Motor sætter ud ved opbremsning
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 17-10-03 17:49

Hej DFM

En kammerat har en XT 600 der sætter ud ved opbremsning. Jeg har to gange
sænket svømmehusbenzinstanden. Nu er den så lav at mellemområde og fuld hane
er mærkbart svagere p.g.a. udmagring. Den sætter stadig ud når man bremser.
Det har ikke hjulpet det mindste. Hvad kan det ellers være? Der er ikke tegn
på overløb i svømmerne, og tomgangen er god og stærk. Nå næsen peger nedad
sætter den ud som man trykkede på en stop knap. Kører man over noget ujævnt
sætter den ikke ud.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Richard

Dato : 17-10-03 18:06

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> sætter den ud som man trykkede på en stop knap. Kører man over noget ujævnt

Har du prøvet at give den federe blanding i tomgang og evt. den første
1/4del af gasvandringen (løfte nålen et hak/med en underlagsskive afh.
af konstruktion). Hvad med membranen, fjeder eller snavs i karburatorens
eventuelle luftafskæringsingssystem (air cut off valve)? Just my 0.02 $

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-10-03 20:54

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:K3Vjb.1545$sm5.1309@news.get2net.dk...
> [...]
> på overløb i svømmerne, og tomgangen er god og stærk. Nå næsen peger nedad
> sætter den ud som man trykkede på en stop knap. Kører man over noget

Hvad med løs forbindelse til dødmandsknappen?

mvh Tommy 'Fer

Fra : Armand

Dato : 17-10-03 21:05

> [...]
> Når næsen peger nedad sætter den ud som man trykkede på en stop knap.
> Kører man over noget ujævnt sætter den ikke ud.

Er dét med "næsen nedad" testet, eller blot en beskrivelse?

Når nu en sænkning/afmagring ikke har hjulpet, hvorfor så ikke prøve at gå
den anden vej: At hæve svømmerstanden? :-/

Det ér godtnok lidt ude i hampen, men alternativt kan problemet være
elektrisk og hænge sammen med stoplyset :-/
For at eliminere dén mistanke: Prøv at afmontere "signal" -sikringen eller
ledningerne til bremselys-kontakterne og test-kør/brems!
En anden elektrisk mulighed kan være ledninger der p.g.a. inertien ved
opbremsningen bevæger sig og derved kortslutter mod stel :-/

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-10-03 22:54

On Fri, 17 Oct 2003 22:04:59 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

> [...]
>En anden elektrisk mulighed kan være ledninger der p.g.a. inertien ved
>opbremsningen bevæger sig og derved kortslutter mod stel :-/

Så langt ude i hampen er det nu ikke.
Jeg har også grublet lidt over hvad det kunne være, og er faktisk også
nået til en elektrisk fejl, og dit bud er et godt sted at starte.
Hvis tændsystemet er født fra samme kredsløb som bremselyset er det et
godt sted at begynde.
Lad os nu antage at spændingen til tændingen dropper nogle volt, og at
tændspolen har en kortsluttet vikling - Ja så skal der ikke meget til
før den opfører sig som beskrevet.
Det med en vikling i tændspolen der er kortsluttet er set før

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-10-03 09:59

> [...]
> før den opfører sig som beskrevet.
> Det med en vikling i tændspolen der er kortsluttet er set før

Hej Steen, Armand, Tommy og Richard.

Tak for de gode fornuftige råd. Jeg havde frygtet alle bare sagde sænk
svømmestanden noget mere, for så skulle jeg til at sænke bunden i
svømmehuset for at få plads til svømmeren. Jeg har snakket med en
klubkammrat fra Ténéré klubben, og jeg låner en anden karburator og en
tændspole i eftermiddag. Det er ret let at bytte en karburator ud på den.
Jeg kan så lige gå ombytningskarburatoren grundigt igennem først så jeg ikke
får 15 nyt karbureringsfejl efter monteringen. Dem monterer jeg i morgen
tidlig, og så prøver jeg en test tur igen. Jeg har også selv tænkt lidt på
en elektrisk fejl, men alt andet virker. Der er dog et par fuglereder i den,
så det kan godt være en kortslutning i tændingssystemet. I hører nærmere om
problemet.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-10-03 15:46

Så har jeg været i klubben igen. Jeg slog bremselys kontakterne fra både til
for og bagbremse, samt rensede dødemandsknappen med kontaktrens og hængte
den frit op i gummibånd. Der var ingen forskel desværre. Så skal de
decideret være en ledning der underopbremsning trykker mod stel. Det kan
godt være, men nu ser vi når der kommer en anden karburator på i morgen.

Efter jeg samlede den igen gik den markant dårligere og satte meget ud i
tomgang. Måske er fejlen en ledning ved lygten der sidder let i klemme. Det
kigger jeg på i morgen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Moller

Dato : 18-10-03 18:50

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:prckb.913$Fo1.733@news.get2net.dk...
> [...]
> decideret være en ledning der underopbremsning trykker mod stel. Det kan
> godt være, men nu ser vi når der kommer en anden karburator på i morgen.

Hva med tændspolen som der også blev nævnt ??? hmmm, held og lykke med
kabunaden :) på sin hvis så tror jeg nok bare den skal rensen, for den er jo
ik helt køn mere den kaburator *GGG*

> Efter jeg samlede den igen gik den markant dårligere og satte meget ud i
> tomgang. Måske er fejlen en ledning ved lygten der sidder let i klemme.
Det
> kigger jeg på i morgen.

Burde man nu kunne se hved at en person som står foran holder øje med
lyset, for er det en El-fejl der gør at spændingen dykker, burde det jo
kunne ses ved at lyset blir svagere under opbremsningen.

VH
Lars Molnit

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-10-03 07:00

Nu har jeg prøvet den anden karb. Den gik den ikke godt med. Den gik ALT for
fedt. Den sorte røg stod ud af maskinen, og den ville ikke tage mere end
4000rpm. Skulle man køre på den, måtte man justere svømmehushøjden på
benzinhanen, altså åbne til den gik dårligt, og køre til den begyndte at gå
dårligt igen Svømmehusstanden er std. og CO skruen er 2 1/4 omgang ud.
Den satte også ud når man bremsede hårdt. Når man havde lukket for benzinen,
og den begyndte at magre sig selv ud steg tomgangen, og den kunne bremse så
hårdt det skulle være, uden den gik ud. Når man justerer blandingen i
tomgang skruer man på CO skruen til tomgangen når sit højeste, og så giver
man den lige en 1/4 omgang mindre. Da tomgangen steg når svømmehusstanden
faldt, og maskinen magrede sig selv ud betyder at tomgangsblandingen er alt
for fed.

XT'eren har været ude ved Lydmuren og få justeret tomgangsblandingen, da de
har CO måler derude. Jeg undersøgte hvor mange omgange den oprindelige karb
CO skrue var skruet ud, og den var kun skruet 1/4 omgang ud. Det er ret
lidt. Jeg har nu bestilt et nummer mindre tomgangsdyse. I den omgang fik jeg
en del bedre service hos Aagesen end Fisker. En org tomgangsdyse koster
190Kr. Det er godt nok dyrt! Mit bud er at XT'eren dør ved opbremsning fordi
den drukner. Den drukner, ikke fordi svømmehusstanden er for høj, men fordi
tomgangsblandingen er for fed i forvejen, og når man så bremser, og tipper
svømmeren, så svømmehusstanden stiger lidt, så bliver det dråben der får
bægret til at flyde over, og blandingen bliver så fed at motoren sætter ud.
Nu kommer der en mindre tomgangsdyse i. Jeg sætter svømmehusstanden til
standart højden, og jeg justerer CO skruen efter gehør. Så ser vi hvordan
det går.

Fra : Armand

Dato : 21-10-03 13:35

> [...]
> Nu kommer der en mindre tomgangsdyse i. Jeg sætter svømmehusstanden til
> standart højden, og jeg justerer CO skruen efter gehør. Så ser vi hvordan

Bager!
Ikke at jeg nogensinde har regnet dig for andet, men det ér en sand
fornøjelse at læse sig igennem hvorledes at du diagnosticerer dig igennem
problemet - Det er hér at de der vil(!) lære omkring det at fejl-rette skal
være med og nærlæse!!!

> [...]
ud.
> Det er ret lidt. Jeg har nu bestilt et nummer mindre tomgangsdyse.

Jeg kan ikke forestille mig at problemet ligger dér - Hvad skulle kunne have
medført behov for magrere bensinblanding lige dér:-/
Den umage dobbelte karburator er måske også svær at gennemskue funktionen af
når det kommer til et sådant problem !
På Partsfish ser jeg at der sidder en cut-off -ventil på siden af
spjældkarburatoren - Hvis dén ikke fungerer ordentligt vil manglende cut-off
ved påløb (= også opbremsning) medføre federe blanding end ellers :-/

ligeledes på Partsfish, fremgår det at der IKKE er vacuum-styret bensinhane.
Kan du bekræfte dette?
En utæt vacuum-membran kunne nemlig ligledes være skyld i forekomsten af
mer-brændstof!

Kan det virkelig passe at du ikke har været forbi en XT-side eller to for at
informere dig nærmere om det f.eks skulle være en typefejl!?

--
Armand.
(der savner en motortosse i snakken)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-10-03 18:02

> [...]

> at der IKKE er vacuum-styret bensinhane. Kan du bekræfte dette?

> Kan det virkelig passe at du ikke har været forbi en XT-side eller to

Hej Armand

XT karburatoren er rigtig nok en dobbelt karburator med spjældkarburator i
den ene side og CV karburator i den anden side. CV karburatorens spjæld
åbner først ved 1/4 gasgivning. Mit problem er i ren tomgang, så man kan
roligt anse den som værende en almindelig spjældkarburator i
diagnosticeringen.

Hvorfor den kræver så mager en tomgang ved jeg ikke, men der er monteret en
Laser Produro Road legal potte, som i Ténéré klubben har ry for at være svær
at justere ind. Laser Produro Race potten (Hul lige igennem) er nem nok. Jeg
gætter på potten ødelægger vejrtrækningen i tomgang, Men det er kun et bud.
Luftfilteret er ny renset og let olieret. Denne gang med motorolie.
Indsugningsgummierne er nye. Den trækker ikke falsk luft. Jeg tror jeg
prøver at skrue potten helt af og ser om den magrer sig selv voldsomt ud.
Ténéré'en har ikke vaccum styret benzinhaner, tilgengæld har den
benzinpumpe. Hvordan benzinpumpen virker ved jeg ikke.

Jeg har endnu kun snakket med medlemmer i Ténéré klubben, men har ikke ledt
om info på tyske sider endnu. Jeg prøver efter jeg har skrevet dette indlæg.

Membramen til cutofventilen er hel. Hvordan en cutoff membram virker aner
jeg ikke. Kan du oplyse mig lidt?

Fra : Armand

Dato : 22-10-03 23:15

> Membramen til cutofventilen er hel. Hvordan en cutoff membram virker aner
> jeg ikke. Kan du oplyse mig lidt?

Funktionen på Honda's (der er det fabrikat der har benyttet systemet mest)
lukker ved stærk vacuum (= motorbremsning) og spærrer for tilgang til
hoveddysen!
Har du XT-karbunaden i hånden er det enkelt at følge kanalerne og derved
funktionen!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 22-10-03 23:48

> [...]
>
> Funktionen på Honda's (der er det fabrikat der har benyttet systemet mest)
> lukker ved stærk vacuum (= motorbremsning) og spærrer for tilgang til

hmmm, vil det sige at nu når bager siger der sider en potte som er svær
at justere ind til, måske er fordi den ikke gir nær så stort vacum som burde
skulle bruges til at denne ventil kan fungere optimalt ??? altså når der
bremses op. og kan man justere på denne mekanisme måske, eller tjekke om
hvor go den er ???

Sjovt feautere når man tænker over det :) nogen gang så blir man
imponeret over hvor kreative folk er for at lave sådan noget motorværk :)

VH
Lars Molnit

Fra : Hans Paulin

Dato : 23-10-03 00:15

Moller wrote:
> nogen gang så blir man
> imponeret over hvor kreative folk er for at lave sådan noget
> motorværk :)

....det er jo egentlig bare en avanceret kakkelovn...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Armand

Dato : 23-10-03 15:44

Moller <news@molnit.com> skrev i en

> [...]
burde
> skulle bruges til at denne ventil kan fungere optimalt ???

Vacuum'et opstår ved at ventilerne trods lukket gasspjæld stadig
åbner/lukker som vanligt. og med en åben indsugningsventil, samt
indsugningstakt, forsøger stemplet at suge 600ccm luft igennem det lukkede
gasspjæld!
Derfor måles vacuum (til syncr.-brug) også på stutsen imellem gasspjældet og
inds.-ventilen!

Ergo: Udstødningen har intet dermed at gøre!!

> ............og kan man justere på denne mekanisme måske, eller tjekke om
> hvor go den er ???

Det er overstået igennem en simpel kontrol af membranen, samt ventilens frie
bevægelse i karburatorhuset (ir?)!

--
Armand.