Boring af lufthuller i bremseskive
Fra : brobaek

Dato : 09-10-03 18:03

Min CX500 har jo bremseskiver uden luft/vandhuller.

Dette betyder, at jeg altid frygter for at bremserne "glider" når de er våde
(og, endnu værre - bliver "tørt" af og pludselig griber fat og blokerer).
Endvidere kan jeg ikke bruge skivebremselås, og det kunne jo være rart som
supplement til kæden.

Da jeg tog kørekort lærte vi, at man ikke selv må bore luft/vandhuller i
skiverne. Nye bremseskiver er lidt pebrede, så jeg tænkte om man kan
"overse" denne regel og evt. selv bore / få en til at bore huller ?
I så fald, hvordan gør man og hvordan bestemmer man mønsteret ?

Der må næsten være andre på ældre bikes, som har haft samme overvejlser...

Mvh
Martin

Fra : Jens Arnfast

Dato : 09-10-03 18:34

brobaek wrote:
> Min CX500 har jo bremseskiver uden luft/vandhuller.
> Der må næsten være andre på ældre bikes, som har haft samme overvejlser...

Min gamle XJ'er var udstyret med skiver uden huller - og der var ingen
problemer med at bremse i regnvejr, og heller ikke noget med at de
"pludseligt" tog fat. Istedet for at bekymre dig så meget over det burde
du nok bare køre lidt mere

--
-jens
RSV1000 '99

Fra : brobaek

Dato : 09-10-03 18:47

Jeg prøver

Martin

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 09-10-03 20:08

> [...]
> problemer med at bremse i regnvejr, og heller ikke noget med at de
> "pludseligt" tog fat. Istedet for at bekymre dig så meget over det burde

Ja, det er den rigtige løsning. Måske lidt universel, men det er et godt
sted at starte og se om ikke det løser problemet.

Så ja, kør noget mere

Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk

Fra : Donald

Dato : 09-10-03 21:28

brobaek wrote:

> Min CX500 har jo bremseskiver uden luft/vandhuller.

> Dette betyder, at jeg altid frygter for at bremserne "glider" når de er våde
> (og, endnu værre - bliver "tørt" af og pludselig griber fat og blokerer).

Jeg har været ude for, at bremserne ikke bremsede på min tidligere Fiat-127
en gang i øsende regnvejr midt i et kryds. Bremserne var nyrenoverede, og
fungerede jo sådan set fint.

Det viste sig, at de skal slæbe en anelse, det er et meget vanskeligt
justeringsspørgsmål. Hvis de ikke slæber, risikerer man en ulykke, hvis
de slæber for meget, koster det benzin, og det kunne måles.

Jeg havde et meget pålideligt værksted, som kunne justere dem godt. Men
de indskærpede, at i skybrud skulle jeg bremse lidt en gang i mellem.
Så det rigtige råd er kør mere og brems lidt en gang i mellem, især når
det regner.

/Venlig hilsen
Donald Axel

Fra : Richard

Dato : 09-10-03 22:14

Donald wrote:

> Så det rigtige råd er kør mere og brems lidt en gang i mellem, især når
> det regner.

Nej, brems *meget* en gang i mellem - der er intet, der ødelægger
skivebremser så effektivt som aldrig at blive bremset igennem

"Stikker" bremserne, kan de som regel bringes til live ved at blive
bremset godt igennem et antal gange, så bliver de igen lettere at dosere.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Megas

Dato : 10-10-03 09:30

Richard wrote:

> Nej, brems *meget* en gang i mellem - der er intet, der ødelægger
> skivebremser så effektivt som aldrig at blive bremset igennem

Yep.. bare spørg politiets mekanikere, hvor godt Ford Mondeo bremserne har
af at blive brugt :D

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=404

Fra : Richard

Dato : 11-10-03 16:14

Megas wrote:

> Yep.. bare spørg politiets mekanikere, hvor godt Ford Mondeo bremserne har
> af at blive brugt :D

Så skulle du bare se, hvor dårligt de bremsede, hvis betjentene m/k bare
pustede til bremsepedalen, som fru Hansen har for vane

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 09-10-03 23:25

"brobaek" <martinnews@browi.dk> wrote in message
> [...]
> I så fald, hvordan gør man og hvordan bestemmer man mønsteret ?
>
> Der må næsten være andre på ældre bikes, som har haft samme overvejlser...

