Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af digi-billeder
Fra : ThomasT

Dato : 30-10-03 20:21

Jeg har en stak billeder taget med mit Canon G3 kamera i opløsningen
(2272x1704). Jeg har læst på føtex's hjemmeside, at billeder taget med
digital-kamera er i forholdet 3:4, hvor papir billeder er i forholdet 2:3.
Jeg vil gerne slippe for de hvide kanter på billederne, hvordan gør jeg det
lettest? Og hvilken opløsning vil de helst have billederne?

Er føtex's fremkaldelse god nok, eller findes der et bedre sted?

Der står også at nogle kameraer kan sættes til at tage billeder i forholdet
2:3, kan G3 det ?

MVH
ThomasT

Fra : SLN

Dato : 30-10-03 20:35

"ThomasT" <FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> wrote in

> [...]
>
> Er føtex's fremkaldelse god nok, eller findes der et bedre sted?
>
> Der står også at nogle kameraer kan sættes til at tage billeder i

Du kan bruge jpegcrop programmet til "skære"
dine billeder inden du sender dem til fremkaldelse.
http://www.webattack.com/get/jpegcrop.html

Nej dit kamera kan ikke stilles til 3:2 format.

Steen

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-10-03 20:06

SLN <REMOVETHISlindved@REMOVETHIStdcadsl.dk> wrote:

>Du kan bruge jpegcrop programmet til "skære"
>dine billeder inden du sender dem til fremkaldelse.

Der findes et dansk modstykke, som egner sig bedre til
beskaering af mange billeder:

www.ekot.dk/jpegcrops/

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Per M

Dato : 30-10-03 21:34

Jeg er enig med Allan Olesen ang. det danske program, og hvad angår Føtex,
så er kvaliteten af fremkaldelsen glimrende.
mvh
Per M

Fra : ThomasT

Dato : 30-10-03 22:47

Tak, for linket. Det prog. er enormt smart !!

Jeg har lige et tillægsspørgsmål:

Hvis jeg nu "kun" tager billederne i (1600x1200), vil de så blive i lige så
god kvalitet, som ved max opløsning, når de kommer tilbage fra Føtex? Så
spare jeg nemlig en del upload-tid

ThomasT

Fra : emj

Dato : 30-10-03 23:05

On Thu, 30 Oct 2003 22:46:34 +0100, "ThomasT"
> [...]

>god kvalitet, som ved max opløsning, når de kommer tilbage fra Føtex? Så

1600x1200 svarer til 13x10 cm, så det bliver papirbilleder med hvide
kanter på.
Forholdet skal være 3:2, hvis du vil undgå hvide kantet.
1800x1200 ville være fint. Du bør tage dem lidt større og selv skære
dem til inden du uploader dem.

Hilsen emj
--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-10-03 23:41

"ThomasT" <FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> wrote

> Hvis jeg nu "kun" tager billederne i (1600x1200), vil de så blive
> i lige så god kvalitet, som ved max opløsning, når de kommer
> tilbage fra Føtex?

1600 pixels / 6" ~= 267PPI. De fleste steder angiver 300PPI som magisk
grænse, men mine øjne kan ikke se forskel på 250PPI og 300PPI. Prøv
evt. at resample det samme billede til 150, 200, 250 og 300PPI og send
det til udprint.

Jeg vil dog ikke anbefale at tage billederne ved 1600x1200 pixels, når
du nu kan gå højere - hvis du tager et rigtig godt billede som du vil
have i større udgang er det kedeligt at mangle pixels.

> Så spare jeg nemlig en del upload-tid

Du kan også aflevere på CD.

Fra : emj

Dato : 31-10-03 07:16

On Thu, 30 Oct 2003 22:41:29 +0000 (UTC), Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
>grænse, men mine øjne kan ikke se forskel på 250PPI og 300PPI. Prøv
>evt. at resample det samme billede til 150, 200, 250 og 300PPI og send

Nej, han kan ikke se forskel på 300PPI og "267PPI, men han skal være
opnmærksom på at de klipper af højden, hvis han sender billeder i
1600x1200 pixels
Han kan også selv beskære til 3:2
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Anders pedersen

Dato : 31-10-03 13:55

On Thu, 30 Oct 2003 20:20:37 +0100, ThomasT wrote:

> [...]
> Jeg vil gerne slippe for de hvide kanter på billederne, hvordan gør jeg det
> lettest? Og hvilken opløsning vil de helst have billederne?
Det anbeles 300dpi og de skal beskæres i følgene størelse
10*15=1181*1772

Brug et billedebehandlingsprogram brugte selv photoshop elemants
> Er føtex's fremkaldelse god nok, eller findes der et bedre sted?
Har kun fået fremkaldt belleder der en gang.fremkaldesen er godnok
Et bedre sted måske bilka der er lidt billigere

Fra : Dan Andersen

Dato : 31-10-03 17:02

--

"Anders pedersen" <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har kun fået fremkaldt belleder der en gang.fremkaldesen er godnok
> Et bedre sted måske bilka der er lidt billigere

Et super og meget billigt og derfor anbefalelsesværdig sted er
http://www.digitalshoppen.com/Default.asp?Redirect=True

Start gebyr 20 kr. men 10x15 koster kun 1,00 kr./stk. - fresmtillet på FUJI
Papir og afhentet i nærmeste COOP butik, hvor der også betales..

Nej... Jeg er ikke ansat i COOP, men prøvede både med 10x15 og 13x18...
fornylig... Nul farvestik. Og så uploader man hjemmefra...
Mvh. Dan Andersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 31-10-03 17:53

Anders pedersen <anders.pedersenNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

>Brug et billedebehandlingsprogram brugte selv photoshop elemants

De fleste billedbehandlingsprogrammer har to fejl i forhold
til f.eks. Jpegcrops:

-Billedet skal komprimeres igen efter beskaeringen, hvorved
der tilfoejes yderligere komprimeringsfejl. (Jeg antager, at
billederne i forvejen foreligger i .jpg-format.)

-Beskaeringen af flere billeder er alt for omstaendelig.

--
Allan Olesen, Lunderskov.