Flaggermus???
Fra : Johnny Thørnquist

Dato : 13-04-01 13:08

Hjelp!

Har behov for informasjon om for meg en ukjent fisk.
På norsk kalles den flaggermusfisk. I kroppsformen ligner den Botia
Machracantus (Praktbotia), men er sort og sølv tverrstripet.
Munnpartiet er mer avrundet og mangler skjeggtråder. Ryggfinnen er helt sort
og høyreist. Størrelse på min fisk er ca 8-10cm. uten at jeg vet om den er
fullt utvokst.
Har forsøkt å lete på http://www.fishbase.org/search.cfm uten å finne noe
som ligner.
Bilde av fisken kan sendes via e-post hvis nødvendig.
Alle svar mottas med takk!

Med vennlig hilsen
Johnny Thørnquist

Fra : Madsen

Dato : 13-04-01 14:44

"Johnny Thørnquist" <j-tho@online.no> skrev:

> Bilde av fisken kan sendes via e-post hvis nødvendig.

Måske du kan finde den her?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Johnny Thørnquist

Dato : 14-04-01 10:53

Hei!

Jeg har fortsatt ikke lykkes i å artsbestemme denne fisken.
Web adressene til Madsen var meget fine, men ga meg ingen svar.
Har gått gjennom min cd-rom plate fra Mergus, men heller ikke der fant jeg
fisken.
Tror ikke den hører hjemme i Botia familen, selv om den kan ligne litt. I
akvariet går den tilsammens med mine to Prakt botia, og trives med det.
Andre forslag til hvor man kan lete??

Med vennlig hilsen
Johnny T

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-04-01 11:23

Johnny Thørnquist <j-tho@online.no> skrev i en

> [...]
> Tror ikke den hører hjemme i Botia familen, selv om den kan ligne litt. I
> akvariet går den tilsammens med mine to Prakt botia, og trives med det.

Har du mulighed for at tage et foto af fisken? Det vil hjælpe rigtigt
meget.
Du har vel heller ikke købt fisken uden at få dens navn at vide?
Ellers må du en tur tilbage til din pusher og vride armen om på ryggen af
ham.

Carsten

Fra : Johnny Thørnquist

Dato : 14-04-01 15:07

> [...]
> Du har vel heller ikke købt fisken uden at få dens navn at vide?
> Ellers må du en tur tilbage til din pusher og vride armen om på ryggen

Akvarieforretningen hvor fisken ble kjøpt, kunne ikke gi meg noe annet navn
på fisken enn "Flaggermus".
Dette er jo svært lite å gå på, når man skal finne ut litt mere om fisken.
Jeg synes kanskje det er litt drastisk å vri armen på ryggen, men kanskje
det ville hjelpe å dra hardt i nesen??
Imidlertid lovet betjeningen at de skulle undersøke nærmere med sin
leverandør, men dette kan jo ta sin tid.
Foto kan sendes til interesserte.

Hilsen Johnny T

Fra : Madsen

Dato : 14-04-01 16:09

"Johnny Thørnquist" <j-tho@online.no> skrev:

> Tror ikke den hører hjemme i Botia familen, selv om den kan ligne litt. I
> akvariet går den tilsammens med mine to Prakt botia, og trives med det.

Jeg tror nemlig heller ikke den hører til Botia familien. Du sendte
mig et billede i går og jeg håber det er i orden at jeg ligger det
på dk.binaer for det kunne altså hjælpe en hel del til at få det
lille mysteri opklaret. I aftes brugte jeg mange timer på at finde
den i mine gamle bøger og også på nettet, men det lykkedes
mig ikke at finde den. Jeg mener at jeg engang har set den i
en akvariebutik, men jeg kan ikke huske hvad den hedder og det
har nok heller ikke været det latinske navn den har fået tildelt
her.

Det billede du sendte til min email har jeg tilladt mig at smide
på dk.binaer så flere kan være med i opklaringen.

