/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
en uhyggelig oplevelse
Fra : Hans Harding


Dato : 17-10-03 08:32

Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den autoriserede
forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.



I den forbindelse fik jeg for nogen tid siden lavet 48.000 km eftersyn,
hvorunder bremseklodserne blev skiftet både for og bag.



Efterfølgende har jeg kørt ca. 1000 km hvoraf mange med konen eller sønnen
på bagsædet.



Forleden ville jeg så forberede vinteropstaldningen og vaskede derfor
grundigt cyklen. Under rengøringen af forhjulet fremkom en underlig lyd, når
hjulet blev drejet rundt. Jeg undersøgte naturligvis årsagen, og da jeg
fandt den, blev jeg ærlig talt en smule rystet.



Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var mere end
halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne skrues ud med
fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
enhedens bevægelse !



Det er klart, at dette mekaniker sjusk ville kunne have forårsaget fatale
konsekvenser, som det bestemt ikke er rart at tænke på.



Jeg har ellers ikke noget at udsætte på værkstedet, og det er naturligvis
menneskeligt at fejle, men en sådan fejl må alligevel ikke ske.



Når man som jeg netop bruger såkaldte eksperter til at vedligeholde
motorcyklen i erkendelse af egen begrænsning, er det jo svært at kontrollere
meget af det arbejde der udføres. Det er jo også lidt absurd, at det
overhovedet skal være nødvendigt, men qua min seneste oplevelse vil jeg da
gøre et forsøg.



Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
sådan noget sker igen ?



Jeg kan selv se følgende muligheder:



1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres på MC'en, (-det gør jeg
normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid til at være
på værkstedet.)



2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
tilspændte.



Flere forslag modtages med tak !



Mvh

Hans

CB500





 
 
Peder (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 17-10-03 08:38

On Fri, 17 Oct 2003 09:32:03 +0200, "Hans Harding" <hans@harding.as>
wrote:
Snippet en grum historie.

>
>
>Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
>sådan noget sker igen ?

>Jeg kan selv se følgende muligheder:
>
>1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres på MC'en, (-det gør jeg
>normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid til at være
>på værkstedet.)
>

>2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
>tilspændte.
>

>Flere forslag modtages med tak !
>
3. Punkt 2 er ikke en dårlig ide, men det kan måske kræve lidt meget
arbejde, hvis alt hvad de fortager sig skal checkes.
Lav evt. en sikring af boltene til bremserne med sikringstråd eller
tilsvarende.

Jeg havde en lignende oplevelse med min kæde. Her var det dog ikke et
værksted der havde sjusket, men blot et samleled, der havde raslet
clipsen af. I den forbindelse lærte jeg at sikre clipsen - også med
sikringstråd....
--
Peder
R6 (http://roadracing.netpartner.dk)
VWSharan
AlmeraSRX

Peder (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 17-10-03 08:53

On Fri, 17 Oct 2003 09:37:34 +0200, Peder
<peder.eskildsen@@@@hotmail.com> wrote:

>On Fri, 17 Oct 2003 09:32:03 +0200, "Hans Harding" <hans@harding.as>
>wrote:
>Snippet en grum historie.
>
>>
>>
>>Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
>>sådan noget sker igen ?
>
>>Jeg kan selv se følgende muligheder:
>>
>>1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres på MC'en, (-det gør jeg
>>normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid til at være
>>på værkstedet.)
>>
>
>>2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
>>tilspændte.
>>
>
>>Flere forslag modtages med tak !
>>
>3. Punkt 2 er ikke en dårlig ide, men det kan måske kræve lidt meget
>arbejde, hvis alt hvad de fortager sig skal checkes.
>Lav evt. en sikring af boltene til bremserne med sikringstråd eller
>tilsvarende.
>
Jeg har hurtigt smidt et par billeder af cyklen på
http://roadracing.netpartner.dk/OT/R6.htm

Hvis du ser nærmere på det miderste billede kan du se sikringen.
Den forhindrer ikke boltene i at løsne sig, men boltene kan ikke dreje
en hel omgang og falder således ikke af.
--
Peder
R6 (http://roadracing.netpartner.dk)
VWSharan
AlmeraSRX

Hekto (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-10-03 08:50

In article <bmo5tj$2jcq$1@news.cybercity.dk>, hans@harding.as says...
> Flere forslag modtages med tak !
>

Lave den slags selv!
Jeg ved godt at ikke alle har interessen, for det kræver ikke
specielle evner ud over omhyggelighed og interesse; men det giver
nogle fordele.
Man er sikker på at det er gjort ordentligt, og man kan så sikre sig
ved at spænde alle bolte med det forskrevne moment.

Jeg ved også godt, at nogen vil føle sig mere sikre hvis det bliver
gjort på et værksted (af een eller anden grund). I så fald burde man
gå boltene igennem med en momentnøgle bagefter. Hjul, bremser
forgaffel m.m.

Har jeg selv haft den slags skilt ad i løbet af vinteren, bliver de
spændt med momentnøgle og får et mærke med en spritpen. Inden jeg
ruller ud første gang, går jeg dem alle igenne een gang til, også med
spritpenen.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Mikkel Christensen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 17-10-03 08:51

"Hans Harding" <hans@harding.as> writes:

> Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den autoriserede
> forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
<snip>
>
> Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var mere end
> halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne skrues ud med
> fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
> aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
> enhedens bevægelse !

Heh, ja det er en grim følelse. Man bliver sådan en lille smule svimmel et
par sekunder. Det gjorde jeg ihvertfald dengang jeg opdagede at mit baghjul
kun sad fast med en enkelt bolt der kunne skrues ud med fingrene...
Normalt sad det med 3 styks, og med en enkeltsidet bagsvinger var der ingen
aksel eller noget.

Men det er da sådan generelt for ringe at man er nødsaget til selv at
kontrollere et autoriseret værksted. På den anden side er det jo menneskeligt
at fejle og hvis du aldrig før har haft noget at udsætte på deres arbejde
ville jeg måske nøjes med at brokke mig lidt og få slået noget af prisen.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

Mikkel Christensen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 17-10-03 10:55

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> writes:

> Heh, ja det er en grim følelse. Man bliver sådan en lille smule svimmel et
> par sekunder. Det gjorde jeg ihvertfald dengang jeg opdagede at mit baghjul
> kun sad fast med en enkelt bolt der kunne skrues ud med fingrene...
> Normalt sad det med 3 styks, og med en enkeltsidet bagsvinger var der ingen
> aksel eller noget.

Nåh ja forresten... Det var mig selv der sidst havde "fastgjort" baghjulet.
Der stod i håndbogen at de 3 bolte kun skulle spændes med 17NM.

Bah...!

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

Torben Scheel (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 17-10-03 12:24


"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message
news:kkdbrsgw5m9.fsf@rrnord.dk...
> Nåh ja forresten... Det var mig selv der sidst havde "fastgjort"
baghjulet.
> Der stod i håndbogen at de 3 bolte kun skulle spændes med 17NM.

Hmm. Stod det lige efter afsnittet om at de skulle dyppes i Loctite?

vh
Torben



Mikkel Christensen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 17-10-03 11:29

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message
> news:kkdbrsgw5m9.fsf@rrnord.dk...
> > Nåh ja forresten... Det var mig selv der sidst havde "fastgjort"
> > baghjulet.
> > Der stod i håndbogen at de 3 bolte kun skulle spændes med 17NM.
>
> Hmm. Stod det lige efter afsnittet om at de skulle dyppes i Loctite?

Heh, næh det var ikke nævnt nogen steder.
Så derefter blev de spændt med min momentoverarm

Jeg gætter på at det er en eller anden doven italiener der bare ikke har
gidet at spænde dem hårdere og så er det på en eller anden måde sneget
sig ind i manualen. Jeg vidste jo ikke bedre...

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.
| That is why God made fast motorcycles ..."
| -Hunter S. Thompson

Henrik Nielsen - Rap~ (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 17-10-03 09:12

Jeg ved det ikke er nogen trøst.

Men kendte en som først opdagede det, da kaliberen hang og dinglede i
bremseslangen...!!!
Det fik heldigvis ikke fatale konsekvenser.

Jeg laver lidt selv og det jeg ikke kan, overvære jeg på værkstedet, hvis
jeg har tiden til det. Har ikke selv haft dårlige erfaringer med mit
værksted indtil nu.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



anders majland (17-10-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 17-10-03 10:00

> Men kendte en som først opdagede det, da kaliberen hang og dinglede i
> bremseslangen...!!!
> Det fik heldigvis ikke fatale konsekvenser.

Been there done that ... Det er ikke nogen særlig fed fornemmelse når
man lige efter at have overhalet en lastbil på en lille snoet vej skal
have kastet ankeret inden et 90graders sving og bagbremsen bare går i
bund uden effekt .... Jeg kom rundt i svinget og ned ad en grusvej. Der
kunne jeg konstatere at jeg havde brækket min bremsekaliber da den ene
bolt var gået løs ...
(Og det var mig selv der sidst havde lavet service - så det var ris til
egen røv - men boltene var blevet spændt med rigtigt moment....)

Jeg har også præsteret at tabe et sæt bremsklodser fordi den lille
c-clips var faldet af - Så husk at skifte dem hvis de ikke er helt nye
mere ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Peter Jakobsen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 17-10-03 13:34


"Hans Harding" <hans@harding.as> wrote in message
news:bmo5tj$2jcq$1@news.cybercity.dk...
> Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den
autoriserede
> forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
>
>
>
> I den forbindelse fik jeg for nogen tid siden lavet 48.000 km eftersyn,
> hvorunder bremseklodserne blev skiftet både for og bag.
>
>
>
> Efterfølgende har jeg kørt ca. 1000 km hvoraf mange med konen eller sønnen
> på bagsædet.
>
>
>
> Forleden ville jeg så forberede vinteropstaldningen og vaskede derfor
> grundigt cyklen. Under rengøringen af forhjulet fremkom en underlig lyd,
når
> hjulet blev drejet rundt. Jeg undersøgte naturligvis årsagen, og da jeg
> fandt den, blev jeg ærlig talt en smule rystet.
>
>
>
> Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var mere
end
> halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne skrues ud med
> fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
> aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
> enhedens bevægelse !
>
>
>
> Det er klart, at dette mekaniker sjusk ville kunne have forårsaget fatale
> konsekvenser, som det bestemt ikke er rart at tænke på.
>
>
>
> Jeg har ellers ikke noget at udsætte på værkstedet, og det er naturligvis
> menneskeligt at fejle, men en sådan fejl må alligevel ikke ske.
>
>
>
> Når man som jeg netop bruger såkaldte eksperter til at vedligeholde
> motorcyklen i erkendelse af egen begrænsning, er det jo svært at
kontrollere
> meget af det arbejde der udføres. Det er jo også lidt absurd, at det
> overhovedet skal være nødvendigt, men qua min seneste oplevelse vil jeg da
> gøre et forsøg.
>
>
>
> Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
> sådan noget sker igen ?
>
>
>
> Jeg kan selv se følgende muligheder:
>
>
>
> 1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres på MC'en, (-det gør jeg
> normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid til at være
> på værkstedet.)
>
>
>
> 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
> tilspændte.
>
>
>
> Flere forslag modtages med tak !
>
>
>
> Mvh
>
> Hans
>
> CB500

Lav dine service selv, med det rette værktøj og en Haynes manual kommer du
meget langt !!! Med mindre du har 10 tommelfingre, er der faktisk ikke ret
meget du ikke kan lave selv.... Og så ved du PRÆCIS hvor godt det er lavet
!! Det eneste jeg vil have min forhandler til at lave, er at stille
ventiler....
ALT andet har jeg lavet selv, og ført det ind i en bog så en evt. ny køber
af cyklen kan se præcis hvad der er lavet og hvornår...

Du sparer mange penge på ovenstående, og lærer rigtig meget om din mc

Tænk på, at ikke alle mekanikere føler det samme for netop din cykel som du
gør, og det kan føre til sløseri !!!


--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !



Lisbeth Sejberg (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Lisbeth Sejberg


Dato : 17-10-03 22:27

Peter Jakobsen <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev:

>Tænk på, at ikke alle mekanikere
>føler det samme for netop din cykel som du
>gør, og det kan føre til sløseri !!!
>
>
>--
>M V H
>
>Peter Jakobsen
>YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id= 160
>Join S.E.T.I@HOME today !

--En mekaniker behøver ikke "føle" noget for netop min cykel, men
han skal lægge 100% seriøsitet og ansvarsfølelse i det han laver.
Det er det jeg forventer og betaler for på et autoriseret
værksted. Kunne man evt. få et tip om i hvilken del af landet det
omtalte sløseri fandt sted? Bare så jeg ikke udsætter mig selv og
min CB 500 for noget lignende.
M V H
Lisbeth


Armand (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-10-03 16:18


Hans Harding <hans@harding.as> skrev i en
news:bmo5tj$2jcq$1@news.cybercity.dk...
> Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den
autoriserede
> forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
> Efterfølgende har jeg kørt ca. 1000 km ..mange med konen / sønnen
> på bagsædet.
> Forleden ..... Under rengøringen af forhjulet fremkom en underlig lyd, når
> hjulet blev drejet rundt. Jeg undersøgte naturligvis årsagen, .......
> ..........Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
> aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
> enhedens bevægelse !
> Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden for at
> sådan noget sker igen ?
> Jeg kan selv se følgende muligheder:
> [ad:] 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er
korrekt
> tilspændte.

Jup!
Men det er ikke langt fra selv at udføre jobbet, så gør dog dét istedet :-/

Endvidere ville jeg nok kigge nærmere på bl.a. bundproppen en af de første
dage

--
Armand.



Bent Erik Thomsen (17-10-2003)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 17-10-03 23:03

Hans Harding wrote:
> Af bl.a. sikkerhedshensyn får jeg altid lavet eftersyn hos den
> autoriserede forhandler, hvor jeg oprindeligt købte min Honda CB500.
>
>
>
> I den forbindelse fik jeg for nogen tid siden lavet 48.000 km
> eftersyn, hvorunder bremseklodserne blev skiftet både for og bag.
>
>
>
> Efterfølgende har jeg kørt ca. 1000 km hvoraf mange med konen eller
> sønnen på bagsædet.
>
>
>
> Forleden ville jeg så forberede vinteropstaldningen og vaskede derfor
> grundigt cyklen. Under rengøringen af forhjulet fremkom en underlig
> lyd, når hjulet blev drejet rundt. Jeg undersøgte naturligvis
> årsagen, og da jeg fandt den, blev jeg ærlig talt en smule rystet.
>
>
>
> Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var
> mere end halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne
> skrues ud med fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet
> med fingrene, men aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor
> nu løs og lyden kom fra enhedens bevægelse !
>
>
>
> Det er klart, at dette mekaniker sjusk ville kunne have forårsaget
> fatale konsekvenser, som det bestemt ikke er rart at tænke på.
>
>
>
> Jeg har ellers ikke noget at udsætte på værkstedet, og det er
> naturligvis menneskeligt at fejle, men en sådan fejl må alligevel
> ikke ske.
>
>
>
> Når man som jeg netop bruger såkaldte eksperter til at vedligeholde
> motorcyklen i erkendelse af egen begrænsning, er det jo svært at
> kontrollere meget af det arbejde der udføres. Det er jo også lidt
> absurd, at det overhovedet skal være nødvendigt, men qua min seneste
> oplevelse vil jeg da gøre et forsøg.
>
>
>
> Spøgsmålet er så, hvad man kan gøre for at reducere sandsynligheden
> for at sådan noget sker igen ?
>
>
>
> Jeg kan selv se følgende muligheder:
>
>
>
> 1: Man bør altid overvære arbejdet som udføres på MC'en, (-det gør
> jeg normalt også, men netop ved sidste eftersyn havde jeg ikke tid
> til at være på værkstedet.)
>
>
>
> 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
> tilspændte.
>
>
>
> Flere forslag modtages med tak !
>
>
>
> Mvh
>
> Hans
>
> CB500

Hej Hans

Det er absolut ikke første gang vi hører den slags hårrejsende historier
herinde.

Jeg kan tilslutte mig Armand med flere. Lav det selv.
Når man første gang har skilt noget ad og samlet det igen viser det sig som
regel at være
mindre kompliceret end man måske troede det var.
Tilkald evt en teknisk kvalificeret bisidder fra denne NG til moralsk
opbakning ved specielle
tekniske højdepunkter. Der er mange tkeniske genier herinde..


mvh
--
Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=319
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)



Rud (20-10-2003)
Kommentar
Fra : Rud


Dato : 20-10-03 11:08


"Hans Harding" <hans@harding.as> wrote in message
news:bmo5tj$2jcq$1@news.cybercity.dk...
> Forbremsen er fastgjort til forgaflen med 2 bolte, hvor den ene var mere
end
> halvvejs skruet ud, og den anden også løsnet, så den kunne skrues ud med
> fingrene. Bremseenheden var således kun blevet fæstnet med fingrene, men
> aldrig efterspændt. Hele bremseenheden sad derfor nu løs og lyden kom fra
> enhedens bevægelse !
>
>
>
> Det er klart, at dette mekaniker sjusk ville kunne have forårsaget fatale
> konsekvenser, som det bestemt ikke er rart at tænke på.
>
> 2: Check selv at alle bolte mekanikeren kan have demonteret er korrekt
> tilspændte.
>

Det kan jeg i hvert fald også anbefale. Efter jeg sidst fik skiftet dæk
havde jeg den
tvivlsomme ære at opleve at forbremsen faktisk faldt af, da jeg forsøgte at
bruge den
på motorvejen ( med lidt over 110 :) ). Der var heldigvis plads til at
skifte bane, så
jeg ramte ikke den bil, der bremsede foran mig, men rimeligt ubehageligt
aligevel...

--
Rud, der selv checker de vigtigste bolte i fremtiden...



Lisbeth Sejberg (21-10-2003)
Kommentar
Fra : Lisbeth Sejberg


Dato : 21-10-03 11:29

Rud <rud_nospam_@vildere.net> skrev:>

>Det kan jeg i hvert fald også
>anbefale. Efter jeg sidst fik skiftet dæk
>havde jeg den
>tvivlsomme ære at opleve at
>forbremsen faktisk faldt af, da jeg forsøgte at
>bruge den
>på motorvejen ( med lidt over 110 :)
>). Der var heldigvis plads til at
>skifte bane, så
>jeg ramte ikke den bil, der bremsede
>foran mig, men rimeligt ubehageligt
>aligevel...
>
>--
>Rud, der selv checker de vigtigste
>bolte i fremtiden...

-- Sidst jeg fik nyt fordæk, virkede speedometeret ikke bagefter.
Det opdagede mekanikeren ikke engang selv på sin prøvetur. Betød
selvfølgelig ikke noget rent sikkerhedsmæssigt, men han så da lidt
pinlig berørt ud, da jeg vendte tilbage få minutter efter.
Lisbeth


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste