gs 500e
Fra : Fudge

Dato : 11-10-03 14:21

hej jeg vil bare lige høre om en gs 500e er den noget vær eller er det noget
lort. jeg syntes menlig at den er utrolig billig. og hvis der er nogle der
har noget data om den må de gerne skrive lidt om den.

hilsen sebastian

Fra : Jacob Larsen

Dato : 11-10-03 14:43

> hej jeg vil bare lige høre om en gs 500e er den noget vær eller er
> det noget lort. jeg syntes menlig at den er utrolig billig. og hvis
> der er nogle der har noget data om den må de gerne skrive lidt om den.

170kg let
45hk (hvis den ikke er droslet)
184 km/t (på speedometeret, måske lidt mere hvis forholdene er til det)
20-25km/l (Nok lidt under hvis du mest kører i byen)
0-100 6.0 sek. Her kan Johnny-Brian i sin kadet sgu ikke følge med.
Billig, falder ikke meget i værdi, specielt hvis du køber brugt.
Slidstærk, mange GS'ere har kørt 100.000 km ifølge hvad jeg har hørt.

Den er lidt lille at sidde på hvis man er vandt til store mc'ere. Den er dog
utoligt nem at køre for begyndere og jeg kender f.eks. een der efter at
prøve min i år har tænkt sig at købe en næste år. Generelt er folk tilfredse
med deres GS'ere tror jeg. Jeg er i hvert fald.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : ">> Allan

Dato : 11-10-03 15:02

> [...]
> lort. jeg syntes menlig at den er utrolig billig. og hvis der er nogle der
> har noget data om den må de gerne skrive lidt om den.

GS'ern er så vidt jeg ved nok den cykel der findes flest af i Danmark. Det
skulle gerne betyde billige reservedele, og nem adgang til brugte dele. Den
har en god gennemprøvet teknik og kører du pænt har du cykel i mange år, for
få penge. Er du over 185 cm høj, så lad vær' - men ellers - fin cykel.

Mvh
Allan

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 11-10-03 15:18

"Fudge" <fudge@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> lort. jeg syntes menlig at den er utrolig billig. og hvis der er nogle der
> har noget data om den må de gerne skrive lidt om den.

Fornuftig valg. Køb bare. Motorkonstruktionen har eksisteret siden 70´erne
og Suzuki´s 2003 model Suzuki GS500E er stadig med den samme velafprøvede
konstruktion. Med lidt snilde kan det altså stadig lade sig gøre at tage
motoren fra en spritny GS500 og stoppe den ind i en 78´er GS400.

Og brugte stumper findes der da også. Jeg har da f.eks en del jeg stadig
gerne vil af med.

--
Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-10-03 21:51

"Per Milborg Pedersen" <per_p@wanadooFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> motoren fra en spritny GS500 og stoppe den ind i en 78´er GS400.
>
> Og brugte stumper findes der da også. Jeg har da f.eks en del jeg stadig

Men en fornuftig udstødning har du vel ikke liggende til den stadig - eller
?

Jesper
-der kun kan klage over at netop udstødningen ruster hurgtigere end en nonne
kan nå at......nej - den går ikke her i gruppen !

Fra : HHR

Dato : 12-10-03 08:55

Hejsa

Jeg stod også for at skulle købe en mc i 500ccm klassen, tag ud og prøv
mange forskellige det gjore jeg, og valget faldt på en Honda cb450s fra 1986
denne cykel får du til mellem 20-30 kilo
den køre 100% bedre end en gs500 fra 2000 ,som var den jeg prøvede, den
bremser bedre svinger bedre og virker meget mere
gennem lavet end gs 500.
Med frygt for at blive høvlet så er min mening at gs 500 er noget
af det billigst mc der er lavet i kvalitet det er nog derfor den er 15000,-
billiger en kava og Honda.

mvh HHR

Fra : Gynex

Dato : 12-10-03 11:32

Hejsa
Min fætter havde en GS´er for et par år siden, den begyndte at ruste mindre
end 3 måneder efter han havde købt den fra ny. Det blev selvfølgelig fixet
på garantien, men alligevel....! Han havde flere af samme slags problemer,
men dog vist nok aldrig med motoren. -Sjovt nok, for motoren lyder som en
gang sand og skruer, der bliver blandet i en tvangsblander, men den skulle
vel sådan set køre godt nok. Mine penge er klart på Hondaen, hvis man står
og mangler en god begyndercykel.

Gynex
-På jagt efter en VFR...

Fra : Hekto

Dato : 12-10-03 17:54

In article <3f88111f$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Per Milborg
Pedersen says...
> [...]
> konstruktion. Med lidt snilde kan det altså stadig lade sig gøre at tage
> motoren fra en spritny GS500 og stoppe den ind i en 78´er GS400.

Yep! Solid og nøjsom, når bare man sikrer sig at den har olie, for den
siger ikke til før det er alt for sent!!!
Holder prisen, og styrer for så vidt ganske udmærket
Det er rigtiget at den hurtigt ruster, hvis ikke man sørger for at
holde den ren, og give den lidt tynd rustbeskyttelse i krogene.
Men ... helt ærligt, så skulle de jo sparre et eller andet sted!

Man kan sagtens få noget der er dyrere, bedre, mere moderne o.s.v. ....
til en højere pris.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : TheHobbit

Dato : 13-10-03 12:22

> hej jeg vil bare lige høre om en gs 500e er den noget vær eller er
> det noget lort. jeg syntes menlig at den er utrolig billig. og hvis
> der er nogle der har noget data om den må de gerne skrive lidt om den.

Jeg har haft en GS'er siden sæsonstart og har i august købt en Honda CBR 600
som skal erstatte GS'eren til sæsonstart næste år. Jeg har på intet
tidspunkt fortrudt købet af GS'eren.

Den har bare kørt rigtigt godt og jeg tror ikke jeg havde fået en så
pæn/pålidelig/let-kørt og velholdt MC ('99'er med 12.000 km på klokken) til
den pris som jeg ga' for GS'eren. (40.000 kr + lev. omk. hos en forhandler
lige midt i det bedste forårs-vejr i mands minde.)

0-100 på 6 sec er jo ikke voldsomt i MC-sammehæng - men hvor mange
almindelige biler kan prale af den acceleration?
Kig f.eks.:
http://www.statsbiblioteket.dk/gentofte/billed-data/mc-revyen/1999/Motorcykl
er_fra_A_til_Y/Suzuki__GS_500_E.jpg
Der står den opgivet til 165 km/t - (en anden har vist skrevet 185 km/t i
sit indlæg - sandheden skal nok findes et sted derimellem)
Jeg har haft min GS'er over 180 km/t 2 gange i den tid jeg har haft den - og
det er ikke noget jeg ubetinget vil anbefale. For behagelig kørsel hold den
under 170 km/t - ihvertfald hvis du ingen kåbe har.

Der står i artiken: "Endnu engang topper GS500E salgs statestikkerne i
Danmark. [..] kilometer foran konkurenterne Honda CB500 og Kawazaki ER-5."
Det betyder ikke at modellen er bedre end de to andre - på ingen måde. Det
betyder den er næsten lige så god men meget billigere, og det er faktisk et
vigtigt argument når/hvis den skal sælges igen!

Mht. benzin forbrug så giver blandet by og landevej som regel over 20 km/l.
I starten kørte jeg for det meste 22.5 km/l - det ændrede sig gradvist som
min kørestil blev kvikkere. Jeg har nogle enkelte gange haft den nede
omkring 15 km/l - det er f.eks. ved lange motorvejs strækninger hvor man
kører med hanen i bund hele vejen.

Sædehøjden er en lille smule lavere sammenlignet med andre modeller i samme
kategori (ca. 2-3 cm) hvilket gør at faktisk alle kan have begge fødder
fladt på jorden uden problem. Det kan være meget rart hvis man er "ny i
faget" og ikke helt føler sig som verdensmester endnu. Her kan du se den i
størrelses forhold til en racer (Honda CBR 600)
http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?f=07092003225319.jpg&m=full - og efter
mit øjemål ser den så lille ud at det er påfaldende.

Ifølge min bedste viden er modellen konservativ og gennemprøvet og har
således ingen generelle fejl eller mangler. Alt på den er holdbart og
fungerer godt. (Dog igen sommetider af en lidt billigere kvalitet end de
dyre mærker.)

Alt i alt vil jeg sige - en GS500E er på ingen måder noget "lort" eller
noget "ragelse". Dens store fordel er at selvom den ikke er helt så god
(subjektivt) som f.eks. Honden eller Kawaen - er forholdet mellem dens pris
og dens kvalitet efter min mening en del bedre.

Meningen er jo ikke at købe den "bedste" motorcykel der findes - så havde
alle jo bare købt en CBR 600 (wink wink nudge nudge) - meningen er jo at
finde den hvor du får absolut mest ud af dine penge. I den størrelse/klasse
hvor GS'eren befinder sig skal man lede LÆNGE (forgæves?) for at finde én
der matcher dens pris/kvalitet forhold.

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

PS. Man skal selvfølgelig ikke være blind for "mærke-religion" - det er der
jo nogen der lider af. Det mener jeg så i bund og grund er noget fis. Hvis
man bevæger sig indefor de gængse mærker "Yamaha, Suzuki, Kawazaki og Honda"
så er det kun et spørgsmål om pris/kvalitet/model ikke om det ene mærke er
bedre end det andet. Jeg har både Suzuki og Honda og har kun gode ting at
sige om begge (ihvertfald for de nyere modeller). Jeg overvejer faktisk at
købe en Yamaha senere idag - en DT125 til vinterkørsel

Fra : TheHobbit

Dato : 13-10-03 13:25

> Her kan du se den i størrelses forhold til en racer (Honda CBR
> 600) http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?f=07092003225319.jpg&m=full -
> og efter mit øjemål ser den så lille ud at det er påfaldende.
RETTELSE:
efter mit øjemål ser den _IKKE_ så lille ud at det er påfaldende. (men bedøm
selv!)

Stephan

Fra : Jacob Larsen

Dato : 13-10-03 16:33

> Der står den opgivet til 165 km/t - (en anden har vist skrevet 185
> km/t i sit indlæg - sandheden skal nok findes et sted derimellem)

Jeg skrev faktisk også 184 på speedometeret (i parantés)

> Jeg har haft min GS'er over 180 km/t 2 gange i den tid jeg har haft
> den - og det er ikke noget jeg ubetinget vil anbefale. For behagelig
> kørsel hold den under 170 km/t - ihvertfald hvis du ingen kåbe har.

Jeg har jo før kørt CZ og den rystede ubehageligt ved 100-110km/t, så jeg
synes nu den kører som en drøm ved topfart. Det er nok mest et spg om hvad
man er vandt til. Min GS'er ryster ikke og styrer udemærket ved kvik kørsel.

> [...]

> (ihvertfald for de nyere modeller). Jeg overvejer faktisk at købe en
> Yamaha senere idag - en DT125 til vinterkørsel

Enig, men derfor er hondaejere stadig bøsser
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Christian Knudsen

Dato : 14-10-03 10:57

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skrev faktisk også 184 på speedometeret (i parantés)

Jeg havde min droslede GS500 med fuldkåbe oppe på 190+ et par gange, men den
smed også 29hk på baghjulet og gik utrolig godt i motoren.

mvmch
christian
FZR 600 R der kører 240 ?? på toppen.... sigmaen sagde 231.2 den eneste gang
jeg havde lidt plads...

Fra : Moller

Dato : 14-10-03 11:43

> Jeg havde min droslede GS500 med fuldkåbe oppe på 190+ et par gange, men
den
> smed også 29hk på baghjulet og gik utrolig godt i motoren.

Ja, det var pinligt for Umba, at du trak fra hans GS500 som ikke var
droslet *GGG*

> mvmch
> christian
> FZR 600 R der kører 240 ?? på toppen.... sigmaen sagde 231.2 den eneste
gang
> jeg havde lidt plads...

hmmm, du var forbi Autobahn ik ?

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S ... kan køre speedometeret næsten ud, bare ikke sjovt
med en halvnøgen maskine :)

Fra : Christian Knudsen

Dato : 14-10-03 11:50

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> den
>
> Ja, det var pinligt for Umba, at du trak fra hans GS500 som ikke var
> droslet *GGG*

> gang
>
> hmmm, du var forbi Autobahn ik ?

Øhh... autobahn.... nå ja - det var jeg selvfølgelig
Man må jo kun køre 110 i danmark... hehe

mvmch
christian

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-10-03 20:56

Moller wrote:

> Ja, det var pinligt for Umba, at du trak fra hans GS500 som ikke
> var droslet *GGG*

Hvor hurtigt kan en droslet-GS500 egentlig normalt køre?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Christian Knudsen

Dato : 14-10-03 21:27

> Hvor hurtigt kan en droslet-GS500 egentlig normalt køre?
> --
> mvh. Jacob Larsen - GS500

Hej Jacob

Min kunne køre 190 på speedometeret.
Jeg vil tro en uden kåbe kan køre 170-175 på speedoen, men det er langt fra
så behageligt som på en med kåbe.

mvmch
christian

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-10-03 22:32

> Hej Jacob

Hej

> Min kunne køre 190 på speedometeret.
> Jeg vil tro en uden kåbe kan køre 170-175 på speedoen, men det er
> langt fra så behageligt som på en med kåbe.

Så burde jeg vel kunne få min op på omkring 200 på speedometeret på en god
dag, hvis jeg smider en kåbe på. Den er jo ikke droslet. Jeg gider dog ikke
bruge nogen penge på det da jeg så hellere vil købe en større maskine.

Den lille/mellemstore flyscreen jeg havde tænkt mig at monterer for
udseendets skyld, her i vinter giver nok ikke den helt vilde effekt i den
retning. Jeg vidste ikke at en kåbe betød så meget, så kan det måske tænkes
at give lidt?

--
mvh. Jacob Larsen - GS500 på vej i vinterhi

Fra : Christian Knudsen

Dato : 15-10-03 07:44

> [...]
> udseendets skyld, her i vinter giver nok ikke den helt vilde effekt i den
> retning. Jeg vidste ikke at en kåbe betød så meget, så kan det måske

Hey..

En kåbe giver altid en bedre aerodynamik, med mindre det bare er en
firkantet plade man sætte op foran. Og bedre aerodynamik giver bedre
tophastighed.
Jeg er ikke sikker på jeg selv ville ofre 7500 på en TCP kåbe, hvis jeg
havde en GS'er, men nu var der en på min da jeg købte den. Skal man køre
langt, er min 600 meget bedre. GS'eren er ikke så kvik over 100. Men jeg har
da alligevel køre til Ålborg og tilbage igen uden problemer.
Men sålænge man ikke snakker acceleration, så er en GS'er med kåbe ligeså
god som min nuværende 600. Min 600 har måske lidt mere læ, men jeg kunne
sagtens køre 180 i oprejs position på min GS'er uden problemer.
Kører du 160 på en GS'er uden kåbe, føler du du er ved at flyve af. Det tror
jeg gælder for alle cykler uden kåbe.
Det skal jo så også siges, at jeg er 180 og vejer 68 kg, hvilket nok en
mindre end den gennemsnitlige kører.

mvmch
christian

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-10-03 16:30

> En kåbe giver altid en bedre aerodynamik, med mindre det bare er en
> firkantet plade man sætte op foran. Og bedre aerodynamik giver bedre
> tophastighed.

Det er jo rigtigt. Der er så bare spørgsmålet tilbage om alt den ekstra
platic omkring motoren og under lygten giver en del af topfarten eller om
det primært er afskærmningen af føreren der betyder noget?

> [...]
> man køre langt, er min 600 meget bedre. GS'eren er ikke så kvik over
> 100. Men jeg har da alligevel køre til Ålborg og tilbage igen uden

Jeg har i hvert fald besluttet mig for, at jeg ikke gider bruge så mange
penge for jeg får dem jo ikke igen når jeg sælger. De er sikkert også ret
dyre brugte. Jeg har dog ikke undersøgt det.

> Kører du 160 på en GS'er uden kåbe, føler du du er ved at flyve af.
> Det tror jeg gælder for alle cykler uden kåbe.

Jeg var faktisk overrasket over hvor lidt fartvind der var (specielt efter
jeg fik en ny god hjelm). Jeg havde lige kørt 300km på en fazer inden jeg
købte GS'eren og mit indtryk var at fartvinden var værre på fazeren pga.
kåben ledte alt fartvinden lige op i hovedet. Det er dog muligt, at jeg
tager fejl og det bare virker sådan, da jeg købte den nye hjelm meget kort
tid efter GS'eren. Jeg er nok bare blevet vandt til at blive rusket godt i
med den gamle hjelm siden jeg ikke synes, der er så meget fartvind ved god
fart.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 15-10-03 21:26

> [...]
> med den gamle hjelm siden jeg ikke synes, der er så meget fartvind ved god

Har kun kørt min uden kåbe i et par måneder i '99 - medens jeg ventede på at
få en TCP-kåbe malet efter mine ideer.
Men dengang føltes 130 som rigeligt - nu tar' jeg mig i at ligge over 140,
hvis jeg ikke tænker over det !

Med min gamle Lazer kulfiber-hjelm med lyn og torden på oplevede jeg
jævnligt at skrå sidevind op over kåben kunne få mig til at sidde og dreje
hovedet -
helt uden mulighed for at stoppe drejeriet ! Eneste mulighed var at dreje
hovedet tilbage når vindstøddet aftog.
Samme hjelm tvang mig til at køre med åben mund på motorvejen; allerede ved
110-120 stykker var der så meget lift i hjelmen at den "hang" i hageremmen.
Og det var altså ikke fordi remmen ikke var spændt - jeg spændte den til
jeg dårligt ku' trække vejret !
Så købte jeg en kedelig, ensfarvet plastik-hjelm - Schubert Profil II - og
væk var alle de problemer. Godt nok har den en lille spoiler i nakken, men
jeg tror at Schubert ganske enkelt er meget bedre til det der med
aero-dynamik.
Jeg er ca 185, så jeg er høj nok til at kunne mærke stor forskel på
vindstøjen, alt efter om jeg sidder og dukker mig lidt eller sidder korrekt
oprejst.
Dukker jeg mig stiger støjen betydeligt - jeg stikker jo ho'edet ned i
lufstrømmen over "forruden". Retter jeg mig op (og sidder meget bedre mht
ryggen) falder støjen igen - og bliver meget mere jævn !
En sjov ting: når man ikke så tit kommer ud af byen sker det let at man
sidder og spænder lidt i starten og trækker skuldrene godt op om ørerne. Det
er gået op for mig at jeg faktisk kan høre det; når fartvinden ligefrem
knalder om ørerne på mig ved jeg at det er på tide at slappe af og sænke
skuldrene igen !

Ellers har jeg kørt ca 20.000 på den siden 29. april ´99 og syntes stadig
den er sjov nok til mig. Faktisk er den rigeligt hurgtig til de fleste, i
byen (Kbh) går det altså osse meget hurgtigt med at komme op på en hastighed
hvor du virkelig kan komme til skade i et evt uheld !
Som Jacob skriver er den samtidig så adræt og letkørt at du virkelig kan
udnytte den til stor glæde og tilfredshed. Jeg ville ikke have nær den samme
glæde af 100-150 Hk at "drosle" i den daglige trafik. Jeg ville hele tiden
føle at jeg skulle holde alt for meget igen på legen - og sikkert også have
den tanke i baghovedet at "nu skal vi jo osse huske at passe på". Har prøvet
større maskiner og ved at de jo ikke er sværere at køre på, men 2-3 gange så
mange kræfter kræver altså lidt mere finmotorik i håndleddet....
Og da jeg gerne kører det meste af vinteren (mest i byen) er det også en
sikrere følelse på kolde og regnvåde veje: du taber ikke baghjulet fordi du
kommer til at nyse (og vride håndtaget...).
Forrige vinter - en morgen med reelt snevejr - kom jeg i bil og mødte en CBR
600......Han kørte vel ikke ligefrem med off-road dæk, så han har da haft en
"sjov" tur den morgen.

Ud over normal vedligeholdelse er der ikke noget at sike om mekanikken - kun
udstødningen er utilladeligt ringe. Det er jo blot en lakeret jern-dims og
den lak holder ikke engang til en lun sommerdag ! Men man burde vel osse
sætte noget sjovere på ....

Min eneste advarsel mht kåbe er: monter den selv!!!! Har set alt for mange
med spændingsrevner i kåben pga fokert opspænding - jeg tror mange
værksteder blot klasker den på og spænder alt for hårdt til i stedet for
liiiige at sørge for at alle beslag er justeret ind så kåben sidder "af sig
selv" og så blot spænde blødt til.
Den kan faktisk blive siddende uden at du bruge trykluftværktøj til at
spænde den fast !

Åh jo: den der revne i bunden af vindspejlet virker faktisk utroligt godt.
Kom en sommerdag til at klemme handskerne fast inde under vindskærmen og
kørte ud ad motorvejen. Sad længe og syntes at vinden var underlig - det
buldrede og bragede som jeg aldrig har hørt det før eller siden. Så fik jeg
øje på handskerne - og stoppede på tanken i Roskilde for at flytte dem om i
tasken (ja-ja - jeg burde have dem på !). Sikke en forskel på den videre
tur - væk var al den underlige støj!

Nå - nu er klokken snart mange - jeg ku' jo osse bare ha' skrevet: køb dog
den kåbe !
Og en brugt kåbe er altså ret sjælden at finde....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Tue

Dato : 14-10-03 21:25

> Jeg havde min droslede GS500 med fuldkåbe oppe på 190+ et par gange,
> men den smed også 29hk på baghjulet og gik utrolig godt i motoren.

Nu har jeg ikke så meget forstand på karburator, blandingsforhold m.m. Men
min GS500 går lidt uroligt op til 1.500 o/m. Er det noget jeg selv kan skrue
lidt på og evt. få den til at gå bedre, uden at jeg skal bruge div.
synkroniserings apparater? Også mht. en lille bitte smule mere bid i gassen,
benzin økonomi betyder ikke det store for mig.

Er der andet gratis jeg kan gøre for at få en bette smule mere sjov
motorgang?

--

Mvh. Tue
http://www.DFMC.dk/?id=389

Fra : Hekto

Dato : 14-10-03 21:44

In article <3f8c5bc9$0$13175$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Tue says...

> [...]
> synkroniserings apparater? Også mht. en lille bitte smule mere bid i gassen,
> benzin økonomi betyder ikke det store for mig.

Du kunne prøve at justere luftskruerne; men du skal helst have
vacuummetre til at synkronisere begge kaburatorer.
Måske det også ville hjælpe at sætte nålene et hak op.

En justering som ovennævnte kan man selv lave, hvis man har udstyret,
der iøvrigt ikke er særlig dyrt. Alternativt kan det jo gøres på et
værksted for ingen penge ... næsten.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 15-10-03 08:00

"Tue" <Mail_ME@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> benzin økonomi betyder ikke det store for mig.
>

> Er der andet gratis jeg kan gøre for at få en bette smule mere sjov

Hej Tue

Tja motorgangen under 1500 omdr ville jeg ikke røre ved. Den er altid lidt
urolig på en GS'er. Tomgangen skal ligge på 1300-1400 omdr, og ikke de
1100-1200 de foreskriver (eller noget i den stil). Det er alt for lavt.
Når du kører bør du aldrig køre den 3500 omdr. Den trækker alligevel ikke
der. Man kan godt, ved at linne gassen stille på, trække den op fra 3000,
men så heller ikke lavere, og den har ikke godt af det.
Hold den over 4000, så er du på den sikre side.
Skal du have de sjovt, så smid den over 6000, og skift ved ca 9500. Den
trækker bedre i næste gear, når den når dertil. 9500 i 6. gear svarer ca til
190 på speedeoen.

Mht bid i gassen, så bliver din GS'er aldrig kvik. Det du skal lære er at
køre den rigtigt. Man kan sagtens køre stærkt på den. Jeg vil foreslå at du
smider et sæt Bridgestone BT45 på ved næste dækskifte. Og hold dig til de
størrelser den har som standard(110/70-17 og 130/70-17). Så kan den sagtens
være sjov at køre sving med. Tro mig.
På mange måder var den sjovere at køre end min 600, bortset fra når vi
snakker acceleration. Men det der er fedt ved en GS'er er, at du kan køre
den sjov og hurtigt og bagefter stå af og smile over hele hovedet, over at
man virkelig har "udnyttet" hele cyklen. Jeg skal virkelig presse mig selv
og min 600 hvis jeg vil udnytte den helt, fordi den er så hurtig, og det
bliver ikke altid så forsvarligt, desværre.
Men en GS'er kan en hel masse - tag ikke fejl af det !!! Den er hurtig nok i
optrækket, bremser ret godt, og svinger rigtig sjovt.
Det eneste jeg rigtig kan sætte på cyklen, er bagdæmperen der ikke kan følge
med, hvis man presser den bare lidt. Og lyden kan diskuteres, men jeg har
hørt GS'ere med effektpotter der lød ret fede.

En ting du dog kan gøre for at forbedre din GS'er lidt, er at sætte et nyt
luftfilter i. Enten fra årgangene fra før 95 (mener jeg det er) eller et KN
luftfilter. Derefter hæver du nålene et hak og synkroniserer dine
karburatorer.
Det giver dig både flere hk og bedre bund(mellem)træk.
Stram evt dit gaskabel, hvis der er meget slør i, og sørg for at det går
let.

mvmch
christian
FZR 600 R
ex GS 500

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-10-03 16:36

> [...]
> lidt urolig på en GS'er. Tomgangen skal ligge på 1300-1400 omdr, og
> ikke de 1100-1200 de foreskriver (eller noget i den stil). Det er alt

Min kører nu fint ved ca. 1000 i tomgang. Der er dog stor forskel. Jeg har
også prøvekørt een, der gik i stå ved de lidt over 1300 den var sat til. Den
var så heller ikke i alt for god stand.

> [...]
> fra 3000, men så heller ikke lavere, og den har ikke godt af det.
> Hold den over 4000, så er du på den sikre side.

Det vidste jeg faktisk ikke. Hvad så når man varmer op? Jeg kører pt. min
mellem ca. 2500-5000. og måske lidt under. Hvis man ikke gasser voldsomt op,
gør det så noget eller skal jeg køre den lidt højere?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Tue

Dato : 15-10-03 18:55

> Det vidste jeg faktisk ikke. Hvad så når man varmer op? Jeg kører pt.
> min mellem ca. 2500-5000. og måske lidt under. Hvis man ikke gasser
> voldsomt op, gør det så noget eller skal jeg køre den lidt højere?

Jeg køre mest i byen og der køre jeg med mellem 4.000 og 6.000 o/m. Hvis jeg
kun køre med ca 3.000 o/m oplever jeg at den hopper/tøver lidt når jeg vil
give gas(og når den får gas får den altid fuld gas ). Hvis jeg bare
giver gas langsomt går det uden problemer. Men ved 2.500 o/m køre jeg
aldrig! der er omdrejningstælleren jo knap begyndt. Indtil at jeg kan mærke
at den er varm får den ikke mere end 5.000(måske 6.000 vis det er
nødvendigt)

Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-10-03 20:10

> [...]
> begyndt. Indtil at jeg kan mærke at den er varm får den ikke mere end
> 5.000(måske 6.000 vis det er nødvendigt)

Ok. Det vil jeg lige holde i baghovedet til næste forår så.

Hvis vi tilfældigvis skulle mødes i Aalborg/Nørresundby, når mc'en kommer
frem igen, vil jeg se om jeg kan rykke fra dig uden en kåbe
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Tue

Dato : 15-10-03 20:29

Jacob Larsen wrote:

> Ok. Det vil jeg lige holde i baghovedet til næste forår så.
>
> Hvis vi tilfældigvis skulle mødes i Aalborg/Nørresundby, når mc'en
> kommer frem igen, vil jeg se om jeg kan rykke fra dig uden en kåbe

Hvis jeg nu taber(not! Så tager jeg blot en tur gennem tunnelen(eller en
anden stor bakke) og giver den fuld hammer ned gennem. Så skal jeg nok få
overbevist mig selv om at min GS stadig rykker...