Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brugte objektiver, kan det anbefales?
Fra : Matilde Bøgh

Dato : 31-10-03 18:10

Jeg har siddet og kigget lidt herinde, og set at nogle anbefaler at købe
objektiver brugte (via fks dba), men hvad skal man gøre for at være sikker
på de ikke er i stykker?
Man skal vel prøve dem først, men det kræver vel at man prøver dem under
forskellige forhold.
Og jeg ville ikke selv være vild med at låne mit objektiv ud til en der lige
ville gå en lang tur med det.

Og kan det betale sig, i forhold til at købe et nyt?

Vh Matilde

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 31-10-03 18:33

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> wrote in message
> [...]
lige
> ville gå en lang tur med det.
>
> Og kan det betale sig, i forhold til at købe et nyt?

Jeg har indtil videre kun købt brugte objektiver og er IKKE blevet skuffet.
Du skal først og fremmest vurdere udseendet - ser det ud som det er blevet
tabt, er der mange ridser o.lign., så er der naturligvis større
sandsynlighed for at det fejler noget.
Det er vigtigt at forreste og bagerste glas-element er frit for ridser og
eventuelle hakker.
Blænde-pladerne skal bevæge sig frit og uden modstand og der må IKKE være
olie på dem.
På Nikon objektiver kan du kontrollere det ved at bevæge den lille "pind"
som sidder i objektivet. Når du lukker blænden helt med denne og slipper den
igen, skal blænden uden tøven åbnes fuldstændig.
Selve blænderingen skal naturligvis også fungere og det skal være muligt at
låse den.
Når du alligevel har fat i blænde-"pinden" så åbn blænden fuldstændig og se
igennem objektivet mod en lyskilde.
På den måde kan du kontrollere om der er støv på de interne glas-elementer -
eller værre - svamp el. lign.
Hvis det er et AF objektiv skal du selvfølgelig kontrollere at det rent
faktisk virker og at der ikke er nogen mislyde.
Hvis det er et MF (eller AF-S/HSM) skal du også være i stand til at fokusere
manuelt.
Endelig skal du kontrollere filtergevind og monteringen af en eventuel
modlysblænde.

Sørg forøvrigt for at få en kvittering med serienummer, så du er bare en
smule sikker på at det ikke er "varme" varer du køber.
Eventuelle kvitteringer er naturligvis at foretrække.

Man behøver ikke at gå en lang tur for at prøve et objektiv.
Hvis det fungerer på kameraet (AF m.v.) og resten er i orden, så vil det
også virke under "normal" brug.
Hvis det er for at kontrollere skarphed m.v. så er det naturligvis svært.

Jeg kan kun sige at ja, det kan GODT betale sig. Typisk er brugtpriserne ½
pris af nypris, men desværre er det ikke altid at de mere "eksotiske"
objektiver er til salg brugt.
Så er det man kan tænke på at købe i Tyskland eller andre steder...

/Niels

Fra : CP

Dato : 31-10-03 20:13

Hej Matilde

Jeg kan se på gruppen, at du har fået en udførlig redegørelse om faldgruber
osv. med hensyn til Nikon-objektiver. Tilsvarende gælder naturligvis alle
andre objektiver. Men det er vanskeligt at kontrollere objektiver som er
rent elektronisk styret - som f. eks. Canon EOS - uden at have dem på
kamerahuset.

Derfor - og af andre grunde - er det naturligvis en fordel af handle den
slags ansigt til ansigt med sælgeren - og at medbringe sit kamerahus for at
prøve varen.

Jeg har selv købt brugte objektiver, når et gunstigt tilbud har vist sig. Og
jeg har aldrig fortrudt det.

Men jeg køber altid hos en fotohandler uanset om det er brugt eller nyt.

Det er gansker vist lidt dyrere, men alle seriøse fotohandlere lever op til
deres garanti-forpligtelser og så er der i det mindste bevis for, at man
selv har købt varen ærligt og redeligt. Det kan være svært i private
handler, selv om jeg tror på, at langt de fleste udbydere også på f. eks.
nyhedsgruppen dk.marked.privat.foto (kan hentes, hvis du har TDC mail) er
ærlige mennesker.

Der er ikke mange brugte objektiver til salg hos fotohandlere, men både
Japan Photo og Phototeam (jeg har ikke erfaring med andre) kan nogle gange
grave noget frem, hvis man ringer og spørger eller besøger dem.

Har du kigget på www.phototeam.dk under brugtsalg (de er ikke så flinke til
at opdatere), ellers prøv at ringe til f. eks. Frederiks Allé-afdelingen i
Århus.

Du kan også prøve dette link, der er en brugt-side på hjemmesiden for
foreningen NaturFotografer i Danmark (NFD):

www.nfdnaturfotografer.suite.dk/ - gå ind under brugt.

Held og lykke, med venlig hilsen, Carsten

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 31-10-03 21:37

"CP" <Naturligvisfoto@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre objektiver. Men det er vanskeligt at kontrollere objektiver som er
> rent elektronisk styret - som f. eks. Canon EOS - uden at have dem på

Tak for gode svar!

Jeg har tænkt mig at købe et Eos, og derfor lurer jeg lidt på hvor mange kr
jeg skal regne med til objektiver.

Vh Matilde

Ps er det en virus det nedereste indlæg, jeg får de virus mails fra
Microsoft dagligt, samme som det indlæg.

Fra : CP

Dato : 31-10-03 22:30

> faldgruber osv osv

> Ps er det en virus det nedereste indlæg, jeg får de virus mails fra
> Microsoft dagligt, samme som det indlæg.
-------------

Hej igen Matilde.

Jeg fik en overgang virus-advarsler fra Microsoft, men de kommer ikke mere.
Jeg gik off-line før jeg slettede dem uden at åbne dem, for it-afdelingen på
min arbejdsplads fortalte, at de fleste af disse mails faktisk er virus, som
Microsoft absolut ikke selv har sendt.

Men jeg kan ikke se den mulige virus-mail, du omtaler, så jeg ved ikke, om
den ligner dem jeg fik.

Med hensyn til penge til objektiver. Jamen hvad skal du bruge? Objektiver
kan jo koste hvad som helst. Skal du have et 300 mm f:2.8 originalt Canon
som brugt, så regn med 20.000 kroner eller deromkring. Skal du have et
70-200 mm Canon med lysstyrke 2.8 som brugt, så er det nok omkring 10.000
kroner.

Men skal du have et zoom-objektiv inden for det såkaldte normal-område - f.
eks. 28 - 70 mm med lysstyrke 2.8, så er der flere muligheder. Canons eget
koster vel omkring 17.000 kr. fra nyt eller måske mere, men i Tyskland kan
du f. eks. købe et tilsvarende Sigma (den væsentligste forskel er, at
Sigma-objektiver fortegner noget i siderne - altså skæve lodrette linjer)
for omkring 2500 kroner + porto.

De tyske butikker har gunstige priser på næsten alle objektiver.

Prøv f. eks. www.ravensburgerfotoversand.de eller
www.foto-oehling.com/cgi-bin/Oehling.storefront/DE/catalog eller
www.internet-foto.de

Jeg mener at vide, at i hvert fald Ravensburg sender pr. efterkrav til
Danmark, men alle steder kan der forudbetales med internationale
betalingskort.

Du skal være opmærksom på, at du skal sende et garantikort ind for at have
international garanti, hvis du køber i udlandet. Men er der fejl på
objektivet, må det vel også kunne sendes tilbage til den tyske forhandler
til reparation.

Du skal også være opmærksom på, at du får en tysk manual med til det, du
køber. Det er jo nok ligemeget til et objektiv, men køber du f. eks.
kamerahus eller blitz, skal du altså kunne læse tysk for at kunne få fuldt
udbytte af grejet.

M. v. h. igen - Carsten

Fra : Matilde Bøgh

Dato : 31-10-03 23:02

> -------------

> Men jeg kan ikke se den mulige virus-mail, du omtaler, så jeg ved ikke, om
> den ligner dem jeg fik.

det nederste indlæg, et indlæg på 157kb, "skrevet" af franco sirino, og det
er præcis sådan en virus mail som du også har fået tror jeg.

Indlægget bliver underligt nok ved at være nederst, er jeg den eneste der
kan se det?

> [...]
> du f. eks. købe et tilsvarende Sigma (den væsentligste forskel er, at
> Sigma-objektiver fortegner noget i siderne - altså skæve lodrette linjer)

Kan man kun købe Sigma objektiver via Tyskland?
Ikke i DK?

Vh Matilde

Fra : CP

Dato : 31-10-03 23:01

Hej Matilde

Nej, du kan sagtens købe Sigma-objektiver i Danmark. De koster bare en del
mere. Et 28-70 mm DF med lysstyrke 2.8 koster godt 5000 kr. i Danmark, mens
du nemt finder det til ca. 2500 kr. i Tyskland.

Jeg kan ikke se den mail, du skriver om.

vh igen - Carsten

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-10-03 23:26

"Matilde Bøgh" <matilde.fjerndetteboegh@mail.dk> skrev :

>Indlægget bliver underligt nok ved at være nederst, er jeg den eneste der
>kan se det?

Brug dtext.news.tele.dk i stedet for
news.tele.dk/news.inet.tele.dk til tekstgrupper, så slipper du
for den slags snavs
--
Knud

Fra : Claus Smith

Dato : 01-11-03 08:40

Jeg kan give dig et godt eksempel på at det kan svare sig at købe brugt.

Jeg har netop slettet mine annoncer, hvor jeg søgte efter et Nikon 50 mm.
1.8 AF objektiv til min Nikon D1.

Jeg fandt et fremragende eksemplar hos Renholt Foto i Køge, som stod til kr.
499,- i deres brugtliste på nettet.

Dette objektiv købte jeg og kan sige så meget at det ser ud om at det er
nyt., så fremover så ved jeg godt hvor jeg skal kigge når jeg skal bruge et
brugt objektiv.

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk
www.babesline.dk
www.modellerne.dk

Fra : Jan

Dato : 01-11-03 09:46

> [...]
> forskellige forhold.
> Og jeg ville ikke selv være vild med at låne mit objektiv ud til en der

Var det en hund du skulle købe?

> Og kan det betale sig, i forhold til at købe et nyt?

Dit spørgsmål kan man hverken svare ja eller nej til, men generelt kan man
sige at varer der let kan gå itu skal man kun købe såfremt man er i
besiddelse af et vist kendskab til varen og prisniveauet.
Vil du være helt sikker så køb nyt! Evt i Tyskland da det ofte er billigere
end nyere brugt i DK.

Jan