Kæder...
Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 06-10-03 22:00

JA.. nu har jeg hidtil sværget lidt til clipsled på kæderne på mindre
cykler.. og nu vil jeg hjertens gerne undskylde overfor folk der har rådet
mig modsat og sagt god for nitteledddet.. ( ikke at nitteled nogensinde har
været dårligt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! )

Dramaet udspiller sig torsdag eftermiddag omkring kl 14.00...

Efter en god spadser-tur på motorvejen fra Middelfart mod Odense, vælger jeg
at tage afkørslen ved Vissenbjerg-- fint nok tænkte jeg, den har sq da
gjordt det godt, og trænger til en puster... 200 m efter afkørslen efter et
forsøg på at skifte fra 1 .st. til 2nd. siger den mærkelige lyde.. og ca 5
sek. efter kigger jeg ned mod kæden og observerer at den hænger slapt fra
begge tandhjul... damn og masser af andre bandeord.... 2 sek efter kigger
jeg igen ned og ser at kæden er væk... jeg får bremset ned, koblet ud og
parkeret MCén i grøftekanten.. og ser at 100 m væk ligger min kæde nydeligt
sammenfoldet midt på vejen.... jeg kigger derefter ned mod motoren for at se
om den smider olie... det gør den heldigvis ikke.,. jeg tænker om
koblingspinden er røget, men da jeg jo sagtens kunne koble ud, kunne der
heller ikke være sket noget der...

Nå... tænkte jeg.. jeg prøver med armbevægelser at få folk gjordt
opmærksomme på at der ligger en genstand på vejen, samt at der 100 m væk
holder en MC parkeret... folk sænker farten og jeg får fat på min kæde....
Det er simpelthen hele clipsleddet der er væk... resten af kæden er 10-4 og
i orden..

Dammit tænker jeg.. nu er gode råd sq dyre.. så jeg står længe og overvejer
min situation.... Nå ringer til mine forældre... de er ikke hjemme... ringer
til "kranen".. og siger at jeg nok bliver "liiiidt!!!!!!!!!!!!!!!!"
forsinket...
Ringer yderligere 3 gange til mine forældre men de er ikke hjemme...

Pokkers.. nu skal jeg trække hjem tænker jeg... Idet samme stopper en blå
bil på den anden side af vejen.. En mand i postdress ( POST-DK er guder
)))) ) stiger ud og spørger om han kan hjælpe... (Imellem tiden er 27
biler og lastvogn drønet forbi og har nær blæst mig omkuld da de køre meget
for stærkt på denne strækning. )..
"jooeehh siger jeg.. jeg har sq tabt kæden.. og mangler et samleled..."

"Nåååårrhh" siger han.. "jaaa.. det er ikke så godt.. men jeg tror nok jeg
lige kender en fyr der kan hjælp dig... det er godt nok en knallertbiks..
men han gør osse lidt i MC'ere"... Han beder mig om at smide mit korpus i
hans madkasse og så kørte han mig til knallertbiksen.. ..

Da vi nærmer os butikken ser der ret mørkt, og lukket ud.... Men vi finder
at døren er åben og går ind... " Davs du.. den unge mand her er lidt i
knibe med hans kæde " siger Postmand Per fra Andebølle ( Byen vi kørte
til )... " Nå da " siger manden i biksen ude fra hans kontor... Han kommer
glad luntendende ind i salglokalet,, hvorefter han siger " Nå... en kæde...
er den en alm. kæde.. ?? " "ja",.. siger jeg.. " en 520'er kan jeg se" siger
manden i butikken.... Jeps.. siger jeg.. og han futte ud bagved igen... og
efter lidt søgen, finder han lige et 520'er clipsled der passer på.. jeg
betaler jublende glad manden med butikken for leddet.. og bliver af
"Postmand Per fra Andebølle" kørt tilbage til havaristedet for min MC...

Jeg spørger efter en adressse til "Postmand Per " men han insisterer på ikke
at ville have noget for sin gode gerning.. ( han har selv kørt MC i sine
yngre dage )..

derefter finder jeg udaf at der i mit værktøjssæt mangler en 8mm nøgler til
at spænde mit dæksel af til kædehjulet...

Nå........ efter ca. 3 timer, lykkedes det mig at få gelejdet kæden gennem 3
huller og rundt om det forreste kædehjul, alt imens lastbiler og biler,
andre mc'ere og en enkelt MC-betjent, fløj om ørene på mig.. og enkelte folk
stoppede og spurgte om jeg var væltet.... (JA klart.. jeg har smidt hjelmen
og jakken og ligger og bevæger mig under en oprejst mc uden skrammer MC, men
ok.. alivl flinkt af dem) og jeg fik samlet kæden så jeg kunne trille
hjem........... Jeg var møgbeskidt.. glad over mit held ( at det ikke skete
på motorvejen, og smadrede min læg eller motor ).. og totalt øm i nakken
over de mærkelige stillinger jeg lå i, i grøftekanten mens jeg monterede min
kæde atter en gang..

Moralen i denne historie...............

NIT DIN KÆDE............. ELLER HAV ALTID EN EKSTRA MED....
SPAR AAAAAAAALLLLDRRRRIGGGG 13 KR. TIL ET NITTELED.-

--
MVH.
Procesteknolog Jon Larsen ( Glad for sit held )

Fra : Hekto

Dato : 06-10-03 22:22

In article <3f81d9b5$0$24672$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jon Larsen
& Ann-Rikka Olsen says...
> [...]
> mig modsat og sagt god for nitteledddet.. ( ikke at nitteled nogensinde har
> været dårligt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! )

Tjaaaa ... HVOR heldig kan man være????

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-10-03 23:20

Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen wrote:

> Dramaet udspiller sig torsdag eftermiddag omkring kl 14.00...

....fed historie
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Moller

Dato : 07-10-03 06:20

> NIT DIN KÆDE............. ELLER HAV ALTID EN EKSTRA MED....
> SPAR AAAAAAAALLLLDRRRRIGGGG 13 KR. TIL ET NITTELED.-

:) så ka du lære det :) hæhæ. spøg til side... man må sige du slap
heldigt, da sådan en kæde snildt kan smadre motorblokken, eller flå et ben
af føren/dødvægt bagpå... osv... Har selv sprunget en kæde på MZ'en, enda
uden at ha monteret den lukkede kædekasse, og derved flåede den nr. pladen,
bagskærmen, og lidt andet i smadre, men jeg mener nu mest det var pga. fejl
monteret nitteled (Ja, første gang jeg monteret sådan en fætter).

Men selv det jo er en 250'er du køre på, så mener jeg at den er oppe i
at pga. kræfterne osv.. anbefales at køre med Nitteled ik ??? for clips er
let, og en go ting, til os der køre med lukkede kædekasser, men ikke til
cykler med kæden ud i det fri :) der er det uhygelig let at montere et nitte
led :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... køre stadig med clips-led.
Suzuki GSF 1200 S ... Nitteled :) kun en tåbe turde sætte et clips led
på´sådan en fætter :)

Fra : Jacob Larsen

Dato : 07-10-03 19:13

> NIT DIN KÆDE............. ELLER HAV ALTID EN EKSTRA MED....
> SPAR AAAAAAAALLLLDRRRRIGGGG 13 KR. TIL ET NITTELED.-

Sur historie, der får en til at tænke. Nu har jeg et clipsled på en kæde jeg
ikke aner hvor langt har kørt. Jeg købte først mc'en her i August. Kan jeg
umiddelbart sætte et nitteled på her i vinter, eller er det dumt at gøre det
på en brugt kæde?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 08-10-03 08:12

">
> [...]
> umiddelbart sætte et nitteled på her i vinter, eller er det dumt at gøre
xxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg fik det råd med på vejen, at man kan nitte et clipsled.. det her jeg
gjort og samtidig beholdt clipsen på, men næste gang jeg bestiller jeg et
rigtigt nitteled til kæden.... Jeg tror nu ikke der er problemer i at skifte
til et nitteled.. ellers skal du nitte dit clipsled..
Der skal jo egentlig ikke så meget til da den løse plade passer meget
nøjagtigt over pindene på leddet.. får man lavet en lille smule grater på
pindende falder pladen ikke af og kæden burde kunne holde sammen...

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 09-10-03 07:05

"Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen" <jons@NOSPAMlarsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> nøjagtigt over pindene på leddet.. får man lavet en lille smule grater på
> pindende falder pladen ikke af og kæden burde kunne holde sammen...

Det er da lige ud af landevej at aftage og montere et nitteled. Og samtidig
vil jeg sige at et nitteled er sikrere end et klipsled, for det første fordi
et nitteled er "strammere" samlet, så rykninger i kædens længderetning ikke
kan resultere i skadelige resultater. Samtidig - da jeg havde en Honda CB
750 - brugte jeg at montere nitteled i forsat rækkefølge for hele tiden at
kunne iagttage et nyt oprindeligt leds udseende - altså vedr. smøring og
slitage - når jeg åbnede næste gang. Og samtidig var jeg, da jeg (vi) brugte
klipsled, ude for at klipsene faldt af, selvom de var monteret korrekt; især
med tanke på retning.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-10-03 07:56

Gert Bo thorgersen wrote:

> samtidig var jeg, da jeg (vi) brugte klipsled,
> ude for at klipsene faldt af, selvom de var monteret korrekt; især
> med tanke på retning.

....det' fame uhyggeli't...

....skal man fare ud og købe et nitteled?

....og ka man få et lille værktøj hos den lokale - til 29,95 - til at
nitte leddet med?

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-10-03 20:28

Hans Paulin wrote:

> ...det' fame uhyggeli't...

Jep :-/

> ...skal man fare ud og købe et nitteled?

Det var nok lige at give den gas, jeg ville istedet få sikret det
eksisterende nitteled tror jeg.

> ...og ka man få et lille værktøj hos den lokale - til 29,95 - til at
> nitte leddet med?

Dunno, jeg bruger bare en hammer, en dorn og noget etellerandet som modhold.
Men jeg savner nu alligevel en rigtig dims, til at montere leddet med :-/

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Hans Paulin

Dato : 09-10-03 22:43

Jes Vestervang wrote:

> jeg bruger bare en hammer, en dorn og noget etellerandet som
> modhold. Men jeg savner nu alligevel en rigtig dims, til at montere
> leddet med :-/

....jepz!

....det rigtige værktøj er det halve arbejde...

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 10-10-03 07:47

Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> wrote:

>Dunno, jeg bruger bare en hammer, en dorn og noget etellerandet som modhold.
>Men jeg savner nu alligevel en rigtig dims, til at montere leddet med :-/

Dér kan jeg anbefale Hein Gerickes værktøj nummer 29001000. Det
fungerer rigtig godt og er hurtigt at arbejde med.
Men så skal man altså også af med 69,95€ samt 10,95€ til en trykplade,
af passende størrelse (forskellige til 520, 530, 630 etc.).

--
Kåre

Fra : Hans Paulin

Dato : 10-10-03 08:02

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse
> Jes Vestervang <jes@royal.flof.dk> wrote:

> Men så skal man altså også af med 69,95? samt 10,95? til en trykplade

....hvor er min hammer?

Fra : SLP/JM

Dato : 08-10-03 15:14

"Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen" <jons@NOSPAMlarsen.mail.dk> skrev > NIT DIN
KÆDE............. ELLER HAV ALTID EN EKSTRA MED....
> SPAR AAAAAAAALLLLDRRRRIGGGG 13 KR. TIL ET NITTELED.-

Godt der ikke skete noget alvorligt...

Hvor tit gør du din kæde ren og kontrollerer dens stand? I RR kører
langt de fleste - også i store klasser som supersport og superbike - med
clipseled, der har fået en tur med låsetråd, og de cykler smider ikke kæden.

Jeg kender til en enkelt CBR 600, der har smidt kæden på bane, men dens kæde
var vist heller ikke hverken vedligeholdt eller sikret med låsetråd.

--
Mvh Susanne

Fra : Armand

Dato : 08-10-03 18:50

SLP/JM <susanne_lundp@hotmail.com> skrev i en

> Hvor tit gør du din kæde ren og kontrollerer dens stand? I RR kører
> langt de fleste med clipseled, der har fået en tur med låsetråd, og de
cykler
> smider ikke kæden.

Det er faktisk et reglementarisk krav at clips'en skal være mekanisk sikret
til RR!
Selvom man ikke umiddelbart kan forestille sig at det kan lade sig gøre at
få plads til låsetråd, så er der masser af plads ved samle-leddet, som er et
"yder-led"; men til vedvarende brug på gaden er et andet RR-anerkendt trick
nok mere anvendeligt, ikke mindst ud fra udholdenheden (en tråd vil sikkert
blive slidt af eller knække i løbet af 20.000 + km): Rens såvel ydersiden af
samleleddets løse laske, som clips'en, for fedt inden montage og indsmør
hele siden af samleleddet i et dækkende lag af flydende pakning.
Den flydende pakning udgør det for en sammenlimning af sagerne således at
clips'en ikke får en chance for at vibrere sig fri!

--
Armand.

Fra : SLP/JM

Dato : 09-10-03 13:52

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev (en tråd vil sikkert
> blive slidt af eller knække i løbet af 20.000 + km):

Sikkert, men vi kan vel også hurtigt blive enige om, at kæden bør
kontrolleres lidt oftere end for hver 20.000 km.

> Den flydende pakning udgør det for en sammenlimning af sagerne således at
> clips'en ikke får en chance for at vibrere sig fri!

Kender tricket - og vi plejer både at bruge både låsetråd og flydende
pakning. Måske lidt som at gå med livrem og seler...tror du for øvrigt, at
flydende pakning vil holde længere end en låsetråd?

--
Mvh Susanne
SV 650 til salg

Fra : Armand

Dato : 09-10-03 15:39

> [...]
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev (en tråd vil sikkert

> Kender tricket - ...tror du for øvrigt, at flydende pakning vil holde

Mnjaeh :-/

Låsetråd er udsat for såvel slitage , såvel som risiko for almindelig
trættelse (= *knæk*), igennem vibrationer (hvor fastspændt kan man vikle
det?). Dét er ikke tilfældet for den flydende pakning, som tillige er
lettere at kontrollere for fuld låse-funktion end tråden der kan være
knækket/slidt skjult for øjet :-/
Eftersom at fl. pakning er oliefast kan vi næppe tale om opløsning med
tiden, og så hård en børste, at den skrubber silikonen af, bruger man vel
ikke til kædevask :-/

På "Kun Race's" 50/80'ere bruger vi fidusen, og de køres hårdt omkring 2
timer ugentligt i 25 uger + det løse, hvilket stort set svarer til en
kædenedslidning, og dér holder det godt nok

--
Armand.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 10-10-03 16:37

">
> Det er faktisk et reglementarisk krav at clips'en skal være mekanisk
sikret
> til RR!
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Et helt andet spørgsmål....

Hvorfor i al verden kan man overhovedet få clips-led, hvis det er spil i
lotteriet om de holder eller ej ?!?!?

De 2 kæder jeg har haft med clips led har jo så indtil viderer haft en
fejlprocent på 50 %..
De 2 led ( nitteled og clipsled ) koster jo nøjagtigt det samme !!
Så fra nu af gider jeg ikke det med clipsled, heller ikke selvom det så er
så nemt at få kæden af og på ved alm. vedlighold.

Og så lige til sidst... efter at jeg har fået skiftet krønrørslejer og
dæk.... MUMS den er lækker at styre nu... det mindste puf på styret, og den
lægger sig villigt ned ......................... ( i svinget altså... he
he ) og bremserne napper lidt mere... til vinter regner jeg stærkt med at
skifte bremseskiver og klodser samt vedligeholde kalibrene.. så jeg er
efterhånden godt kørende igen

--
MVH
Proces-teknolog Jon Larsen ( jobsøgende)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-10-03 19:03

> Et helt andet spørgsmål....
> Hvorfor i al verden kan man overhovedet få clips-led, hvis det er
> spil i lotteriet om de holder eller ej ?!?!?

DID skriver på deres kædekits at clipseled ikke anbefales til cykler med
over 45HK. Dermed er din babygixxer jo også lige på grænsen. Selvom min
XS400 står opgivet til 46HK, så kører jeg alligevel med clipseled, som også
fulgte med mit nye kædekit.
Min erfaring med det gamle clipseled var at det sad så godt fast, at jeg
ikke på nogen måder tror på at det kunne falde af. Jeg kunne ikke skille
leddet ad uden at ty til en vinkelsliber.
Min cykel er også over 20 år gammel, så jeg tror ikke den yder i nærheden af
46HK alligevel.

Jeg håber ikke at jeg får problemer med clipseleddet, men det vil tiden jo
vise.

> [...]
> Så fra nu af gider jeg ikke det med clipsled, heller ikke selvom det
> så er så nemt at få kæden af og på ved alm. vedlighold.

Hvis jeg skulle finde på at tage kæden af, så vil jeg altid bruge et helt
nyt clipseled.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 11-10-03 12:33

Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen <jons@NOSPAMlarsen.mail.dk> skrev i en

> ">
>
> Et helt andet spørgsmål....
> Hvorfor i al verden kan man overhovedet få clips-led, hvis det er spil i
> lotteriet om de holder eller ej ?!?!?

Lige først omkring RR-reglementet:
Ligesom skruer og propper til alskens fluidum på motorcyklen, er kæden ofte
udsat for adskillese på en racer, og derfor har der stedse været problemer
med (fortravlede mekanikeres?) "mis-montering" til stor gene for øvrige
løbsdeltagere. Selvom at der findes fine gevindsikrings-vædsker (á f.eks.
Locktite) er der sat krav til at propper mm. skal være mekanisk sikrede (med
bindetråd) fordi at en sådan
sikring kan inspiceres visuelt uden at den tekniske kontrollant skal have
værktøjet frem og efterspænde hver og en prop på alle tilstedeværende
racere!

På gaden har de traditionelle clipse-led længe været tilstrækkelige, og det
er de vel endnu - Men for hvem, for af en eller anden årsag svigter de
jævnligt på dagens kæder/motorcykler. Hvorfor er der ingen der ved med
sikkerhed, men problemet er almindeligt kendt eftersom at der sælges
nitteled i stigende omfang.
Ansku derfor blot clipseled for en forhistorisk mekanisme på niveau med
singlegrade motorolie, og som ikke hører hjemme på din moderne motorcykel
:-|

> Så fra nu af gider jeg ikke det med clipsled, heller ikke selvom det så er
> så nemt at få kæden af og på ved alm. vedlighold.

Og lige dér ligger et af de forhistoriske islet:
I gode gamle dage før O-ringskædens fremkomst var det elementært vedligehold
at afmontere kæden, vaske den i petroleum og efterfølgende koge den i
kædefedt. Og dertil krævedes jo en enkel adskillesesmulighed.
Jeg kender ikke umiddelbart situationer hvor en O-rings kæde er blevet
adskildt udenfor udskiftnings-intervallerne, så det er et nærmest fraværende
problem idag. Forøvrigt bør et clipseled ikke genanvendes p.g.a. given
svækkelse af clips'en, så om man skal montere et nyt clips'e led eller et
nyt nitteled kan arbejdsmæssigt vel være det samme, hvis man i forvejen har
indkøbt sig et kombineret nitte/sprænge -værktøj :-/

--
Armand.

Fra : Jon Larsen & Ann-Rik~

Dato : 08-10-03 21:57

> Hvor tit gør du din kæde ren og kontrollerer dens stand? >
> --
> Mvh Susanne
xxxxxxxxxxxxxx

Jeg gør den ren ved hver vask af motorcyklen, så det er ca. en gang om ugen,
lidt mindre når det er koldt...
Men jeg har aldrig tænkt over at kontrollerer selve leddet... Har
selvfølgelig set at det stadig er der og sidder fast... Men nu har jeg
nittet clipsleddet, så der sker ikke mere nu... Næste gang jeg så køber
kæde, køber jeg et nitteled med og gør det rigtigt første gang..

--
MVH.
Procesteknolog Jon Larsen