Hvilken type bly?
Fra : Peter F.

Dato : 31-10-03 20:38

Hvilken type bly vil I anbefale. Det skal ikke være v/p-vægte da det skal
bruges til alm BC. (uden vægtlommer)
Jeg tænker altså på alm. klodser / hagl / tynder plader. Jeg har ikke ret
meget "polstring" på siderne og har derfor kigget lidt efter et alternativ
til de alm hårde klodser. De er dog ikke udelukket.
Men hvad vil I anbefale?
MVH Peter

Fra : Peter Braun

Dato : 31-10-03 22:45

Hej Peter.

Jeg startede med det traditionelle blybælte, men syntes ret hurtigt at det
gnavede og generelt var ubehageligt og ikke specielt fleksibelt. En fra min
klub havde investeret i en Harness og en lånte jeg så på et dyk. Sikken en
oplevelse! Jeg købte selv en med det samme. Det er godt nok en del dyrere
end det traditionelle blybælte, men til gengæld kan man faktisk ikke mærke
at man har bly på.

Måske var det en løsning??

Med venlig hilsen

Peter Braun

"Peter F." <*remove*pfs@lightship.detteskalogsåfjernes.dk> skrev i en
meddelelse news:3fa2b8d7$0$69925$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Peter F.

Dato : 31-10-03 23:20

> [...]
> end det traditionelle blybælte, men til gengæld kan man faktisk ikke mærke

Er det muligt at smide sit bly hvis man har det i et harness? Er det hagl
der er i harnesset?

MVH
Peter Stenkilde

Fra : Peter Braun

Dato : 01-11-03 11:06

> Er det muligt at smide sit bly hvis man har det i et harness? Er det hagl
> der er i harnesset?
>
> MVH
> Peter Stenkilde

Hej igen.

Ja, det er hagl og de ligger i poser i din harness. Disse poser er "låst"
med velkro og kan derfor ikke glide ud af sig selv. Der sidder dog nogle
håndtag på poserne og hiver man hårdt i dem falder blyposerne ud. Net,
sikkert og ikke mindst dælens behageligt at dykke med (o:

Bare spørg videre hvis der er andet du vil vide

Mvh

Peter Braun

Fra : Winnie

Dato : 01-11-03 16:20

Hej med jer.

En kommentar vil være at harnes bly systemer, giver harnes under harnes, og
hvis man kunne tænke sig at bruge det en dag sammen med en alm. BCD, vil det
være svært at udløse blyet da der er chance for at det vil gemme sig under
BCD'en. Hvis du dykker med vinge, vil jeg anbefale Halcyon's løsning som er
lidt samme koncept blot er det i tasker der monteres på siden af dit
originale harnes. Tjek www.halcyon.dk eller www.halcyon.net.

Godt dyk.

Fra : Odd-Torstein Eriksen

Dato : 01-11-03 16:31

"Winnie" <wtj@nyka.dk> skrev i melding
> [...]
er
> lidt samme koncept blot er det i tasker der monteres på siden af dit

Som en kommentar til dette vil jeg bare si at flere av mine buddyer dykker
med denne typen harnes blysystem og det er ikke noe problem med at BCDen
kommer i veien for utløsersystemet.

Odd-Torstein

Fra : Winnie

Dato : 01-11-03 16:29

Hvor mange gange har du været ude for at skulle smide blyet i en krise
situation ?

Jeg siger ikke at det ikke vil virke, og at det ikke kan lade sig gøre. Jeg
påpeger blot et muligt problem, og den dag det går galt, så er forholdene
aldrig idele.

Hvis man kan forebygge ved at tænke i Worst Case så er det vel ikke så
ringe.

Bare min mening.

Fra : Odd-Torstein Eriksen

Dato : 01-11-03 16:51

> [...]
> aldrig idele.
>
> Hvis man kan forebygge ved at tænke i Worst Case så er det vel ikke så

Å oppholde seg under vann er ikke ment for mennesket.
Vår kropp er laget for et liv over vann så ideelt sett bør man ikke dykke.
Så den rette forebyggingen burde egentlig være at man ikke dykker.

Odd-Torstein

Fra : Peter Braun

Dato : 03-11-03 07:49

Hej Winnie.

Jeg dykker selv med en harness og en Buddy Explorer TD BCD og det fungerer
fint sammen, så det du skriver med at det kan være svært at udløse blyet har
jeg ikke oplevet.

Hygge

Peter Braun

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-11-03 17:05

Winnie skrev i Message-ID: <bo0ird$f12$1@news.net.uni-c.dk>:

> Hvis du dykker med vinge, vil jeg anbefale Halcyon's løsning som er
> lidt samme koncept blot er det i tasker der monteres på siden af dit
> originale harnes. Tjek www.halcyon.dk eller www.halcyon.net.

Alternativt kunne man jo DIR og bruge et almindeligt blybælte!

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Ruth Kjær

Dato : 01-11-03 18:41

Jeg er helt klart også til blyhagl i poser. Jeg har så et bælte med lommer,
hvor jeg kommer poserne i.

Det er 10 gange mere behageligt for hofterne end blyklodser.

Når jeg er på ferie og skal låne bly, tager jeg også mit bælte med, som jeg
kommer blyklodserne i, da det tager det værste af "sliddet".

De bedste hilsner

Ruth Kjær

Fra : Poul B-H

Dato : 03-11-03 03:49

Jeg har et bælte med lommer. Jeg har købt nogle gamle bly tagplader og
klippet dem til (på en pladeklipper), så de passer til lommerne, det giver
følgende fordele:

Man slipper for at smelte og støbe.
De tynde plader er fleksible, så de kan tilpasses kroppen
Billigt, jeg gav 5 kr kiloet
De vejer ca. 200g stykket, så man kan nemt finjustere hvis man har
forskellige dragter eller dykker i vand med forskelligt saltindhold.
De er fladere end normale vægte, så de fylder ikke så meget, selvom de
kommer under BCD remmene og hænger heller ikke så let fast.
De er ikke så bløde som hagl, men så synker de heller ikke sammen i bunden
af lommen
De skal ikke tages af rem ved justering, man åbner bare en velcro lomme, de
kan faktisk gøres under vandet. En bekendt gjorde det en gang, da han havde
for lidt med ned, så lånte han af guiden, på 20 meter vand.
Ved rejser kan man tage bæltet med og så købe/låne bly på stedet. Selv
almindelige lodder kan proppes ned i lommerne. En gang i Grækenland købte
jeg 10kg blyvandrør, klippet og fladet ud. Ophuggeren morede sig så meget
over dette, at han købte det hele tilbage, da jeg skulle hjem igen.

--
Poul B-H
Køber Grønlandske ting til min samling