Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stort logo til print/tryk
Fra : Morten Bested

Dato : 30-10-03 15:42

Hej.

Det har ikke så meget med foto at gøre, men jeg prøver alligevel :)

Hvilket format er bedst at bruge til et logo, når det skal kunne printes i
meget stor størelse ved f.eks. en bogtrykker? Jeg har tænkt på at lave det
som vektor grafik, da det jo så kan forstørres lige så meget man har lyst
til.

Vil almindelig JPG være egnet? i så fald, med hvor mange dpi ?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-10-03 15:56

"Morten Bested" <morten@bested.net> wrote

> Det har ikke så meget med foto at gøre, men jeg prøver alligevel

Du har nok bedre mulighed for gode svar i dk.edb.grafik. Der sidder i
hvert fald en del personer der har foden indenfor den grafiske branche.

> Hvilket format er bedst at bruge til et logo, når det skal kunne
> printes i meget stor størelse ved f.eks. en bogtrykker?

Spørg bogtrykkeren. Et vektorformat af en eller anden slags er oplagt,
men dem er der jo mange af.

> Vil almindelig JPG være egnet?

Umiddelbart nej. Nu beskriver du ikke dit logo, men de fleste logoer
har skarpe overgange og få farver. JPEG er en meget dårlig ide til den
slags: Det kommer til at fylde meget og det bliver ikke helt skarpt.
Vælg f.eks. TIFF med LZW kompression, hvis du vil bruge et bitmap
format.

> i så fald, med hvor mange dpi ?

Kommer an på dit logo og hvordan det skal trykkes. Prøv at stille dit
spørgsmål i dk.edb.grafik og beskriv logoet samt hvad du mener med
"meget stor størrelse". Er det en plakat på 3x4 meter eller en A4 side?

Fra : Alex W

Dato : 30-10-03 17:38

Hej Morten

Du skal bruge PostScript formatat. *.PS
Det er et vektor-format som kan håndtere farver, fritskrabning mv.

/Alex W

Fra : KNL DtP

Dato : 30-10-03 18:26

"Alex W" <alex(fjern dette)@skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal bruge PostScript formatat. *.PS
> Det er et vektor-format som kan håndtere farver, fritskrabning mv.

Det hedder nu EPS (Encapsulated Post Script).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten Bested

Dato : 31-10-03 09:55

Tak tak. Jeg har lavet det i flash (som jo også er vektor baseret) og
eksporteret som EPS.