Batteri og strømforsyning på
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-04-01 12:35

Tager batteriet i min Pismo skade af at computeren står med
strømforsyningen sat permanent til?

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-04-01 12:37

In article <1ert1m7.uz3p7lqpucveN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Tager batteriet i min Pismo skade af at computeren står med
> strømforsyningen sat permanent til?

Et batteri skal bruges, ellers forkorter man levetiden på det.

--
MVH
Martin Edlich (6)

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-04-01 15:37

> Et batteri skal bruges, ellers forkorter man levetiden på det.

Men er det ikke noget med at moderne PowerBook batterier er
intelligente? (Altså noget med at de slå sig selv fra når de er fuldt
opladet osv.)

At du mener at de helst skal bruges, betyder det så også, at de ikke har
godt af at ligge fuldt opladet udenfor computeren?

Hvad er den optimale behandling af disse batterier, som jo ikke er helt
billige at erstatte?

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-04-01 21:23

In article <1ert9lt.112fbqfcn4gb2N%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Men er det ikke noget med at moderne PowerBook batterier er
> intelligente? (Altså noget med at de slå sig selv fra når de er fuldt
> opladet osv.)

Så intelligente er de nu heller ikke. Det er rigtigt at de ikke bliver
over-opladet af at sidde længe i PB'en med laderen tilsluttet, men det
er vist også det hele.

> At du mener at de helst skal bruges, betyder det så også, at de ikke har
> godt af at ligge fuldt opladet udenfor computeren?

At de ligger opladet eller afladet i længere tid, har den effekt at de
taber noget af deres effekt.

> Hvad er den optimale behandling af disse batterier, som jo ikke er helt
> billige at erstatte?

Normalt brug, dvs du sørger for at af- og oplade det helt, i hvert fald
en gang i måneden og ellers bruge det en gang i mellem.

--
MVH
Martin Edlich (6)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-01 22:48

> Normalt brug, dvs du sørger for at af- og oplade det helt, i hvert fald
> en gang i måneden og ellers bruge det en gang i mellem.

afladet helt? svarer det til at lade ibook'en "dø" eller svarer det til
at Mac OS overgår til "reservesænding"

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-04-01 23:57

In article <1ertrpz.1o984pl1ltgqkaN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> afladet helt? svarer det til at lade ibook'en "dø" eller svarer det til
> at Mac OS overgår til "reservesænding"

Det svarer til det stadie hvor din iBook går på vågeblus og ikke vil
vågne igen før du tilslutter strømforsyningen.

--
MVH
Martin Edlich (6)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-01 11:17

> Det svarer til det stadie hvor din iBook går på vågeblus og ikke vil
> vågne igen før du tilslutter strømforsyningen.

uha, det har jeg prøvet én gang med det resultat at den _ikke_ vågnede
- Efter lidt læsning i manualen fandt jeg dog ud af hvorledes jeg kunne
nulstille powermanageren. Et par gange om ugen kører jeg dog batteriet
ned så jeg får advarsel samt skærmens lysstyrke sænkes. Lyder der ok?

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-04-01 12:22

In article <1eruoce.1ab55pwla4sl8N%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Et par gange om ugen kører jeg dog batteriet
> ned så jeg får advarsel samt skærmens lysstyrke sænkes. Lyder der ok?

Det lyder som om du bruger dit batteri ret flittigt, og det er nærmest
det vigtigste. Dit batteri lider rigtigt nok ikke af de samme skavanker
som de ældre betterityper, men erfaring fortæller mig at batterier der
ikke bliver brugt, holder kortere tid end dem der bliver brugt jævnligt.

Det lyder dog lidt skummelt at den ikke ummidelbart ville vågne igen
efter en total afladning, det har "min" iBook ikke problemer med.

Du skulle måske kigge på
http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n11542 det kunne da være
det ville hjælpe.

--
MVH
Martin Edlich (5)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-01 04:09

Hej Morten

Nej, det betyder, at du starter det lille afladningsprogram, der følger med
systemet, og som installeres på en PB. Svjh. hedder den 'Batteriafladning'
og ligger et eller andet sted i 'Apple-Ekstraarkiver' i en mappe, der igen
svjh. hedder 'Bærbare'. Jeg mener, det kom med fra og med System 7.6.x

Dette lille program vil starte en total - 99.99%'s afladning af batteriet,
før det påbegynder en opladning igen. - Men HUSK! at netdelen _skal_ være
sat til, før du starter programmet. - Den 'reststrøm', der er i batteriet
vil nemlig blive sendt ud på det normale elnet.

mvh. Erik Richard

> afladet helt? svarer det til at lade ibook'en "dø" eller svarer det til
> at Mac OS overgår til "reservesænding"

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Kell Christensen

Dato : 14-04-01 07:16

> Den 'reststrøm', der er i batteriet vil nemlig blive sendt
> ud på det normale elnet.
> mvh. Erik Richard

???
Der er nu grænser for hvad man skal tro på

Med venlig hilsen
Kell Christensen

Fra : Simon T

Dato : 14-04-01 09:54

On Sat, 14 Apr 2001 8:16:09 +0200, Kell Christensen wrote
(in message <1eruhgi.1ie8vnov5g658N%kell@mail1.stofanet.dk>):

> ???
> Der er nu grænser for hvad man skal tro på

Nej, det skal du tage helt alvorligt. Kan du forestille dig et lag strøm der
vil strømme ud på bordet hvis du ikke har opladeren i til at suge det op?

Simon T

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-01 16:04

Hej Simon

Den er ny! -))

Men det seriøse er rent faktisk, at hvis ikke opladeren er sat til, _kan_
reststrømmen i batteriet ikke fjernes fra batteriet.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-04-01 18:16

In article <3AD866BF.EC138512@mail1.stofanet.dk>,
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote:

> Men det seriøse er rent faktisk, at hvis ikke opladeren er sat til, kan
> reststrømmen i batteriet ikke fjernes fra batteriet.

Uh, min Pismo lader fint ned - ser ud til at skærm, disk og processor
kan æde strøm. Unplugged!

Så den med at elmåleren vil køre baglæns... Det kunne ellers være en fed
forretning at lade de to batterier op på arbejde hver dag og få en check
tilbage fra elforsyningen.

//Peter

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 19-04-01 22:23

Det er naturligvis ikke rigtigt at man kan sende batteristrøm ud på nettet,
så skulle PowerBooken jo indeholde en jævnstrøm-vekselstrømsomformer, og den
slags har man vist endnu ikke kunnet få så langt ned i størrelse at de kan
"gemme" sig i en PowerBooK! Jeg så en til en vindmølle engang, og den kunne
ikke engang sidde i en B&W 21-tommer skærm...

Men det skal nok passe at programmet kun virker hvis strømforsyningen er sat
til. Simpelthen fordi det ikke kan "køre færdigt" når der ikke er mere
strøm!

Men jeg vil nu godt lige have Martins bemærkning op igen: Er det virkelig
rigtigt at Lithium-ion batterier osse blir trætte? Jeg har sådan et siddende
i min minidisk, og der har det nu siddet i tre-et-halvt år. Og jeg kan
stadig optage to hele diske på en optankning. Og jeg har i hvertfald ikke
været specielt "flink" ved det.

Hvorimod min gamle PowerBook 165c, som jeg skiftede batteri (NiCd) til da
den var 2, og opgav da den var 4, der var jeg meget omhyggelig med at lade
helt ned en gang om ugen. Men nej, det tog en time i begyndelsen, allerede
efter et år tog det et kvarter, og nu skal jeg være glad hvis den har strøm
til 3 minutter!!

Er det en almindelig erfaring med Li-ion at de osse bliver "trætte"? Der må
da være en masse Nokia-brugere der kan tale med her?

Mvh
Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-01 03:40

Hej Mikael

Mikael Kristiansen wrote:

> [...]
> "gemme" sig i en PowerBooK! Jeg så en til en vindmølle engang, og den kunne
> ikke engang sidde i en B&W 21-tommer skærm...

Tænk lige på, at PowerBook'en arbejder ved jævnstrøm... Omformeren sidder i
form af netdelen, der konverterer _fra_ AC til DC ved hjælp af en ganske
almindelig ensretter. Og der er jo så den mulighed, at strømmen 'vendes' ved
hjælp af en omvendt ensretter. - Så der pulseres mellem de to ensrettere i
selve netdelen.

Jeg kan ihvertfald sige, at netdelen på min gamle PB 190 blev særdeles varm, så
længe afladningen stod på!

> Men det skal nok passe at programmet kun virker hvis strømforsyningen er sat
> til. Simpelthen fordi det ikke kan "køre færdigt" når der ikke er mere
> strøm!

Dvs., at du mener, at afladeprogrammet 'kun' blokerer for en genopladning? - Så
PB'en selv bruger strømmen...

OK, hvad så, når nu fx. en given model kræver, at der er fx. 1,72v tilbage på
batteriet for at kunne arbejde. Dvs., når spændingen kommer ned på 1,71v vil
PB'en lukke ned. - Hvad så med resten? - de 1,71v? - OK, du stqarter
afladeprogrammet med netdelen sat i, men programmet blokerer jo for netdelen,
så den ikke kan 'føde' PB'en. - Altså kan PB'en ikke starte - hverken en
afladning eller for den sags skyld en genopladning med batteriafladeprg. igang,
da PB'en jo ikke - qua den lave spænding - 1,71v - ikke kan arbejde.

Og hvor bliver de 1,71v så af? - For forsvinde, det gør de! - Og de gør det
altså ikke ud i den blå luft. - Strøm kan altså ikke bare blive til ingenting.

> [...]
> i min minidisk, og der har det nu siddet i tre-et-halvt år. Og jeg kan
> stadig optage to hele diske på en optankning. Og jeg har i hvertfald ikke

Nej, LiION batterierne er næsten imune over for 'Memory Lack Effect', - ligesom
NiMH batterierne er, (dog knap så meget). Det hele ligger i den teknik, der
bruges ved opladning af batterierne.

Hvis du oplader en NiCD batteri så oplader du kun - og det med en fast
jævnstrømsværdi. Når du oplader NiMH og LiION batterier, starter du rent
faktisk med at _aflade_ dem en smule, før du begynder at oplade dem. Og de
oplades ikke med en jævn jævnstrømsværdi, men med en pulserende jævnstrøm, -
eller med små strømstød, hvis du forstår det bedre.

Hvis du derimod oplader LiION og NiMH med en fast jævn spænding/styrke, så
eksploderer de simpelthen pga. overophedning! - Det var faktisk det, der skete,
da de første NiMH batterier kom til Apple. Og det var noget af et brag, da den
røg i luften! - Og det var lidt af et under, at der ingen kom til skade ved
> [...]

> efter et år tog det et kvarter, og nu skal jeg være glad hvis den har strøm

Tja, det skyldes som sagt NiCD batteriernes dårlige evne til at modvirke MLE
virkningerne. Hvis man vil have det bedste ud af et NiCD batteri, så skal den
faktisk køres så langt ned, som det er muligt. Hvis du fx. tager et std. Apple
7,2v til en PB 140-189 series, så skal de helt ned under 0,32v for at undgå at
MLE effekten skal få virkning på længere sigt. Det vil derfor altid være bedst
at aflade og oplade i en ekstern lader, da man jo oplader samtidig med at man
bruger sin PB (med et NiCD batteri). Hvis et NiCD batteri sidder i mens man
bruger netdelen, vil netdelen automatisk begynde en opladning, når NiCD
batteriets niveau falder med 0,2-0,3v. Dvs., at risikoen for MLE er meget stor.

PÅ min gamle PB 165 sidder der i praksis et næsten nyt batteri, selvom den nu
er nogle år gammel. Jeg solgte den, men har nu købt den tilbage igen, og jeg
véd, at det var meget lidt ham, som købte den brugte den på batteri, mens den
nærmest altid stod med netdelen sat til. Batteriet er i praksis ubrugeligt,
fordi MLE lagene ligger så tæt, at spændingen falder meget hurtig mellem
lagene, og bruget af PB'en kan ikke 'trænge gennem' de MLE lag. Det gælder for
alle NiCD batterityper - ikke bare til computere.

Man kan forsøge med en slags chock-ladning, der kan gennembryde de MLE lag, men
det kræver, at batteriet er fuldstændig intakt. Dvs., at ikke en eneste af
cellerne i batteriet må have det mindste defekt på nogen som helst måde. - Har
de det, så eksploderer de også.

Ved en chockladning forstår man, at batteriet i en meget kort periode - ca.
5-10 min. oplades med en styrke, der er 5-10 gange større end det, der står, de
må oplades med. Straks efter en sådan chockbehandling bør batteriet sættes til
at bruge strøm helst så meget, så hurtig som muligt. Det kan man fx. ved at
montere 2-3 stk. 2,5 volts pærer (fx. fra en juletræskæde) og fastgøre dem til
polerne på batteriet, og så lade batteriet ligge og bruge strømmen, men lad
være med at fjerne pærerne igen, selvom du tilsyneladende ikke kan se, de lyser
bare den mindste smule. - Lad det stå i 24 timer og foretag så en ny
chockopladning. - Denne gang dog kun 2-3 min., hvorefter der omgående overgås
til en almindelig opladning, - helst den langsomme 14 timers ladning for en
7,2v batteri. Efter denne opladning bruges batteriet igen hurtigst mulig og
igen aflades den helt og genoplades med den langsomme opladning.

> Er det en almindelig erfaring med Li-ion at de osse bliver "trætte"? Der må
> da være en masse Nokia-brugere der kan tale med her?

Nej, som sagt er LiION batterierne næsten ufølsomme overfor MLE effekten. Men
_alle_ batterier kan blive 'trætte', som du kalder det, så derfor er det altid
en god idé at køre dem så langt ned som muligt, før en ny opladning.

De batteriproducenters produkter, som jeg har med at gøre anbefaler flg.:

Afladning/genopladning
NiCD batterier bør aflades før hver ny genopladning, - og i alle tilfælde
mindst 2-3 gange ugentlig.

NiMH batterier bør aflades ca. 1 gang for hver 3-4 ugers brug.

LiION batterier bør KUN aflades helt før en ny genopladning, hvis de har ligget
i længere tid UDEN at have været brugt (ca. 2-3 måneder).

Dette er råd fra Panasonic og Ucar.

mvh. erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-04-01 23:04

(...)
> [...]
>
> Og hvor bliver de 1,71v så af? - For forsvinde, det gør de! - Og de gør
> det altså ikke ud i den blå luft. - Strøm kan altså ikke bare blive til

Jeg aner naturligvis ikke, hvordan alt det der fungerer i en
PowerBook. Jeg har dog svært ved at tro, at det er så kompliceret som
det er blevet spekuleret i i denne tråd. Batteriet kan let aflades helt
ved at indsætte en modstand mellem de to poler, hvilket har samme effekt
som at montere en lille pære mellem polerne, hvilket du nederst i din
artikel anbefaler. Så spørger du, hvad computeren skal leve af. Den får
jo strøm fra netdelen. Jeg vil altså tro, at batteriet kobles fra og
aflades med en passende modstand mellem polerne, mens computeren der
styrer det hele, forsynes fra netdelen. Det er da det mest simple og
nærliggende. At skulle sende strøm ud på nettet med en kompliceret
mekanik der laver jævnstrøm om til vekselstrøm, lyder for mig som at
skyde spurve med kanoner.
Generelt er det et problem at få afladet batterier i elektronisk
udstyr som computere og mobiltelefoner der kræver en hvis spænding for
at virke. Det er meget nemmere med f.eks. opladelige boremaskiner som
man kan køre helt ned, til de nærmest ikke kan dreje rundt mere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 22-04-01 23:49

Kære Erik,

Jeg er stået HELT af på dine teknisk/kemiske forklaringer om batterier, og
jeg aner ikke hvordan PB'en fungerer inden i når man totalaflader. Jeg ved
faktisk heller ikke hvad det er for et program I snakker om, jeg fandt en
gang et FreeWare-program til den gamle der kunne fixe det, men det er vist
blevet væk.

Men en ting er jeg 100% sikker på - så meget har jeg altså fulgt med i
fysik-timerne: Hvis du sender vekselstrøm gennem en ensretter får du
(næsten) jævnstrøm. Men sender du jævnstrøm ind i den - og så er det iøvrigt
ligegyldigt hvad vej, for en ensretter er symmetrisk, så får du enten
ingenting eller alting (jævnstrøm) afhængig af hvor du sætter plus og minus
til.

Det korte af det lange: det program som jeg ikke kender og ikke har kunnet
finde på min 9.1-cd eller andre steder (den 8.6-cd der fulgte med maskinen
er desværre død) - er det virkelig nødvendigt at tænke på totalafladning af
et Li-ion-batteri for at det kan holde? Som sagt er det IKKE min erfaring
fra min MiniDisk!

Mvh
Mikael

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-04-01 02:14

In article <B7092C89.6CA9%leakim@get2net.dk>, Mikael Kristiansen
<leakim@get2net.dk> wrote:

> [...]

> er det virkelig nødvendigt at tænke på totalafladning af
> et Li-ion-batteri for at det kan holde? Som sagt er det IKKE min erfaring

Har en Pismo, sætter den i kontakten på arbejde, bruger den ude hos
kunderne og derhjemme. Det har jeg gjort i et år, og den holder +4
timer, hvilket er mindre end da den startede men godt nok til mig. Den
bliver aldrig helt afladet men står ofte i et par dage med laderen til -
ser ikke ud til at det har påvirket batteriet.

Så brug du bare din Pismo og når batteriet efter et par år ikke kører så
langt, så kan du jo købe et nyt. Hvis du afsætter 100-150 øre pr. dag så
skulle det nok passe.

Vh.
Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-01 15:51

Hej Kell

- Så læs lige, hvad der står om Batteriafladning og dens brug, Tak!
mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-04-01 09:01

In article <3AD7BF14.3C73CC02@mail1.stofanet.dk>,

> Svjh. hedder den 'Batteriafladning'

Og prøv du at køre de på en nyere PB.

--
MVH
Martin Edlich (5)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-01 15:53

Hej Martin

- Er prøvet. Det virker ganske udmærket.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-04-01 11:20

> [...]
> sat til, før du starter programmet. - Den 'reststrøm', der er i batteriet
> vil nemlig blive sendt ud på det normale elnet.

Det virker ikke med nyere bærbare - i al fald ikke med min iBook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-01 03:55

Hej Martin & Martin

Det kommer meget an på den type batteri, det drejer sig om. Hvis det er den
gammeldags NiCD - (NickelCadmium), så er det ret afgørende, at de bruges
flittigt og _aflades_ helt før en ny genopladning. Men hvis det drejer sig om
de nyere NiMH - (Nickelmetalhybrid) batterier, er det knap så afgørende,
hvorvidt de aflades før en ny genopladning. Og de nyeste LiION - (LithiumIon)
batterier, ja så er de rent faktisk ligeglade.

Problemerne med NiCD og NiMH er, at der opstår et slags spærrelag - Memory
Lack Effect, hvis batteriet ikke aflades før en ny genopladning.

En gylden regel er, at man altid skal aflade et NiCD batteri før _hver_
opladning, mens et NiMH batteri kan 'nøjes' med en total afladning ca. en
gang om måneden, og LiION batterierne er flintrende ligeglade med det. De kan
ikke danne MLE spærrelagene.

Hvis et NiCD batteri sidder konstant i fx. en bærbar computer, der står ved
strømforsyningen hele tiden, så vil batteriet tabe en smule strøm ligeledes
hele tiden. Ladekredsløbet i netdelen vil så træde i kraft og genoplade
batteriet, - MEN den vil blot fortsætte der, hvor spændingen i batteriet er
faldet til og så lade op til fuld. - Altså, der vil blive et MLE lag.
Gentager det sig ofte, - især når batteriet er ved at være en smule slidt,
ja, så bliver MLE laget så kraftig, at den kommer til at virke som det
'0'-punkt, hvorfra opladningen skal foretages - og det med en meget lavere
kapacitet på baqtteriet til følge.

NiMH batteriernes oplader vil altid _før_ den påbegynder en opladning aflade
en ganske lille smule for netop at undgå at lægge et MLE lag i batteriet. Men
det vil dog ske alligevel på et eller andet tidspunkt, men MLE laget vil være
så tyndt, at det normalt ingen praktisk betydning vil få for batteriets
ydeevne og levetid. I praksis er det derfor ligegyldigt om et NiMH batteri
sidder i og netdelen/opladeren er sat til hele tiden. For det skulle da være
mærkelig, hvis man ikke har taget netstikket ud og computeren med sig og
brugt den - bare én gang om måneden...-)

LiION batterierne er komplet ligeglade. De kan sidde i med
strømforsyning/netdel sat til hele tiden, uden at det får nogen betydning
overhovedet.

En 'lille' advarsel... Hvis man bruger en dockstation til en bærbar, der
benytter sig af NiMH og LiION batterier, er det en god forsigtighedsregel
ikke at have skærmen lukket ned, mens PB'en er dock'et. Både NiMH og LiION
batterierne kan blive _meget_ varme, hvis de ikke får køling nok, og der er
derfor en lille risiko for, at de kan eksplodere, - så lad skærmen stå bare
et par centimeter åbent.

mvh. Erik Richard

Fra : Magnus Rohde

Dato : 14-04-01 03:30

d. 14/04/01 4:54 skrev Erik Richard Sørensen på kml.ers@mail1.stofanet.dk i
artiklen 3AD7BBDC.9D6315B3@mail1.stofanet.dk:

Jeg fandt engang en artikel om dette emne på nettet (og gemte den til bedre
tider)

Magnus

Well here it goes:

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-04-01 09:45

In article <3AD7BBDC.9D6315B3@mail1.stofanet.dk>,

> LiION batterierne er komplet ligeglade. De kan sidde i med
> strømforsyning/netdel sat til hele tiden, uden at det får nogen betydning
> overhovedet.

Sælger du batterier?

Erfaring fortæller mig noget helt andet end det du påstår.

--
MVH
Martin Edlich (5)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-04-01 16:01

Hej Martin

Det gør jeg, men ikke computerbatterier. De tre nævnte typer findes også i
andre str. og typer til fx. foto og videobrug. Jeg refererer til hvad de
forskellige producenter skriver, når jeg får div. info materialer fra dem.

mvh. Erik Richard

Fra : Mikael Kern

Dato : 25-04-01 09:49

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]

De tager ikke synderlig skade af at sidde i hvis kombinationen
lader/software som styrer laderen virker perfekt. Men verden er ikke perfekt.
Batterier tager derimod skade af at ligge ubenyttede. Hvis de ligger
længe - dvs. 2-3 måneder - kan de tabe så meget af deres kapacitet at de "dør".

Så sæt dem i laderen en gang om ugen eller brug dem en gang om ugen.

mvh Mikael Kern
--
Mikael Kern - EFP/ENG/OB - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman