Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pasfoto
Fra : Leif pedersen

Dato : 31-10-03 23:05

Vi kom på et foto hold til at tale om,

På hvilken afstand skal man med et 50 mm optik tage et portræt af en person,
fremkaldt i str. 10x15, så man derefter kan skære det overflødige væk, så
ansiktet kan bruges til pasfoto. Det må jo kunne lade sig gøre at lave et
selv, og billigere.

Leif
leif-pedersen@mail1.stofanet.dk

Fra : Pico

Dato : 01-11-03 00:29

Leif pedersen wrote:
> [...]
> overflødige væk, så ansiktet kan bruges til pasfoto. Det må jo kunne
> lade sig gøre at lave et selv, og billigere.

Det kan det også snildt, men du skal ikke bruge et 50 mm til portrætter,
end ikke pasfoto, brug noget i retning af 85 mm - 105 mm og du vil få
et ordentlig perspektiv.
Nu kan jeg ikke huske hvilke størelse et pasfoto skal have, det er ikke
relevant for jeg udnytter bare negativet og tilpasser det så i forstørelsapperatet
Prøv at regn lidt på størelsen af pasfotoet i forhold til 10 x 15 og sjus dig
til hvor meget det skal fylde på matskiven.
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Erik Aalund

Dato : 01-11-03 09:56

> [...]
dig
> til hvor meget det skal fylde på matskiven.

Pasfoto skal vist nok være i størrelsen 3,5cm x 4,5cm. Vær opmærksom på at
de muligvis forlanger en hvidbaggrund.

Jeg har lige lavet nogle fotos til kørekort og lavede dem med en lang
brændevide udendørs og lagde kopierede det i den rette størrelse
efterfølgende i Photoshop. Den endelige kopiering fik jeg gjort ude i byen
af hensyn til holdbarheden. (Altså ikke inkjet!)
vh
Erik Aalund

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-11-03 11:06

Erik Aalund wrote:

> Pasfoto skal vist nok være i størrelsen 3,5cm x 4,5cm. Vær opmærksom på at
> de muligvis forlanger en hvidbaggrund.

Bemærk der også er krav til personens placering/vinkel:

http://www.politi.dk/Pas/pasansoeg.htm (afsnittet "Fotografi")

"... Fotografiet skal være taget i "halvprofil" dvs. således at begge
øjne, men også højre øre/side af ansigtet er synligt på billedet.

Fotografiet kan være i farve eller sort/hvid, det skal være af god
kvalitet og egnet til indscanning. Det må ikke være forsynet med
stempler og det skal være 35 mm bredt og 45 mm højt."

Sidst jeg læste om det, var det også et krav at billedet var i
"foto-kvalitet". Altså at et udprint fra en inkjet ikke kunne bruges.
Men d.o. antyder at de blot indscanner det fremsendte billed.

--
Don't waste space

Fra : Leif pedersen

Dato : 01-11-03 13:17

> [...]
> "foto-kvalitet". Altså at et udprint fra en inkjet ikke kunne bruges.
> Men d.o. antyder at de blot indscanner det fremsendte billed.

Ja jeg har læst de forskellige krav, men der må da være en bestemt
brændevide, som PICO skriver,
afstand til personen, så man tilsidst blot skulle skære til så billedet
måler de 35x45, og opfylder kravene.

Leif

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 01-11-03 17:01

Thomas Corell <intheNO.SPAMnews@corell.dk> writes:

> Sidst jeg læste om det, var det også et krav at billedet var i
> "foto-kvalitet". Altså at et udprint fra en inkjet ikke kunne bruges.
> Men d.o. antyder at de blot indscanner det fremsendte billed.

Jeg mener endda der direkte stod at billedet skulle være fremstillet
vha. en _fotografisk proces_, hvilket jeg læste som at digitale
billeder ikke kunne bruges, uanset hvordan de blev printet.

Det står der ikke mere, så det krav har de åbenbart slækket på.

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-11-03 21:36

"Sten Bæk Sørensen" <sten_@baek-soerensen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener endda der direkte stod at billedet skulle være fremstillet
> vha. en _fotografisk proces_, hvilket jeg læste som at digitale
> billeder ikke kunne bruges, uanset hvordan de blev printet.

Så læste/fortolkede du forkert. Fremstilling af billeder på baggrund af
digitale optagelser er i allerhøjeste grad også en fotografisk proces.

--
-Jens B.

Fra : Sten Bæk Sørensen

Dato : 02-11-03 00:30

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Så læste/fortolkede du forkert. Fremstilling af billeder på baggrund af
> digitale optagelser er i allerhøjeste grad også en fotografisk proces.

Meget muligt, men kan du så ikke forklare hvad alternativet er? Der må
jo være en grund til at de eksplicit nævner at det skal være en
fotografisk proces.

Hvad er en ikke-fotografisk proces så? Et selvportræt i vandfarver?

Ved en søgning fandt jeg iøvrigt formuleringen under en beskrivelse af
"generhvervelse af kørekort" (http://www.politi.dk/p25/Korevejl.htm).

--
Sten Bæk Sørensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-03 11:18

> Meget muligt, men kan du så ikke forklare hvad alternativet er? Der må
> jo være en grund til at de eksplicit nævner at det skal være en
> fotografisk proces.

Jeg bliver dig svar skyldig. Mulgvis skrevet af en person, der ikke har
helt styr på begreberne?

> Hvad er en ikke-fotografisk proces så? Et selvportræt i vandfarver?

Tja, eller en blyantstegning?

> Ved en søgning fandt jeg iøvrigt formuleringen under en beskrivelse af
> "generhvervelse af kørekort" (http://www.politi.dk/p25/Korevejl.htm).

Jeg har nu læst den og vil vove at påstå, at sætningen "I forbindelse
med ansøgningen skal De aflevere et nyt fotografi (35 x 45mm), der er
fremstillet ved en fotografisk proces" er vrøvl eller i hvert fald
dobbeltkonfekt. Et fotografi er pr. definition fremstillet ved en
fotografisk proces, da det ellers ikke kan betegnes som et fotografi.

[fut: dk.kultur.sprog]

--
-Jens B.

Fra : Erik Aalund

Dato : 02-11-03 09:51

..

> Jeg mener endda der direkte stod at billedet skulle være fremstillet
> vha. en _fotografisk proces_, hvilket jeg læste som at digitale
> billeder ikke kunne bruges, uanset hvordan de blev printet.

Hvorfor så lige det. Hvis billedet bliver printet via f.eks. fotohandleren
på rigtig "gammeldags" fotopapir kan jeg ike se forskellen mellem didigal og
analog.

Vh
Erik

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 01-11-03 14:01

On Sat, 1 Nov 2003 00:28:56 +0100, "Pico" <IPdata@SPAMmail.dk> wrote:

>Det kan det også snildt, men du skal ikke bruge et 50 mm til portrætter,
>end ikke pasfoto, brug noget i retning af 85 mm - 105 mm og du vil få
>et ordentlig perspektiv.
Hvis man bruger et 50mm til et billedudsnit, der skal fylde 35x45mm på
en 10x15cm papirkopi, svarer det mindst til en 80mm, og sikkert meget
mere; jeg har ikke regnet på det.
Afstanden bliver også den samme som hvis du skulle fylde hele
negativet ud med den tilsvarende tele.

<snip>
>Prøv at regn lidt på størelsen af pasfotoet i forhold til 10 x 15 og sjus dig
>til hvor meget det skal fylde på matskiven.
Ja, og prøv dig så lidt frem med nogle forsøg.
Selvom man i teorien kan regne nøjagtigt ud hvilken afstand du skal
bruge, er der jo stadig en usikkerhed, idet fremkalderanstalterne
beskærer negativet forskelligt.

mvh kmo

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 01-11-03 15:56

Jeg har lige selv lavet nogle nydelige pasbilleder i farve, men når jeg får
passet retur er mit billede inscannet i sort-hvidt. Farvebilledet kommer
forøvrigt retur efter scanningen.
Hilsen Jørgen

Fra : BSJ

Dato : 01-11-03 21:16

> På hvilken afstand skal man med et 50 mm optik tage et portræt af en person,
> fremkaldt i str. 10x15, så man derefter kan skære det overflødige væk, så
> ansiktet kan bruges til pasfoto.

Godt og vel 2,32 meter.

Udregnet udfra flg (og der er rundet godt op og ned)
Motivet er ca. 50cm højt - det færdige billede skal være 4,5 cm højt - der bruges en 50mm (5,0cm) optik til et
24x36 negativ som forstørres til 10x15cm.
Motivets højde på negativet er ca. 11mm (1,1 cm) - (4,5/15=0,3 36mm*0.3=10,8mm)
Regnestykket (alting i cm) ser sådan ud: (50/1,1 = x-5/5) bliver til (50*5/1,1 = x-5) bliver til (250/1,1 =
x-5) bliver til
(228 = x-5) så må x være 232cm.

Med venlig hilsen
Bjarne