/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Typegodkendelse ORIGINAL
Fra : Erik Dalby Christens~


Dato : 09-10-03 18:39

Hej - Vedr. syn af importeret MC fra land udenfor EU (USA)
Der foreligger en Dansk standard typegodkendelse på rette
model/stelnr. Så vidt så godt.
Jeg har en fotokopi af denne standardtypegodkendelse -
MEN der står så i SBI's regelsæt at man skal forevise
den ORIGINALE typegodkendelse ved synet.
Kan det nu osse passe ? Og i så fald hvordan får
jeg fat i en original gennem forhandler vel ? Pris ca ?)

Jeg har før synet en importeret MC der osse havde en standard-
typegodkendelse - Men der slog synsmanden den bare op på
computeren og kiggede i sin mappe - Jeg skulle ikke fremvise noget -
Hverken original eller kopi men den var så osse Italiensk og havde
kørt i EU land.


Anyone ?

--
Ha' det - Erik DC (Email - fjern xyz'erne)

 
 
Richard (09-10-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 09-10-03 19:26

Erik Dalby Christensen wrote:

> Hej - Vedr. syn af importeret MC fra land udenfor EU (USA)
> Der foreligger en Dansk standard typegodkendelse på rette
> model/stelnr. Så vidt så godt.
> Jeg har en fotokopi af denne standardtypegodkendelse -
> MEN der står så i SBI's regelsæt at man skal forevise
> den ORIGINALE typegodkendelse ved synet.
> Kan det nu osse passe ?

Prøv at ringe til Færdselsstyrelsen - det er dem der holder styr på,
hvad der er typegodkendt på den ene og den anden måde herhjemme.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Armand (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-10-03 15:07


Erik Dalby Christensen <xyzedc@xyzprivat.dk> skrev i en
news:1n6bovkutp1enter9tgm2scdgak0um1jcd@4ax.com...
> Hej - Vedr. syn af importeret MC fra land udenfor EU (USA)
> Der foreligger en Dansk standard typegodkendelse på rette
> model/stelnr. Så vidt så godt.
> Jeg har en fotokopi af denne standardtypegodkendelse -
> MEN der står så i SBI's regelsæt at man skal forevise
> den ORIGINALE typegodkendelse ved synet.
> Kan det nu osse passe ? Og i så fald hvordan får
> jeg fat i en original gennem forhandler vel ? Pris ca ?)

Importørerne(!) vogter over deres dyrt købte typegodkendelser med livet, så
det er ikke muligt at få fingrene i en sådan

Dit problem er en af hurdlerne ved at hente køretøjer udenfor EU, og den
letteste måde at få den igennem møllen på er at overlade jobbet til en af
dem der har spåecialiseret sig i arbejdet (mener at Fer gjorde sådan med sin
VFR400(??)).
På den anden side: gu' ve' hva' det koster i besvær at indregistrere den
kortvarigt i f.eks tyskland (på den måde kan man vinde de 10% der er til
forskel på momsen i .de og .dk). :-/

--
Armand.



Erik Dalby Christens~ (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Erik Dalby Christens~


Dato : 10-10-03 21:25

On Fri, 10 Oct 2003 16:06:44 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>

>Importørerne(!) vogter over deres dyrt købte typegodkendelser med livet, så
>det er ikke muligt at få fingrene i en sådan
>
>Dit problem er en af hurdlerne ved at hente køretøjer udenfor EU, og den
>letteste måde at få den igennem møllen på er at overlade jobbet til en af
>dem der har spåecialiseret sig i arbejdet (mener at Fer gjorde sådan med sin
>VFR400(??)).
>På den anden side: gu' ve' hva' det koster i besvær at indregistrere den
>kortvarigt i f.eks tyskland (på den måde kan man vinde de 10% der er til
>forskel på momsen i .de og .dk). :-/

Njaeeh- Det viste sig nu at problemet ikke var/er så stort alligevel -
Jeg tog tyren ved hornene og ringede til SBI - De er 100 % glade bare
de får en fotokopi og/eller selve nummeret på den danske standard
typegodkendelse - (Og jeg HAR en fotokopi.)
(Man skal selvfølgelig have en ORIGINAL registreringsattest - Og ikke
at forglemme lige sikre sig at ens stelnummer er dækket af den danske
typegodkendelse - Derudover jo osse tilsikre at pos-lys, E-mærkede
reflekser/glas og andre Danske/EU specialiteter er opfyldt rent
praktisk.
Har man dette sikret, så er det ikke specielt slemt at få en ikke EU
cykel igennem åbenbart - Problemet opstår så først hvis der IKKE kan
refereres til en DK typegodkendelse der dækker modellen fuldt ud
så er det at man skal have diverse verificerede datasedler/støjmåling
etc.)

(Grunden til at jeg kom i tvivl var at hvis man forlyster sig med at
nærlæse div. opdaterede bekendtgørelser efter EU harmoniseringen er
trådt i kraft kan det godt opfattes som om man nu skal
møde med den ORIGINALE Danske typegodkendelse ved syn af
et ikke EU køretøj - Men det skal man så altså ikke alligevel - bare
den er i systemet og man kan refere til dens nummer og/eller har en
kopi. ref SBI themself)




--
Ha' det - Erik DC (Email - fjern xyz'erne)

Steen Gruby (10-10-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 10-10-03 23:20

On Fri, 10 Oct 2003 22:24:42 +0200, Erik Dalby Christensen
>
Hej Erik.

>Njaeeh- Det viste sig nu at problemet ikke var/er så stort alligevel -
>Jeg tog tyren ved hornene og ringede til SBI - De er 100 % glade bare
>de får en fotokopi og/eller selve nummeret på den danske standard
>typegodkendelse - (Og jeg HAR en fotokopi.)
>
Jeg er stort set enig i dine betragtninger.
Hos Færdselsstyrelsen henligger et stort antal typegodkendelser.
Dem har importørene betalt for, så de er lidt svære at håndtere rent
juridisk.
Men med de nye EU regler er det min opfattelse at disse dokumenter er
lagt fri.
Det kan efterprøves ved at rekvirere et sæt, evt. under påberåbelse af
offentlighed i forvaltningen
Noget andet er, at der også findes en stor mængde
godkendelseserklæringer.
Det er dokumenter der er udstedt som enkeltgodkendelser af
færdselsstyrelsen.
Disse dokumenter kan der ikke være nogen juridiske problemer med at få
adgang til.
Jeg har selv godkendelseserklæring både på min XN85 og Paso'en.
Erklæringen på XN85 har foreløbigt hjulpet yderligere een XN85 gennem
nåleøjet.

Det er min opfattelse at SBI er lidt på tynd is når de forlanger at
der skal foreligge en kopi af typegodkendelsen på et importeret
køretøj, med mindre typegodkendelserne stilles til offentlighedens
rådighed.
Så derfor vil jeg anbefale at man retter henvendelse til
færdselsstyrelsen for at få en udtalelse herfra.
Det var dem der behandlede typegodkendelserne og husk, at det også var
dem der behandlede enkeltgodkendelser.
SBI er ikke lovgivende - De er til for at følge reglerne, ikke at
lovgive.
Spørg derfor færdselsstyrelsen om reglerne.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Erik Dalby Christens~ (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Erik Dalby Christens~


Dato : 11-10-03 00:12

On Fri, 10 Oct 2003 23:19:58 +0100, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote:

>On Fri, 10 Oct 2003 22:24:42 +0200, Erik Dalby Christensen
>>
>Hej Erik.
>
>>Njaeeh- Det viste sig nu at problemet ikke var/er så stort alligevel -
>>Jeg tog tyren ved hornene og ringede til SBI - De er 100 % glade bare
>>de får en fotokopi og/eller selve nummeret på den danske standard
>>typegodkendelse - (Og jeg HAR en fotokopi.)
>>
>Jeg er stort set enig i dine betragtninger.

Ja ok - Det er blevet lidt gråzone/uldent mht reglerne for 'ikke EU
køretøjer' efterhånden - I hvert fald når man læser selve
bekendtgørelserne/ lovteksterne.
Men i praksis (Ref SBI) er det åbebart stadig en overkommelig opgave
så længe man som sagt kan henvise til en DK standard typegodkendelse
(kopi eller refnr) Om de så har ret til at kræve en sådan reference
er en anden sag.
Men det har vel altid været en god ting at at man lige viser sig fra
sin hjælpsomme side og f.eks fortæller den flinke synsmand hvilket
StandardTypeGodkendelsesnr. han skal kigge efter i sin mappe eller
slå op på skærmen.

Det sjove er så at for lige netop motorcykler ser det ud til at
begrebet 'standardtypegodkendelse' åbenbart er udfaset og at alle
typegodkendelser for MC er ophørt med at gælde fra Juni 2003 - Dette
er selvfølgelig i forb. med EU harmoniseringen. Men som sagt i praksis
mht import af MC fra 'ikke EU land' ser det ud til at man fra SBI's
side stadig accepterer/vil henholde sig til en sådan DK standard
typegodkendelse hvis den eksisterer/har eksisteret.





--
Ha' det - Erik DC (Email - fjern xyz'erne)

Armand (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-10-03 12:41


Erik Dalby Christensen <xyzedc@xyzprivat.dk> skrev i en
news:1t3eov4tron4puvm2kgqdkag4bb95tstol@4ax.com...
> On Fri, 10 Oct 2003 16:06:44 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> >Importørerne(!) vogter over deres dyrt købte typegodkendelser med livet,

> >det er ikke muligt at få fingrene i en sådan
> >Dit problem er en af hurdlerne ved at hente køretøjer udenfor EU...
>
> Njaeeh- Det viste sig nu at problemet ikke var/er så stort alligevel -
> Jeg tog tyren ved hornene og ringede til SBI - De er 100 % glade bare
> de får en fotokopi og/eller selve nummeret på den danske standard
> typegodkendelse - (Og jeg HAR en fotokopi.)

Tillykke med det positive udfald!
At forsøge sig, istedet for at forblive stillestående af ren skepsis er jo
også en metode at komme fremad på

> (Grunden til at jeg kom i tvivl var at hvis man forlyster sig med at
> nærlæse div. opdaterede bekendtgørelser efter EU harmoniseringen er
> trådt i kraft kan det godt opfattes som om man nu skal
> møde med den ORIGINALE Danske typegodkendelse ved syn af
> et ikke EU køretøj - Men det skal man så altså ikke alligevel - bare
> den er i systemet og man kan refere til dens nummer og/eller har en
> kopi. ref SBI themself)

Måske fordi at typegodkendelsen i realiteten er en Europa-godkendelse som
importøren ikke har hånd og halsret over :-/

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408616
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste