Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto nordlys
Fra : Torben R

Dato : 29-10-03 14:10

Hej NG,

Vil forsøge at tage foto's iaften/nat af nordlyset (hvis vejret arter sig).

Jeg har "kun" analog SLR kamera.

Kan i hjælpe med hvilke indstillinger (lukketid) som vil være bedst. Kamera
på stativ selvfølgelig.
Skal filmen presses til fx. ISO 800 ?

Har følgende udstyr:

Hus: Canon T90
Optik: Canon FD 28mm 1:2.8 m. skylight
Canon FD 50mm 1:1.8 m. skylight

Vil det være en fordel at fjerne skylight fra objektiverne for at forbedre
lysstyrken ?
Vil 28mm være at foretrække frem for 50mm ?

På forhånd tak og "god nordlys foto nat"

--
Torben Ravnkilde

Fra : Boya

Dato : 29-10-03 14:31

"Torben R" <ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Vil forsøge at tage foto's iaften/nat af nordlyset (hvis vejret arter
sig).
> --
> Torben Ravnkilde

Lige et dumt spørgsmål.

Kan du se/har du set Nordlyset. Og hvor ca. i DK ??

Hilsen Bo YA
Der forgæves har scannet himlen igen og igen.

Fra : Torben R

Dato : 29-10-03 14:37

> Kan du se/har du set Nordlyset. Og hvor ca. i DK ??

Nej, har ikke set noget selv endnu. Læste på dmi's homepage at der kunne
være mulighed iaften - så jeg vil da helt klart forsøge.

USA vestkyst fik synlig nordlys i går nat, så man kan jo håbe. Det kunne
være ret fedt
at se det "in real life" når jeg kun har set foto's og film af det.

Mvh Torben R

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 29-10-03 14:38

Hej Torben.

>Vil forsøge at tage foto's iaften/nat af nordlyset (hvis vejret arter sig).

Kig forbi denne URL - den burde kunne hjælpe

http://www.ptialaska.net/~hutch/aurora.html

Generelt tror jeg ikke du får meget ud af at fjerne skylight-filtrene
- det er begrænset hvor meget lys de æder.

Jeg ville nok prøve en 100 ell. 200ASA dias-film (E100SW/VS, E200
eller Fuji Sensia) og det tungeste stativ jeg kan finde i skabet.

Mvh Anders

Fra : Torben R

Dato : 29-10-03 14:44

> [...]
>
> Jeg ville nok prøve en 100 ell. 200ASA dias-film (E100SW/VS, E200
> eller Fuji Sensia) og det tungeste stativ jeg kan finde i skabet.

Hej Anders, tak for linket.

Wow, 25-40 sek. ved ISO400 med blæde 1/2.8. Jeg havde ikke regnet med mere
end 10-15 sek. åben blænde. Godt stativet er ret tungt og jeg har også
fjernbetjening.

God fototur iaften (håber jeg)

--
Torben R

Fra : Torben R

Dato : 29-10-03 14:50

For de interesserede kan man læse på:

http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20031029/RUMFART/110310032

--
Torben R

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-10-03 15:23

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:tdgvpvotcoovjnreg1777o60th4p8bglab@4ax.com...

Kodak Prof Data Guide siger for 100 Asa bl. 2.8/100 sek. for full moonlit
landscapes. Der er måske mere lys i nordlys ??
Husk at fra 100 sek til 200 er "kun" en lysværdi/blænde

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Mic Holm

Dato : 29-10-03 18:36

hehe, stativets vægt er vist ligemeget, Nordlys er en slags flimmer, som
glider rundt på himlen, det gør vist ikke noget hvis stativet ikke vejer 500
Kg.

--Michael

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in
message news:tdgvpvotcoovjnreg1777o60th4p8bglab@4ax.com...

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-03 19:08

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> skrev i en meddelelse

> hehe, stativets vægt er vist ligemeget,

Nej, det er langt fra ligemeget. Ved lange eksponeringstider er et
stabilt (=tungt) stativ essentielt, hvis du vil have skarpe billeder.

Ahem.

--
-Jens B.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 29-10-03 20:40

On Wed, 29 Oct 2003 14:37:33 +0100, Anders Rostgaard Bystrup
<anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote:

>Kig forbi denne URL - den burde kunne hjælpe
>
> http://www.ptialaska.net/~hutch/aurora.html
Det er meget grønt nørdlys der er på de billeder.
Gad vide om det er filmens skyld.
Jeg har flere gange set nordlys (i Norge) - det er et fantastisk syn,
og man kan godt forstå at vore forfædre har troet at det var gudeværk
- men det var i mange farver, med hovedvægt på de røde nuancer.

Jeg ville vælge dagslysfilm til optagelser.

mvh kmo

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 30-10-03 00:48

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbpost.invalid> skrev i en
meddelelse news:fj50qvoubp9lan9v648kqrhhl719f4vd2i@4ax.com...

> [...]
> - men det var i mange farver, med hovedvægt på de røde nuancer.
>
> Jeg ville vælge dagslysfilm til optagelser.

Hej KMO

Der er vel flere faktorer der har betydning for farven af nordlys på film.
Jeg kunne selv, som dig, være fristet til at tro, at filmen har en
betydning.
Men jeg har også hørt, at farven på nordlys afhænger af, hvilke atomer det
er der med til at danne nordlyset, men sammenhængen kan jeg ikke huske. Det
kunne være at man selv skulle undersøge dette noget mere og se, hvad grunden
til de forskellige farver kunne være, og vende tilbage med et svar, hvis
ikke der er andre i gruppen der ved det. Den lidt mere videnskabelige
forklaring på farverne på nordlys kunne jo være spændende at kende.

