Forbandede skivebremselås...
Fra : Henrik Thøgersen

Dato : 08-10-03 08:51

Jeg har gjort det - igen! Sat cyklen i gang med den djævelske indretning,
der hedder en skivebremselås, SOLIDT monteret på forhjulet.

Og nu er det så jeg spørger - er der nogle, der har en god ide til hvordan
dette ALDRIG sker igen? For gør jeg det en tredie gang, når jeg nu får
fundet (endnu) et nyt beslag til kaliberen, ja så ved jeg simpelthen ikke
hvad der kommer til at ske. Men det bliver dramatisk....

/Thøger
CBR600 F2

Fra : Martin Pedersen

Dato : 08-10-03 09:06

"Henrik Thøgersen" <ht@cms-ads.com> wrote in message
> Jeg har gjort det - igen! Sat cyklen i gang med den djævelske indretning,
> der hedder en skivebremselås, SOLIDT monteret på forhjulet.

Det er jo dumt, man risikere at ligge cyklen ned på den måde.

> [...]
> fundet (endnu) et nyt beslag til kaliberen, ja så ved jeg simpelthen ikke
> hvad der kommer til at ske. Men det bliver dramatisk....

Man kan få nogle neon,/gule/pink farvede "elastikker" som man gør fast til
skivebremselåsen og sætter den anden ende om enten koblings eller bremse
grebet, så opdager man det når man hopper på cyklen.
Vældig praktisk, har endnu ikke glemt min lås

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 08-10-03 17:11

Martin Pedersen <martin@SLETDETHERthorgaard.com> skrev i en
> [...]
> grebet, så opdager man det når man hopper på cyklen.
> Vældig praktisk, har endnu ikke glemt min lås

Jeg har for nyligt set én, som jeg selv har overværet tilte p.g.a. en
skivelås, benytte en gammel tennis-sok som indpakning af låsen når den
ligger ubrugt under sædet. Når låsen er monteret bruges sokken til at binde
omkring en af styrenderne som reminder - mere teknisk behøver det ikke at
være!

Utimativt kan man fremstille et monteringsbeslag til låsen, hvorpå en
kontakt er forbundet til nødstop-kredløbet, således at motoren ikke vil
starte uden at låsen er "parkeret" i holderen !

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-10-03 09:06

Henrik Thøgersen <ht@cms-ads.com> writes:

> Og nu er det så jeg spørger - er der nogle, der har en god ide til hvordan
> dette ALDRIG sker igen?

At du fremover husker at tage den af inden du kører?

Jeg har set flere der har en tydelig snor fra låsen og op til gashåndtaget.
Sådan som en lille reminder. Men det kræver selvfølgelig at du husker
snoren...

Jeg har selv lavet stuntet et par gange, men heldigvis altid når jeg
skulle bakke ud. Så skaderne har, indtil nu, været minimale.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Wheeler

Dato : 08-10-03 09:30

Mikkel Christensen wrote:

> Jeg har selv lavet stuntet et par gange, men heldigvis altid når jeg
> skulle bakke ud. Så skaderne har, indtil nu, været minimale.

[KLIP]

Ja, "trixet" med at parkere på en sådan måde, man bliver nødt til at bakke
ud, er også en mulighed!

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 08-10-03 14:45

[snip]
> [KLIP]
>
> Ja, "trixet" med at parkere på en sådan måde, man bliver nødt til at bakke
> [...]

Det bruger jeg også. - Og den ene gang jeg fik parkeret så jeg kunne kører
ligeud, gik det også næsten galt. Anyway, det virker at parkere så man skal
bakke lidt først, og så bare sætte låsen så tæt på gaffel benet som muligt,
så man ikke når at bakke mere end 10cm før det siger klonk.

Mvh
Kristoffer

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 08-10-03 09:03

> [...]
> der hedder en skivebremselås, SOLIDT monteret på forhjulet.
>
> Og nu er det så jeg spørger - er der nogle, der har en god ide til hvordan

1: undlad at bruge skivebremselås

eller

2: sæt sådan en orange wire fast fra låsen op til bremsegrebet.

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-10-03 10:04

Henrik Thøgersen wrote:

> er der nogle, der har en god ide til
> hvordan dette ALDRIG sker igen?

....jeg beskrev her inde for nogle år siden, hvordan jeg havde lavet et
beslag med en "dørkontakt" på, som er beregnet til min skivebremselås...

