tændspole
Fra : Martin Schjoldager

Dato : 01-10-03 18:11

jer har problemer med at finde en par nye tændspoler til en cb360g5. men jeg
har en til en CB400N liggende, men den er jo med elektronisktænding. kan man
godt sætte en tængspole som får signal fra en cdi boks, til af få fra
platiner? det er jo bare en spole, så hvis impedansen ligger tæt, burde det
da ikke ha noget at sige. eller hvad.

Martin Schjoldager

Fra : OK

Dato : 01-10-03 20:03

Martin Schjoldager wrote:
> [...]
> fra en cdi boks, til af få fra platiner? det er jo bare en spole, så
> hvis impedansen ligger tæt, burde det da ikke ha noget at sige. eller

Hvis impedansen (på begge sider) er den samme,burde der ikke være problemer.
Typisk vil impedansen på primærsiden (den laveste ohm-værdi) dog være noget
lavere ved elektroniks tænding (det giver en højere tændspænding over
tændrøret).
Hvis du bruger en spole med lavere impedans på almindelige platiner vil du
sikkert slide dem op meget hurtigt da der går en højere strøm gennem dem.

M.v.h. Ole

Fra : Armand

Dato : 19-10-03 15:14

OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en news:blf4um$2si$1@sunsite.dk...

400N'en er en dobbeltspole, eftersom at begge stempler er i top samtidig og
tændingen derfor kan fungere efter "wasted spark" (= spildt gnist (i
udstødningsgassen!) -princippet!
360'eren er i min erindring en såkaldt 180° twin - D.v.s. at når det ene
stempel er i bund er det andet i top (ses lettest på om der er én eller to
platiner bag tændingsanlægget, men dét at den er originalmonteret med to
tændspoler peger ligeledes dérhenad!), og kan derfor ikke benytte den
dobbelte spole fra N'eren

> [...]
> sikkert slide dem op meget hurtigt da der går en højere strøm gennem dem.

Den ældre CB'er fortjener som sådan også at blive monteret med elektronisk
tænding, omend ikke andet så for at spare på platiner m.m. på baggrund af
reservedels-situationen fremover!

Noget andet er at jeg har haft bøvl med at bruge en 400N tændspole på
søstermodellen 450S, men det kán nu have været af andre årsager :-/

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 01-10-03 21:26

Martin Schjoldager wrote:

> [...]
> godt sætte en tængspole som får signal fra en cdi boks, til af få fra
> platiner? det er jo bare en spole, så hvis impedansen ligger tæt, burde det

Lige ved og næsten... den har gennem tiden brændt en del elektronik af.
Kender du spændingen på dem til CB400N? Kan du ikke finde et par
tændspoler hos en hugger (her eller i udlandet) evt. fra en anden
tocylindret firetakter - dengang kørte de fleste endnu med platiner, så
der burde da være et udvalg i nogen, der passer bedre end et sæt til IMHO.

Er det en dobbeltspole eller to enkelt-ditto? I værste fald kan du vel
sætte et par små bilspoler på - evt. to 6v'er i serie hvis du har
dobbeltspole - selv om de sandsynligvis trækker mere strøm og derfor æder
platinerne hurtigere? Bare mine 5 ører

Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer
'89 GB500 Another Nordic GreyBeard