Hoppen ved kørsel !?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 05-10-03 21:29

Hej

Jeg har lige været ude at lufte min CB750 for nogenlunde første gang siden
jeg købte den og oplevede at den "hopper" ligesom om forgaflen støder mig op
i hænderne i en gyngende bevægelse (det mærkes ikke umildbart som dårlige
støddæmpere og de er også helt nye) men kan det være dækket der ikke er i
balance ?

ved høje hastigheder (måske 80kmt) forsvinder det ...

M.v.h.
Madsen

Fra : Richard

Dato : 05-10-03 21:36

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> støddæmpere og de er også helt nye) men kan det være dækket der ikke er i

Er det en regelmæssig "hoppen"/rystelse? - kan sagtens være dækket, der
er blevet kantet af at stå. Og det vil nok tage mange km at køre væk på
denne kolde årstid ;-(

Men jeg har også oplevet på min egen VFS - og især en anden jeg ville
have købt i stedet, hvis ikke for hopperiet ved 80-100 km/t - at det kan
skyldes manglende smøring i ophænget til TRAC (anti-divemekanismen) og
forkalibrene. Når de led og ophæng bliver renset og smurt forsvinder
hopperiet. Hvis din CB750 har TRAC kunne du prøve at rense og smøre dets
og kalibrenes ophæng.

> ved høje hastigheder (måske 80kmt) forsvinder det ...

Uha, på kanten af en bøde på landevejen, hva - og snart mistet kort i
byzone

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : m0rt3n

Dato : 05-10-03 21:40

Ad, jeg har det samme problem på min Kawa ZRX1100. Efter den var til stort
service var det ligesom at køre off-road bagefter. Jeg fløj selvfølgelig
straks ned og klagede, men fik det svar at det var en kombination af nye
olier og at kæden snart skal skiftes. Jeg har nu kørt en halv sæson og det
er ikke blevet specielt mindre.
Jeg tror nu ikke det forsvinder ved 80 på din maskine, men frekvensen
bliver så hurtig at det ikke mærkes længere...
-m0rt3n

Fra : Hekto

Dato : 05-10-03 21:41

In article <blpuvj$56s$1@news.cybercity.dk>, Lasse Madsen says...
> men kan det være dækket der ikke er i
> balance ?

.... eller ikke er rundt? Alternativt, har den stået stille længe, så
der er en flad 'plet'?
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Moller

Dato : 05-10-03 22:05

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
> [...]
op
> i hænderne i en gyngende bevægelse (det mærkes ikke umildbart som dårlige

Er de stillet ordentligt efter din vægt osv... nu du siger de er nye ???
eller er det bare sat på ???

tjek denne side http://www.pmc.dk/Affjedring.pdf

VH
Lars Molnit

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 06-10-03 01:28

> [...]
> balance ?
>
> ved høje hastigheder (måske 80kmt) forsvinder det ...

Der er stor chance for, som Richard og Hekto oplyser at det kan skyldes at
dækket er blevet deformt af at motorcyklen har stået stille længe. For mange
år siden sagde/skrev mange at et dæk (på fælg og motorcykel) ikke må stå
lodret belastet i mere end ½ år. Derfor er jeg glad for min BMW for den har
central støttebenets trædepunkt så der næsten ingen belastning er på hverken
for eller baghjul. Også hjælpsomt hvis jeg tager et hjul af for så tipper
den over på det ikke aftagne hjul.
Og når jeg kommer til veteran museer for biler kigger jeg altid efter om
biler og motorcykler, som ses aldrig at blive flyttede/rørt, er klodsede op
eller istedet får ødelagt deres dæk. Direktøren i et forsikringsselskab jeg
arbejdede i gjorde den fejl ikke at have oplytet en veteranbil der stod
stille i en lade i årevis, og her i Thailand,ved Chiangmai, så jeg den samme
fejl i et museum med 8 veteranbiler; ved en orkidehave/udstilling.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-10-03 18:25

Det er et helt nyt dæk monteret for 3 dage siden ... godt nok har den stået
en enkelt nat på fælgen (uden luft med dækket på) men dette blev rettet den
følgende dag ved at pumpe det med luft ...

m.v.h.
l. madsen

Fra : Armand

Dato : 07-10-03 22:03

> [...]
den
> følgende dag ved at pumpe det med luft ...

Så ved du jo også selv om der samtidig blev afbalanceret!?
Et dæk skal afbalanceres (hvilket vil sige at det skal kontrolleres for
ubalance og i bedste fald viser sig ikke at skulle afbalanceres) efter
montering!

Der er også en mulighed for at dækket endnu ikke har sat sig korrekt på
fælgen: På dæksiden er der indstøbt et par linier, som vil befinde sig tæt
ved fælgkanten efter montering, og ved at rotere dækket og følge disse
linier med øjet vil man kunne opfatte om de "slår" i forhold til fælgkanten
p.g.a. utilstrækkelig montage!

--
Armand.