Strøm spørgsmål hmmm hvordan kan det nu hæ~
Fra : Søren Jim

Dato : 05-10-03 04:06

Hej all

Et lille spørgsmål jeg håber der er nogle der kan komme med løsnings
muligheder på

Min gamle Honda CBR 1000F fra 1993 har fået sig et lade/strøm problem
den løber tør for strøm når jeg køre....
følgende er gjort:
Ladespænding målt :
knap 14V i tomgang uden forbrug og ca 14,2 V ved 2500rpm med forbrug (Lys
Blink osv)
Batteri skiftet :
Nyt Yusa på genskevist kun 14 amph....men det skulle være nok iflg
forhandler... ????
Jeg har målt et forbrug på 14-19amp med alt lys (både lang og kort på same
tid)
det har et forbrug på 4 amp med tændning på.... er det ikke meget ???
Det skal siges jeg køre med 2 x H4 på samme tid men det har jeg altid gjort
og der har aldrig været problemer...

Det virker som om at den lader fint der er ikke noget spændnings tab (den
kan stå i 3 uger uden at tabe pusten)

nogle råd hvad pokker kan der så være galt....????

MVH Søren (CBR1000F)som sgu snart gerne skulle køre til Ireland

Fra : Hekto

Dato : 05-10-03 09:13

In article <3f7f7ca8$0$32535$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Søren Jim
says...
> [...]
>

> nogle råd hvad pokker kan der så være galt....????
>
> MVH Søren (CBR1000F)som sgu snart gerne skulle køre til Ireland

Ja, et eller andet sted forsvinder det jo hen!

Watt = Ampére x Volt

Hvis du regner med 12 volt og ganger med 19 ampere (som er en pænt stor
strøm, faktiks!), så får du 228 watt. Ved 14 Ampére får du 168 watt.

Kan generatoren levere dette + opladning af batteriet?

4 A til tændingen lyder umiddelbart lidt højt; men jeg kender ikke
Honda'en.
Du kan også have dårlige forbindelser, og kortslutninger, så prøv at
måle efter med et Ohm-meter.
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah + Suzuki LS650
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Tommy Fer Christense~

Dato : 05-10-03 09:24

> Ja, et eller andet sted forsvinder det jo hen!

Højst sandsynligt

> [...]
> strøm, faktiks!), så får du 228 watt. Ved 14 Ampére får du 168 watt.
>
> Kan generatoren levere dette + opladning af batteriet?

Hvis vi tænker på U=I*R vil vi kunne se at hvis generatoren levere 14,2 volt
til batteriet, så kan den også levere nok I. Du vil ikke kunne levere
spændingen hvis du ikke kan levere strømmen.

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 08-10-03 20:07

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en

> Hvis du regner med 12 volt og ganger med 19 ampere (som er en pænt stor
> strøm, faktiks!), så får du 228 watt. Ved 14 Ampére får du 168 watt.
> Kan generatoren levere dette + opladning af batteriet?

Enkelt at finde ud af, for tvinges generatoren i knæ, vil det første der
sker være at spændingen falder!
Og dét gør den efter sigende ikke.

> 4 A til tændingen lyder umiddelbart lidt højt; men jeg kender ikke
> Honda'en.

Mnjaeh :-/
Tændings-sikringen er ofte på 10A, hvilket jeg læser som at fabrikanten ikke
tør bruge en 5A's, hvilket igen må tolkes som at forbruget normalt godt kan
ligge tæt på 5A :-/

--
Armand

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 05-10-03 09:29

Hej Søren!

> Et lille spørgsmål jeg håber der er nogle der kan komme med løsnings
> muligheder på
>
> Min gamle Honda CBR 1000F fra 1993 har fået sig et lade/strøm problem
> den løber tør for strøm når jeg køre....

Hmm! - Lyder som om, at dit ladesystem ikke kan levere ladestrøm nok, i
forhold til hvad der bliver drænet fra batteriet... 14-19 A i fuld drift og
4A til tændingen alene lyder ret vildt i mit lille univers!

Prøv (hvis muligt), at måle strømmen fra lade-regulatoren (altså med det
hele tilkoblet), den skulle gerne ligge i nærheden af (omend højere), end
dén store strøm (lys mv.), som du dræner batteriet for.

> MVH Søren (CBR1000F)som sgu snart gerne skulle køre til Ireland

Så må vi sgu da håbe, at du får dét problem ordnet inden turen starter!

Hilsen
Lars

Fra : Brian Lænø

Dato : 05-10-03 19:14

"Søren Jim" skrev
> [...]
> kan stå i 3 uger uden at tabe pusten)
>

> nogle råd hvad pokker kan der så være galt....????

Prøv at kontrollere alle dine el-stik, måske er de begyndt at irre.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : slet PQHNB

Dato : 05-10-03 20:12

Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev:

>"Søren Jim" skrev

>gjort

Nu er de 19 amp. jo målt med både langt og kort lys på, det skulle
give 230 watt da der som du skriver er 2xH4 på sådan en. Din
generator skal levere 390 watt ved 5000 omd. så den er kraftig nok
(hvis den virker som den skal), og 14 amp. batteri er den
originale størrelse. Hvis du mangler nogle måleværdier må du sige
til for jeg har Haynes-bogen til den model.

Med venlig hilsen Kim
CBR1000F

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 08-10-03 05:31

Hej Søren!
Hvis du måler 14V over batteriet med motoren startet og fuldt forbrug på det
elektriske, så lader din generator som den skal! Så er det jeg spørger mig
selv, hvad mener du med at den løber tør for strøm når du kører? Forsvinder
lys og tænding pludselig eller...? Vil den ikke starte når du har været ude
at køre en tur eller...? Hvordan ytrer problemet sig?
Georg

Fra : Armand

Dato : 08-10-03 18:59

Georg Lorentzen <spam@lorentzen.dk> skrev i en
> [...]
ude
> at køre en tur eller...? Hvordan ytrer problemet sig?

Jup! Nøje grublen og diagnosticeren over forekomsten lønner sig.
Det kán være start(er)problemer der fejlopfattes som manglende strøm :-/
Jeg vil derfor foreslå dig at du ved næste "strømsvigt" får startstrøm fra
en bil på almindeligste vis: Hvis ikke at problemet retter sig med et
bil-batteri koblet på, er det ikke(!) et elektrisk problem!!

"ikke-elektrisk problem" kan være færdige starterkul der akkurat
virker tilstrækkeligt når motoren er kold, eller selve starteren der kan
have et lejeproblem som forværres af motorvarmen :-/

Endelig kan det hænde at en cylinder ligefrem er druknet p.g.a. en hængende
svømmerventil, og derfor har stæk overkompression*) så starteren ikke kan
trække igennem (indtil motoren har stået så længe at bensinen er løbet forbi
stempelringene). Check under dén mistanke tillige oliestanden: Er den
ligefrem
stigende (af mervædske á bensin!)? Lugt ligeledes ned i oliepåfyldningen om
motorens indre lugter af bensin!

Kan CBR'eren løbes igang, eller blot skubbes langsomt igennem
kompressionerne i højeste gear? Hvis den virker helt blokeret i motoren, så
prøv at trække baglæns i 5.gear (vær opmærksom på at starterdrevet derved
vil gå i indgreb og motoren således vil være sværere at rotere, men det kán
lade sig gøre!) - Ved at rotere motoren baglæns vil bensin der er fanget i
kompressionstakten istedet blive skubbet op imod en åbentstående
udstødningsventil og den vej ud!!

--
Armand.

Fra : Georg Lorentzen

Dato : 13-10-03 09:06

Hej Søren!
Hvordan går det med problemet, har du fundet nogen løsning?
Georg