BMW R1100RS gearkasselyde
Fra : ls

Dato : 07-10-03 13:50

Jeg har forstået på en BMW reparatør, at man skal acceptere høje lyde fra
gearkassen på en BMW R1100RS.

Jeg har kikket på én fra 1997, men kliklyden fra gearkassen (med varm motor
og i tomgang, uden trukket kobling) overdøver motorlyden.
Lyden er der ikke ved kold motor.

Det undrer mig, at en så dyr mc ikke bare "spinder" i motoren, og jeg
overvejer istedet at købe en K-model.
Erfaringer efterlyses.

/Lars.

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 07-10-03 14:19

In article <3f82b664$0$24658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, ls wrote:
> Jeg har forstået på en BMW reparatør, at man skal acceptere høje lyde fra
> gearkassen på en BMW R1100RS.

R1100-gearkasser har et daarligt ry, men med god 75W/140 olie
og lidt tilvaenning virker saamaend helt fint.

Hvis de er fra efter 1994 skal de dog ikke rasle i frigear.

> Jeg har kikket på én fra 1997, men kliklyden fra gearkassen (med varm motor
> og i tomgang, uden trukket kobling) overdøver motorlyden.
> Lyden er der ikke ved kold motor.

Saa er det naeppe gearkassen. Det lyder til at vaere holderne
under vippearmene, som har for stor afstand. Det er nemt at justere
i forbindelse med ventilerne.

> Det undrer mig, at en så dyr mc ikke bare "spinder" i motoren, og jeg
> overvejer istedet at købe en K-model.
> Erfaringer efterlyses.

Jeg har en R1100RS og den egner sig meget godt til selvskrueri, da
den baade er nem at lave almindelig vedligeholdelse paa og man faar
meget ud af at vaere ekstra praecis med ventil- og gasspjaelds-
synkronisering (bemaerk "ventilsynkronisering" frem for
"ventiljustering").

Hvis du vil have en BMW, som skal justeres "saadan nogenlunde" af
en travl forhandlermekaniker og alligevel koere godt, er en K-model
et bedre bud.

--
Soren

Fra : Mcisten

Dato : 08-10-03 08:35

På 1100 modellerne er klonk fra gearkassen normalt, det skader åbenbart
ikke. Men det er kun en enkelt gang i mellem det kommer, er det
vedvarende/ofte så er der noget galt.

På 1150 får man ikke disse klonk, men der er tilgengæld en "whisper lyd" når
man ligger på de 2500 omrejninger. Det er pga. af benzinindsprøjningen der
kommer denne lyd siger mekanikeren. Men det har ingen betydning ellers.

Jeg har selv kørt adskellige japanske mc'er før jeg købte BMW og det er en
total anden oplevelse at køre bokser. Ikke bedre , ikke dårligere , bare
anderledes.

Mvh Mcisten

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 10:36

On 07 Oct 2003 13:19:14 GMT, "Soren S. Jorvang" <soren@wheel.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis du vil have en BMW, som skal justeres "saadan nogenlunde" af
>en travl forhandlermekaniker og alligevel koere godt, er en K-model

Har du nogen konkrete erfaringer med nogen bestemte fortravlede
mekanikere...?

Jeg har desværre nogle ret dårlige erfaringer i forbindelse med BMW
service...mere herom senere.

Fra : Mcisten

Dato : 08-10-03 11:00

Jeg har brugt BMW service i malmø (magasingatan 7) med stor tilfredshed. Den
blev testet til et af de bedste mc værksteder i sverige i et af de svenske
mc blade.

Oveni er det også billigere end i DK.

Har nogle erfaringer med Tyske BMW værksteder ?

Mvh Mcisten

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 17:58

On Wed, 8 Oct 2003 12:00:26 +0200, "Mcisten"
<mcisten@fjerndettesenat.dk> wrote:

> [...]
>mc blade.
>
>Oveni er det også billigere end i DK.
>
>Har nogle erfaringer med Tyske BMW værksteder ?

Jeg kan ikke forstille mig, at jeg benytter BMW Service /Rødovre med
de dårlige erfaringer, jeg har haft med dem.

Jeg har benyttet BMW Niederlassung Bremen som Reservedels pusher, og
tidligere købt en K100RS årg 84 fra dem. Det var en mekaniker hos
dem, der havde haft denne mc og selv havde plejet og ordnet den. Den
kørte perfekt. Jeg har kun gode erfaringer med dem og anbefaler dem
gerne.

BMW Niederlassung Hamburg har en meget blakket rygte.

/J

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 09-10-03 06:56

<Jannik Clausen> wrote in message news:3f844114.9092614@news.stofanet.dk...

Den

> Jeg kan ikke forstille mig, at jeg benytter BMW Service /Rødovre med
> de dårlige erfaringer, jeg har haft med dem.

Er det Jess du skriver om ?

Det var jo ham der satte en ny BMW motor i min fars BMW fra 1976, og så blot
fyldte olie på uden at kigge efter hvor meget der så var. Bagefter viste det
sig ved at motorcyklen røg, så meget at biler dyttede af ham, og da han
undersøgte olien viste det sig at Jess havde fyldt fuld olie mængde oven på
lagringsolien som åbenbart var i motoren. Da jeg senere fik motorcyklen af
min far og skildte den ad om vinteren var oliepumpens tolerancer bl.a. over
det tilladelige efter blot 20.000 km. Jess havde også monteret forkerte
oliefiltre så olien kunne løbe udenom.

Inden vinteren (1996/97) hvor dette blev opdaget, gjorde jeg den fejl at
købe brugt forgaffel inkl. skivebremseog hjul fra Jess, som blev monteret
hos ham. Da jeg derefter kørte på den viste det sig at det støbte forhjul
var så skævt at motorcyklen slingrede ved 110 km/tim, og ikke kunne holdes
til mere end 130 km/tim. Da jeg fortalte dette til Jess, væsede han blot af
mig og sagde: "Du må ikke køre over 110 km/tim (altså med 1000 cc BMWén med
standard 67 Hk.). Og forhjulsaksel og fargaffelbunden var ikke spændt så der
dryppede olie ud af det ene ben, på hjorden, der hvor jeg parkerede. Efter
hans bemærkning, stadfæstendede at han kun var glad for at have solgt, og
monteret livsfarlige ting på en motorcykkel, kom jeg aldrig mere hos Jess,
som jo dengang lå i Nansensgade.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 08-10-03 14:22

In article <3f83d9fc.1219313@news.stofanet.dk>, Jannik Clausen wrote:
> Har du nogen konkrete erfaringer med nogen bestemte fortravlede
> mekanikere...?

Nej, men jeg har hoert det saa mange gange og mine egne erfaringer
med min R1100 siger mig ogsaa at perfektionisme betaler sig.

--
Soren