/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Speedometer output til radio
Fra : Michael Olesen


Dato : 31-10-03 09:35

Hej alle sammen,

Jeg har planer om at skifte den originale Toyota radio i min Toyota Celica
årgang 2000 med en Clarion ting som bland mange features selv justerer
lydstyrken alt efter hastigheden på bilen. Dertil skal jeg have fanget
outputtet fra speedometeret og givet det videre til radioen.

Er der nogle kloge hoveder der ved hvordan jeg identificerer den ledning jeg
skal bruge fra speedometeret - og om der evt. er et sted, hvor det ville
være fordelagtigt at finde ledningen (da jeg helst vil undgå at skille hele
bilen ad - et diagram over elektronikken i instumenterne, ville
selvfølgelig også modtages med kyshånd

Mvh
Michael L. Olesen




 
 
Henrik Andersen (31-10-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Andersen


Dato : 31-10-03 10:37

Hmm... tror nu du er helt forkert på den.... normalt for den type radio skal man
den bare være i stand til at måle hvor meget strøm bilen producerer (Generatorens
hastighed) så det er nærmest bare at finde den nærmeste + ledning at koble
systemet til

"Michael Olesen" <mailto:nosp@m.ns> skrev i en meddelelse
"Speedometer output til radio"

> Hej alle sammen,
>
> Jeg har planer om at skifte den originale Toyota radio i min Toyota Celica
> årgang 2000 med en Clarion ting som bland mange features selv justerer
> lydstyrken alt efter hastigheden på bilen. Dertil skal jeg have fanget
> outputtet fra speedometeret og givet det videre til radioen.
>
> Er der nogle kloge hoveder der ved hvordan jeg identificerer den ledning jeg
> skal bruge fra speedometeret - og om der evt. er et sted, hvor det ville
> være fordelagtigt at finde ledningen (da jeg helst vil undgå at skille hele
> bilen ad - et diagram over elektronikken i instumenterne, ville
> selvfølgelig også modtages med kyshånd
>
> Mvh
> Michael L. Olesen
>
>
>
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.243.94.79)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


bme (31-10-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 31-10-03 10:59

> Hmm... tror nu du er helt forkert på den.... normalt for den type radio
skal man
> den bare være i stand til at måle hvor meget strøm bilen producerer
(Generatorens
> hastighed) så det er nærmest bare at finde den nærmeste + ledning at koble
> systemet til

njae, det er vist ikke helt rigtigt. Generatorens hastighed fortæller
omdrejningstallet på motoren, ikke noget om bilens hastighed. Den radio som
michael gerne vil montere kan selv instille volumen ved en givet hastighed,
dvs. at den skruer op efter hastigheden. Hvis den fik signal fra generatoren
ville den skrue op når du gassede op, også når bilen holdt stille.

Michael, kig i diagrammet for stikkene på den nye radio, og pil så den gamle
ud og se om der ikke skulle være trukket en "fartledning" frem til
dinstikket. Det er efterhånden ved at være standard i mange nyere biler, da
det også bruges i en del navigationssystemer.

Ellers skal du have fat i en Haynes eller lign (hvilket der sikkert ikke er
produceret) og fundet ud af hvilket stikben bag på instrumentet du kan finde
hastighedssignalet. Alternativet er at kontakte dit lokale toyotaværksted,
og snak lidt med dem, de burde have diagrammer så du kan få løst dit
problem.

Jeg tog signal til min radio ved at lodde en ledning bag på stikket ved
instrumentet i min gamle polo, og det virkede fint. Iøvrigt en dejlig
detalje som desværre ikke er i min nuværende radio.

/bo



///JJ (31-10-2003)
Kommentar
Fra : ///JJ


Dato : 31-10-03 19:11

"bme" <bms@post10.tele.hej> wrote in message news:bntbp5$g8o$1@sunsite.dk...
> > Hmm... tror nu du er helt forkert på den.... normalt for den type radio
> skal man
> > den bare være i stand til at måle hvor meget strøm bilen producerer
> (Generatorens
> > hastighed) så det er nærmest bare at finde den nærmeste + ledning at
koble
> > systemet til
>
> njae, det er vist ikke helt rigtigt. Generatorens hastighed fortæller
> omdrejningstallet på motoren, ikke noget om bilens hastighed. Den radio
som
> michael gerne vil montere kan selv instille volumen ved en givet
hastighed,
> dvs. at den skruer op efter hastigheden. Hvis den fik signal fra
generatoren
> ville den skrue op når du gassede op, også når bilen holdt stille.

Det er muligt du har ret, men i bund og grund giver det af Henrik forslåede
jo næsten samme effekt. Nemlig at der var larm (høj hastighed/mange
omdrejninger) skrues op for radioen. Så i begge tilfælde burde det virke
efter hensigten. Der er bare mindst arbejde i Henrik's løsning.

Desuden har jeg lidt svært ved at forestille mig at bil-producenterne er
helt enige om ved hvilke hastigheder der skal sendes signal til radioen om
at skrue op. Specielt de helt nye biler med databus og computer, fremfor
ældre biler's "0V eller 12 V"-indstilling :)

Det må fremgå af radioen om den skal have et (digital?) signal (avanceret
løsning) eller blot 12V (analog styring).

mvh
///JJ



bme (31-10-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 31-10-03 21:23


..
>
> Det er muligt du har ret, men i bund og grund giver det af Henrik
forslåede
> jo næsten samme effekt. Nemlig at der var larm (høj hastighed/mange
> omdrejninger) skrues op for radioen. Så i begge tilfælde burde det virke
> efter hensigten. Der er bare mindst arbejde i Henrik's løsning.

Ja, men f.eks i min bil er det ikke motoren der larmer ved motorvejskørsel,
det er dækkene og vindstøjen som er værst.
Men signalet fra generatoren giver da kun en indikation af frekvensen, ikke
spændingen, eller hvad??? (i min gamle grundig var hastighedsreguleringen
afhængig af et udsving i spændingen, ikke en frekvens).

>
> Desuden har jeg lidt svært ved at forestille mig at bil-producenterne er
> helt enige om ved hvilke hastigheder der skal sendes signal til radioen om
> at skrue op.

Tjoe, men i de fleste radioer med hastighedsregulering skal du selv indkode
lydniveauet ved forskellige hastigheder for at få optimal effekt, og så er
det vel lige meget om toyota giver 7 volt ved 120kmt og mazda 7 volt ved
f.eks 90 kmt, du koder jo bare radioen efter det.


> Det må fremgå af radioen om den skal have et (digital?) signal (avanceret
> løsning) eller blot 12V (analog styring).

Jeg har endnu ikke set en radio med indgang for digital styring, men det kan
jo være de findes. Tror nu nok at de fleste eftermonteringsmærker er til
analog.

/bo



Michael Olesen (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 03-11-03 07:20

> Tjoe, men i de fleste radioer med hastighedsregulering skal du selv
indkode
> lydniveauet ved forskellige hastigheder for at få optimal effekt, og så er
> det vel lige meget om toyota giver 7 volt ved 120kmt og mazda 7 volt ved
> f.eks 90 kmt, du koder jo bare radioen efter det.

Jeg tror du har ret Bo, for i los manualos står der beskrevet hvordan man
kalibrerer radioen ved forskellige hastigheder.

/Michael



Michael Olesen (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 03-11-03 07:26

> Det må fremgå af radioen om den skal have et (digital?) signal (avanceret
> løsning) eller blot 12V (analog styring).

Radioen skal bare have et analogt signal fra speedometeret (Los manualos
og jeg kunne forestille mig at instrumenterne virker på samme måde, hvad
enten de er digitale eller analoge... Her er det nok ingeniøren der kommer
op i mig - men jeg kunne forestille mig, at den letteste og billigste måde
er at generere et analog signal der beskriver hastigheden, for derefter at
bruge en analog/digital converter til at vise hastigheden i instumenterne
(Omdrejningstælleren virker sikkert på samme måde...)

mvh
/Michael



Mogens Knudsen (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 01-11-03 04:32

On Fri, 31 Oct 2003 10:59:11 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:

>Jeg tog signal til min radio ved at lodde en ledning bag på stikket ved
>instrumentet i min gamle polo, og det virkede fint.

Mikrofonstyret i en Omega!

>Iøvrigt en dejlig detalje som desværre ikke er i min nuværende radio.

Jep - det hr du helt ret i


/Mogens

bme (01-11-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 01-11-03 12:34

> Mikrofonstyret i en Omega!
>

så må vi da håbe at dine medpassagerer holder mund, ellers kan der da blive
en fandens larm hvis radioen skal overdøves.......

/bo



Karsten Andersen (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 01-11-03 19:02

Sat, 01 Nov 2003 04:32:06 +0100, skrev Mogens Knudsen, på 13 linier, i
<g7a6qv8iiff0iqcib4slnfgt43p7jcni8g@4ax.com>, :

>On Fri, 31 Oct 2003 10:59:11 +0100, "bme" <bms@post10.tele.hej> wrote:
>
>>Jeg tog signal til min radio ved at lodde en ledning bag på stikket ved
>>instrumentet i min gamle polo, og det virkede fint.
>
>Mikrofonstyret i en Omega!

Det gælder måske alle Opel standart radioer?
Min har det også men hvordan det virker ved jeg ikke.



--
Med venlig hilsen
Karsten
Opel Vectra DTI

flemming (31-10-2003)
Kommentar
Fra : flemming


Dato : 31-10-03 11:27

du kan tage tacho signalet ved stikket til et digita speedomter på Toyota
mener jeg det er en lilla ledning

--
BR
Flemming
www.kvik-rep.com
Padborg/ Flensburg

"Michael Olesen" <nosp@m.ns> skrev i en meddelelse
news:bnt6t3$igo$1@sunsite.dk...
> Hej alle sammen,
>
> Jeg har planer om at skifte den originale Toyota radio i min Toyota Celica
> årgang 2000 med en Clarion ting som bland mange features selv justerer
> lydstyrken alt efter hastigheden på bilen. Dertil skal jeg have fanget
> outputtet fra speedometeret og givet det videre til radioen.
>
> Er der nogle kloge hoveder der ved hvordan jeg identificerer den ledning
jeg
> skal bruge fra speedometeret - og om der evt. er et sted, hvor det ville
> være fordelagtigt at finde ledningen (da jeg helst vil undgå at skille
hele
> bilen ad - et diagram over elektronikken i instumenterne, ville
> selvfølgelig også modtages med kyshånd
>
> Mvh
> Michael L. Olesen
>
>
>



ak (31-10-2003)
Kommentar
Fra : ak


Dato : 31-10-03 19:41


"Michael Olesen" <nosp@m.ns> skrev i en meddelelse
news:bnt6t3$igo$1@sunsite.dk...
> Hej alle sammen,
>
> Jeg har planer om at skifte den originale Toyota radio i min Toyota Celica
> årgang 2000 med en Clarion ting som bland mange features selv justerer
> lydstyrken alt efter hastigheden på bilen. Dertil skal jeg have fanget
> outputtet fra speedometeret og givet det videre til radioen.

peøv om du kan finde noget på denne side
http://www.asmarketing.dk/pdf/Speedsignal%20Guide.pdf



Michael Olesen (03-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Olesen


Dato : 03-11-03 07:36

Tak for al inputtet til mit indlæg.

Det er rart med så mange inteligente svar

I løbet af weekenden har jeg søgt som en gal på nettet over diagrammer til
sådan en Toyoyo... og jeg fandt rent faktisk et ret godt site, der kun
omhandler 7. generation Celica - bl.a. med komplet ledningsdiagram

http://www.everythingcelica.com/

Af store overraskelser - så skal hele midterkonsollen skilles ad, for at få
den gamle radio ud, og den nye ind... så den kan ikke tage så lang tid
ekstra at skille instumentbrættet ad

Mvh
/Michael


> Jeg har planer om at skifte den originale Toyota radio i min Toyota Celica
> årgang 2000 med en Clarion ting som bland mange features selv justerer
> lydstyrken alt efter hastigheden på bilen. Dertil skal jeg have fanget
> outputtet fra speedometeret og givet det videre til radioen.
>
> Er der nogle kloge hoveder der ved hvordan jeg identificerer den ledning
jeg
> skal bruge fra speedometeret - og om der evt. er et sted, hvor det ville
> være fordelagtigt at finde ledningen (da jeg helst vil undgå at skille
hele
> bilen ad - et diagram over elektronikken i instumenterne, ville
> selvfølgelig også modtages med kyshånd
>
> Mvh
> Michael L. Olesen
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste