problemer med Yamaha FZR1000
Fra : B. Lind

Dato : 20-10-03 16:13

Jeg har start problemer med min årg 91 yamaha FZR1000. Der er gnist på alle
tændrør, der er kompression (jeg har dog ikke målt den men mærke at den er
nogenlunde ens når jeg holder en finger over) og der er bensin tilstede, så
burde svinet ikke starte?????
Jeg har prøvet at skifte til nye tændrør uden resultat. Jeg havde på et
tidspunkt en formodning om at den var druknet og derfor tømt bensinen ud af
svømmerhusene og luftet cylinderne ud. Monter nye tændrør og så prøvet at
give lidt startspray men heller ikke det gad den.

Er der nogen der har gode idder til hvad der kan være galt?

P.S. hvordan tørner man motoren med håndkraft? På de fleste kan man tørne
motoren på en bolt på krumtap enden men sådan en findes ikke på FZR1000????

Mvh B.L

Fra : Armand

Dato : 20-10-03 22:43

B. Lind <b_lind@post5.tele.dk> skrev i en
> [...]

> give lidt startspray men heller ikke det gad den.
> Er der nogen der har gode idder til hvad der kan være galt?

Sidder tændkablerne som de skal?
De to dobelte tændspolers kabler skal gå parvis til de midterste hhv. de
yderste cylindre, og ikke(!) til de to venstre hhv. de to højre!!

Originalt er det den højre spole der trækker de to midterste cylindre

Hvis denne montering passer, så prøv tillige at bytte om på spolernes tynde
12V ledninger :-/

--
Armand.

Fra : B. Lind

Dato : 21-10-03 06:16

> [...]
>
> Originalt er det den højre spole der trækker de to midterste cylindre
>
> Hvis denne montering passer, så prøv tillige at bytte om på spolernes

Hej armand
Det mystiske er at den har startet tidligere så tændspoler og tændkabler
burde sidde hvor de skal...
Ledninger op til tændspolerne er farvekodede og det ser rigtigt ud.. men
hvad #¤&"*^¤"# kan der så være galt?????

P.S. Hvordan tørner man en sådan motor med håndkraft? På de fleste andre
sidder der en bolt på krumtapenden men ikke på FZR1000. At tørne motoren ved
at sætte den i f.eks 3 gear og dreje baghjulet syntes jeg ikke er særligt
anvendeligt .

MVH B.L

Fra : Armand

Dato : 21-10-03 13:10

> [...]
> Ledninger op til tændspolerne er farvekodede og det ser rigtigt ud.. men
> hvad #¤&"*^¤"# kan der så være galt?????

Nu har du ikke nævnt i hvilken situation at den ikke vil (gen)starte efter,
så jeg regnede en simpel forbytning for den nærmeste mulighed!

Hvad hár du lavet ved modellen forinden startproblemerne? Det er altså mest
sandsynligt at det er dér at problemet ligger :-|
Hvis du har stillet ventiler, kan de være for stramme så der ikke er
kompression, ligesom at knastakslen kan være ilagt forskudt - Mulighederne
er mangfoldige!!

Så sæt den i højgear!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 21-10-03 13:32

> [...]
> Ledninger op til tændspolerne er farvekodede og det ser rigtigt ud.. men
> hvad #¤&"*^¤"# kan der så være galt?????

Nu har du ikke nævnt hvilken situation at den ikke vil (gen)starte efter,
så jeg regnede en simpel forbytning for den nærmeste mulighed!

Hvad har du lavet ved modellen forinden startproblemerne? Det er altså mest

Så sæt den i højgear!

--
Armand.

Fra : B. Lind

Dato : 22-10-03 07:46

> [...]
> Hvis du har stillet ventiler, kan de være for stramme så der ikke er
> kompression, ligesom at knastakslen kan være ilagt forskudt - Mulighederne

Hej armand
Den har stået stille i ca 5 mdr men jeg har haft den startet af og til. Den
sidste jeg gjorde var at afmontere knastkædestrammeren da knastkæden larmede
noget. Kædestrammeren så ud til at virke, så den montere jeg igen. Kan man
ødelægge/ændre noget ved denne operation??

Hvis man ønsker at checke tændningstidspunkt/knaststilling så duer det ikke
at tørne motoren ved at sætte den i højgear... her har man brug for at kunne
tørne motoren laaaangsomt (et andet problem er at hvis man ikke har en
hjælper så kan du ikke både dreje hjulet og checke tændmærker og evt
knastmærker.

Mvh B.L

Fra : Armand

Dato : 22-10-03 15:59

> [...]
> noget. Kædestrammeren så ud til at virke, så den montere jeg igen. Kan man
> ødelægge/ændre noget ved denne operation??

Ikke medmindre at du har haft den startet/tørnet uden strammeren på!

> [...]
ikke
> at tørne motoren ved at sætte den i højgear... her har man brug for at

Man kan nu også fin-tørne ved at "nykke" med baghjulet - Ikke mindst når
tændrørene er afmonterede!

> ..........et andet problem er at hvis man ikke har en hjælper så kan
> du ikke både dreje hjulet og checke tændmærker og evt knastmærker.

Korrekt!
Men skulle dét være et problem?

Jeg kender ikke til detaljerne derom på FZR'eren, men jeg husker den
oprindelige FZ750 for at have tændings-pick-up'en tilmat aftafte på en
magnet der var ipreset på radien af et krumtap-lår, så det er meget
sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel tænding på
krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med i dé
situationer :-/

--
Armand.

Fra : B. Lind

Dato : 22-10-03 17:20

> [...]
> sandsynligt at der på 1000'eren heller ikke er en traditionel tænding på
> krumtapendenog at det derfor er baghjulet der skal arbejdes med i dé

Hej armand
Det vil altså sige at hvis man har afmonteret motoren for f.eks renovering
så kan man ikke umidlbart tørne motoren før den igen sidder i rammen med
påmonteret kæde og baghjul.... det lyder i mine øre lidt som en dårlig vits.

B.L

Fra : Armand

Dato : 22-10-03 23:19

> [...]
> så kan man ikke umidlbart tørne motoren før den igen sidder i rammen med
> påmonteret kæde og baghjul.... det lyder i mine øre lidt som en dårlig

Tjaeh :-/
Det er jo dig der udtaler at der ikke er nogen hexagon på enden af
krumtappen, og hvis dét holder så kender jeg ikke noget til alternativer!

--
Armand.

Fra : T.T.Toft

Dato : 23-10-03 09:18

Bedre sent end aldrig - så først indlægget i dag.

M.h.t. mulighed for at tørne en FZR1000 (eller for den sags skyld en YZF 750
/ 1000), så findes der somend et specialværktøj der lige præcis er
konstrueret til dette.

På venstre side af krumtaphuset (når du sidder på cyklen), afmonteres det
lille dæksel med 3 stjerneskruer, således der er adgang til venstre
krumtapakselende. I denne findes et M8-gevind i centrum samt et boret hul
(så vidt jeg husker ø 4mm), specialværktøjet består af et cylindrisk stykke
stål, med plads i centrum til en M8-unbrackobolt og udenpå er fræst en 17mm
hexagon, på bagsiden findes en tap, som passer ind i ø4mm hullet i
krumtapakslen. Specialværktøjet monteres altså bare og fastspændes, og
vupti, motoren kan tørnes med en almindelig 17mm nøgle (husk altid kun mod
uret).

Har man ikke mulighed for selv at få lavet ovennævnte specialværktøj, kan
det også anskaffes fra Yamaha, men prisen .... ?

Der findes også en "fattigmandsløsning", afmonter tændrørene og det venstre
kumtaphusdæksel, skru en M8-unbrackobolt ind i krumtapakselenden og sæt et
4mm bor i ovennævnte hul i krumtapakslen. En 8" svensknøgle indjusteres,
således denne har både M8-bolten og boret fast i sine kæber, og motoren kan
tørnes (pas på med pludselige bevægelser, idet dette kan få boret til at
knække, og igen som når specialværktøjet anvendes, tørn kun motoren i dennes
driftretning - mod uret).

Venlig hilsen
Thomas T.Toft

Fra : B. Lind

Dato : 23-10-03 11:41

Nå det var forklaringen m.h.t at tørne motoren. Tak for det. Du skulle vel
ikke ligge inde med et forslag til mit første spørgsmål m.h.t. en motor der
ikke vil starte?

Mvh B.L

Fra : T.T.Toft

Dato : 23-10-03 21:44

Du skriver: "Der er gnist på alle tændrør, der er kompression (jeg har dog
ikke målt den men mærke at den er
nogenlunde ens når jeg holder en finger over) og der er bensin tilstede".

Såfremt knasttimingen er ok er mit eneste bud så, mangel på spænding. Dette
argument kræver dog, hvilket du ikke har beskrevet, at tændrørschecket skete
med alle rørene afmonterede. I så fald havde cyklens batteri tilstrækkelig
spænding til at køre startermotoren/tørne motoren og tænde på rørene, men
når du så monterer rørene, og motoren har kompression på, ja så kan
batterispændingen kun klare at køre startermotoren/tørne motoren, men der er
ikke overskydende spænding til tændingssystemet, hvorfor rørene slet ikke
tænder eller kun gør det så svagt, at benzin/luftblandingen ikke antændes,
men istedet væder rørene ind i benzin.

Prøv at koble et bilbatteri på med et par startkabler - eller lad cyklens
batteri op natten over.

M.v.h.
Thomas

Fra : B. Lind

Dato : 24-10-03 07:42

Batteriet er fuldt opladet - når alle tændrør sidder på plads har jeg prøvet
at tage et tændrør ud for at checke gnisten og den er god, (holder jeg
tændrøret 10mm fra stellet springer der en gnist alligevel så det burde dat
borge" for kvaliteten af gnisten)?
Hvad pokker kan der være galt?????????????