Kompatibel bag tandhjul.
Fra : Brian Lænø

Dato : 14-10-03 17:56

Hej
Findes der en web side med tanhjuls størrelser, så man kan se om der er
andre de er kompatible.
Bag tandhjulet til min ellefant koster en mindre formue (lidt over 1000
kr.), det er nok fordi der også står sådan nogle dyre navne uden på pakken
(eks. MV Augusta)
Jeg junne godt tænke mig at finde et kompatibelt i et normalt prisleje.
Det jeg leder efter er et 40 tands til en 520 kæde.
Mål på tandhjulet: indvendig hul Ø115mm, 4 bolt huller på Ø11mm, afstanden
imellem bolt huller (centrum til centrum) 134mm.
Jeg har lagt en tegning i news:dk.binaer.motor
Alternativ kan jeg lave en adapter ud af mit gamle tandhjul.
I så fald, hvilket tandhjul skal jeg så gå efter, tandhjulet skal så have en
indvendig hul på min. Ø150, samt også være med 4 bolt huller.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : KubikH

Dato : 14-10-03 18:45

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> indvendig hul på min. Ø150, samt også være med 4 bolt huller.

Hej
Hvad med at købe et industritandhjul.
Gå ned til den nærmeste lille maskinshop, og få dem til at dreje hullet i
midten, og bore boltehullerne.
Så har du 4 - 5 stk på hylden til den ovennævnte pris.
Hvis tandhjulet er "forsat", drejer man tænderne væk, og får drejet et
industritandhjul ud, så tandkransen er tilbage.
Klask klask udenpå hinanden, og nogle gode lange hæftninger med CO2
svejseren,
Så triller den igen

Mvh
Niels

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-10-03 04:38

"KubikH" skrev
> [...]
> industritandhjul ud, så tandkransen er tilbage.
> Klask klask udenpå hinanden, og nogle gode lange hæftninger med CO2

Det lyder interessant.
Køber man selv tandhjulet, eller er det værkstedet?, og i så fald hvor?.
Skal sådan nogle industritandhjul hærdes bagefter?

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Richard

Dato : 14-10-03 19:32

Brian Lænø wrote:

> Findes der en web side med tanhjuls størrelser, så man kan se om der er
> andre de er kompatible.

JT Sprockets har et stort udvalg til mange cykler med skitser og hele
svineriet - prøv at se efter din i Online Catalogue på:

www.jtsprockets.com

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Brian Luckow

Dato : 14-10-03 22:50

> JT Sprockets har et stort udvalg til mange cykler med skitser og hele
> svineriet - prøv at se efter din i Online Catalogue på:
>
> www.jtsprockets.com

Findes der mon to forskellige firmaer der kalder sig JT Sprockets?? Jeg har
nemlig et bagtandhjul liggende, hvor der på indpakningen står 'JT Sprockets
(Jomthai Asahi Co. Ltd)'.

På selve tandhjulet står der 'JTA2050-39', men produkt nummer kan jeg ikke
finde i databasen på www.jtsprockets.com.

Hvis nogen forresten vil have det, så kan de komme og hente det her i
Hundige (gider ikke sende det), ellers ryger det snart ud. Det er et 520 alu
tandhjul med 39 tænder, med 5 bolt huller, er helt nyt, og jeg aner ikke
hvilke cykler det passer til, men ved bare, at det ikke passer til min...
fandt ud af det efter jeg havde afmonteret hjulet. :(

Mvh., Brian Luckow

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-10-03 04:27

"Richard" skrev

> JT Sprockets har et stort udvalg til mange cykler med skitser og hele
> svineriet - prøv at se efter din i Online Catalogue på:
>
> www.jtsprockets.com

Godt link.
De har tandhjul til min model, bare ikke i den ønskede størrelse.
Mit snedker drev (til speedometeret)ved forhjulet slidt ned, og har været i
rest ordre i knap et år.
Jeg får udskiftet min motor med en ny fra en 750 Sport.
På den nye motor er der en udgang til speedometeret på motoren.
Så derfor vil jeg gerne have samme gearing, som 750 sport normalt bruger
(15-40).
I øjeblikket kører jeg med et 46 tands bag på.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-03 10:11

Brian Lænø wrote:
> Mit snedker drev (til speedometeret)ved forhjulet slidt ned, og har været i
> rest ordre i knap et år.

Det er skræmmende .. at det er nemmere at få reservedele til min
russiske kværn fra '56 end det er at få reservedele til din Cagiva

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Richard

Dato : 15-10-03 11:32

Hans Joergensen wrote:

> Det er skræmmende .. at det er nemmere at få reservedele til min
> russiske kværn fra '56 end det er at få reservedele til din Cagiva
> ..

Den er der sikkert også lavet et par mio. flere eksemplarer af
- ikke at det skulle undskylde Cagiva/Ducati på nogen måde ;-(

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-03 13:24

Richard wrote:
> Den er der sikkert også lavet et par mio. flere eksemplarer af
> - ikke at det skulle undskylde Cagiva/Ducati på nogen måde ;-(

Det hjælper nok også en smule at de stadig bygger den - i en let
revideret udgave - i Kina ;)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hekto

Dato : 15-10-03 13:33

In article <slrnboqf3t.s8h.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> - i en let
> revideret udgave - i Kina ;)

Luft i ringene? ;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-03 14:11

Hekto wrote:
> Luft i ringene? ;0)

Ska' du provokér ? min har da ganske moderne Mitas-dæk

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Hekto

Dato : 15-10-03 14:40

In article <slrnboqhql.s8h.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Ska' du provokér ? min har da ganske moderne Mitas-dæk

*ROFL*

Måske den kinesiske har dobbelt maskingevær??? Den er vel beregnet til
oprørsbekæmpelse? ;0)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-03 15:10

Hekto wrote:
> Måske den kinesiske har dobbelt maskingevær??? Den er vel beregnet til
> oprørsbekæmpelse? ;0)

Faktisk er den største forskel at den har 12V anlæg med elektronisk
tænding og elstart ...

De 2 første dele af det elanlæg tror jeg også min skal ha' ... 12V
giver ret mange fordele .. :)

// Hans

Fra : Richard

Dato : 15-10-03 19:57

Hans Joergensen wrote:

> Det hjælper nok også en smule at de stadig bygger den - i en let
> revideret udgave - i Kina ;)

Virkelig? - imponerende - en ren Enfield-historie - eller bedre

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-10-03 21:17

Richard wrote:
> Virkelig? - imponerende - en ren Enfield-historie - eller bedre

http://www.chang-jiang.com/motocycle.html

Det lækre er at de svjv. stadig benyttes af det kinesiske politi ..

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Richard

Dato : 15-10-03 22:14

Hans Joergensen wrote:

> http://www.chang-jiang.com/motocycle.html
>
> Det lækre er at de svjv. stadig benyttes af det kinesiske politi ..

Wauw - de der DD-maskiner - minder om en choppet udgave af en go' gammel
Express knallert

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-10-03 15:18

"Richard" skrev

> Den er der sikkert også lavet et par mio. flere eksemplarer af
> - ikke at det skulle undskylde Cagiva/Ducati på nogen måde ;-(

Det er næppe Ducati skyld at Cagiva ikke har nok resevedele til de gamle
modeller.
Problemet er at min model kun var på markedet i 1-2 år, før de begyndte at
ændre på den.
De har nok ikke solgt så mange de første år, da den var ret dyr (ca. dobbelt
af honda transalp) den gang.
Hvis man kan regne med stelnumret, så er min nr. 1636 (ender på 1636)

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 15-10-03 14:31

> "Richard" skrev

> Godt link.
> De har tandhjul til min model, bare ikke i den ønskede størrelse.
> Mit snedker drev (til speedometeret)ved forhjulet

Definitions-præcisering:
Snekke-drev!!
En snekke er en spiralformet sag som ved rotation kan bevæge tandede emner.
"Tommefinger-skruen" på en svensknøgle er for de fleste den nærmest
forekommende snekke at se funktionen på!
"Snekke" er sandsynligvis en afledning af snegl, der relaterer til
spiralformen!

> [...]
> På den nye motor er der en udgang til speedometeret på motoren.
> Så derfor vil jeg gerne have samme gearing, som 750 sport normalt bruger

Øhh??
Kører Cagiva'en og 750 Sport'en med samme baghjulsstørrelse? Næppe!
Hvis baghjulets omkreds ikke er identisk er der ingen grund til at kopiere
gearingen!
Derimod skal den procentielle forskel på omkredsene beregnes, hvorefter at
denne forskel skal forsøges omsat i forhold til Sport'ens gearing :-|

--
Armand.

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-10-03 17:21

"Armand" skrev

> [...]
> Derimod skal den procentielle forskel på omkredsene beregnes, hvorefter at
> denne forskel skal forsøges omsat i forhold til Sport'ens gearing :-|

De kører begge med 17" baghjul, så det er kun højden på dækprofilen der kan
varierer.
750 Sport kører med 160/60 = 96mm højde.
På Cagiva kører jeg med 130 /140, så hvis jeg vælger et 140/70 = 98mm højde,
så er det meget tæt på.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-10-03 21:37

"Brian Lænø" skrev
> [...]
> 750 Sport kører med 160/60 = 96mm højde.
> På Cagiva kører jeg med 130 /140, så hvis jeg vælger et 140/70 = 98mm

Efter at have tænkt lidt over det, så vil jeg nok beholde min nuværende dæk
størrelse 140/80.
Med det dæk burde speedometeret vise ca. 3% for lidt, men da de fleste
speedometer viser lidt for meget, så går det nok lige op.

--
Brian
Caiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 16-10-03 15:36

Brian Lænø <brian-la-fjern-@adslhome.dk> skrev i en

> [...]
> Med det dæk burde speedometeret vise ca. 3% for lidt, men da de fleste
> speedometer viser lidt for meget, så går det nok lige op.

OK!

Tilbage til tandhjulssnakken:
Såfrermt at bagtandhjulet ikke er forsat, men helt plant, leverer mange
race-relaterede værksteder alu-tandhjul efter mål!
Hvor i landet bor du? Mine anbefalinger følger Carsten "Midtfyn" fra
Midtfyns MC & Auto-rep. i Årslev mellem Ringe og Odense, men ellers findes
der et væld af både cross og speedway leverandører og værksteder!

--
Armand

Fra : Brian Lænø

Dato : 16-10-03 15:48

"Armand" skrev
> [...]
> Midtfyns MC & Auto-rep. i Årslev mellem Ringe og Odense, men ellers findes
> der et væld af både cross og speedway leverandører og værksteder!

Det lyder intrssant, hvad koster sådan nogle special fremstillede tandhjul?
Mit tandhjul er helt plan, så det burde ikke give problemer.
Jeg bor på Djursland, kender du nogen i det område?

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Brian Lænø

Dato : 16-10-03 18:40

"Brian Lænø" skrev

> [...]
> Mit tandhjul er helt plan, så det burde ikke give problemer.
> Jeg bor på Djursland, kender du nogen i det område?

Efter lidt søgning på nettet fandt jeg denne engelske forhandler
http://www.bandcexpress.co.uk/
http://www.bandcexpress.co.uk/pdfnew/specials.pdf
Han tager 267 kr. (lidt billigere ved flere styk) + porto for et 520
tandhjul med 40 tænder .
Hvad tager de danske forhandlere?

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 16-10-03 19:52

> [...]
> http://www.bandcexpress.co.uk/pdfnew/specials.pdf
> Han tager 267 kr. (lidt billigere ved flere styk) + porto for et 520

Vel omtrent det samme :-/
Men det kræver jo at du finder én først !!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 16-10-03 19:48

> Det lyder intrssant ... Mit tandhjul er helt plan, så det burde ikke give
> problemer.
> Jeg bor på Djursland, kender du nogen i det område?

Desværre ikke
Men jeg mener at der er en del cross-bikse netop på Djursland :-/
Mon ikke at en eller anden motortosse(tm) kan springe til??

--
Armand.

Fra : Brian Lænø

Dato : 16-10-03 20:26

"Armand" skrev

> Desværre ikke
> Men jeg mener at der er en del cross-bikse netop på Djursland :-/
> Mon ikke at en eller anden motortosse(tm) kan springe til??

Der er Basballe Cross Center.
http://www.bccdk.dk/
Men de skriver ikke noget om speciel fremstilling af tandhjul.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Armand

Dato : 16-10-03 21:48

> "Armand" skrev

> Der er Basballe Cross Center.
> http://www.bccdk.dk/
> Men de skriver ikke noget om speciel fremstilling af tandhjul.

Prøv med et mail, eller den gode gamle telefon!

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 14-10-03 20:02

Brian Lænø wrote:
> Alternativ kan jeg lave en adapter ud af mit gamle tandhjul.
> I så fald, hvilket tandhjul skal jeg så gå efter, tandhjulet skal så
> have en indvendig hul på min. Ø150, samt også være med 4 bolt huller.

Hvis du laver en adapter udaf dit gamle tandhjul,
kan du evt købe klinger som dem jeg lige har monteret på min 748 se.

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=366

Klinger fåes mig bekendt også som 520/40 og koster 35 euro stykket, hvilket
er ca. 260 kr.-

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Richard

Dato : 14-10-03 21:05

D@n Dethlefsen wrote:

> Hvis du laver en adapter udaf dit gamle tandhjul,
> kan du evt købe klinger som dem jeg lige har monteret på min 748 se.
>
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=366

Det ser da smart ud; monteres quick-shift tandhjulsnavet med klinge
direkte på dit baghjul eller på den Ducati-adapter, du viser i de sidste
to billeder?
Hvem laver det viste Quick-shift tandhjulssystem?

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 14-10-03 22:48

Richard wrote:

> Det ser da smart ud; monteres quick-shift tandhjulsnavet med klinge
> direkte på dit baghjul eller på den Ducati-adapter, du viser i de
> sidste to billeder?

Quick-shift adapteren monteres på den viste Ducati-adapter, skal nogle tage
nogle billeder af det fædige resultat, men iøjeblikket kører jeg efter at
Duc`en har stået stille i 1,5 uge, og hvor længe vare dette fine
efterårsvejr ved ?

http://www.tss.cz

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Richard

Dato : 15-10-03 11:30

D@n Dethlefsen wrote:

> [...]
> nogle billeder af det fædige resultat, men iøjeblikket kører jeg efter at
> Duc`en har stået stille i 1,5 uge, og hvor længe vare dette fine

Ja det er ikke godt at vide - 5-6 uger forhåbentlig

Fra : Armand

Dato : 15-10-03 01:29

D@n Dethlefsen <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
>
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=366
>
> Klinger fåes mig bekendt også som 520/40 og koster 35 euro stykket,

Hvad er produkt-navnet?
Jeg synes at kunne se at der står SS på den monterede klinge!?

Sælges lignende (nav) ikke til montage på mere ordinære motorcykler, eller
er det et alternativ til en besværlig mekanisme på Duc'ens
enarms-bagsvinger?

Til tråden:
JT-linket var et af de gode; men er der ingen der kender til en dansk
forhandler af JT-tandhjulene, så man også kan købe dem efter at have fundet
ønskede str.?

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 15-10-03 15:12

Armand wrote:
> [...]

> Sælges lignende (nav) ikke til montage på mere ordinære motorcykler,
> eller er det et alternativ til en besværlig mekanisme på Duc'ens

Har kun set det til Duc 748-998, 749-999 & Multistrada, men må det ikke fåes
til andre også.

> Til tråden:
> JT-linket var et af de gode; men er der ingen der kender til en dansk
> forhandler af JT-tandhjulene, så man også kan købe dem efter at have
> fundet ønskede str.?

Max MC import / MC-nøglen

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Armand

Dato : 15-10-03 22:13

> http://www.tss.cz

Når ja. Dén havde jo krydset i mellemtiden!

> Har kun set det til Duc 748-998, 749-999 & Multistrada, men må det ikke
fåes
> til andre også.

Mnjaeh :-/
Ikke jvf. sitet!

> Max MC import / MC-nøglen

Hæ!
Lige for næsen
Men Max bevæger sig jo ikke udenfor std. gearing såvel som alternative
materialer til bagtandhjulet

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 15-10-03 22:19

Armand wrote:

> Hæ!
> Lige for næsen
> Men Max bevæger sig jo ikke udenfor std. gearing såvel som alternative
> materialer til bagtandhjulet

Jeg mindes nu at havde hørt noget andet, jeg skal (hvis jeg husker det)
prøve at spørge min lokale MC-forhandler som kender Max og jeg husker
rigtigt.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-10-03 04:31

"D@n Dethlefsen" skrev

> [...]
>
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=366
>
> Klinger fåes mig bekendt også som 520/40 og koster 35 euro stykket,

Jeg tror ikke jeg kan lave en adapter, der kan passe til den type klinger ud
af mit gamle tandhjul.
Hvis jeg skal lave en adapter, så kan det være jeg skal lave en adapter helt
fra bunden.

--
Brian
Cagiva Elefant 750