Vinterkørsel på "stor" offroader..
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 13-10-03 22:07

Hej

I skal det sgu være... jeg vil køre vinterkørsel, men jeg kan ikke rigtig
forlige mig med tanken om sådan en lille kværn, såå..

Jeg kunne godt tænkre mig at høre fra nogle som har prøvet at køre helårs på
nogle af de større offroadere min. 500 ccm. Hvordan er det gået?
Jeg har selv kørt en del i frostvejr, terræn og mudder på BMW R65GS, men
aldrig i sne...

Personligt mener jeg ikke at det kan være så slemt...Hvis man da kan
beherske sig når det gælder? Eller jeg helt afsporet?

Thore
- Der forhåbentligt ses med en blåfrossent smil på læben i vinter..

Fra : Moller

Dato : 13-10-03 22:15

> [...]

> Personligt mener jeg ikke at det kan være så slemt...Hvis man da kan
> beherske sig når det gælder? Eller jeg helt afsporet?

Nø :) det burde ik gi det vilde problem, så længe den ikke er for hissig
:) og dækne er corect, ved at en ude i klubben køre vinterkørsel på en Honda
CX 500, så hvis den kan så er der jo ingen grænser i hvor stort et tungt
bæst man hiver ud i sne'en :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi... kure godt i sne'en sidelæns :)
Suzuki GSF 1200 S .. Der er nu grænser for hva man tør hive med ud i
sne'en.

Fra : Brian Lænø

Dato : 13-10-03 23:03

"SmaRTrxxv" skrev
> [...]

> Thore
> - Der forhåbentligt ses med en blåfrossent smil på læben i vinter..

Man kan sagtens køre på en stor offroader, bare man tænker lidt om.
På en stor V2 offroader som min, der skal man passe på med motorbremsen når
det er glat.
Ellers er der ingen problemer med at køre når det er glat.
Kørsel i sne er ret sjovt, man skal bare huske den længere bremse længde,
især når man skal ind af en sidevej.
Hvis man har problemer med at bremse, så kører man bare ud i rabatten, og
bremser der.
Jeg kørte hele sidste vinter på min elefant, uden problemer og uheld.
Eneste lille udfordring jeg havde, var da der var -18 grader, da var der
ikke nok strøm på batteriet til starteren.
Så den aften måtte jeg bruge kickstarteren.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Oros

Dato : 14-10-03 08:01

SmaRTrxxv wrote:
> I skal det sgu være... jeg vil køre vinterkørsel, men jeg kan ikke
> rigtig forlige mig med tanken om sådan en lille kværn, såå..

Nej så kunne man jo lige så godt køre øvert!

> [...]
> helårs på nogle af de større offroadere min. 500 ccm. Hvordan er det
> gået? Jeg har selv kørt en del i frostvejr, terræn og mudder på BMW

Skal det være en offroader? ;)

> Personligt mener jeg ikke at det kan være så slemt...Hvis man da kan
> beherske sig når det gælder? Eller jeg helt afsporet?

En CBR600 klarer sagtens tjansen, og _så_ går det helt automatisk med at
beherske sig! :D
http://www.oros.dk/images/Påsken03/PICT0034.JPG

> Thore
> - Der forhåbentligt ses med en blåfrossent smil på læben i vinter..

Ja jeg vil ikke udelukke at der gik et par timer før jeg kunne mærke mine
fingre igen efter ankomst til Norge (billede er efterfølgende i Finland).
Det sidste norske fra Oslo til Elverum (150km) var i meget tæt sludsne, og
mine handsker var _ikke_ vandtætte! :D

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : TheHobbit

Dato : 14-10-03 08:46

> En CBR600 klarer sagtens tjansen, og _så_ går det helt automatisk med
> at beherske sig! :D
> http://www.oros.dk/images/Påsken03/PICT0034.JPG
Det er jo direkte sindsygt! Min CBR skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG ud i det
vejr. Jeg sidder her og får helt lyst til at bryde ud i spontan gråd ved
tanken om den (relativt) fine maskine i alt det sjask. Phew

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 14-10-03 08:56

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote in message

> Nej så kunne man jo lige så godt køre øvert!

SÅ !!!! vil du straks holde op med at bande herinde !!

> Skal det være en offroader? ;)

Det bliver det nok nødt til, når jeg siger vinterkørsel, mener jeg virkelig
HELE vinteren - også de dage hvor bilerne ikke kan komme ud!!!!!

> En CBR600 klarer sagtens tjansen, og _så_ går det helt automatisk med at
> beherske sig! :D
> http://www.oros.dk/images/Påsken03/PICT0034.JPG

Hmm..... jeg har også selv kørt på min FZR600US om i vinter 97/98, men dog
ikke når der var sne!!!

> [...]
> Det sidste norske fra Oslo til Elverum (150km) var i meget tæt sludsne, og

He he, så har du lært det ........ som de siger oppe ved korpset.. "Under
goretex er det altid sommer"

Thore

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 10:35

> Det bliver det nok nødt til, når jeg siger vinterkørsel, mener jeg
> virkelig HELE vinteren - også de dage hvor bilerne ikke kan komme
> ud!!!!!