Den direkte vej skulle være denne:
<news:9b9p0b$gsv$1@news.inet.tele.dk >

Jeg synes den minder lidt om Balantiocheilus melanopterus på
snuden, men der findes tilsyneladende ikke flere varianter af den
art. Ikke noget jeg har kunnet finde ihvert tilfælde.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-04-01 20:58

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en

> [...]
> snuden, men der findes tilsyneladende ikke flere varianter af den
> art. Ikke noget jeg har kunnet finde ihvert tilfælde.

Jeg har også fået tilsendt billedet, og er helt sikker på at det ikke er
en botia,
jeg har set den som en "nyhed" efter en Nurnberg messe. Den skulle efter
oplysningerne
komme fra Kina, og skulle også blive stor som en hest, ca 60 cm.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 14-04-01 21:59

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> oplysningerne
> komme fra Kina, og skulle også blive stor som en hest, ca 60 cm.

Ja som Ole Larsen skriver så skulle det være en fisk der hedder
Myxocyprinus asiaticus og hvis man søger på dette ord på f.eks
google, så får man en hel del træffere. Lyder til at være en ret
så robust fisk som skulle kunne gå ude i havedammen om
sommeren, så den kræver nok en hel del plads at rode rundt på.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dag Deberitz

Dato : 14-04-01 15:19

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i melding

> Måske du kan finde den her?

> --
> Mvh. Madsen
> (Remove »who« in email)

Eller på "Fishbase" som skal indeholde ALLE verdens fisker:
http://www.fishbase.org/Search.cfm. Søg på "Flaggermus" eller gerne "Bat" i
"Common name"-fæltet så finner du lidt af hvert tænker jeg! Lykke til og god
akvariumpåske!

Dag Deberitz, Tönsberg, Norge
dag.deberitz@c2i.net

\!/
(@ @)
-----oOO-(_)-OOo----------------------------

Fra : Johnny Thørnquist

Dato : 14-04-01 15:59

> [...]
> "Common name"-fæltet så finner du lidt af hvert tænker jeg! Lykke til og

Takk for tips, Dag!

Har førøkt å søke slik som du sier. Resulterte i en hel masse treff på
"Bat", men ingen av fiskene ligner den som jeg har.
Flaggermus ga ingen treff, er vel et lokalt populær navn tenker jeg.

Hilsen
Johnny T

Fra : ole larsen

Dato : 14-04-01 16:43

Johnny Thørnquist skrev i meddelelsen ...
> [...]
sort
>og høyreist. Størrelse på min fisk er ca 8-10cm. uten at jeg vet om den er

Jeg havde egentlig lavet et svar gående ud på, ca.

Mig bekendt har alle karpefisk og maller skægtråde, så jeg aner ikke, men
det var der jo ingen grund til at sende.
Nu har jeg set billedet, og jeg tror det er Myxocyprinus asiaticus
asiaticus, på tysk Wimpelkarpfen. Og har jeg ret, har den skægtråde. Ifgl
Mergus bliver den 60 cm.
Ole

Fra : Madsen

Dato : 14-04-01 17:28

"ole larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev:

> Nu har jeg set billedet, og jeg tror det er Myxocyprinus asiaticus
> asiaticus, på tysk Wimpelkarpfen. Og har jeg ret, har den skægtråde. Ifgl
> Mergus bliver den 60 cm.

Ja, det kan da ikke være andet end den!

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Johnny Thørnquist

Dato : 14-04-01 18:18

Ifgl

> Ja, det kan da ikke være andet end den!
jpg&myxocyprinus+asiaticus >

> --
> Mvh. Madsen
> (Remove »who« in email)

Hei!

Mysteriet er oppklart, takk til dere alle som har deltatt.
Dette er den fisken som vi har her hjemme.
Såvidt som jeg kan se så har ikke min fisk antydning til skjeggtråder,
kanskje det vokser ut siden.

Takk alle sammen!

Hilsen Johnny T