aluminiumsoxid - kan noget kemi hjælpe
Fra : Thomas Lund Madsen

Dato : 10-10-03 18:19

Hej

Jeg skal igang med noget polering af noget aluminium. Kan et eller andet
kemikalie tage den det værste incl. oxidhinden?

MvH

Thomas

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 10-10-03 18:38

> Jeg skal igang med noget polering af noget aluminium. Kan et eller andet
> kemikalie tage den det værste incl. oxidhinden?

Aluminium er som udgangspunkt gråt, ikke blankt som andre metaller som
f.eks. stål.
Så hvorfor polere aluminium? - Oxidhinden beskytter jo bedre end den bedste
lak?
Hvis du vil have aluminium til at forblive blank, så bør du nok forsøge, at
efterbehandle det med lak. Men dette kan evt. give problemer, hvis
aluminiumet sidder på udsatte steder (varme eller stenslag).

Hilsen
Lars

Fra : Thomas Lund Madsen

Dato : 11-10-03 11:07

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efterbehandle det med lak. Men dette kan evt. give problemer, hvis
> aluminiumet sidder på udsatte steder (varme eller stenslag).

Alt metal har en blank overflade (også eksempelvis bly) - det er derfor de
kan poleres op - når du omtaler aluminium som i udgangspunkt er går mener du
efter oxidering, dvs. efter dannelsen af aluminiumsoxid. Og i mange tilfælde
en masse andre "grimme ting"

Jeg vil polere noget aluminium, og eftersom føromtalte hinde er hård (træls
at polere væk) tænke jeg på om en kemifreak kunne give et godt råd, og jeg
kunne spare noget arbejde...

MvH

Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-10-03 11:28

Ja, men den beskytter jo ikke mod den grimme oxidhinde?

> Jeg vil polere noget aluminium, og eftersom føromtalte hinde er hård
> (træls at polere væk) tænke jeg på om en kemifreak kunne give et godt
> råd, og jeg kunne spare noget arbejde...

Jeg har før poleret mine ydre gaffelben, som er ren aluminium. Med Autosol
er det ret let at få oxidhinden af og få aluminiummet til at være
spejlblankt, men det holder jo af gode grunde ikke længe, da der hurtigt
kommer en ny hinde. Jeg ved ikke om en god voksbehandling lige efter
poleringen kan holde ilten ude et et stykke tid, så det holder sig pænt lidt
længere. Ellers er det nok glasblæsning + efterfølgende lakering med klarlak
der skal til.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 11-10-03 17:36

> Ja, men den beskytter jo ikke mod den grimme oxidhinde?

Næh, men nu er oxidhinden jo dét der gør aluminium så bestandigt. Bliver man
ved med at rense og polere den væk, så forsvinder metallet jo helt.

Aluminium er aluminium... ikke blankt som krom eller stål!
Kan man ikke lide oxidhinden på aluminium, så kan man ikke lide lide
aluminium!

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-10-03 18:16

> Næh, men nu er oxidhinden jo dét der gør aluminium så bestandigt.
> Bliver man ved med at rense og polere den væk, så forsvinder metallet
> jo helt.

Så skal man godtnok polere den væk mange gange.

> Aluminium er aluminium... ikke blankt som krom eller stål!

Jo, aluminiumet i sig selv kan skam let blive blankt. Det er bare en skam at
oxidhinden ikke er så voldsomt køn.

> Kan man ikke lide oxidhinden på aluminium, så kan man ikke lide lide
> aluminium!

Muligvis, men når man nu har aluminium forskellige steder, så må man jo gøre
det så pænt som muligt.
Min erfaring er også at aluminium bliver grimmere med tiden, så det
alligevel hjælper at polere det op engang imellem. Oxidhinden kommer hurtigt
igen, men den er til gengæld mere ensartet og køn, når den er helt frisk og
ligger på en glat overflade.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 12-10-03 19:21

Hej Martin!

> Så skal man godtnok polere den væk mange gange.

Jaja!
Fordelen ved aluminium er jo, at oxidlaget beskytter mod videre oxidation og
at der på blotlagte steder hurtigt lukkes af for yderlig gennemtæring. Hvis
man altid vil holde det blankt med slibning/polering, så blotlægger man jo
det relative sårbare aluminium igen, som herefter vil oxidere: Skruen uden
ende. Ulempen er så, at glansen hurtigt forsvinder, men det må man jo tage
med, hvis der ikke findes en effektiv lakering, andet end dén, som naturen
anbefaler.

Dét jeg mener er, at jeg tror ikke at der findes nogle nemme
hokus-pokus-løsninger (kemi, der kan holde aluminium blank for evigt), så
der er nok kun knofedt og lak som mulige løsninger.

Men man kan da også vælge, at glædes over metallets holdbarhed.

> Jo, aluminiumet i sig selv kan skam let blive blankt. Det er bare en skam
at
> oxidhinden ikke er så voldsomt køn.

Ikke?! - Så har man valgt det forkerte metal...
Det er jo nok en smagssag! - Personligt kan jeg f.eks. godt lide de irgrønne
hustage og kirkespir... der jo ingen, der siger, at de skal ligne guld,
eftersom det jo er kobber. Ligesom at aluminium ikke skal ligne blank stål.

.... bare min uforbeholdende mening!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 12-10-03 21:08

> [...]
> hokus-pokus-løsninger (kemi, der kan holde aluminium blank for evigt), så
> der er nok kun knofedt og lak som mulige løsninger.

Og for lige at tage den i opløbet:
Forcromning af aluminium er en meget dårlig ide:
- Metallerne binder ikke særligt godt til hinanden!
- Metallerne udvider sig vildt forskelligt ved opvarmning!
- Kromen er nærmest ikke til at slippe af med igen når man efterfølgende
fortryder
fordi hele overfladen ligner en mosaik af revner med fremtrængende ir :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-10-03 16:55

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]

> fortryder
> fordi hele overfladen ligner en mosaik af revner med fremtrængende ir :-|

Man kan få det eloxeret, men så er vi nok ovre i noget mat. Men fås i mange
farver, incl. alulignende grå.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 13-10-03 21:17

In article <3f8acabf$0$54856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Preben
Riis Sørensen says...
> Man kan få det eloxeret, men så er vi nok ovre i noget mat. Men fås i mange
> farver, incl. alulignende grå.

Støbte emner kan blive misfarvede og 'plettede' fordi legeringen ikke
er homogen.
Omvendt kan det også blive pænt, men er det først kommet på, kan de kun
komme af ved at vende strømmen i badet!!
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Bjørn S

Dato : 11-10-03 11:38

"Thomas Lund Madsen" <thomas_tlm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil polere noget aluminium, og eftersom føromtalte hinde er hård
(træls
> at polere væk) tænke jeg på om en kemifreak kunne give et godt råd, og jeg
> kunne spare noget arbejde...

Så kan det jo være det har et lag med klarlak ovenpå, det er ihvertfald
tilfældet med mine gaffelben på min gamle Honda.
Der skal det ha en omgang bums først.Når lakken er borte er det rimelig nemt
at få pænt med alm. håndkraft.
Er du til kemi, så forsøg noget batterisyre på oxideret alu, men med største
forsigtighet for hud, tøj og øjne !! Det duer dog ikke hvis der er lak på i
forvejen.

--
/Bjørn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-03 11:49

Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en

> [...]
største
> forsigtighet for hud, tøj og øjne !! Det duer dog ikke hvis der er lak på

Hvis man så går i gang med at grovpolere med f.eks. en vinkelsliber....vil
jeg lige advare om, at Alu kan være forsynet med et tyndt lag (hårdere)
Titaniumholdigt Alu, som man risikerer at gå igennem pletvis, og så skal det
hele af, hvilket er et voldsomt(muligvis håbløst) arbejde!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen