Apeks TX50 vs. TX100
Fra : Henrik

Dato : 31-10-03 11:02

Er ved at samle mit første dobbeltsæt! Og er nået til valg af regulatorer,
på mit enkeltsæt bruger jeg TX100 og er godt tilfreds med den, bort set fra
at dens udtag ikke sider 100% optimalt (til enkeltsæt forstås), men da man
jo kæntre 1 trinet, på et dobbeltsæt og samtidig ikke bruger alle udtagene
er situationen jo anderledes, er der nogen der ved noget om fordele og
ulemper, samt forskellen i performance på de to regulatorer.

Hilsen Henrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-10-03 11:09

Henrik skrev i Message-ID: <bntbpm$64s$1@news.net.uni-c.dk>:

> [...]
> samtidig ikke bruger alle udtagene er situationen jo anderledes, er
> der nogen der ved noget om fordele og ulemper,

Læs mere på første lænke herunder, under udstyr>dobbeltsæt

> samt forskellen i performance på de to regulatorer.

Jeg har aldrig lagt mærke til nogen. Har tidligere haft TX100.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Henrik

Dato : 31-10-03 11:22

Hej Peter.

Tak for dit svar. Nu må jeg så indrømme at jeg har læst siden, og den har
dannet baggrundlag for en stor del af mine valg. Når jeg så alligevel
spørger, er det fordi jeg har fået tilbudt TX100 til stort set samme pris
som jeg skulle give for TX50, så set i det lys vil jeg vide om forskellen,
som lægman betragtet burde TX100 jo være bedre (et eller andet sted) end
TX50 (ikke at man måske mærker det).

Hvad er din erfaring med Apeks regulatore i koldt vand, jeg har ikke selv
nogen erfaring med netop dette, da jeg primært har dykket med Apeksen i
varmt vand, og en Dräger i koldt vand, min Dräger er nu røget på pension
(modstrøms typen).

Hilsen Henrik

Fra : Odd-Torstein Eriksen

Dato : 31-10-03 15:15

"Henrik" <palshoej@nyka.dk> skrev i melding

> [...]
> nogen erfaring med netop dette, da jeg primært har dykket med Apeksen i
> varmt vand, og en Dräger i koldt vand, min Dräger er nu røget på pension

Heisann.
Jeg dykker i Nordnorge hele året med Tx50.
Temperaturen i vannet varierer fra -1 til 9 grader og jeg har aldri hatt
problemer med frysning.
Dykker faktisk mest om vinteren da temperaturen ikke er over 4 grader i
vannet.

Odd-Torstein

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-10-03 11:36

Henrik skrev i Message-ID: <bntcus$6j6$1@news.net.uni-c.dk>:

> Tak for dit svar. Nu må jeg så indrømme at jeg har læst siden, og den
> har dannet baggrundlag for en stor del af mine valg.

OK.

> [...]
> lys vil jeg vide om forskellen, som lægman betragtet burde TX100 jo
> være bedre (et eller andet sted) end TX50 (ikke at man måske mærker

Fordelen ved TX100 i mine øjne er at hvis den skal bruges til dobbeltsæt
er der ingen brug for svirvler og det har den ikke. Den konfigureres med
"bunden" udad. Jeg synes selv at bunden stikker lige vel langt ud, så
det kan være lidt svært at nå ventilknopperne, men det kan udbedre med
Sherwood-knopper.

> [...]
> nogen erfaring med netop dette, da jeg primært har dykket med Apeksen i
> varmt vand, og en Dräger i koldt vand, min Dräger er nu røget på pension

Hvis jeg siger at alle i EKPP (der dykker i 5-14C vand) og alle andre
jeg ellers dykker med bruger Apeks, kan det så berolige dig?

Fra : Henrik

Dato : 31-10-03 12:00

> [...]
> "bunden" udad. Jeg synes selv at bunden stikker lige vel langt ud, så
> det kan være lidt svært at nå ventilknopperne, men det kan udbedre med

Kan dette problem ikke løses ved at lade de to 1. trin pege mod hinanden?
Man vil jo i dette tilfælde både have massere af plads til at kunne nå
ventilen, 2LP og 1HP port vil stadig vende ned af på begge trinene, og
trinet vil ligge beskyttet og sikkert bag skulderen og manifoldet?

Ville dette ikke være en fordel?

> Hvis jeg siger at alle i EKPP (der dykker i 5-14C vand) og alle andre
> jeg ellers dykker med bruger Apeks, kan det så berolige dig?

Helt sikkert.

Hilsen Henrik

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-10-03 12:17

Henrik skrev i Message-ID: <bntf71$76f$1@news.net.uni-c.dk>:

> Kan dette problem ikke løses ved at lade de to 1. trin pege mod
> hinanden?

Jo, det gør de jo også hvis bunden peger udad på dem begge.

Man skal være opmærksom på at TX100 (og TX50, men ikke DS4) har en 1/2''
regulatorport der bag venstre skulder peger nedad (bruges til
backupregulatoren), hvorfor det kan være svært at finde kortere slanger
til backupregulatoren (hvis man gå op i sådan noget).

Fra : Henrik

Dato : 31-10-03 12:25

Sjovt du lige skulle nævne det med ?" porten. For det ville jeg gerne lige
spørge dig om, da jeg fik mit DIR Hose kit fra Halcyon, bemærket jeg at
gevindet på Halcyons long hose (Som var til ?") var ca 2 mm længere end den
originale slange, dette medføre at man lige kan ane O ringen mellem
fittingen og 1 trinet, jeg har senere fundet alle specifikationerne frem. Og
der er inegn af stederne hvor specifikationerne ikke passer???? Har du nogen
erfaring med det.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 31-10-03 12:41

Henrik skrev i Message-ID: <bntgl0$7mi$1@news.net.uni-c.dk>:

> [...]
> der er inegn af stederne hvor specifikationerne ikke passer???? Har du nogen

Nej.

Jeg tvivler dog på det betyder noget.

Fra : Michael Ulstrup

Dato : 31-10-03 13:23

> Nej.

> [...]

Eeeh, hvis jeg forstår det rigtigt, så skriver Henrik, at O-ringen, sidder
delvis synlig, når slangen er skruet på 1. trinet .. ?.... Hvis det er
tilfældet, ville jeg nu sige at det har en betydning!... vil den ikke blive
trykket ud?

--
Hilsen | Michael Ulstrup
Dykkerklubben Nuser.

Fra : Henrik

Dato : 31-10-03 13:37

"Michael Ulstrup" <Mine_Initialer@3dimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> delvis synlig, når slangen er skruet på 1. trinet .. ?.... Hvis det er
> tilfældet, ville jeg nu sige at det har en betydning!... vil den ikke

nu snakker vi om en lysining på 0,5 mm. Men det var også min bekymring, nu
har jeg så prøvet at lade den stå med tryk på, uden at der har været
trykfald, jeg har dykket med den, stadig uden nogen problemer, jeg har også
prøvet at være lidt hår ved fittingen, for alle tilfældes skyld. Det ser ud
til at det holder, jeg syntes bare det virket underligt, jeg har skrevet med
Halcyon om det, de siger det samme som Peter. Jeg undret mig bare som dig.

Hilsen Henrik