Sintermetal klodser på gammel cykel?
Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-09-03 16:45

Cyklen har næsten lige fået nye klodser, men jeg tænkte på om det ville være
ufornuftigt at montere sintermetal-klodser istedet for? Det bliver nok ikke
aktuelt foreløbigt, men det er da rart at vide på forhånd.

I SBS' katalog kan jeg se at kevlar-klodserne til min XS400 hedder FA81, men
i sinter-metal boksen står der intet. Der er til gengæld en FA81R, som er en
klods i sintermetal med samme mål, som kan bruges til andre modeller der
også bruger FA81.

Hvorfor skriver de ikke FA81R på alle de modeller den kan monteres på?
Er der forskel på materialet i skiverne på de forskellige modeller, så nogen
kan holde til sinter-metal klodser og andre ikke kan? Jeg kunne sikkert fint
købe et sæt FA81R og montere dem, men vil jeg risikere noget ved dette?

Jeg ved ikke hvilket materiale skiven på min cykel er lavet af, men jeg vil
da tro at det er stål. Den kan godt ruste lidt, hvis den står i regnvejr et
par dage, men det er kun et meget tyndt lag der forsvinder når der bremses
første gang. Jeg vil tro at det enten er den originale skive eller en magen
til.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 30-09-03 18:25

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> klods i sintermetal med samme mål, som kan bruges til andre modeller der

Kevlar-klodser sviner ad pommern til, har jeg lige indset, så jeg ville
vælge de sintrede. - kunne ikke forstå hvorfor venstre side af GB'ens
motor var dækket af et fint lag mørkegråt støv allerede 60-80 km efter
den var blevet tørret over. Indtil jeg indså, at det var samme støv som
forhjulets egre og fælg også var dækket af. Så nu kommer de gamle
klodser på til efterårets sidste ture - og fremover

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-09-03 19:01

> Kevlar-klodser sviner ad pommern til, har jeg lige indset, så jeg
> ville vælge de sintrede.

Jeg kører med kevlar-klodser nu, og har ikke oplevet det store svineri.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 30-09-03 19:13

Martin Sørensen wrote:

> Jeg kører med kevlar-klodser nu, og har ikke oplevet det store svineri.

Hvilket mærke - SBS? - mine er Lucas (D).

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-09-03 20:30

> Hvilket mærke - SBS? - mine er Lucas (D).

Også Lucas, da de var på tilbud ved Louis på et tidspunkt. Jeg er dog ikke
så kritisk over om det gør min fælg lidt mørkere og støvet, da jeg slet ikke
er så pernitten hvad det angår. Den bliver vasket engang imellem, og det er
fint med mig..

--
signing off.. Martin Sørensen