Anbefaling vintercykel / offroader
Fra : TheHobbit

Dato : 07-10-03 13:01

Efter Bagerens efterårs advarsel og en generel fornemmelse af dårligere
vejgreb har jeg kørt GS'erne i opbevaring.
Nu savner jeg imidlertid at komme ud og køre igen og fortryder at jeg
måske ikke liiiiige ventede et par uger endnu.

Jeg går derfor og leger med tanken om en vintercykel!
Hvad vi i anbefale som en go pålidelig vindercykel?

Jeg havde forestillet mig en offroader - er det helt ved siden af?

Jeg kender ikke noget til offroadere men jeg har hørt positiv omtale af
Yamaha TT350.

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Fra : slet N5O9P

Dato : 07-10-03 16:01

TheHobbit <hobbit@protek.dk> skrev:
> [...]
>Nu savner jeg imidlertid at komme ud
>og køre igen og fortryder at jeg
>måske ikke liiiiige ventede et par uger endnu.

Det ka jeg sgu godt forstå du gør...

Ikke for at være for klog eller noget, men der har jo været
fortræffelige solskinsdage på det sidste - og kommer det sikkert
igen i løbet af de næste 1-2 måneder. Vejene er jo ikke saltede
endu, og ikke farlige at køre på - hvis man kører fornuftigt. Så
skal vi nu ik liiige..... Selv vil jeg holde XJéren kørende ind
til sidste øjeblik. Den er skidesvær at starte hvis den står
stille for længe i kulden.

Mht vintercykel - jeg har hørt at Jawa, MZ og den slags er gode
til det fordi kæden er indkapslet. Man kunne jo godt forestille
sig at en helt vinters vejsalt vil gøre noget ved en kæde... så
kan det nok hurtigt blive dyrt at køre vintercykel? Og der skal
vel alligevel ikke køres ræs...

Men vent hellere på svar fra nogen der faktisk har prøvet det &
har forstand på det, jeg ævler bare.

See you out there.

--
Håkon Paulsen, Aalborg
Yamaha XJ600 årg. 1987

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 07-10-03 18:56

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg havde forestillet mig en offroader - er det helt ved siden af?
>
> Jeg kender ikke noget til offroadere men jeg har hørt positiv omtale af

Du får lige samme velkendte svar på dit spørgsmål om hvilken offroader du
skal vælge; KØB EN DT125R!!

Og så ønsker jeg dig en god tur.

--
Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk

Fra : Michal

Dato : 07-10-03 19:03

In news:3f82fe18$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk,
Per Milborg Pedersen <per_p@wanadooFJERNDETTE.dk> wrote:

> Du får lige samme velkendte svar på dit spørgsmål om hvilken
> offroader du skal vælge; KØB EN DT125R!!

Eller en gammel DT175 :)

> Og så ønsker jeg dig en god tur.

Whee :D

Men er vinterforsikring egentligt ikke meget dyrere end sommerforsikring?

--
Michal

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-10-03 19:14

> Men er vinterforsikring egentligt ikke meget dyrere end
> sommerforsikring?

Næh, man er vel ikke interesseret i at have kaskoforsikring på sådan en
billig cykel?
Har man 2+ års anciennitet, skal man kun betale 723 kr. om året for at
helårsansvarsforsikre sådan en DT125R ved GF.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-10-03 21:00

> Jeg havde forestillet mig en offroader - er det helt ved siden af?

Nej det lyder meget fornuftigt, jeg syntes du skal overveje den XT 350 jeg
har til salg på min hjemmeside.

--
Vh
Tommy

Fra : TheHobbit

Dato : 08-10-03 08:29

Den ser jo fornuftig nok ud men 19.000 er lige i overkanten for en cykel jeg
uden tvivl vil crashe på.

/Stephan

Fra : Tommy Hansen

Dato : 08-10-03 13:11

> Den ser jo fornuftig nok ud men 19.000 er lige i overkanten for en cykel
jeg
> uden tvivl vil crashe på.
>
> /Stephan

TT 350 endnu dyre, derfor mit forslag.
Ellers vil jeg tilslutte mig MZ, har selv kørt hele året på MZ de sidste
6år, den eneste ulempe jeg kan komme i tanke om, er når det fryser mere end
10 minusgrader skal jeg sommetider sparke 5-6 gange inden den starter.

--
Vh
Tommy

Fra : Peter Wodskou

Dato : 07-10-03 21:37

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg går derfor og leger med tanken om en vintercykel!
> Hvad vi i anbefale som en go pålidelig vindercykel?

Jeg har med stor fornøjelse anvendt en MZ ETZ 251, forsynet med varmehåndtag
fra Oxford, gammeldags køretæppe og en styrkåbe fra GIVI.

Jeg vil til enhver tid anbefale en MZ som vinterkøretøj; indkapslet kæde,
beskeden vægt og rimelig startpålidelighed.

Go´fornøjelse

Peter
VFR RC 36

Fra : jo

Dato : 07-10-03 21:48

> [...]
>
> Jeg havde forestillet mig en offroader - er det helt ved siden af?
>
> Jeg kender ikke noget til offroadere men jeg har hørt positiv omtale af

Hej Stephan.
Jeg har kørt en del vintre på motorcykel. MZén kan klart anbefales. Den kan
endda køres på is, når den får de rigtige dæk.
Jeg har kørt to vintre på en DT 175, det er ligeledes en rigtig god
vintercykel og de kan fås meget billigt. Men de ruster og det gælder vist
alle cykler, der bliver udsat for en gang vinter.

De bedste vinterkøreegenskaber får du med en sidevognscykel, jeg skal da
selv ud og lege snevejr når jeg får synet min Dnepr med sidevogn.
Konklusion: Totakter er bedst egnet til vinterbrug, nok også derfor de
bliver brugt på snescooter. De er hurtigt driftvarme og en dræbende
koldstart i 20 grader minus, med kold motorolie, slider ret meget. Sliddet
er ikke ret stort på en luftkølet totakter. Jeg anbefaler luftkølede
totaktere til vinterbrug, så slipper du også for køleproblemer af nogen art.

Mvh
Jarl
--
Maico 250 Blizzard 1960
Dnepr K-750 med sidevogn 1966

Fra : Moller

Dato : 07-10-03 22:41

> Hej Stephan.
> Jeg har kørt en del vintre på motorcykel. MZén kan klart anbefales. Den
kan
> endda køres på is, når den får de rigtige dæk.

Kan ikke være mere enig :) og så er den langt hurtigere end en DT 175 :)
og kan med rette føre uden problemer acc. med en TDR125r :) og koster kun en
brøk del... men som sagt, MZ er MC'ers svar på Skoda Favorit, den er grim,
man blir mobbet, og flere MC ister tager hellere det offentlige end at køre
på en MZ :)

Men med rette kærlige hånd (Glem alt om hjælp fra MC værkstederne), og
den ekstrem goe support/hjælp man for via MZklub DK, osv... så er den
udræbelig, skal bare ha lidt gaffa hist og her, og så prutter den videre :)
men igen den kan købes for billigt, måtte bager og jeg enda sande her i
lørdags, da vi så på en til 2000Kr. :( selv hvis vi fik den gratis, ville
udgifterne for at få den synet være højere end hva den ku sælges igen for :(

Så er der også jawa... hmmm, hvor er alle Jawa fans henne ??? syntes det
er længe siden vi sidst har hørt noget fra den fløj :)

> Jeg har kørt to vintre på en DT 175, det er ligeledes en rigtig god
> vintercykel og de kan fås meget billigt. Men de ruster og det gælder vist
> alle cykler, der bliver udsat for en gang vinter.

Ja, nogen er det bare mere slemt på end andre :) og husker man at passe
på dem, holder de længe.... men sjovt nok syntes jeg der er en del som siger
DT 175 ruster ekstremt ??? men er det bare et rygte ??? eller hva :)

> er ikke ret stort på en luftkølet totakter. Jeg anbefaler luftkølede
> totaktere til vinterbrug, så slipper du også for køleproblemer af nogen
art.

og så er de biiiilige at smadre :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... ring ding ding ding...baaaaaaaaahhhhh.... satans, den
skal også ha strøm godt man har TopHjælp :=)
Suzuki GSF 1200 S

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-10-03 18:03

Moller wrote:
> man blir mobbet, og flere MC ister tager hellere det offentlige end at køre
> på en MZ :)

Så er de jo gale ... det offentlige er frygteligt..

// Hans, der glæder sig til næste års vinter, fordi så er Russeren
// blevet klar til at lege vinterkrig
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Michal

Dato : 10-10-03 18:45

In news:blvc8f$epb$1@sunsite.dk,
Moller <news@molnit.com> wrote:

[snip]

> [...]
> passe på dem, holder de længe.... men sjovt nok syntes jeg der er en
> del som siger DT 175 ruster ekstremt ??? men er det bare et rygte ???

Ikke den jeg kører på :)

> og så er de biiiilige at smadre :)

Helt enig... Lang billigere at købe håndtaget selv end at få det forsikret
=)

--
Michal

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-10-03 07:34

> Nu savner jeg imidlertid at komme ud og køre igen og fortryder at
> jeg måske ikke liiiiige ventede et par uger endnu.

Hej Stephan

Her er de vigtigste punkter der gør en god vintercykel:
Den skal være let. Gerne omkring 100kg. Den skal være lav, så man har et
lavt tyngdepunkt og let kan nå med benene. Den skal have et jævnt
momentforløb og få kræfter så den ikke trækker uønsket spind. Den skal kunne
væltes uden man sætter økonomien over styr. Den må meget gerne være
vandkølet, da de luftkølede modeller aldrig bliver varme i en dansk vinter.
Så en vandkølet model, og tape 4/5 at køleren ind er optimalt, men ikke 100%
nødvendigt.

Den MC der opfylder disse punkter bedst er en luftkølet TS 185 som Hylle
kører rundt på. De koster mellem 5 og 10.000. Den vejer 102Kg, har 17 heste
og er meget lav.

En MZ kan også klare sagerne. En 150cc kan fås synsklar til omkring 3000kr.
Om vinteren er HK noget af det sidste man mangler, så er det ene og alene
som vinterskrallert, så er 150cc'eren fin. Lukket kædekasse er en gave til
vinterkørere.

DT 125 R er den mest seriøse MC og en udmærket offroad begynder MC, men den
er vandkølet og har 31 hidsige HK. Motormæssigt og køreegenskabsmæssigt er
den LANGT bedre end DT 175. men den er høj, dyr (over 14.000kr) og har et
hidsigt moment forløb. Hvis man vil kombinere vinterkøretøjet med et jern
til en sommerdag i grusgraven sammen med DR 600 slænget, så er det et godt
valg.

DT 175 er ældre dårligere og dyrere til vinterkørsel end TS 185 og stammer
tilbage fra 70'erne. Den korte version er at den skider..... Motoren har ry
for at sætte sig og bruge krumtappe. Affjedringen duer knapt til jævn vej!

DT 125 L/C fra først i 82-85 er også fin. Den er vandkølet, vejer 96Kg har
16Hk og burde kunne købes til en slik (5- 8000kr.)

DT 125 L/C YPVS fra 85- en gang i 90'erne har fået YPVS som giver flere HK.
YPVS er smart, men hvis det ikke virker koster det en "mulliard" at
reparere. Den bare adskilles og smøres hver 4000km eller sådan noget, så
virker det fint.

En vinter cykel kræver langt mere pasning p.g.a. salt påvirkningen. Vi
snakker næsten daglig kædesmøring, hyppig vask og WD 40 oversprøjtning. Vær
sikker på der er monteret gode BLØDE dæk, da du ellers smider dig for tit.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : TheHobbit

Dato : 08-10-03 08:44

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Hej Stephan
>
> Her er de vigtigste punkter der gør en god vintercykel:
[snip ... mange gode råd...]

Det vil jeg overveje - det er jo også et spørgsmål om jeg har nerver til
det. At vælte er vel nærmest ikke et "måske" men et "når" hvis man snakker
om første vintersæson på 2 hjul (med motor).

Umiddlebart lyder det som en offroader er lidt federe og vil gi lidt mere
street-respect men at en MSpjæt er vejen frem da den er billig og man kan
sige "sowhat" og lade den ligge hvis/når man crasher for vildt eller motor,
kæde og stel ruster sammen.

/Stephan

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-10-03 09:24

> [...]

> og man kan sige "sowhat" og lade den ligge hvis/når man crasher for
> vildt eller motor, kæde og stel ruster sammen.

Du har to fine motorcykler, og nu vil du have en til fin dyr maskine til?
Skid da hul i street respect. Du har jo en CBR i laden, så det er jo ikke
fordi du en eller anden mystisk MZ særlig som Moller, Mikkel og mig .
Vinterkørsel handler om praktikalitet og økonomi for mit vedkommmende. Jeg
kører godt nok på en DR 600, men den var også billig! Jeg væltede ikke den
første sæson jeg kørte om vinteren, selv om jeg var total rookie, så det er
ikke en nødvendighed. Det er et spørgsmål og du kan køre forsigtigt.

En MZ ETZ 150 til 3000kr nysynet er et godt bud. Den kan sælges med et
minimalt tab til foråret. De kræver vedligehold, da vinteren tærer på dem,
og de ikke er for godt skruet sammen til at begynde med, men det bliver ikke
billigere. Det er et godt udgangspunkt til at lære nogle basis punkter i MZ
service. Vis mig en MZ, så skal jeg vise dig en MC der ikke har fået skiftet
forgaffelolie siden den forlod Zschopau

Fra : TheHobbit

Dato : 08-10-03 09:44

> [...]
> til? Skid da hul i street respect. Du har jo en CBR i laden, så det
> er jo ikke fordi du en eller anden mystisk MZ særlig som Moller,
Hehe

> [...]
> også billig! Jeg væltede ikke den første sæson jeg kørte om vinteren,
> selv om jeg var total rookie, så det er ikke en nødvendighed. Det er
Det lyder rigtigt.

> En MZ ETZ 150 til 3000kr nysynet er et godt bud. Den kan sælges med et
> minimalt tab til foråret.
Umiddlebart kommer der jo en vintersæson igen til næste år - så hvorfor
sælge den igen?
Jeg har lige kigget på MZ'ere i dba - de ligger gerne på 4000-4500 og jeg
har ved samme lejlighed set en DT125 fra 1983 til 6500,- det er jo ikke så
stor en prisforskel....

Zschopau! - Gesundheit!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-10-03 09:51

> [...]
> Jeg har lige kigget på MZ'ere i dba - de ligger gerne på 4000-4500 og
> jeg har ved samme lejlighed set en DT125 fra 1983 til 6500,- det er

MZ er også urimeligt billige i reservedele, det er Yamaha ikke. En DT 125 er
et fint bud på en vintercykel. Der er en DT 125 i DBA der mistænkeligt meget
ligner Claus Rittigs Når du køber sådan noget gammelt skrammel, så se
dig for, der er meget stor forskel i standen på de forskellige cykler. Jeg
ville nok købe en der var synet, hvis jeg var begynder, så jeg ikke kom tila
t købe noget der ikke kunne synes uden "millioner" i reservedele.

Fra : TheHobbit

Dato : 08-10-03 10:16

> MZ er også urimeligt billige i reservedele, det er Yamaha ikke. En DT
> 125 er et fint bud på en vintercykel. Der er en DT 125 i DBA der
> mistænkeligt meget ligner Claus Rittigs
Den kan jeg ikke lige se - hans er da fra 1982 ik'?

> [...]
> på de forskellige cykler. Jeg ville nok købe en der var synet, hvis
> jeg var begynder, så jeg ikke kom tila t købe noget der ikke kunne
Ja, det lyder klogt. Derfor har jeg også allieret mig med en ex-Offroad
kører fra Århus Offroadklub, ex-MC-mekaniker fra Harrys Motorservice i
Randers så hvis det bliver til noget så sætter jeg min tillid til at han kan
vurdere om modellen er noget værd eller er lige til skrot.

Stephan

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 08-10-03 10:40

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> writes:

> MZ er også urimeligt billige i reservedele, det er Yamaha ikke.

Yep, som regel kan man klare det med en snittet pind og gaffatape.
(men jeg glæder mig nu alligevel lidt til at se hvad der er kvast i min
gearkasse...)

Desuden kan man få masser af streetcred på en MZ. Smæk et Renthal cross
styr på den og kør med attitude, så er den hjemme.
Kan eventuelt kombineres med cross støvler og hjelm.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Moller

Dato : 08-10-03 11:31

> Desuden kan man få masser af streetcred på en MZ. Smæk et Renthal cross
> styr på den og kør med attitude, så er den hjemme.
> Kan eventuelt kombineres med cross støvler og hjelm.

Gå amok med knallet tunnings trickende, og alle de nævnte vinter
offroadere er sat for vildt, og derved har du vundet respecten tilbage :)

VH
Lars Molnit
Som syntes at en MZ 150 måske er liiiige i underkanten, især når man kan
finde storebror til 4-7000Kr. :)

Fra : dots

Dato : 08-10-03 21:56

> Jeg har lige kigget på MZ'ere i dba - de ligger gerne på 4000-4500 og jeg
> har ved samme lejlighed set en DT125 fra 1983 til 6500,- det er jo ikke så
> stor en prisforskel....

En af mine venner og nyt medlem i DORMCK, købte i løbet af sommeren en DT125
'85 for 5500 kr. Han har ikke ofret maskinen meget hensyn eller vedligehold,
men røg direkte med på¨off-roadtour til Sverige og til Double Trouble med
off-roadklubben i Viborg.
Dt'eren klarede det hele i stiv arm !

dots
Jeg syns self du skal købe dig en off-rowder og lege med os andre

Fra : TheHobbit

Dato : 09-10-03 09:31

dots wrote:
> [...]
> eller vedligehold, men røg direkte med på¨off-roadtour til Sverige og
> til Double Trouble med off-roadklubben i Viborg.
Hvor meget skulle han ofre for at få den køreklar? Eller var den bare "good
to go" for de 5500 kr?

> Dt'eren klarede det hele i stiv arm !
Du må hjertens gerne sende mig en mail hvis du ser et lignene tilbud. En
reel offroader til en reel (lav) pris.

> dots
> Jeg syns self du skal købe dig en off-rowder og lege med os andre
Min opdragelse siger "bil" - min krop siger "offroader".

Fra : dots

Dato : 09-10-03 11:09

> Hvor meget skulle han ofre for at få den køreklar? Eller var den bare
"good
> to go" for de 5500 kr?

Den skulle lige synes. Han rodede lidt med ledningerne til båthornet og den
fik en svejselap på udstødningsrøret - det var alt. Mener han gav 230 kr for
syn. Den var/er ikke køn, men stabil og billig i reservedele.

> Du må hjertens gerne sende mig en mail hvis du ser et lignene tilbud. En
> reel offroader til en reel (lav) pris.

Jeg skal nok holde øje. Der er faktisk en del i den blå.

En anden af vores venner blev så tændt efter at have hørt om alt det
offroadsjov, at han fór ud og købte en DT175 '96 for 7000 og den er sg
pæn(endnu).
Til vinterbrug er DT'eren nok bedre end min egen. Min CRM har en sædehøjde
på 93cm og jeg kan kun nå jorden med en tåspids ad gangen. På DT'eren kan
jeg nå jorden med begge fødder.

> Min opdragelse siger "bil" - min krop siger "offroader".

Hehe, lyt til din krop

dots

Fra : cykellapper

Dato : 09-10-03 15:51

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message

> [...]
> og de ikke er for godt skruet sammen til at begynde med, men det bliver

Hehe... har en ES 150-1 lys-lige-ud til at holde...... HELGALVANISERET!!!

Hvad egentligt med de der Geelyer?? Nogen der ved noget??

mvh
Preben
(Cykellapper)

Fra : Moller

Dato : 10-10-03 09:09

> Hehe... har en ES 150-1 lys-lige-ud til at holde...... HELGALVANISERET!!!
>
> Hvad egentligt med de der Geelyer?? Nogen der ved noget??

Der var en som købte en, og solgte den ugen efter, da han allerede var
træt af den :) ka findes i gamle indlæg inde fra dk.markede.motorcykel

På den anden side :) godt nok er de kønnere end MZ'er men selv MZ
150cc'erne er hurtigere :) hæhæ og billigere i fleste tilfælde :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S