Nope -den skal bare være lav nok til at du kan nå jorden og så have
nogle grovmønstrede dæk. Det er jo ikke frihøjden der er det store
problem, men derimod at stå fast .... Dernæst må forskærmen ikke være
for tæt på dækket for så risikerer du en forhjulsblokade når det pakker
til (og det er ikke så sjovt)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Oros

Dato : 14-10-03 11:49

anders majland wrote:

> [...]
> problem, men derimod at stå fast .... Dernæst må forskærmen ikke være
> for tæt på dækket for så risikerer du en forhjulsblokade når det

og så er der bare mig der tænker fridag når det offentlige ikke kører, og
normale biler ikke anbefales at køre ud!? :D

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 12:47

> og så er der bare mig der tænker fridag når det offentlige ikke
> kører, og normale biler ikke anbefales at køre ud!? :D

Min erfaring er at undgå myldertidstrafikken i købnehavn når der ligger
sne. Bilisterne kager rundt og når men heller ikke selv står for godt
fast er det lige farligt nok ... Så ved at flece og først møde ind ved
10tiden har jeg ikke haft de store problemer. På den tid af dagen har
busserne næsten altid mast et rimeligt spor der sagtens kan benyttes på
2hjul med lidt forsigtighed. Jeg vil dog anbefale et køretøj med en
tradtionel gearkasse. Sådan noget scooter variosjov opfører sig tosset
på glat vejr. Når hjulet spinnder gearer den bare op - ikke lige det man
har brug for for at genvinde en smule bid

Fra : Hans

Dato : 14-10-03 11:27

SmaRTrxxv <thore_123@456get2net.dk> skrev:

>Det bliver det nok nødt til, når jeg
>siger vinterkørsel, mener jeg virkelig
>HELE vinteren - også de dage hvor
>bilerne ikke kan komme ud!!!!!

Tjaa, så er du vist helt afsporet. Ihvertfald hvis det også skal
være sjovt.
Jeg har kørt vinterkørsel på cykler fra 150 ccm MZ til 1000 ccm
BMW med og uden skidevogn. Det klart sjoveste er en lille,
vintermodifiseret, let solo-cykel, hvor du kan nå jorden på begge
sider. Så kan du køre som et svin og grine af alle billisterne,
der holder i grøften og venter på Falck. Skulle du selv ryge i
grøften hehøver du ikke en kranvogn til at hive elefanten fri...
Alt over 20 hk har du intet at bruge til når du kører på sne og is.

Hans
-der glæder sig over at den fede sæson er lilge om hjørnet

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 14-10-03 12:00

"Hans (slet 38LXG)" <hansr@38LXGmail.dk> wrote in message

> [...]
> der holder i grøften og venter på Falck. Skulle du selv ryge i
> grøften hehøver du ikke en kranvogn til at hive elefanten fri...

Nu er en større motor jo ikke nødvendigvis lig med tons-tung MC, f.eks vejer
en suzuki DR 650, kun 139 kg..
Det er kun 10-20 kg mere end de små cykler (lige med undtagelse af MZ 150)..

Thore

Fra : Brian Lænø

Dato : 14-10-03 15:04

"SmaRTrxxv" skrev

> [...]
vejer
> en suzuki DR 650, kun 139 kg..
> Det er kun 10-20 kg mere end de små cykler (lige med undtagelse af MZ

Vægten betyder ikke så meget, så længe man holder den på hjulene.
Min Elefant vejer 190, og den har jeg ikke problemer med at kontrollerer.
Men det kommer jo også an på pilotens størrelse.
Det er en fordel med et 21" forhjul, gyro effekten stabiliserer en del, samt
det har også lettere ved at forcerer forhindringer.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-10-03 16:08

> Jeg kunne godt tænkre mig at høre fra nogle som har prøvet at køre
> helårs på nogle af de større offroadere min. 500 ccm. Hvordan er det
> gået?

Hej Thore

Jeg kører på en DR 600 om vinteren. Der er ikke det store i det. Jeg vil
give følgende tips:

Gode bløde dæk beregent til vej eller 30% grus 70% vej. Desiderede knopdæk
kører dårligt på asfaldt og bliver for hurtigt slidt. Jeg kører med Pirelli
MT 90 A/T Scorpion. Det er et moderene silica compund dæk. Jeg er meget
tilfreds.
Varme i håndtagene (Ca 300 kr hos Louis)
Godt batteri
En MC i service mæssig god forfatning.
Vask ofte, også selv om MC'en er grim.
Rustbeskyt i god tid Salten gør at kæden ruster vildt.
Smør kæde efter hver tur, eller monter scottolier.
Pas på dine knæ og fingre. kulden gør at risikoen for gigt stiger voldsomt.
Hav en MC du ikke græder ofor meget over hvis den vælter.
Kør forsigtigt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen