Australien
Fra : Martin Andersen

Dato : 31-10-03 12:46

Hej NG'ere

Jeg er så heldig at jeg skal til Melbourne og arbejde i den forbindelse er
det jo nærliggende at tage forbi great barrier reef. Og det er lige hvad jeg
har tænkt mig at gøre! Men hvad bør jeg se?

Jeg kommer til Cairns den 22. november og tager derfra igen den 27.
november.

Som altid er alle tanker, ideer, forslag og kontakter velkomne

Mvh Martin

Fra : Kenneth Bang

Dato : 31-10-03 17:00

Jeg skal selv til Australien i 9 uger startende her sidst på måneden og i
den forbindelse skal jeg være 14 dage i Cairns.

Har her fået anbefalet at tage en 3 days-2 nights live-aboard med Prodive.
Indeholder alt i forplejning og udstyr samt 11 dyk.

Mvh.
Kenneth Bang

Fra : Gorm Johnsen

Dato : 01-11-03 06:35

"Martin Andersen"wrote:
> Jeg kommer til Cairns den 22. november og tager derfra igen den 27.
> november.
>
> Som altid er alle tanker, ideer, forslag og kontakter velkomne

Jeg vil gjerne anbefale http://www.explorerventures.com/australia.html
Rikrig nok ikke den billigste live aboard, men definitivt den beste og
heller ikke den dyreste.

MV Nimrod Explorer gaar i "rute" mellom Cairns og Cooktown og dekker Ribbon
Reefs, Cod Hole og Osprey Reef som har spektakulære dykk.

I perioden du nevner, er Nimrod på lengre ekspedisjoner i de nordligste
delene av GBR. Det kan være verdt å utvide tiden i Cairns for å få med seg
dette.

Er du ute etter den billigste live aboard er Taka Dive valget.
http://www.taka.com.au/default2.htm
Vil du dykke med Nitrox (EANx32), må du ta kontakt med Mike Ball's
Expeditions. http://www.mikeball.com/

Dersom du ikke ønsker live aboard, men heller daglige turer, finnes det et
utall operatører i Cairns. Ikke velg de billigste og ikke velg de dyreste.

Dersom du ikke er bundet til Cairns, kan du oppleve SS Yongala
http://en.wikipedia.org/wiki/SS%20Yongala
på en dagstur fra Townsville (sør for Cairns). Da anbefaler jeg
http://www.tropicaldiving.com.au/

Lykke til med valgene

PS Jeg vil ikke stikke under en stol at jeg har jobbet på Nimrod og ved
Tropical Diving, men jeg tror genuint at dette er bra valg.

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-11-03 18:39

Hej Gorm,

Problemet er at jeg kommer om lørdagen og Taka tager først afsted om
tirsdagen og kommer retur fredag - een dag efter jeg skal hjem! - Jeg kan
desværre ikke rykke min rejse.

Hvordan er de nærliggende rev i forhold til de fjerne eks. Cod hole, Osprey
osv. ?

Jeg kunne godt bruge et par måneder i området - men desværre!

Mvh Martin

Fra : Gorm Johnsen

Dato : 02-11-03 00:30

> [...]
> desværre ikke rykke min rejse.
>
> Hvordan er de nærliggende rev i forhold til de fjerne eks. Cod hole,

Det var da synd.

De nærliggende rev ca 1,5 timer med båt fra Cairns, vil jeg påstå er ganske
nedslitte, både på grunn av dykkere og landbruk.
Det er store mengder sukkerplantasjer i området rundt Cairns, og avrenning
fra markene gjør at alger trives bedre og koraller dør.
Like nord for Cairns ligger Port Douglas som har turer til Agincourt reef,
som jeg tror er noget bedre.
Jeg tror blandt annet Quicksilver http://www.bluedtravel.com/quicke/ drar
til Agincourt daglig.

Ellers vil jeg igjen anbefale to dykk på Yongala fra Townsville, 350km (5
timer i bil) sør for Cairns.

Ellers finnes det flere ikke-dykker attraksjoner runt Cairns. Der skulle
være noe for enhver smak.

Lykke til og håper du vil trives i Australia! Det gjorde i hvert fall jeg
det året jeg var der!

-gorm

Fra : Martin Andersen

Dato : 02-11-03 02:28

Tak skal du have!

Nu jeg har en der kender til dykning i Australien Ved du så tilfældigvis
noget om dykningen omkring Melbourne??

Fra : Gorm Johnsen

Dato : 02-11-03 03:01

> Nu jeg har en der kender til dykning i Australien Ved du så
tilfældigvis
> noget om dykningen omkring Melbourne??

Desverre kenner jeg bare til nordlige Queensland.

-gorm