Racereport - 4-timersløb. Nu med action
Fra : Peder

Dato : 20-10-03 11:15

Sidste løb i år. Billeder på http://roadracing.netpartner.dk/
Rune - billeder her
http://roadracing.netpartner.dk/galleri_4_timer_2003.html

20/10 - In order to win, you must finish

Ehm. Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte. Det har været en
begivenhedsrig weekend. Sær start, afkørsler, nær-vind-oplevelser.
Jeg må hellere starte med begyndelsen.
Jeg har fået ny cykel. Min gamle Suzi er solgt og erstattet af en 2003
Yamaha YZR R6. En frisk model må man sige. Så næste år er jeg i den
hårde klasse i Seriensport, men så er der så mange flere og bedre at
lære af.
Tilbage til Oschersleben. Min far er igen taget med og hjælper til.
Claus er endnu i pausemode. Vi ankommer til banen lørdag den 19/10 ved
17 tiden i bil og afventer Tanjas ankomst. Da hun kommer lidt efter,
ser jeg at min (i forvejen defekte) dødemandsknap er faldet ud, men
bekymrer mig ikke, da det vel næppe er nødvendigt med en fungerende
knap. Forkert. Lutz informerer om at det skam er et krav.
Pokkers. Især når jeg har en ny derhjemme, men ikke har medbragt
den...
Teknisk kontrol checker aldrig om knappen virker, og da jeg ingen har
eller kan købe, må jeg fabrikere en attrap. Efter at have fedtet med
nogle forskellige propper, finder jeg en miniyoughurt, hvis farve
mistænkeligt ligner knappens. Så i bedste Jørgen Clevin stil får jeg
klippe klistret en attrap knap. Det skal senere vise sig at dens
lighed med en fungerende knap er lidt for stor.

Næste dag er løbsdag og spændingen er stor ved den tekniske kontrol.
Damen ser intet og den glider glat igennem. Ved papirtilmeldingen
finder vi også den savnede makker til 4 timers løbet. Det ville være
en hård omgang, hvis jeg skulle køre det alene. Min nye makker er 17
år og hedder Alexander. Han plejer at køre 125 ccm, men skal nu køre
på en GSX-R 750 mage til min den gamle. Han er i et IDM (officielle
tyske mesterskaber) team, hvis chef Tanja kender. Ulf hedder chefen.
Men knægten er formentlig ikke helt langsom, så det bliver ikke ham,
der sinker os.
Under formiddagens træning/kvalifikation kører jeg ret forsigtigt, da
det var frostgrader, da jeg stod op. Alexander kører lidt senere og
sætter en fin tid med 1:41, hvilken giver os 7 startplads af 24.
Teamet har dækvarmere, som de låner mig, så da løbet skal starte er
jeg noget mere tryg ved mine dæk end ellers. Her begynder det så at
blive interessant.
Vi skal lave "Le Mans start", hvilket vil sige at en hjælper holder
cyklen klar på den ene side af vejen/banen og kørerne står klar på den
anden side. I den forbindelse skal Ulf holde min cykel klar. Ulf ved
ikke noget om min attrap knap og prøver at trykke på den, for at
slukke motorcyklen. Jeg forklarer ham at den ikke virker og vi får
slukket dyret.
Nu står han klar med cyklen i 1. gear men motoren slukket. Starten
går, og jeg styrter over til og op på cyklen... Men den vil ikke
starte!
Tilsyneladende har Ulf ramt en ledning til startknappen, da han
trykkede på dødemandsattrappen, så jeg skal skubbes igang. Det går der
lidt tid med og vi er pludselig nr. 24. i startfeltet.
Men så er der da motivation, så det batter. Jeg får kørt os op på en
16. plads inden jeg misforstår en pit-tavle (jeg er ikke vant til
sådan noget nymodens noget) og kører i pit. Heldigvis har de set mit
signal og Alexander er afsted. Han kører stabilt tider omkring
1:39-1:41 og får os op på en 9. plads. Så er det mig igen og jeg får
os med stabile 1:42 tider op på en 7. plads. Så falder min kæde af
tandhjulet....
Jeg opdager det ved at den starter med at springe tænder over ud af
svingene, så jeg prøver at snige den i pit, men inden jeg når så
langt, er den helt af. I processen har den slået et hul i
motorblokken!!! Så jeg har hældt lidt olie ud på banen. Heldigvis var
jeg trukket helt ud til siden, hvor ingen kører. Ulf prøver at trøste
mig lidt, mens jeg smågræder min fine nye - nu defekte - R6'er.
Men der er ikke så meget at gøre ved det. Jeg må køre resten af løbet
på Alexanders GSX-R 750. Det burde heller ikke være et problem, da jeg
jo lige har afleveret en.
Nu har Alexander kørt os op på en 3. plads i det samlede felt og 1.
plads i vores klasse. Der er ca. 1 time tilbage af løbet, da Ulf
beslutter sig for at hive ham ind til skift. Jeg er klar, men ingen
Alexander. Det viser sig, at han inden han overhovedet når til skiltet
er blevet ramt på baghjulet af en anden kører, og er styrtet. Ingen
personskade, men Suzi'en kører ikke længere. Ulf går fra trøst til
ærgrelse/vrede...
Tilsyneladende har den pågældende kører været til fare for flere, men
"kun" kørt Alexander af. Der er formentlig ingen følger for ham, da
det jo er ræs, og da der ingen vidner er, er det svært at sige om det
i virkeligheden er Alexander selv, der har begået en fejl.
Under alle omstændigheder ender løbet med dette for os, og jeg aner
faktisk ikke hvordan vi sluttede. Jeg kørte hjem med min smådefekte
cykel i varerummet. Lidt nedtrykt.
Der er dog lys forude, da jeg gennem min mekaniker ven har fået oplyst
at det muligvis kan repareres, og jeg derfor ikke behøver at købe en
ny motorblok eller motor.

--
Peder
R6 (http://roadracing.netpartner.dk)

Fra : Flemming Petersen

Dato : 20-10-03 13:35

[snip]
> [...]
> jeg trukket helt ud til siden, hvor ingen kører. Ulf prøver at trøste
> mig lidt, mens jeg smågræder min fine nye - nu defekte - R6'er.
[/snip]

Det lyder rigtig øv. Sidst jeg fik lavet hul i min motor, fik jeg lavet den
hos en
gut på yderlandsvej på amager.

[snip]
> [...]
> er blevet ramt på baghjulet af en anden kører, og er styrtet. Ingen
> personskade, men Suzi'en kører ikke længere. Ulf går fra trøst til
[/snip]

Det ville da også være alt alt for let bare lige og "få" en 1. plads.
Når du nu har set sort uheldig 3-4 gange, så kan det måske være at du kan
få din 1. plads.

Det lyder jo som om du er blevet hurtig!!!! Jeg håber vi ses i frankrig til
forårstræning, så må jeg jo lige viser hvad en GSXR750'er kan ;)

/Flemming
CBR900RR 92-95
GSXR750 98

Fra : Peder

Dato : 20-10-03 13:51

Den Mon, 20 Oct 2003 14:34:40 +0200, "Flemming Petersen" <fjp@gimp.dk>
skrev:

> [...]
>[/snip]
>
>Det lyder rigtig øv. Sidst jeg fik lavet hul i min motor, fik jeg lavet den

OK. Gider du droppe mig en mail på lidt mere info?
Det kunne blive interessant. Selvom jeg nu har fundet en motor fra en
skadet cykel til kr. 7.500,-

> [...]
>
>Det ville da også være alt alt for let bare lige og "få" en 1. plads.
>Når du nu har set sort uheldig 3-4 gange, så kan det måske være at du kan
Arh. Få og få.. Vi kæmpede os i fællesskab op fra 24.plads. Men det
skal nok gå.
Jeg har iøvrigt opdaget at Tanja har optaget starten på video på mit
kamera :) Det ser ret tåbeligt ud.
http://roadracing.netpartner.dk/Gallery/4_timer_2003/Starten.mpg

>Det lyder jo som om du er blevet hurtig!!!! Jeg håber vi ses i frankrig til
>forårstræning, så må jeg jo lige viser hvad en GSXR750'er kan ;)

Det regner jeg da med at vi gør.

Fra : Morten dahl

Dato : 20-10-03 16:17

"Peder" <peder_eskildsen@@@@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> OK. Gider du droppe mig en mail på lidt mere info?
> Det kunne blive interessant. Selvom jeg nu har fundet en motor fra en

Hmm, du har stumpen? så tager det altså ikke en svejsefætter mange minutter
at fikse det..

Bedre end at ofre 7½ af de lange.. det sku dyrt nok i forvejen

-
Morten Dahl
- lidt misundelig (altså ikke på hullet)

Fra : Peder

Dato : 20-10-03 18:07

Den Mon, 20 Oct 2003 17:16:53 +0200, "Morten dahl"
<morten@FJERNdahl.mail.dk> skrev:

> [...]
>at fikse det..
>
>Bedre end at ofre 7½ af de lange.. det sku dyrt nok i forvejen

Jeps. Det skal prøves. Har talt med et par der mener de kan klare
det, så jeg er fuld af forhåbninger.
>-
>Morten Dahl
>- lidt misundelig (altså ikke på hullet)
Hehe. Kan jeg godt forstå. Du må tage med til forårstræning 2004, hvor
jeg regner med at være

Fra : Morten dahl

Dato : 20-10-03 20:31

> Hehe. Kan jeg godt forstå. Du må tage med til forårstræning 2004, hvor
> jeg regner med at være

Jeps..

Uanset (næsten) hvad vil jeg med til forårs træningen. Og hvis et par
detaljer falder på plads (nyt arbejde, og bopæl i flensborg) så er der næste
år økonomi til at gøre lidt mere i at toure rundt til de europæiske baner.
Her var seriensport jo et åbenlyst bud på dette.

-
Morten Dahl

Fra : Peder

Dato : 20-10-03 20:59

Den Mon, 20 Oct 2003 21:31:07 +0200, "Morten dahl"
> [...]

>år økonomi til at gøre lidt mere i at toure rundt til de europæiske baner.
>Her var seriensport jo et åbenlyst bud på dette.

Lyder interessant. Danskere til Seriensport!

Fra : Morten dahl

Dato : 20-10-03 21:09

> Den Mon, 20 Oct 2003 21:31:07 +0200, "Morten dahl"
> <morten@FJERNdahl.mail.dk> skrev:
>

> Lyder interessant. Danskere til Seriensport!

jeps, en hel "liga"

Nej er nået så langt at min ejendomsmægler mener hun er 1 uge fra at have en
underskrift på min lejlighed..

Så er der intet der binder mig i DK længere, og trænger til lidt luft
forandring.. og alle de penge man sparer på indkøb af MC og bil skal jo
bruges på et eller andet

-
Morten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-10-03 16:06

"Morten dahl" <morten@FJERNdahl.mail.dk> wrote in

> [...]
> næste år økonomi til at gøre lidt mere i at toure rundt til de
> europæiske baner. Her var seriensport jo et åbenlyst bud på dette.

Woohoo, så er der et potentielt offer til deling af benzin-omkostninger til
næste års ring-trips ;)

/l.

Fra : Morten dahl

Dato : 21-10-03 20:41

"Lars Knudsen" <lkn@dangaard.dk> skrev i en meddelelse

> Woohoo, så er der et potentielt offer til deling af benzin-omkostninger
til
> næste års ring-trips ;)

øhh, uanset om jeg flytter eller ej, så er der ingen tvivl. efter jeg for
nogle uger siden var dernede for første gang i 1½ år, har det bidt sig fast
igen.. men tror nok du var der samme week-end.. det var os der overnattede i
en sprinter, og en helveds masse rod.. undertegnede kørte på den lettere
omdiskuterede Suzuki

og nu har jeg jo en "reservecykel" så næste sæsson vil jeg så ofte som
økonomien tillader det tage afsted.

Så uanset hvad er jeg frisk på at dele udgifter (og røverhistorier) til
næste sæsson..

-
Morten Dahl

Fra : Peder

Dato : 20-10-03 13:52

Den Mon, 20 Oct 2003 12:15:16 +0200, Peder
<peder_eskildsen@@@@hotmail.com> skrev:

>Sidste løb i år. Billeder på http://roadracing.netpartner.dk/
>Rune - billeder her
>http://roadracing.netpartner.dk/galleri_4_timer_2003.html

Hey. Opdager lige at Tanja har optaget en stump video af starten på
mit kamera:
http://roadracing.netpartner.dk/Gallery/4_timer_2003/Starten.mpg

Oh det er skidt

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-10-03 14:29

Peder <peder_eskildsen@@@@hotmail.com> writes:

> Hey. Opdager lige at Tanja har optaget en stump video af starten på
> mit kamera:
> http://roadracing.netpartner.dk/Gallery/4_timer_2003/Starten.mpg
>
> Oh det er skidt

*fnis*

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Peder

Dato : 20-10-03 14:35

Den 20 Oct 2003 15:29:01 +0200, Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk>
skrev:

>*fnis*
hehe
Det var også svært motiverende at skulle køre sig op fra den position

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 20-10-03 14:37

Peder <peder_eskildsen@@@@hotmail.com> writes:

> hehe
> Det var også svært motiverende at skulle køre sig op fra den position

Heh, ja det kan jeg forestille mig. Det var da, trods alt, heldigt at
I overhovedet fik gang i den.

Jeg var nok bare begyndt og græde

Fra : Peder

Dato : 20-10-03 15:31

Den 20 Oct 2003 15:37:18 +0200, Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk>
skrev:

>Heh, ja det kan jeg forestille mig. Det var da, trods alt, heldigt at
>I overhovedet fik gang i den.

Det er fordelen ved endurance. Der er tid til at rette op på den slags
småfejl.

>Jeg var nok bare begyndt og græde
Det gjorde jeg først da kæden hoppede af. Bogstaveligt talt

Fra : Flemming Petersen

Dato : 21-10-03 12:00

[snip]
> Det er fordelen ved endurance. Der er tid til at rette op på den slags
> småfejl.
[/snip]

Småfejl????? Du starter jo dead last, med flere sekunder til den næste.

/Flemming

Fra : Peder

Dato : 21-10-03 17:39

Den Tue, 21 Oct 2003 13:00:07 +0200, "Flemming Petersen" <fjp@gimp.dk>
skrev:

>[snip]
>[/snip]
>
>Småfejl????? Du starter jo dead last, med flere sekunder til den næste.

Nåja. Men det er jo det der er så rart i endurance. Du kan vinde meget
på velforberedte skift og f.eks. dækvarmere. Vi spildte marginaler ved
skiftene pga. velforberedt hjælp.
Det var selvfølgelig bedre hvis vi også havde gennemført løbet...

Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 20-10-03 17:33

"Peder" <peder_eskildsen@@@@hotmail.com> skrev

> http://roadracing.netpartner.dk/Gallery/4_timer_2003/Starten.mpg

Lydsiden er da for vild :)

Steen

Fra : Peder

Dato : 20-10-03 18:00

Den Mon, 20 Oct 2003 18:32:40 +0200, "Steen D. Pedersen"
<sdp@FjernDetteMailme.dk> skrev:

>"Peder" <peder_eskildsen@@@@hotmail.com> skrev

>Lydsiden er da for vild :)
Ja hun går jo helt amok.
Tanja er det ikke, men tænk hvordan hun er derhjemme

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 20-10-03 21:55

Peder wrote:
> Sidste løb i år. Billeder på http://roadracing.netpartner.dk/
> Rune - billeder her
> http://roadracing.netpartner.dk/galleri_4_timer_2003.html

Surt med cyklen håber den kan fikses!
Ellers lader det da til at det var sjovt så længe det varerede?
--
Best regards Rune (bandit600R)
http://bandit600R.netfirms.com

Fra : Peder

Dato : 21-10-03 09:59

Den Mon, 20 Oct 2003 22:55:05 +0200, "Rune \(Bandit600R\)"
<rrREMOVETHIS@os.dk> skrev:

>Surt med cyklen håber den kan fikses!
>Ellers lader det da til at det var sjovt så længe det varerede?

Det var det bestemt. Og det lader til at der er en løsning på hullet.
Sær oplevelse at begynde at ærgre sig over tabt placering mere end
mekanisk skade....
Meeen konkurencen var ikke så hård som ved Seriensport. Ind i mellem
må det også gerne være lidt lettere.