på hvad der menes med "indenom". Her er der tale om enten
rabatten eller den cirkel (eller det sving) rundkørslen er?

> [...]
> tro mig, den udlægning jeg giver har i umindelige tider været den
> alment anvendte, man kan evt. sende en forespørgsel til Dansk

Det lyder som om du allerede har noget bevis, men du er ikke kommet med det.
Når vi er færdige med denne diskussion kan vi jo diskutere gyldige
argmentationsformer. (Lige meget om du har ret eller ej)

Jeg har forresten skrevet til dem. Det er sgu ikke ret vigtigt, men nu er
jeg blevet lidt nysgerrig

> [...]
> er måske at gøre for meget ud af det, men desværre sniger
> sprogforvirringen sig ind på mange af vore begreber - og hver mand

Men du vil ikke svare på hvilken bane du kalder den inderste bane i et
venstresving? Den til højre eller den til venstre? En rundkørsel er jo bare
et stort sving og det er vel alment kendt at banen til højre i et
venstresving benævnes yderbanen. Ligeledes kaldes det at overhale indenom
hvis man overhaler venstre om i et venstresving. (Det mener jeg i hvert fald
det gør.)
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 24-10-03 19:25

Jacob!
Jeg glæder mig over at vi kan bevare en fornuftig tone . Jeg forstår godt
at man kan forvirres i begreberne når man f.eks. taler om placering i et
sving. Her er det dog vigtigt at holde fast i, at man her fokuserer på
svinget altså krumningen (cirklen) og ikke placeringen i forhold til vejen!
Men jeg vil gerne svare . Når fokus er på vejen, så er inderste bane i et
venstresving stadig højre bane. Flyttes fokus derimod til at være på
svinget, krumningen, cirklen, er den, som ligger nærmest cirklens centrum
inderst i svinget, krumningen, cirklen. Er du forvirret? Det er der ingen
grund til. Hvis jeg tager vejens inderste bane rundt i et sving ligger jeg i
højre bane, og taler/tænker på vejens forløb. For mig er det helt naturligt
og selvfølgeligt, men jeg respekterer at det åbenbart er anderledes for dig,
så jeg har også sendt en forespørgsel til Dansk Sprognævn . Forhåbentligt
får vi samme svar. Nu er jeg jo blevet nysgerrig og kunne tænke mig at du
overvejer/svarer på følgende:
Da jeg var børn fik vi besked på - ikke at gå UD på vejen. Siger du til
dine børn at de ikke må gå IND på vejen? Når du står i rabatten - går du så
ud på vejen, eller ind på vejen? Jeg går ud på vejen. Når du står på midten
af vejen, går du så ind til vejsiden, rabatten, vejkanten eller går du ud
til vejsiden? Jeg går ind til vejkanten osv.. Når du kører ud ad vejen og
skal standse - kører du så ind til siden eller ud til siden? Jeg kører ind
til siden. Det er ret interessant, hvordan vi formulerer det for os selv,
hvordan vi, for os selv, tænker begreberne - især hvis der er forskelle.
I håb om fortsat good spirit
Georg

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-10-03 23:19

> [...]
> cirklen, er den, som ligger nærmest cirklens centrum inderst i
> svinget, krumningen, cirklen. Er du forvirret?

Nej overhovedet ikke
Jeg forstår godt dit argument, men når jeg nævner rundkørsler tænker jeg
mest på dem som et sving og dermed får jeg min definition af
inderbane/yderbane problematikken. At jeg også benævner den venstre bane i
et venstresving som inderbanen siger måske mere om mit personlige
ejerforhold til vejen end min sproglige viden om færdsel generelt. Ej, spøg
til side.

> [...]
> anderledes for dig, så jeg har også sendt en forespørgsel til Dansk
> Sprognævn . Forhåbentligt får vi samme svar.

Ja, det er da lidt spændende (når nu motorcyklen alligevel ikke kommer ud at
køre mere i år).

> [...]
> ret interessant, hvordan vi formulerer det for os selv, hvordan vi,
> for os selv, tænker begreberne - især hvis der er forskelle.

Hvis jeg havde nogen børn ville jeg be dem om ikke at gå UD på vejen. Dette
tager jeg dog mere som at man som fodgænger bevæger sig ud på et teritorium
hvor man dybest set ikke er berettiget til at befinde sig. Man hører hjemme
i vejsiden eller på fortovet og bevæger man sig "ind i" en anden sfære må
dette fortrinsvis betegnes som UD fra normalsfæren. Hvis vi f.eks er i bil
og kører af vejen siger passageren sikkert, at vi skal IND på vejen igen,
idet vejen er bilens normale domæne.

Dog siger jeg også "at køre ind til vejsiden" hvis bilen skal standses. Hvis
en eller anden klovn til gengæld kommer for hurtigt imod mig i et
uoverskueligt sving og jeg sviner ham til bagefter overfor passagererne i
bilen, siger jeg, at han tvang mig helt UD i vejkanten. Det er jo lidt
kryptisk.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 29-10-03 01:29

Svar fra Dansk Sprognævn:

"På en flersporet vej er de fleste vistnok enige om at yderbanen er
overhalingsbanen, og den er ind mod midterrabatten/-striben, altså den
længst mod venstre. Det er det vi i sin tid har lært af vores kørelærer.
Ligesådan er det på cykelstien. Den der kører længst til venstre, kører
yderst. Men man kan i mange situationer hvor det virker mere rimeligt at
kalde banen længst til højre for yderbanen fordi det er ud mod noget, fx ud
mod skoven, ud mod vandet, en skrænt eller lignende.
Hvis du ønsker den trafiktekniske betegnelse, kan vi anbefale dig at
kontakte Politiet eller Trafikministeriet."

Georg

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-10-03 09:33

Georg Lorentzen wrote:

> [...]
> virker mere rimeligt at kalde banen længst til højre for yderbanen
> fordi det er ud mod noget, fx ud mod skoven, ud mod vandet, en skrænt

....hvad kan man dér?

"Dansk sprognævn"?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-03 12:51

> Svar fra Dansk Sprognævn:

- snip en masse selvfølgelige ligegyldigheder fra dansk sprognævn, der
ikke nævner rundkørsler med et ord -

> Georg

Kære Georg.

Da denne tråd er en smule latterlig (hvilket jo tiltrækker mig enormt)
så bliver jeg nok nødt til at give min mening til kende. Georg, du
udlægger det jo som om det blot er nogle enkelte formastelige som ikke
vil indordne sig sig dig og din nye rundkørsels-verdensorden. Jeg må
indrømme at hvis jeg skulle beskrive den vejbane der er tættest centrum
i en rundkørsel, så ville jeg jo nok instinktivt kalde den den inderste.
....men bortset fra det så skulle du nok, i stedet for at gruble så
voldsomt over trafiktekniske spidsfindigheder, orientere dig mere om
færdslen foran dig, så du kan nå at bremse en anden gang

"Hold afstand" ...ja, det er jo nok rigtig nok, og lær at bremse
optimalt

mvh
Kenneth
R1

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-10-03 16:18

> [...]
> Hvis du ønsker den trafiktekniske betegnelse, kan vi anbefale dig at
> kontakte Politiet eller Trafikministeriet."

Har lige fået præcis samme svar
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-10-03 19:46

I news: bnbopl$4fv$1@sunsite.dk,
skrev Jacob Larsen <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk>

[klip en masse forklaring]

Man sku´næsten tro at "nogen" havde abstinenser allerede.
I Esbjerg har de heldigvis ikke saltet endnu

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 22-10-03 18:04

"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> wrote in

> Morale: "HOLD AFSTAND, HOLD AFSTAND, H............"

Jeg læste dit indlæg lidt tidligere idag og på vej hjem fra arbejde
tænkte jeg netop over ovenstående da jeg skal til at svinge ud i banen
til højre for min nuværende. Samtidigt trækker en lille Punto brutalt
til højre (uden at have blinket i forvejen) for at parkere og jeg når
lige netop at slippe indenom den - det var et spørgsmål om få
millisekunder og så havde jeg lagt på Rigshospitalet nu. Jeg overvejede
kraftigt at vende om og plante en hæl i fjolsets forlygtehus :|

--
Mvh. Simon H. Pedersen
Suzuki GSX 600 F

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-03 20:35

Simon H. Pedersen wrote:
> millisekunder og så havde jeg lagt på Rigshospitalet nu. Jeg overvejede
> kraftigt at vende om og plante en hæl i fjolsets forlygtehus :|

Hvorfor gjorde du det ikke?

// Hans

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 23-10-03 11:26

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote in

> Hvorfor gjorde du det ikke?

Fordi at hans/hendes manøvre havde været lidt mindre farlig hvis jeg havde
holdt mere afstand :)

--
Mvh. Simon H. Pedersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-10-03 00:25

"Georg Lorentzen" <spam@lorentzen.dk> writes:

> Morale: "HOLD AFSTAND, HOLD AFSTAND, H............"

Ja!

Jeg kom kørende ud af motorvejen i mandags, og så var der lige
pludselig sådan en gammel gut med blød hat der trak ud foran mig uden
at blinke eller noget. Heldigvis holdt jeg god afstand, men han kørte
ikke nær den tilladte hastighed, så jeg fik lige afprøvet mine
bremser.

Jeg dyttede så af ham da jeg havde fået bremset og havnet helt oppe
bag ham. Jeg tror ikke han opdagede noget. Det gjorde de håndværkere
der kørte ved siden af i en varebil derimod. De kiggede ud på mig mens
de grinede og dyttede så igen. Jeg tror ikke lige de havde opdaget
hvordan ham med den bløde hat kørte.

OK - jeg kørte måske lidt hurtigere end jeg måtte, men det betyder
altså bare at man skal være endnu mere forsigtig, og pas på dem med
blød hat!

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 23-10-03 11:46

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> OK - jeg kørte måske lidt hurtigere end jeg måtte, men det betyder
> altså bare at man skal være endnu mere forsigtig, og pas på dem med
> blød hat!

Og dem med stor-krøllet afro i en Golf som jeg var ved at banke ind i siden
af nede ved fasanvej/borups allé i går da de VÆLTEDE ud i krydset mens der
var RØDT! Jo jo ... Sådan en Kilofazer kan skam godt køre på forhjulet :-|

--
Tony

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-10-03 21:16

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> siden af nede ved fasanvej/borups allé i går da de VÆLTEDE ud i krydset
> mens der var RØDT! Jo jo ... Sådan en Kilofazer kan skam godt køre på

Sindssygt :-/

Heldigvis har jeg aldrig set noget lignende her i Aalborg.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-10-03 20:43

> Sindssygt :-/
>
> Heldigvis har jeg aldrig set noget lignende her i Aalborg.

Jeg synes da jeg ser nogle fjolser hver gang jeg er ude at køre heroppe. De
kører dog som regel ikke direkte over for rødt lys, men laver alt muligt
andet farligt.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-10-03 20:54

I news: bnh803$1ft$1@sunsite.dk,
> [...]
>
> Jeg synes da jeg ser nogle fjolser hver gang jeg er ude at køre
> heroppe. De kører dog som regel ikke direkte over for rødt lys, men

Jeg vil da godt supplere
I dag overhaler jeg bussen op ad Skolegade i Esbjerg, og da det er på min
nys indkøbte XT600 og ikke Fazeren som dog indgyder noget mere respekt,
mener et par ungdommelige kraftidioter i en tunet kadet at der er plads til
dem på ydersiden af mig. Det er der ikke, og de når at klemme mig så
voldsomt (jeg vil jo ikke bare skubbes ind i bussen?) at koblingsgrebet
knækker af, samt venstre fodhviler bøjer, og min venstre fod er *noget* øm i
det. Hvad der skete med kadetten? Aner det ikke - den fortsatte for fuld
bulder og brag, men jeg må formode at takkerne på min fodhviler har flået
godt og grundigt i dørene. Sådan noget p%&"#!!

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600 / XT 600

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-10-03 21:02

> [...]
> Aner det ikke - den fortsatte for fuld bulder og brag, men jeg må
> formode at takkerne på min fodhviler har flået godt og grundigt i

DAMN!!!

Man kan ikke undgå at tænke, at hvis man ser dem vende rundt på taget i det
næste sving gider man ikke engang standse. Der er dog heldigvis langt
imellem, man ser nogen ,der er så åndsvage, som dem du beskriver.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500 snart med påmonteret shotgun

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-10-03 23:40

((FJERNDETTE wrote:

> DAMN!!!
>
> Man kan ikke undgå at tænke, at hvis man ser dem vende rundt på taget i
> det næste sving gider man ikke engang standse.

Skam dig!!! Man stopper naturligvis, for at se om der er sket dem noget!
Hvis ikke, så er det heldligvis til at rette op på! ;o]
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-03 21:07

> Jeg synes da jeg ser nogle fjolser hver gang jeg er ude at køre
> heroppe. De kører dog som regel ikke direkte over for rødt lys, men
> laver alt muligt andet farligt.

Jeg må nok også indrømme at jeg, ligesom Jes, heller aldrig har set nogen
stor-krøllede afroer i Golfer omkring Aalborg. Dem jeg lægger mest mærke til
er de JohnnyBrian-typer (har intet med deres navne at gøre) også typisk i
Golfer, der ikke forstår det med at tage hensyn i trafikken. Her for et par
dage siden var der en der kørte helt oppe i røven af mig. Vejen var fugtig,
og specielt rundt i en rundkørsel synes jeg altså ikke om at have en bil
helt oppe i røven. Hvis der nu havde været noget i rundkørslen som jeg var
gledet i, så ville han garanteret ikke kunnet nå at stoppe før han ville
ramle ind i mig. Når sådan nogle kører helt op i røven af mig, plejer jeg at
sætte farten ned for at få dem til at overhale, men på denne strækning var
der ikke lige forhold til at overhale, og da slet ikke i rundkørslen.

Det der irriterer mig mest i trafikken er når folk ikke kan holde ordentlig
afstand, specielt når jeg er på MC. Derudover synes jeg ikke at jeg oplever
så mange der laver dumme ting i trafikken, ikke specielt ofte ihvertfald.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-03 13:24

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> [...]
oplever
> så mange der laver dumme ting i trafikken, ikke specielt ofte ihvertfald.

Jeg er fuldstændig enig. Selvom jeg har været børnetransportør i bil de
seneste 6 år, er det en af de ting jeg husker meget tydeligt og som jeg
handler efter ved at holde god afstand til MC'er. Men det irriterer mig
stadig, ligesom da jeg kørte MC dagligt når en MC'ist ikke kan finde ud af
det tilsvarende. Det trigger alt for mange bilister, skaber mangel på
respekt og farlige situationer (for MC'isten, MC'en, for- og bagklapper i
prioriteret rækkefølge).

Men ud over det er min normale prædiken at man skal bruge forskellige
transportmidler, for at forstå andre trafikanter. Tag en cykeltur (gerne
yderst igennem en rundkørsel, og oplev at både MC- og bilist-er har alt
for travlt med at holde øje med hinanden og komme hurtigt igennem til også
at holde tilbage for cyklister. (Jaja, jeg véd at det ikke gælder
rundkørslen på Hveen Boulevard, men det kan også dårligt betegnes som en
ægte rundkørsel). Tag en tur i bil en regnvejrsdag i tusmørke for at opleve
hvor svært det er at se en cyklist uden lys.

--
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-10-03 00:06

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [...]
> var RØDT! Jo jo ... Sådan en Kilofazer kan skam godt køre på forhjulet :-|

For lige at følge op på den, så oplevede jeg her forleden en turistbus
der lige kørte over for noget meget sent gult. Det betød at hvis man
havde kommet med lidt fart på i tværgående retning, men stadig først
var kørt ud i krydset efter det var blevet grønt, så havde man fanget
en turistbus med ansigtet. Nedtur!

Alle bilerne (jeg var på trædecykel) der var ved at sætte i gang
stoppede lige op igen, og jeg måtte også lige bremse en ekstra gang på
cyklen for nu at se om der kom flere busser farende.

Jeg kan altså ikke forstå at det der med rødt lys kan være så svært!

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-10-03 11:59

> [...]
> baner, de to inderste er for ligeudkørende (som jeg) og den yderste er for
> dem som skal ud ad 3. vej eller helt rundt.
<SNIP>

Hvordan placerer man sig korrekt i en tresporet rundkørsel ?´
- den slags har vi ikke her hvor jeg bor...

M.v.h.

Christian Stidsen
--
FZS600
Esbjerg

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 23-10-03 15:11

Hvis ikke der er anden skiltning/afmærkning af vognbaner, skal kørende, som
skal ud ad 1. sidevej, placere sig i inderste(højre) vognbane, de, som skal
ud ad 2. sidevej, placere sig i midterste bane og de, som skal videre ad 3.
eller senere sidevej, placere sig i yderste(venstre) bane. Når der er en og
når der er 3 baner er det let, når der kun er to baner bliver der ofte
forvirring og kaos. Vi, som bor "rundt" om København, er blevet velsignet
med et utal af rundkørsler i alle størrelser - og har stadig store problemer
med dem.
Georg