....kort sagt laver du en anordning i stål e.l. med et hul i til
skivebremsens tap sådan, at når låsen er låst fast på beslaget, udløser
den kontakten (en gammel dørkontakt fra en bil eller et køleskab), som
så slutter en strøm til fx. bibberen til blinklyset (eller for den sags
skyld hornet)...

....beslaget kan man bolte fast ved fx. den ene støddæmper...

....sætter man tænding på inden skivebremselåsen er kommet op på sin
plads, går alarmen...

Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-10-03 22:11

On Wed, 8 Oct 2003 11:04:19 +0200, "Hans Paulin"
<hans_fjernes_@it.invalid> wrote:

Hej Hans.

> [...]
>den kontakten (en gammel dørkontakt fra en bil eller et køleskab), som
>så slutter en strøm til fx. bibberen til blinklyset (eller for den sags

Jeg er delvist enig.

Jeg ville i stedet montere en holder til låsen hvor den sidder når den
ikke er i brug (jeg har sådan een til min lås), og så installere en
lille switch i holderen der sidder i serie med dødemandsknappen.
Hvis låsen ikke sidder i sin "hvilepossition" kan cyklen ikke startes.
Simpelt at lave og effektivt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-10-03 22:27

On Wed, 08 Oct 2003 22:11:05 +0100, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote:

Hov.

> [...]
>lille switch i holderen der sidder i serie med dødemandsknappen.
>Hvis låsen ikke sidder i sin "hvilepossition" kan cyklen ikke startes.

Så glemte jeg lige at skrive, at det også vil virke som en skjult
startspærre hvis låsen blot brækkes op og dermed ikke kan sættes i sin
holder.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-10-03 23:21

Steen Gruby wrote:

> Så glemte jeg lige at skrive, at det også vil virke som en skjult
> startspærre hvis låsen blot brækkes op og dermed ikke kan sættes i sin
> holder.

....U are right!

....jeg er glad for at *nogen* trods alt har læst mine visdomsord...
*host*

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-10-03 23:20

Steen Gruby wrote:
> [...]
>
> Jeg ville i stedet montere en holder til låsen hvor den sidder når den
> ikke er i brug (jeg har sådan een til min lås), og så installere en

....det var dét, jeg foreslog (og har lavet) - bortset fra, at en switch
kræver en større nøjagtighed en en dørkontakt ved fremstillingen af
beslaget, da vandringen er mindre...

> der sidder i serie med dødemandsknappen.

....tar jeg fejl, eller foreslog Armand dét, da temaet var oppe og
vende - for som sagt nogle år siden?

> Hvis låsen ikke sidder i sin "hvilepossition" kan cyklen ikke startes.

....korrekt!

> Simpelt at lave og effektivt

....jepz!

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-10-03 00:38

On Thu, 9 Oct 2003 00:19:34 +0200, "Hans Paulin"
> [...]

>...det var dét, jeg foreslog (og har lavet) - bortset fra, at en switch
>kræver en større nøjagtighed en en dørkontakt ved fremstillingen af

Undskyld.
Jeg har måske ikke læst dit indlæg korrekt, det er min fejl
En microswitch med en lang fjederarm vil være optimal.
Hvis armen er spændt rimeligt op vil det forhindre at rystelser vil få
switch'en til at slippe, og kredsløbet til at brydes.

>...tar jeg fejl, eller foreslog Armand dét, da temaet var oppe og
>vende - for som sagt nogle år siden?

Det har jeg ikke bemærket, men Armand har det med at komme os andre i
forkøbet, så det har du nok ret i.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-10-03 00:05

Steen Gruby wrote:

> Undskyld.
> Jeg har måske ikke læst dit indlæg korrekt, det er min fejl

....nej, må jeg *nu* være hér; det var mit dårligt formulerede indlæg,
der var årsag til misfortolkningen!...

> En microswitch med en lang fjederarm vil være optimal.

....might bee...

> Hvis armen er spændt rimeligt op vil det forhindre at rystelser vil få
> switch'en til at slippe, og kredsløbet til at brydes.

....*dørkontakt*

....såen én fra en VW type 1 årgang '64 med en galopskrue i...

(man er vel udlært på lageret hos VW)

> Det har jeg ikke bemærket, men Armand har det med at komme os andre i
> forkøbet, så det har du nok ret i.

....søgte på Google, men nej...

....fik ellers ros af Armand'en ved min indtræden i gruppen for en 3 år
siden - netop på grund af min skivebremselåseholder...

Fra : -V-

Dato : 09-10-03 02:11

Hans Paulin wrote:

> ...fik ellers ros af Armand'en

Så kan man heller ikke nå højere...

-V-

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-10-03 07:53

-V- wrote:

> Så kan man heller ikke nå højere...

....hæ hæ...

Fra : Armand

Dato : 09-10-03 15:18

Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en

> ...hæ hæ...

I mangler vist at opleve at jeg tager de gamle sergent-manerer fra min
værnepligtstid frem :-|

--
Armand.
(der kan rose videre ved at bekræfte at Paulins trick er så simpelt og

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-10-03 22:57

> I mangler vist at opleve at jeg tager de gamle sergent-manerer fra min
> værnepligtstid frem :-|

....ka squtte hidse mig op...

....min far var løjtnant, hjemmeværnsmand, jæger, skydeinstruktør og
tidligere modstandsmand...

....og min 1. værkfører var gammel SS'er fra Østfronten, så dét...

> [...]
den
> (jo) kom frem igen ved læsningen af denne tråd)

....Tak!

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 08-10-03 10:59

Brug dødemandsknappen hver gang du montere den. Parkér altid forhjulet mod
en mur e.l., så du er nødt til at bakke, inden du kører.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-10-03 20:26

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> Brug dødemandsknappen hver gang du montere den. Parkér altid forhjulet mod
> en mur e.l., så du er nødt til at bakke, inden du kører.

Eller montér låsen i den ende, du ved du vil komme fra, næste gang du skal
ud at køre. Siden jeg begyndte med det, har jeg ikke glemt låsen en eneste
gang. Nåja, det er selvfølgelig også altid godt at skivelåsen har en farve,
der er til at få øje på... neonpinkgulgrønagtigt
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 09-10-03 15:11

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> skrev i en

inden du kører.

En god ide jeg fuldt ud kan henholde mig til!

> Eller montér låsen i den ende, du ved du vil komme fra, næste gang du skal
> ud at køre.

- - - - - - - Hvilket er svært at sammenpasse med det gode trick med at
parkere op imod en væg! Det er vel kun Frederik XI på Sønderborg slot der
magter at komme dén vej :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-03 20:13

Armand wrote:

> - - - - - - - Hvilket er svært at sammenpasse med det gode trick med at
> parkere op imod en væg!

Ende != side Altså man monterer låsen i bagenden, hvis man ankommer
bagfra

> Det er vel kun Frederik XI på Sønderborg slot der
> magter at komme dén vej :-/

*lol*
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Bo-gsxR

Dato : 08-10-03 11:21

> Jeg har gjort det - igen! Sat cyklen i gang med den djævelske indretning,
> der hedder en skivebremselås, SOLIDT monteret på forhjulet.

grunden til at der sker noget, når du begynder at køre med låsen monteret,
er fordi du sætter den forkert, og cyklen kan nå op i "fart" før låsen
stopper
den.

Løsning: Sæt skivelåsen fast helt op af bremsekaliberen, så cyklen kun kan
trille max 5 cm.!!
så sker der intet ved at du glemmer den, gør selv dette og har testet
resultatet
flere gange.

bo-gsxR

Fra : Peter Hansen

Dato : 08-10-03 12:17

Man kan få en skivelås med "alarm". Det burde kunne gøre det. Den vil hyle
når du skubber til maskinen, eller prøver at sætte den ned fra støttebenet.

Den er fra "Xena" og på æsken står der Disc Lock Alarm. Kan sikkert fåes hos
en hvilken som helst MC forhandler. Og koster omkring 649,-

...//Peter H
...//CBR 600 F4 1999

Fra : Bjørn S

Dato : 08-10-03 12:30

Peter Hansen wrote:

> [...]

> Den er fra "Xena" og på æsken står der Disc Lock Alarm. Kan sikkert fåes hos
> en hvilken som helst MC forhandler. Og koster omkring 649,-

Ja indtil batteriet er tomt, eller, hvis skidtet fungerer.
Jeg har haft 2 af slagsen, ideen er god, men tekniken bag for ringe
Stemmer selv for snoren, men J.C.Kløve har også et god tip, måske ham selv
vil røbe det ??