Som jeg sagde til MIN motorsagkyndige dengang ; "selvfølgelig må jeg da bore
huller i min egen skivebremse..... jeg må bare ike køre med den "

Tror sgu ikke det er ret smart det du tænker på, med mindre du kan købe en
færdig skive med huller...

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Armand

Dato : 10-10-03 14:59

brobaek <martinnews@browi.dk> skrev i en
> [...]
våde
> (og, endnu værre - bliver "tørt" af og pludselig griber fat og blokerer).

Jeg læser din skepsis som påduttet dig af ældre familiemedlemmer eller andre
bedrevidende der erindrer de tidligste japanske skivebremsers
regnvejrs-kvaliteter; men den sag hører de ældste japanske modeller á CB, Z
og GT -serierne og allerede i slutningen af 70'erne fostrede den danske
fabrik, SBS, nogle metal-holdige, såkaldt sintrede bremseklodser, som var
betravgteligt mere ufølsomme for problemet med vand på skiven!
Derfor vllle jeg lige afvente den frygtede situation først: På med det gode
kluns og ud at køre i den for tiden ofte forekommende styrtregn, og prøv
derunder at bremse adskillelige gange under kontrollerede forhold (= ikke i
tæt trafik)!
Der vil sandsynligvis ske dét at du bliver positiv overrasket over CX'erens
evner udi vådbremsningens kunst, og hvis ikke så vil et par nye(!) sintrede
bremseklodser fra SBS gøre noget ved det :-|

Angående bore-jobbet: Skivebremse-stål er noget forbandet hårdt og sejt at
bore i, så selvom jeg har adgang til ordentligt værktøj gad jeg end ikke at
foretage arbejdet

> Endvidere kan jeg ikke bruge skivebremselås, og det kunne jo være rart som
> supplement til kæden.

Køb dig istedet en ordentlig Abus Granit, som er en hængelås-lignende sag og
med en løs bøjle der kan komme ind og igennem ét af de huller der er i
navet indenfor bremse-arealet!

--
Armand.

Fra : brobaek

Dato : 10-10-03 16:50

> [...]
og
> med en løs bøjle der kan komme ind og igennem ét af de huller der er i

Efter at have læst Armands mfl. indlæg vil jeg vente på en god regnvejrs-dag
og ellers "øve" mig i hårde opbremsninger. Frygten stammer nok fra min
kørelærer, som gjorde meget ud af at nævne ulempen ved bremseskiver uden
huller.

Mvh
Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-10-03 18:50

> [...]
> regnvejrs-dag og ellers "øve" mig i hårde opbremsninger. Frygten
> stammer nok fra min kørelærer, som gjorde meget ud af at nævne

Ja, huller giver jo mindre overfladeareal, hvilket sikkert vil medføre
mindre maksimal bremseevne (i tørvejr).
På min egen XS400 med en helt glat skive uden huller har jeg aldrig oplevet
at bremseevnen har været nedsat i regnvejr.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 10-10-03 20:19

Martin Sørensen wrote:

> På min egen XS400 med en helt glat skive uden huller har jeg aldrig
> oplevet at bremseevnen har været nedsat i regnvejr.

....har tit oplevet en fadene rustfri bremseskive på min CB 7½ i
regnvejr - den skulle lige ha vandet til at fordampe, før den bed - det
drejede sig vel om en 3 meters kørsel...

....ved ikke, hvorvidt klodserne var sintermetal eller ej...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-10-03 21:17

> [...]
> det drejede sig vel om en 3 meters kørsel...
> ...ved ikke, hvorvidt klodserne var sintermetal eller ej...

Jeg ved ikke helt hvilket materiale min skive er lavet af, men allerede
efter 1 døgn i regnvejr er skiven helt dækket af overfladerust (som
selvfølgeligt forsvinder med det samme bremsen benyttes).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 10-10-03 21:46

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> allerede efter 1 døgn i regnvejr er skiven helt dækket af
> overfladerust (som selvfølgeligt forsvinder med det samme bremsen

....ku være støbegods...

....som bremser og ruster formidabelt

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-10-03 22:20

> ...ku være støbegods...
> ...som bremser og ruster formidabelt

Muligvis. Jeg tror at det er den originale skive fra '83. Kigger man på
farven på materialet uden for skiven, kunne det meget vel ligne støbejern.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 11-10-03 12:27

Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en

> Muligvis. Jeg tror at det er den originale skive fra '83. Kigger man på
> farven på materialet uden for skiven, kunne det meget vel ligne støbejern.

Det er nok snarere det kvalitetstegn; at overfladen er ganske ren og
fedtfri!
Moderne rustfrie skivebremser er af en delvis rustbar kvalitet bl.a. for at
imødekomme problemet med vådbremseevner.

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 11-10-03 11:27

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> writes:

> ...har tit oplevet en fadene rustfri bremseskive på min CB 7½ i
> regnvejr - den skulle lige ha vandet til at fordampe, før den bed - det
> drejede sig vel om en 3 meters kørsel...

Tja, jeg oplever det lidt det samme på kawaen. I tørvejr hyler bremserne
noget så skrækkeligt lige så snart jeg lægger en finger på bremsegrebet.
Når der regner går der lige et par meter i stilhed inden de begynder at
hyle igen. Om vandet på skiven har nogen negativ effekt på bremseevnen er
jeg dog ikke helt sikker på.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 11-10-03 12:41

> [...]
> I så fald, hvordan gør man og hvordan bestemmer man mønsteret ?
>
> Der må næsten være andre på ældre bikes, som har haft samme overvejlser...

Hvis du borer dem selv må du ihverfald have en borestander og gode bor, og
så "skrabe" borehullerne så du ikke rissikerer at de "æder"
bremsebegningerne for hurtigt.

Og samtidig må du også have en idé om hvor store hullerne skal være og hvor.
I bøger og artikler har der i årenes løb været vist skiver borede forkert -
hullerne størrelse og indbyrdes placeringer -så bremsefladen blev meget
mindre altså resulterende i en mindre bremse.

De første BMW´er med skiver med huller i revnede nogen gange mellem
hullerne. Dette kan jo f.eks. forårsages via varmespændinger og/eller
dårligt borede huller; som f.eks. hvis et dårligt bor, eller ingen ordentlig
borestander, benyttes.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : John Jensen

Dato : 11-10-03 13:24

"Gert Bo thorgersen" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> "brobaek" <martinnews@browi.dk> wrote in message

> våde

Jeg har selv for mange år siden haft en CX'er, og her var der ingen
problemer med bremseeffekten
i regnvejr, hvis du alligevel har "frygten" siddende i baghovedet så køb
evt. nogle andre belægninger,
jeg mener at sintermetal belægninger har en god bremseeffekt og hurtigt bid
i vådt føre.

Hjemmeboring af skiverne vil jeg ikke tilråde medmindre du har udstyret i
orden....

Mht. at kunne bruge skivebremselås sammen med kædelåsen, så er en CX'r vel
nu om dage
ikke lige den mest eftertragtede model blandt de langfingrede idioter der
ikke kan kende forskel
på dit & mit, - styrlåsen suppleret med en kædelås bør være tilstrækkeligt.

/ John

Fra : brobaek

Dato : 11-10-03 20:43

"John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>i vådt føre.
>
>Hjemmeboring af skiverne vil jeg ikke tilråde medmindre du har udstyret i

Jeg prøvede her til aften (på en stille vej) at trykke lidt til - ikke flå
til, men bare bremse hårdt. Der var umiddelbart ingen problemer. Nu vil jeg,
når lejligheden byder sig, stille og rolig bremse hårdere og hårdere indtil
jeg har fået udryddet den sidste "frygt" (den meste er allerede udryddet af
Jeres mange indlæg - tak!).

Udover Jeres mange argumenter imod boring er endnu et; en relativ dyr
reservedel til CX'ere er bremseskiverne. Så er der jo ingen grund til at
mindske overfladen ved at bore huller (nu hvor der er enighed om, at dette
ikke er nødvendigt).

> [...]
> ikke kan kende forskel
> på dit & mit, - styrlåsen suppleret med en kædelås bør være

Jeg er overbevist om, at min overdrevne kærlighed til min CX'er ikke deles
med Kasper, Jesper og Jonathan - de er nok vildere med enten
RRRRRR-modeller, italienske (Duc og Guzzi) samt Harley.

Jeg tror jeg istedet for skivebremsen køber en relativ billig alarm, da jeg
skal til Berlin (hvor Louis har en stor fillial - for drengestreger er
nok ikke begrænset til ovenstående modeller. En alarm + min abus kæde +
styrlås bør være nok (desværre kan jeg ikke låse MC'en fast til noget, der
hvor den står).

Mvh
Martin - (som frygter for bank-udtrækket når regningen for mit Louis-besøg
trækkes)

Fra : Armand

Dato : 11-10-03 22:44

> [...]
indtil
> jeg har fået udryddet den sidste "frygt" (den meste er allerede udryddet

Som suplement kan jeg oplyse at gode gamle rusfrie skiver uden sintrede
klodser skulle køre en omdrejning førend at de tog det mindste fat, og dette
uanset hvor blødt/hårdt man bremsede!
Så du behøver ikke bremse hårdere end du allerede har prøvet og den eneste
tvivl du endnu kan have tilbage er vandmængden, så lav blot atter en kort
test når du en dag finder dig selv i voldsommere regn end hidtil prøvet!

Problemet med de tidlige skivebremser var forøvrigt netop at urutinerede,
der ikke var beredt på dette fænomæn, og derfor nåede at blive grebet af
panik inden "initial opbremsningen" var overstået under en ellers blød
opbremsning, og således havde øget bremsetrykket voldsomt på det tidspunkt
hvor klodserne pludselig fik fat =

> Jeg tror jeg istedet for skivebremsen køber en relativ billig alarm, da
> jeg skal til Berlin (hvor Louis har en stor fillial

At køre til Berlin alene for det vil være spild, da den næppe er større end
hvad man finder i Hamborg (Hamborg er forøvrigt det største sammenhængende
byområde nord for Alperne!)!

> ......for drengestreger er nok ikke begrænset til ovenstående modeller.

Nope!
Spørg blot Anders Majland og hans scooter om dét!

Fra : brobaek

Dato : 11-10-03 23:37

> [...]
end
> hvad man finder i Hamborg (Hamborg er forøvrigt det største sammenhængende

Jeg skal ned til svigermor, som er Berlin'er, og nyde lidt tysk mad og øl i
efterårsferien. Så der er andre gode grunde

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 12-10-03 10:22

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Jeg skal ned til svigermor, som er Berlin'er, og nyde lidt tysk mad og øl
> efterårsferien. Så der er andre gode grunde

OK!
Bliv nu ikke væk for dig selv ved baren i kælderen af Europacenter!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 13-10-03 12:20

> Jeg skal ned til svigermor, som er Berlin'er, og nyde lidt tysk mad
> og øl i efterårsferien. Så der er andre gode grunde

Nå det er for øllet du tager derned - (for det er vel næppe svigermor og
maden der trækket

Og jeg tør godt anbefale M+S alarmerne. Dog har jeg lidt dårlige
erfaringer med deres pager (begrænset rækkevidde) og sendere kan ikke
lide batteridampe.... Jeg har en spritny pager i uåbnet emballage
liggende hvis der er nogen der er interesseret

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid