Ujævne bremseskiver ?
Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 03-10-03 11:09

Når jeg trækker i forbremsen, er det ikke en jævn nedbremsning jeg
får, den ligesom hugger i det. Det er mest mærkbart når jeg ikke kører
så stærkt/triller.
Er det fordi bremseskiverne er skæve eller er der andet der kan
foresage dette ?
Hvis det er skiverne der er skæve, kan jeg så selve rette dem op/slibe
til, eller skal der er mekanikker til dette ?

Venlig hilsen Rasmus Christiansen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-10-03 12:28

Prøv engang at affedte skiverne som det første. Det kan måske være et
olieret punkt på skiven.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 04-10-03 17:38

> Prøv engang at affedte skiverne som det første. Det kan måske være et
> olieret punkt på skiven.

Hmm! - Bliver et olieret "punkt" på en bremseskive ikke lynhurtigt til en
olieret bremseskive, hvilket nemt konstateres pga. den efterfølgende- og
betydelige nedsatte bremsefunktion?

Hilsen
Lars

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 03-10-03 12:38

> [...]
> Hvis det er skiverne der er skæve, kan jeg så selve rette dem op/slibe
> til, eller skal der er mekanikker til dette ?

Undersøg om skiven er skæv ved at dreje hjulet rundt medes du holder en
speedmarker ind til den, eller ved at
tage den af og lægge mod en plan flade; hvis det er muligt.
Det er dog bedst med speedmackeren da den jo også vil
vise hvis skiven skulle sidde skævt på navet - altså slå uden at være
bukket.

Hvis skiven er skæv er der næppe noget at gøre ved det, med mindre at det er
så lidt at den kan slibes plan igen uden at blive for tynd.

På min BMW fra 1976 var jeg for nogle år siden ude for at skiverne rykkede,
det viste sig at der manglede nogle fjederskiver som hele tiden holdt
kalibrene opad/"fremad", altså den vej de ville blive loftet i tolerancen
når
de blev aktiveret. Og da de ikke var der klaprede kalibrene op og ned ved
svage og moderate opbremsninger men ikke ved hårde opbremsninger.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Carsten

Dato : 03-10-03 13:03

> Når jeg trækker i forbremsen, er det ikke en jævn nedbremsning jeg
> får, den ligesom hugger i det. Det er mest mærkbart når jeg ikke kører
> så stærkt/triller.

Overvej om det evt. er dit kronrør(sleje) som ikke er spændt godt nok, i
så fald kan langsom nedbremsning nemlig få kronrøret til at rokke og det
føles som huggen,

Carsten

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 03-10-03 14:44

"Carsten" <zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> Overvej om det evt. er dit kronrør(sleje) som ikke er spændt godt nok, i
> så fald kan langsom nedbremsning nemlig få kronrøret til at rokke og det
> føles som huggen,
>
> Carsten

Et godt råd. Det har jeg også været ude for, og undersøgte
det/opdagede det ved at holde venstre hånds fingre ved det øvre
"kronrørsled"
under opbremsning. Og det er jo
også bedst at få spændt kronrøret optimal via denne kontrol - uden at det
samtidig blive for
tungt/stramt at dreje forgaflen, så kronrørslejerne ikke
bankes i stykker ved for løst kronrør.

Gert Thorgersen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-10-03 11:37

> Når jeg trækker i forbremsen, er det ikke en jævn nedbremsning jeg
> får, den ligesom hugger i det. Det er mest mærkbart når jeg ikke kører
> så stærkt/triller.

Hej Rasmus

Din bremseskive er formodentlig skæv. Jeg har oplevet det en gang med en
skæv aksel, der fik hjulet til at vippe let fra side til side, men det er
oftest en skæv bremseskive der foresager det.

Man kan i få tilfælde rette den op ved at slå på den med en hamer der hvor
den slår. Det lykkedes sikker tikke, men skiven er kassabel alligevel, så
man kan lige så godt prøve. Dette gælder hvis skiven slår sig en lille
smule. Er skiven rigtig skæv efter et uheld eller li

Du kan vælge at købe en brugt bremseskive fra en hugger, eller købe en ny
orignal eller en ny uoriginal. Undersøg hvorfor den blvev skæv. Er den slidt
meget under mål? Hænger dine bremser? Du skal kunne trykke stemplerne ind
med fingrene. Hvis der er glisepinde i bremserne skal de glide let.

--
Mojn
Jens Bager Jensen