Kaburatorer
Fra : uffe.j

Dato : 14-10-03 08:46

Jeg er faldet over et sæt dobbelt SU-karburatorer til en MG Midget. Mon man
kan bruge dem til at "fodre" en ældre Honda CB 350 Twin? Det forudsætter
selvfølgelig at man kan få indsugningsmanifolden til at passe. Men ellers?

--
uffe.j@privatnospam.dk
Ved svar, fjern "nospam".

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-03 08:58

uffe.j wrote:
> [...]
> selvfølgelig at man kan få indsugningsmanifolden til at passe. Men ellers?

Naturligvis kan det køre ... men det er dog ikke sikkert at det vil
køre godt ...

// Hans, der ikke ville være bange for at skifte de orginale
// karbs på russeren ud med noget lidt mere moderne
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 14-10-03 10:51

> [...]
> // karbs på russeren ud med noget lidt mere moderne
> --
> RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Næsten alt kan jo lade sig gøre. Det der betyder noget er den reelle boring
i en anden karburator, altså hvor meget den reelle boring bliver større -
eller mindre - og da hvor meget. Det er uheldigt hvis man overdimensionere
karburatorer, men gør man som på BMW hvor R90 havde 32 mm Bing og 60 Hk, og
lavede R90S med 67 Hk, blot ved at montere 38 Delórto med accelerationspumpe
er det jo godt, og ikke overdimensioneret. Jeg skriuver om reelle mål, med
tanke på gennemstrømningsarealet som jo spærres af tippe "spjæld" i mange
bil karburatorer, kontra de normalespjældkarburatorer påmotorcykler hvor kun
nålen spærrer ved fuld åbning.

En anden ting der spiller ind er jo hvor lang afstand der er mellem
karburatorer og indsugningskanalerne, i relation til om afstande mellem
indsugningskanalerne er meget anderledes en afstanden mellem
gennemstømningskanalerne i den dobbelte karburator, for disse to ting er jo
bestemmende for hvor lidt eller hvor meget (uheldig) zik-zak strømning der
bliver.
Jeg baksede en gang med problemet i forbindelse med benyttelse af Weber DCOE
på en Kawasaki 900.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-03 11:41

Gert Bo thorgersen wrote:
> Næsten alt kan jo lade sig gøre. Det der betyder noget er den reelle boring
> i en anden karburator, altså hvor meget den reelle boring bliver større -

Nu er det jo iøvrigt, som der stod skrevet SU-karburatorer ...

Så burde det jo teoretisk køre fint da stemplet hæves og sænkes alt
efter hvor meget luft der strømmer igennem ...

Dog vil jeg tro at den bliver ret langsom på gassen, og samtidlig
vil jeg tro at det er ret svært for en der ikke kender noget til
justering af SU-kaburatorer at justere dem ind .. (de er ret
beværlige)

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Hekto

Dato : 14-10-03 11:50

In article <slrnbonkla.s8h.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> [...]
> vil jeg tro at det er ret svært for en der ikke kender noget til
> justering af SU-kaburatorer at justere dem ind .. (de er ret

Nej, da!
Når de er korrekt justeret ind m.h.t. dyse og strålerøretshøjde, skal
klokken bare hæves 1mm, så skal omdrejningerne stige et kort øjeblik
og så falde igen.

Det kan så godt være at det tager nogen tid at finde den rigtige dyse
og nål m.m.; men den sdste justering er som sagt ganske enkel.

.... specielt nå man har haft Morris/Austin i sine unge dage!!!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-10-03 22:26

On Tue, 14 Oct 2003 12:50:13 +0200, Hekto <Hekto.nospam@hekto.dk>
wrote:

Hej Brian.

Jeg har rodet en del med SU karburatorer tidligere.
Min hustru havde en Triumph Spitfire MK IV med sådan et par stykker
som fodrepumper.
Den var peppet temmelig meget op i motoren, og justeringen af
karburatorene voldte mig temmelig mange problemer, men det lykkedes
dog til sidst
SU karburatorene minder meget om MIKUNI i opbygning og virkemåde,, men
har dog et par ekstra parametre at pille i.

Til SU karburatoren findes der et utal af nåle - dem der er
bestemmende for blandingen i mellemområdet.
Her gælder det om at finde nåle med det rigtige shape.
Fjedrene til stemplerne er også en opgave - De fås i alle mulige
"sværhedsgrader", og de er bestemmende for hvor hurtigt de reagerer på
ændringer.
For ikke lige at tale om at de er oliedæmpede, og her spiller
viskositeten af den olie der benyttes en stot rolle.
Helt enkle er de altså ikke

>Nej, da!
>Når de er korrekt justeret ind m.h.t. dyse og strålerøretshøjde, skal
>klokken bare hæves 1mm, så skal omdrejningerne stige et kort øjeblik
>og så falde igen.

Der sidder en "knap" til at løfte spjældene med under klokkerne til
stemplerne - netop til det formål du nævner.
Jeg brugte en 5mm plastslange til at putte i øret i den ene ende og i
karburatoren med den anden - Så kunne jeg høre hvorledes de arbejdede.
Husmandsmetode, men det virkede.

>Det kan så godt være at det tager nogen tid at finde den rigtige dyse
>og nål m.m.; men den sdste justering er som sagt ganske enkel.

Arh, ikke helt

>... specielt nå man har haft Morris/Austin i sine unge dage!!!

Først en Triumph Herald og senere Spitfire - JOW, jeg har været der
)
Men jeg foretrækker nu MIKUNI til MC.
Hvis det skal gå hårdt til så DellOrto - Ægte Italiano

Hvis du vil læse mine erfaringer med Paso'ens dobbelt Weber, så er den
her: www.ducati.dk/teknik/weber/

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hekto

Dato : 17-10-03 21:38

In article <oem0pvs51f9u16p9cn881g37lglipethk2@4ax.com>, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
> [...]
> Jeg brugte en 5mm plastslange til at putte i øret i den ene ende og i
> karburatoren med den anden - Så kunne jeg høre hvorledes de arbejdede.

Ja, det var det jeg mente! ;0)
Jeg havde en Morris 1100 og 'den voksne' en Morris 1000!
Lidt 'cykel oLie' på dæmperklokken, og så nummeret med knappen. Dengang
var der jo ingen der bekymrede sig om lidt CO2 fra eller til (1974).
Samme biler var iøvrigt forsynet med en smart knap under startrelæet,
til manual aktivering under f.eks. ventiljustering. Satte man en 25 øre
i klemme bag de to sikringer i sikringsboksen, behøvede man inegn
nøgle, kun et let tryk under startrelæet!!!
Min far troede en overgang på nisser!!! ;0)

Til gengæld er det rigtigt, at det nok er et større arbejde at justere
den ind fra bunden.
> Men jeg foretrækker nu MIKUNI til MC.
> Hvis det skal gå hårdt til så DellOrto - Ægte Italiano

Jeg, jeg har jo fornøjelsen af hele 2 stk. i løbet af vinteren!!

> Hvis du vil læse mine erfaringer med Paso'ens dobbelt Weber, så er den
> her: www.ducati.dk/teknik/weber/

Jo, har læst den! Forhåbentlig får jeg mindre besvær med at justere
Duc'en optimalt. I øjeblikket har den et dødt område ved 7.000 omdr. og
vil ikke holde tomgang den første ½ time! :0(

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 09:36

uffe.j wrote:
> [...]
> Mon man kan bruge dem til at "fodre" en ældre Honda CB 350 Twin? Det
> forudsætter selvfølgelig at man kan få indsugningsmanifolden til at

....Midgeten ligger vel på en 850 - 1000 ccm - så
luftgennemstrømningshastigheden i kaburatorerne falder vel til ca. 1/3,
når de kommer på Hondaen!?

....i følge Mogens Damkjær i sin tid var det - alt andet lige - ikke
bedre at sætte karburatoren fra en 500 kubik på en 3½'er på grund af
ovennævnte problem - lysåbningen var simpelthen for stor...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-03 09:42

Hans Paulin wrote:
> ...Midgeten ligger vel på en 850 - 1000 ccm - så
> luftgennemstrømningshastigheden i kaburatorerne falder vel til ca. 1/3,
> når de kommer på Hondaen!?

Honda'en ligger vel så også på ca. dobbelt så mange omdrejninger
typisk ?

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Hekto

Dato : 14-10-03 10:03

In article <slrnbondlq.s8h.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Honda'en ligger vel så også på ca. dobbelt så mange omdrejninger
> typisk ?

Samt at den ene er 2-cyl. den anden 4-cyl.
Det burde give det samme volumen pr. 'vejrtrækning'.
Som hans siger, snurrer den noget hurtigere, så det burde nok kunne
lade sig gøre ... hvis man har tiden til at få det til at køre.

Ducati Paso blev oprindeligt udviklet til at være monteret med en
dobbelt Weber; men det var mildt sagt ikke den helt store success,
idet den stort set var umulig at få til at gå korrekt.

Fra : Hans Paulin

Dato : 14-10-03 10:04

Hans Joergensen wrote:

> Honda'en ligger vel så også på ca. dobbelt så mange omdrejninger
> typisk ?

....hvordan mon den går i tomgang?

....lavede engang en udstødning til Hondaen (7½) ud fra samme
betragtning: jeg købte et afgangsrør fra en Transporter, der vel er på
en 1800 kubik - til min 4 i én; dét lød vildt godt og så hammerflot
ud...men den kunne bare ikke ta omdrejninger... ;-(

Fra : Moller

Dato : 14-10-03 10:20

"uffe.j" <uffe.j@privatnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig at man kan få indsugningsmanifolden til at passe. Men ellers?

Hæ, det mekaniske er det letteste :)

Du skal ha den sat op med de rigtige dyser, og nålen skal du også ha
skiftet ud til en mere egnet... ud over dette, som de andre skriver, er den
støre, så du vil få et andet flow... en støre kabunade gir somregel flere
omdr. men ødelægger bunden :( og da en 350'er ik har så meget bund, så vil
det være synd at gøre det.

Hva er grunden til du vil ha dem på ??? tiden alene + dyser + nåle
koster laaaaaangt mere end bare at købe nogen som passer fra starten :) og
så er du ikke engang garanteret at det virker... du skal også ha lavet så
overgangen mellem kaburator og indsugningsmanigfolden er flot og fin, og
ikke blir mindre lige pludselig osv..

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi .. ønsker sig en Mikuni vm32 karbunade :)
Suzuki GSF 1200 S