Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IBM Microdrive
Fra : Lading

Dato : 30-10-03 18:27

Hej !

Jeg går i øjeblikket og tænker på at købe mit første digitale kamera, og
prøver derfor at få sat mig lidt ind i tingene.

Med hensyn til hukommelseskort, kan jeg ikke rigtigt finde ud af, om det vil
være en god ide at finde et kamera der kan tage IBM Microdrive, eller om det
er en faktor jeg ikke behøver at spekulere på.

Er der nogen der kan give mig nogle gode råd med hensyn til fordele og
ulemper ved Microdrive frem for de almindelige CF-kort og lignende ?

Hilsen
Finn

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 30-10-03 18:55

> Er der nogen der kan give mig nogle gode råd med hensyn til fordele og
> ulemper ved Microdrive frem for de almindelige CF-kort og lignende ?
Fordele: Hurtig skrivetid, Stor lagerplads
Ulemper: Langsom læsetid, bevægelige dele (lidt ligesom en harddisk)

mvh
Ole Gyldenløve

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-10-03 19:19

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote in message
> Fordele: Hurtig skrivetid, Stor lagerplads

CompactFlash kort findes umiddelbart med 1Gby plads. Microdrive laves af
Hitachi, og de har annonceret 4Gby.

> Ulemper: Langsom læsetid, bevægelige dele (lidt ligesom en harddisk)

Ikke "lidt ligesom". Det ER en mekanisk harddisk med roterende plade og alle
de problemer det giver. Den tåler f.x. ikke at tabe på gulvet, og jeg kunne
ikke forestille mig at den er vældig glad for temperaturer under 5 grader.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-10-03 19:40

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> wrote in message

> CompactFlash kort findes umiddelbart med 1Gby plads. Microdrive laves af
> Hitachi, og de har annonceret 4Gby.

4Gby Microdrive forventes at kunne leveres til novemer i år, til en pris
omkring 500$ i USA

Databladet siger at temperaturområdet er ned til 0 grader. Strømforbruget er
ca 300mA (under skrivning), og det er ikke begejstret for stød og
vibrationer.

Compact Flash har ingen bevægelige dele, bruger mindre strøm, typisk 30mA
under skrivning og under 1mA i standby. De er ikke følsomme for vibrationer,
og køber du de rigtige er de specificeret til -40 grader. På grund af de
manglende mekansiek dele, er deres levetid "uendelig", og de fleste prof.
produkter kommer med mindst 5 års garanti. 1Gby leveres af de fleste, og
2Gby er tilgængeligt fra 3-4 leverandører.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-03 19:49

> [...]
> produkter kommer med mindst 5 års garanti. 1Gby leveres af de fleste, og
> 2Gby er tilgængeligt fra 3-4 leverandører.

Der er da også 4 GB CF kort på markedet omend de er lidt for dyre til mig.

--
Tom

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-10-03 20:20

Tom wrote:

> Der er da også 4 GB CF kort på markedet omend de er lidt for
> dyre til mig.

Tja - 4 giga ku' jo række til en hel ferie, men jeg foretrækker
at sprede mine billeder på flere mindre kort, for hvis et kort
går i udu, så mister man ikke mange hundrede eller tusind bil-
leder i et hug...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lading

Dato : 30-10-03 21:47

Tak for hjælpen............jeg er blevet meget klogere nu.

Hilsen
Finn

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 02-11-03 11:12

> [...]
kunne
> ikke forestille mig at den er vældig glad for temperaturer under 5

Har brugt mit Microdrive ved omkring 5 graders frost - ingen problemer.
/ole

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-11-03 13:02

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote

> Har brugt mit Microdrive ved omkring 5 graders frost - ingen
> problemer.

Blev harddisken kølet ned til den temperatur?

Fra : per

Dato : 30-10-03 20:16

"Lading" <dsl108723@vip.cybercity.dk> skrev i en>
>Er der nogen der kan give mig nogle gode råd med hensyn til fordele og
ulemper ved >Microdrive

Måske skulle du også overveje lidt hvad lagringsomkostningerne er.
Hvis du har brug for stor lagringskapacitet er du prismæssigt lang bedst
stillet med netop et 1 Gb Ibm-microdrive. Det fungerer fint for mig.

I øvrigt er prisen på transportable lagringsmedier for foto stærkt på vej
ned. I Tyskland kan man få et 40 Gb X-drive USB 2.0 for ca. 2000 kr, hvilket
er mindre end hvad 1 Gb CF-kort koster i DK

mvh Per

----------------------
se mine Indiensfotos: http://indien.1go.dk/

Fra : Espen

Dato : 30-10-03 20:32

"per" <perfaxx@xxticsalixx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvilket
> er mindre end hvad 1 Gb CF-kort koster i DK

Wow - har du evt. et link til forhandler?

Mvh Espen
--
http://www.suell.dk
http://www.neilbrophy.com

Fra : Thomas Corell

Dato : 30-10-03 20:49

Espen wrote:

> "per" <perfaxx@xxticsalixx.dk> skrev i en meddelelse
> hvilket
>
> Wow - har du evt. et link til forhandler?

Nu ved jeg ikke om det er det samme som Per snakker om.

http://www.nemcomputer.dk/ søg på vosonic

Jeg har selv et sådan, og det virker glimragende.

--
Don't waste space

Fra : per

Dato : 30-10-03 23:24

"Thomas Corell" <intheNO.SPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse
> Nu ved jeg ikke om det er det samme som Per snakker om.
> http://www.nemcomputer.dk/ søg på vosonic
> Jeg har selv et sådan, og det virker glimragende.

Pris 1595 kr men uden harddisk, som vist koster 1000

Fra : per

Dato : 30-10-03 23:21

"Espen" <wess@wess.dk> skrev i en meddelelse
> Wow - har du evt. et link til forhandler?

http://shop.oege-energy.info/catalog/product_info.php?cPath=44_60&products_id=305&PHPSESSID=f64fdc0d233cc9863cb35cb62b3b644f

40 Gb 229 eur

Jeg har selv bestilt sådan een, men har endnu ikke fået den :(
Man skal betale ved bankoverførsel.

mvh Per

-------------------------------------
se mine Indiensfotos: http://indien.1go.dk/

Fra : Espen

Dato : 31-10-03 01:14

Tak til både Per og Thomas for links - den ser jo ikke helt uinteressant ud?

Mvh Espen
--
http://www.suell.dk
http://www.neilbrophy.com

Fra : Brian Jensen

Dato : 02-11-03 19:07

Hejsa
Frem for at købe en Microdrive som er temmelig skrøbelig, så er der en meget
god alternativ som hedder ImageTank www.image-tank.com , det er en lille
bærbar harddisk på 30 GB som har indbygget kortlæser. Den kan købes for ca.
3000 kr.
Den fås også i andre luksus udgaver med TFT LCD skærm , den kan afspille
film , mp3 og meget andet. kan købes på ebay i England for 399 Pund
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2960433629&category=18871

Mvh Brian Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-11-03 22:46

Brian Jensen wrote:

> Hejsa
> Frem for at købe en Microdrive som er temmelig skrøbelig, så
> er der en meget god alternativ som hedder ImageTank ...cut...

Ja det er en ok løsning, jeg vil blot supplere med, at jeg
synes det er smartere at ha' alm. hukommelseskort som rækker
til en dags forbrug, og så en bærbar computer, der kan fungere
som lager.

En god brugt bærbær computer ka' købes til en pris, der ligger
tæt på det en ImageTank eller tilsvarende koster, og så har
den en skærm, hvor man lige ka' ta' et kik på de billeder som
man går og ta'r.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Jensen

Dato : 03-11-03 07:22

On Sun, 02 Nov 2003 22:45:56 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Ja det er en ok løsning, jeg vil blot supplere med, at jeg
>synes det er smartere at ha' alm. hukommelseskort som rækker
>til en dags forbrug, og så en bærbar computer, der kan fungere
>som lager.

Det bare ikke så praktisk på rejser i udlandet. Jeg regner helt
sikkert med at købe en Image Tank eller Xdrive II inden jeg skal på
min næste ferie rejse.

MVH Tommy