--
/Bjørn, som selv har snuset til den jydske muld til TPT grundet glæmt lås
:-/

Fra : Dak

Dato : 08-10-03 13:30

"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja indtil batteriet er tomt, eller, hvis skidtet fungerer.
> Jeg har haft 2 af slagsen, ideen er god, men tekniken bag for ringe

jeg har selv den omtalte XENA lås og den virker altså upåklagelig. Fordi
hvis jeg tænder for min mc så går den automatisk i gang pga. rystelserne og
hvis den er ved at løbe tør for strøm så giver den en anden lyd fra sig i
flere døgn indtil man fjerne batteriet (folk kigger bare lidt underlig på en
når man kører rundt med en hylende alarm i lommen. ). Så jeg kan kun
rekommandere den pågældende alarm.

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : J.C.Kløve

Dato : 08-10-03 16:15

Så var det lige at Bjørn S Skrev

> [...]
ringe
> Stemmer selv for snoren, men J.C.Kløve har også et god tip,

Har jeg gjort - og det virker

--
Dun@nt
XJ600 - 51J (der kan erhverves)

Fra : Peter Graff

Dato : 08-10-03 13:02

Sæt noget i tændingslåsen, f.eks en modificeret strip i en eller anden stærk
fave.

MVH

Peter Graff

Fra : Anders Jensen

Dato : 08-10-03 12:45

Jeg har et grotesk stort klistermærke under speedometeret hvor der står at
jeg skal huske at fjerne skivelåsen.

MVH Anders ( AREA51 )

Fra : Ole Sørensen

Dato : 08-10-03 13:31

> [...]
> fundet (endnu) et nyt beslag til kaliberen, ja så ved jeg simpelthen ikke
> hvad der kommer til at ske. Men det bliver dramatisk....

Med min abus-lås medfulgte der en lille magnet-dims, man placerer over
tændingslåsen! - Simpelt, fikst & billigt....jeg er overbevidst om, at den
har reddet mig fra selvsamme stunt flere gange

Så køb en lille (billig) magnet, der kan dække din tændingslås....virker
hver gang!

Fra : Dun@nt

Dato : 08-10-03 09:46

Så var det lige at Henrik Thøgersen Skrev
> [...]
> jeg nu får fundet (endnu) et nyt beslag til kaliberen, ja så ved
> jeg simpelthen ikke hvad der kommer til at ske. Men det bliver

Jeg bruger en ganske almindelig magnet, jeg sætter på tændingslåsen -
så kan jeg ikke få nøglen i - uden at blive mindet om løsen - Den
kreative, kan jo sætte en tekst på ala -" Husk låsen fjols"

--
Dun@nt
XJ600 - 51J (der kan erhverves)

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-10-03 18:01

"Henrik Thøgersen" skrev
> [...]
> fundet (endnu) et nyt beslag til kaliberen, ja så ved jeg simpelthen ikke
> hvad der kommer til at ske. Men det bliver dramatisk....

Som så mange andre allerede har sagt, sæt en snor op til
styret/tændingslåsen.
Hvis du parkere længere tid af gangen, så udskift låsen med en kraftig
kædelås / bøjlelås.
Der er ikke ret meget sikkerhed i en skivebremselås.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : martin

Dato : 09-10-03 06:35

sørg for at parkere med forhjulet op imod noget, sledes at du er nødt til at
trække cyklen baglens, INDEN du kan køre. så monterer du skrivelåsen lige
ved caliperen således at cyklen ikke kan køre baglæns.
på den måde opdager man låsen uden at smadre noget.( virker for mig )

Martin
CBR900RR 98'

Fra : Christian Knudsen

Dato : 11-10-03 15:49

"Henrik Thøgersen" <ht@cms-ads.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fundet (endnu) et nyt beslag til kaliberen, ja så ved jeg simpelthen ikke
> hvad der kommer til at ske. Men det bliver dramatisk....

Det nemmeste er at sætte den så tæt op af skiven som muligt. Jeg har glemt
min to gange, og ikke ødelagt noget nogle af gangene, fordi man ikke engang
når at køre 2 km/t inden man rammer låsen.
Folk der sætter den i toppen af skiven er dem der laver cafe-fejlen. Der kan
man nå at komme op på 10km/t, hvorved sandsynligheden for at man vælter er
stor...

mvmch
christian