Cruise control
Fra : Bengtsons

Dato : 17-10-03 04:58

Hej
Hvor kan man få en simpel klemme man aktiverer med tommelfingeren til at
låse gashåndtaget med.
Hvad hedder den, og hvad koster den og er der nogen der har erfaring med
den.
Mvh
Anders
Gazelle V1

Fra : Gynex

Dato : 16-10-03 20:56

> Hvor kan man få en simpel klemme man aktiverer med tommelfingeren til at
> låse gashåndtaget med.
> Hvad hedder den, og hvad koster den og er der nogen der har erfaring med
> den.

Jeg vandt en i en konkurrence for længe siden fra Holstebro MC (nu Banks
biler og MC), den hed Vista Cruise, kostede vist nok 219kr og var aldeles
glimrende. Solgte den med cyklen, så da jeg fik ny cykel, skulle jeg også ha
ny cruise control, og denne gang lavede jeg den selv. En
"værktøjs-holder-bøjle" påsat en ca 5cm lang skrue, som man så kan lægge ned
mod bremsehåndtaget, og så holder den gassen på den måde.
Jeg har set, at Frankies MC sælger en næsten mage til, og den koster vist
149kr, så det er noget billigere selv at lave den.

-Held og lykke
/Gynex

Fjern 111 i mail

Fra : lange

Dato : 17-10-03 08:31

> En
> "værktøjs-holder-bøjle" påsat en ca 5cm lang skrue, som man så kan lægge
ned
> mod bremsehåndtaget, og så holder den gassen på den måde.

Er der slet ingen der tænker på at denne skrue ved et uheld kan flænse hele
underarmen op?

Lange

Fra : Armand

Dato : 16-10-03 22:12

Bengtsons <bengtsons@mail.dk> skrev i en

> Hvor kan man få en simpel klemme man aktiverer med tommelfingeren til at
> låse gashåndtaget med.

Cruise control lyder umiddelbart smart; men kan være decideret livsfarlig i
pludselig opståede kritiske situationer (alene at være i stand til at udføre
en perfekt katastrofe-opbremsning ved en pludselig opstået situation kræver
sin mand, og at skulle magte samtidigt at løsne CC'en hhv. tvangslukke
gasgrebet i samme situaition vil jeg æde min gamle AGV på at ingen(!) når!)!
Når uheldet har slået til er det yderligere potentielt farligt at have en
motorcykel liggende og spinde baghjulet rundt med omdrejningerne i bund :-|
Af samme grund er tingesten også ulovlig (á: "gassen skal lukke i af sig
selv som ubelastet")!!

Med mindre at man har et køretøj med virkelig bundtræk bruger man i det
kuperede danske landskab endvidere gasgivning i større udstrækning end man
selv tror, og på en mellemklassemotorcykel vil man sikkert kunne komme til
at irritere sig over at der ikke findes en "idealstilling" :-/

Endelig er det velkendt at mange nybagte mc'isters utrænede højrehånd
hurtigt lader sig trætte ved kørsel; men alligevel hurtigt lader sig
tilvænne relativt hurtigt.

Nu efterlader du ikke særligt meget oplysning om hvor DU står i disse
forhold, så hvis du falder helt udenfor, må du ikke misforstå mig!!
Jeg har forøvrigt det indtryk at en større del af nye motorcyklister er 100%
grønne, i modsætning min generation hvor næsten alle steg fra deres knallert
og over til mc-ejerskab :-/

--
Armand.

PS:
Din PC's ur er omtrent et døgn foran (bemærk tidspunktet på dit eget indlæg
på gruppen)!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-10-03 23:56

> [...]
> motorcykel liggende og spinde baghjulet rundt med omdrejningerne i
> bund :-| Af samme grund er tingesten også ulovlig (á: "gassen skal

Jeg kan huske at der kan fås et lille greb med en arm der vikles omkring
gashåndtaget, så den holder gassen, blot man har hånden liggende på armen,
da den låser omkring gashåndtaget når man trykker. Så snart man fjerner
hånden eller løfter den, så vil den automatisk slippe igen.
Det skulle eftersigende fungere ret godt og aflaste hånden betydeligt. Så
slipper man også for risikoen for at den ikke slår fra ved uheld.

>PS:
>Din PC's ur er omtrent et døgn foran (bemærk tidspunktet på dit eget indlæg
>på gruppen)!

Nej, da det er hans tidszone der er forkert indstillet, så kan han ikke selv
se fejlen, da den justerer klokkeslettet i forhold til den tidszone man
befinder sig i. Men nu er han da gjort opmærksom på det, og kan gå ind og få
det rettet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 17-10-03 00:39

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> Nej, da det er hans tidszone der er forkert indstillet, så kan han ikke
selv
> se fejlen,

Øhh?
Står han så ikke som en dags tid foran alle vi andre, sådan som jeg og du
ser det?

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-10-03 07:46

> Står han så ikke som en dags tid foran alle vi andre, sådan som jeg
> og du ser det?

Jo, hans tidszone er sat til -7 hvor den skal være +2 (pga. sommertid). Alle
dem der har deres tidszone korrekt indstillet vil derfor se ham som værende
9 timer ude i fremtiden.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-10-03 06:29

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message
> [...]
<SNIP sikkerhed om CC>
> [...]
> Det skulle eftersigende fungere ret godt og aflaste hånden betydeligt. Så
> slipper man også for risikoen for at den ikke slår fra ved uheld.

<SNUP tidzone>

Jeps. Bjørn(Ducati) købte en til TPT, og den var han vist ovenud tilfreds
med. Den hedder vist Throttle Rocker eller noget i den stil. Den lille arm
du snakker om var ovenikøbet formet så den passer godt ind i håndfladen.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Bjørn S

Dato : 17-10-03 06:40

"Anders Thorup" skrev
> [...]
> du snakker om var ovenikøbet formet så den passer godt ind i håndfladen.

Jup, den har jeg endnu, og den virker meget fint på anti-Duc-veje (læs
motorvej :).
Den kostet der oppe 90 kroner, og det syntes jeg er godt giet ud. Skal se om
jeg kan rode et link op senere i dag, ellers kan du forhøre dig hos din
lokale MC-pusher.
--
/Bjørn

Fra : Bjørn S

Dato : 17-10-03 07:36

Bjørn S wrote:

> Den kostet der oppe 90 kroner, og det syntes jeg er godt giet ud. Skal se om
> jeg kan rode et link op senere i dag, ellers kan du forhøre dig hos din
> lokale MC-pusher.

http://www.motocom.dk/Default.asp?Action=Details&Item=252

- vil jeg klart anbefale fremfor at låse gashåndtaget. Den monteres og
(hvis man vil) fjærnes på 2 sekunder.

--
/Bjørn

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 17-10-03 15:37

I news: bmo2l0$lgm$1@abbeden.bunk.cc,
skrev Bjørn S <bjosko@yahoo.com>

> http://www.motocom.dk/Default.asp?Action=Details&Item=252
>
> - vil jeg klart anbefale fremfor at låse gashåndtaget. Den monteres og
> (hvis man vil) fjærnes på 2 sekunder.

Købte i foråret nævnte Trottle Rocker i ovenstående link.
Den kræver efter min mening en del tilvænning, og var i nogle situationer
der krævede hurtig handling for meget i vejen, hvilket en enkelt gang
resulterede i at jeg kun med nød og næppe undgik en forhindring. Bruger den
ikke mere, heller ikke på mit små 900 km "heat" til Lux. Mit råd må som
Armands være: Væn dig til at slappe af i gashånden, man kan udmærket strække
fingrene uden at slippe gassen og lave lidt gymnastik med dem, samt bruge
nedgasningssituationer til lige at klaske liv i hånden igen

--
Mvfh. Arne Lorenzen FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Mcisten

Dato : 17-10-03 07:37

Jeg har haft sådan en på min gamle mc, den virkede ok til lige at tage
hånden af håndtaget, men begyndte hurtig at gå løs (forstået sådan at gassen
faldt, så man skulle trykke knappen ind igen). Men det skal siges min gamle
mc viberede meget, så det var nok derfor knappen gik fra.

Men selvom den gjorde det, så var det rart man lige havde lidt tid til at
bruge højrehånden til noget andet

Mvh Mcisten

Fra : Bjørn S

Dato : 17-10-03 08:12

Mcisten wrote:

> [...]
> faldt, så man skulle trykke knappen ind igen). Men det skal siges min gamle
> mc viberede meget, så det var nok derfor knappen gik fra.

Pas på hvor, og hvem du citerer i teksten
Det kan se ud som det er mit link du referer til, denne låser ikke
håndtaget!
Et bedre link, vedrørende prisen :
<http://www.motocom.dk/default.asp?Action=Details&Item=252>

Men jeg kan klart se i din tekst at du referer til en Cruise control.
Egentlig et misvisende ord, en rigtig CT gasser op og ned ved behov, og
holder hastigheten konstant, ikke gaspådraget. Samtidig slår den fra hvis
man rører bremse eller kobling... Se det var noget, nogen som er klar med
tegnebrettet ?
Konstruktionen er der allerede til bil, så skal den bare monteres på en
MC, og så kan man vel bare hoppe over i sidevognen til varanen når det
kører ? )

--
/Bjørn

Fra : Brian Laursen

Dato : 17-10-03 07:35

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det skulle eftersigende fungere ret godt og aflaste hånden betydeligt. Så
> slipper man også for risikoen for at den ikke slår fra ved uheld.

Den kan fåes hos bikes & parts i ålborg.... De viste den ihvert fald til
skagen træf... Kanikke huse hvad den koster..

--
Virtually Yours

Brian laursen
Yamaha YZF1000r

DMCN# 687
http://dfmc.dk/?id=155

Fra : GRISEN

Dato : 17-10-03 08:01

On Thu, 16 Oct 2003 23:12:08 +0200, "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Cruise control lyder umiddelbart smart; men kan være decideret livsfarlig i
>pludselig opståede kritiske situationer (alene at være i stand til at udføre

Der findes 2 versioner af CC, der fastholder gassen.
Den model der ligner en holder til en hammer (som beskrevet af Gynex), kører jeg med på lange ture.
Når jeg har kørt lang tid på motorvejen (fra Kbh til Århus eller til Assen), så er det jo naturligt at hvile venstre arm en gang i mellem...
Med CC'en kan man også hvile højre arm, eller varme fingrene på stellet, hvis det er det der er behov for.
Ganske rart.... og hvis man kun gør det for at hvile armen, så kan det jo planlægges til tider/steder hvor der ikke er trafik foran.

På de danske og tyske motorveje kan man sagtnes køre med den i en bestemt position uden at skulle korrigere hele tiden.

Hvis man pludselig har behov for at bremse hurtigt, så skal man bare huske at gasse ned manuelt.
CC'en holder ikke specielt hårdt fast, så man behøver (kan) ikke løsne den.

*
Jan