Skruer og Bolte ??? hvor for man dem i GO ~
Fra : Moller

Dato : 20-10-03 20:10

Hejsa,

Nu er jeg snart ved at nå grænsen for at ha kværnet samtlige skruer
osv... i min MZ motor :( altså den gamle. Og så var det at jeg ville skifte
hele svineriet med Tork eller umbraco... men så er det bare at hvor køber
jeg nogen som bare har lidt af snerten kvalitet ??? og ikke Silvans discount
delux, som ruster fast første gang den for ilt på sig ????

Skal jeg virkelig ind til en forhandler og tikke og bede om boltene til
en hamper pris ??? eller er der nogen af de Pro. leverandører til
værksteder, og lignende som også sælger til private ??? eller bare mini
firmaer som bare ikke har med mekanik at gøre ???

VH
Lars Molnit

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-10-03 22:07

> [...]
> ville skifte hele svineriet med Tork eller umbraco... men så er det
> bare at hvor køber jeg nogen som bare har lidt af snerten kvalitet

Sanistål skulle have et godt udbud af kvalitetsbolte i alle de størrelser du
måtte ønske i forskellige materialer.
De sælger så vidt jeg ved også til private.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 20-10-03 22:13

Moller wrote:

> [...]
> jeg nogen som bare har lidt af snerten kvalitet ??? og ikke Silvans discount
> delux, som ruster fast første gang den for ilt på sig ????

Prøv masnedø Marineservice og se om ikke deres sortiment rækker:
www.mmc.dk/

Se efter bolte i syrefast rustfrit stå mærket "A4 80" eller "A4-80" (V4
er syrefast og 80 er strækstyrken, hvor 80 nogenlunde modsvarer styrken
af en alm. 8.8 stålbolt).

Blot fordi de fleste rustfri bolte leveres i A2 70, der ikke er syrefast
og har dårligere strækstyrke - og en kedelig ru og grå finish - som fx
dem jeg lige købte som sæt til min GB-motor på ebay.de
- ender nok i andre maskiner herhjemme, heldigvis var de billige

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Moller

Dato : 21-10-03 09:14

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv masnedø Marineservice og se om ikke deres sortiment rækker:
> www.mmc.dk/

hmmm, deres udvalg i Umbraco er ik det store :( ... nå, men de har jo en
del af dem, så jeg vil lige få målt op hva jeg skal bruge i alt. og så må
jeg bestille til 2 motore :) så jeg kan fikse den der ligger åben + ha et
sæt klar til den jeg køre med, da jeg er bange for den skal af snart pga. 3
gear.

> Se efter bolte i syrefast rustfrit stå mærket "A4 80" eller "A4-80" (V4
> er syrefast og 80 er strækstyrken, hvor 80 nogenlunde modsvarer styrken
> af en alm. 8.8 stålbolt).

Endelig noget man kan gå efter :) var nu begyndt at undre mig over de
kan være så elendige dem man køber rundt omkring.... ku være man skulle
spørge nede i Taastrup værkstøjsmagasin også, de er jo lidt dyre en normalt,
men har kvali værktøj.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Armand

Dato : 21-10-03 12:29

> [...]
> af en alm. 8.8 stålbolt).
> Blot fordi de fleste rustfri bolte leveres i A2 70, der ikke er syrefast

Sjovt nok studsede jeg i sidste uge over at de rustfaste bolte vi har for
hånden på jobbet er mærket som "4.2" (i modsætning til "8.8"), og dét er sq
da noget af en forskel

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 21-10-03 16:04

Armand wrote:

> Sjovt nok studsede jeg i sidste uge over at de rustfaste bolte vi har for
> hånden på jobbet er mærket som "4.2" (i modsætning til "8.8"), og dét er sq
> da noget af en forskel

Var de mærket sådan; der åbenbart mange varianter. Men også god info om
emnet på Nettet, opdagede jeg da jeg skulle forsøge at identificere de
underligt matgrå bolte, jeg havde købt som rustfri uden at skænke
betegnelsen "VA2" nogen nærmere overvejelse.

Til min skræk og overraskelse opdagede jeg så, at vores lokale
byggemarked - Johannes Fog - havde hældt A2 70-bolte i de
løssalgsskuffer, de har mærket A4 80. Og at nogle af A4'erne faktisk
også var lidt ru og matgrå i kødet, og ikke så fint blanke, som i gamle
dage. Så der er vist en del uvidenhed på området, selv i branchen

Fra : Moller

Dato : 21-10-03 16:52

> [...]
> også var lidt ru og matgrå i kødet, og ikke så fint blanke, som i gamle
> dage. Så der er vist en del uvidenhed på området, selv i branchen

Hallo :) siger du at Johannes Fog ligger inde med den slags :) i ok
kvalitet, så længe man dobbelt tjekker deres sotering ????

For så er jeg da den som skal forbi Johannes fog på lørdag :)

VH
Lars Molnit

Fra : Richard

Dato : 21-10-03 17:03

Moller wrote:

> Hallo :) siger du at Johannes Fog ligger inde med den slags :) i ok
> kvalitet, så længe man dobbelt tjekker deres sotering ????

Hallo, ja det fremgik da af en tilsvarende tråd for et par uger siden,
så det troede jeg da, du vidste. Og gør de fleste byggemarkeder ikke
det, iøvrigt?

> For så er jeg da den som skal forbi Johannes fog på lørdag :)

Ikke for at jage dig væk igen, men blot for en god ordens skyld: Fog har
et udvalg i rustfri unbrako-skruer (plus skruer med kærv og bolte med
alm. sekskanthovede) i fx 4-10mm; men udvalget er begrænset, hvad længde
angår. Især de lange unbrako over ~50-60mm mangler, og mange ligger i
spring på 10mm - jeg kunne højst have fået 1/3 - 1/2 af de ca. 50
6(-8)mm unbrakoskruer, der kan skiftes udefra på GB-motoren.

Fra : RacerNiels

Dato : 22-10-03 14:27

> [...]
> hånden på jobbet er mærket som "4.2" (i modsætning til "8.8"), og dét er

Er de lavet af bambus?? 4.2 er godt nok ringe! Jeg købte en ordentlig kasse
i Aldi for noget tid siden og det var vist 4.4 eller 8.4... men *.2 er godt
nok sølle.

Til dem der ikke ved det...
Eks.:
En 8.8 har en trækstyrke på 800MPa og en flydespænding på .8 = 80% = 640MPa.
1 MPa svarer til 1 Newton/mm^2 (1kg = 9.81N)

Niels *den klogeste i verden*
Maskiningeniør to be

Fra : Moller

Dato : 22-10-03 15:16

> [...]
640MPa.
> 1 MPa svarer til 1 Newton/mm^2 (1kg = 9.81N)

Hvordan bedømmer man så om de er syrefast eller ej ?

> Niels *den klogeste i verden*
> Maskiningeniør to be

??? var du ik et eller andet plast halløj dims ???

VH
Lars Molnit
hmmm, ja... nogen kalder det El-ingenør... andre kalder det spild tid :)
men jeg er det snart.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-10-03 15:33

Moller wrote:
> Hvordan bedømmer man så om de er syrefast eller ej ?

Simpelt ..
Da de har et hårdhed og trækstyrke der svarer til bambus, må de
formodes at have flere egenskaber til fælles med dette matriale..

Derfor køber man en god dunk svovlsyre, og hælder det ud over et
tilfældigt bambus-baseret møbel i ens hjem, hvorved man får
bekræftet eller afkræftet hvorvidt bolten er syrefast..

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Armand

Dato : 22-10-03 15:54

RacerNiels <s991793@student.dtu.SKRID.MAKKER.dk> skrev i en
> [...]
kasse
> i Aldi for noget tid siden og det var vist 4.4 eller 8.4... men *.2 er

Nu jeg atter stod med dem i hånden idag må jeg erkende at det er 4.6 at der
står prentet på dem!

--
Armand.

Fra : RacerNiels

Dato : 22-10-03 16:17

> Nu jeg atter stod med dem i hånden idag må jeg erkende at det er 4.6 at
der
> står prentet på dem!

Jamen, så skål da!

Niels
72,42 SV

Fra : Armand

Dato : 20-10-03 22:29

Moller <news@molnit.com> skrev i en news:bn1bud$ptd$1@sunsite.dk...
> [...]
discount
> delux, som ruster fast første gang den for ilt på sig ????

Der har ofte været henvist til Masnedø Marinecenter, find selv deres site
(incl. online katalog) på Google!

--
Armand.

Fra : Janner

Dato : 21-10-03 17:29

> [...]
> værksteder, og lignende som også sælger til private ??? eller bare mini
> firmaer som bare ikke har med mekanik at gøre ???

Du kan maile mig på jan@12postfjern.dk fjern fjern og skrive hvilke
størrelser du skal bruge i A4 rustfri kvali så finder vi en billig pris

/Hygge Jan
CBR929RR
www.gugmc.dk

Fra : Richard

Dato : 21-10-03 18:38

Janner wrote:

> Du kan maile mig på jan@12postfjern.dk fjern fjern og skrive hvilke
> størrelser du skal bruge i A4 rustfri kvali så finder vi en billig pris

Er det et tilbud også til den større offentlighed?