MVH

Thomas

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 30-10-03 01:13

Jeg gravede en stump farveforklaring frem:
http://web.dmi.dk/fsweb/sol-jord/nordlys_forsk/nordlys_spektr.html

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 30-10-03 06:56

Hej Ivan.

Interessant læsning må man sige og tusind tak for svaret.

MVH

Thomas Pedersen

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 29-10-03 15:10

> [...]
sig).

> Jeg har "kun" analog SLR kamera.
>
> Kan i hjælpe med hvilke indstillinger (lukketid) som vil være bedst.

Hej Torben

Udover de råd du har fået, bør du have et par yderligere. Tag nok film med,
og tag så lige en håndfuld ekstra med. 100-200 ISO er ok.

Søg så langt væk fra andre lyskilder som muligt. Helst langt ud på
bøhlandet.

Tag billeder på mange forskellige indstillinger. Generelt er det sådan, at
stjernerne bliver til streger fremfor prikker, når du kommer over ca. 30
sek. Det skulle blive nogle meget kraftige nordlys, så 30 sek. bør være nok.
Prøv så på en masse forskellige blændeåbninger. Prøv også at lade kameraet
selv finde den rette indstilling. Det er umuligt at angive bare nogenlunde
præcise blænde/lukkertidskombinationer.

Johan Gadegaard

Fra : Torben R

Dato : 29-10-03 15:50

Tak til alle for gode råd og links.

Tager en lommefuld ruller med ud på "bøh-landet" og håber på stjerneklart
vejr.

God fornøjelse til jer andre.

PS: Det kunne være rart hvis nogle af jer med digi-cams kunne uploade lidt
nordlys fotos
imorgen på dk.binaer

Torben R

Fra : Espen

Dato : 29-10-03 16:11

Tja, da jeg skal på natevagt i nat, regnerjeg med/håber jeg da på, at
nordlyset vil vise sig - skal nok gi' besked i gruppen, hvis jeg får
seværdige skud i kassen

Mvh Espen
--
http://www.suell.dk
http://www.neilbrophy.com

Fra : Trygve L.

Dato : 29-10-03 22:17

Bruk din 28mm/f2.8. Nordlyset er ofte over en stor del av himmelen. Og bruk
400 iso. Hvis nordlyset er sterkt, gå ned mot 15 sek, hvis det er svakt, gå
for 30-60 sek. Du får med flere detaljer ved kort lukkertid. Nordlyset
beveger seg, og for ikke å få for grumsete bilde må man bruke kortest mulig
lukkertid (dog ikke under 15 sek med 28mm/f2.8). Og fjern skylight-filteret.
Det er ingen mening i å bruke et slikt filter i svakt lys.
Ta en titt på min "fangst" fra i kveld klokken 21.00 på
http://home.no.net/tryglind/nordlysbilder.htm

Trygve Lindersen
Trøndelag/Norge

"Torben R" <ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> skrev i melding

Fra : Torben R

Dato : 30-10-03 07:49

Øv, det var helt overskyet frem til omkring kl. 23:00. Så blev det
stjerneklart
men der var ikke skyggen af nordlys at se nogensteder.

Nogen andre som havde held ?

Mvh Torben (som er rigtig skuffet)

Fra : Jakob Staerk

Dato : 30-10-03 09:40

Omkring Horsens blev der huller i skydækket kl. 20.00 og fra ca. kl. 21.00
var der stjerklart, norlyset aftog omkring kl. 22.30, men lidt efter kom der
endnu et "pust" hvor det var så kraftigt at det kunne ses inde i selve byen.
Jeg stod uden for byen og forsøgte mig også med lidt fotografi. Billederne
er taget uden stativ og jeg er ikke nogen erfaren fotograf så det er på eget
ansvar hvis nogen har lyst til at kigge:

http://www.gyldenro.dk/coppermine/thumbnails.php?album=17

Mvh Jakob Stærk (som har set sit første nordlys :
-)

Fra : Torben R

Dato : 30-10-03 13:31

> http://www.gyldenro.dk/coppermine/thumbnails.php?album=17
>
> Mvh Jakob Stærk (som har set sit første nordlys :

Hej Jakob,

Tak for det - det er du da sluppet helt pænt fra. Hvilket kamera ?

Øv øv og 3 gange øv, jeg skulle nok have kørt længere væk (bor i Billund) og
der var absolut totalt overskyet frem til ved 23-tiden.

--
Torben R

Fra : Jakob Staerk

Dato : 30-10-03 17:56

Kameraet er et Olympus C-5050Z

Mvh Jakob Stærk

Fra : Jakob Staerk

Dato : 30-10-03 17:57

Fra : Allan Olesen

Dato : 30-10-03 18:37

"Torben R" <ilac@DUERIKKEinet.uni2.dk> wrote:

>Hvilket kamera ?

Det skriver han faktisk paa siden: Olympus 5050Z.

Det forklarer maaske ogsaa stoejen paa billederne. Jeg har
selv lige anskaffet samme model, og er blevet lidt overrasket
over, at der er _saa_ meget stoej, naar man tager billeder i
svag belysning.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Espen

Dato : 30-10-03 18:32

> [...]
> stjerneklart
> men der var ikke skyggen af nordlys at se nogensteder.

I Køge var der kun et par hvide strejf, der desværre fortabte sig i den
meget disede aften/nat, så ingen skud herfra denne gang :o/

Mvh Espen
--
http://www.suell.dk
http://www.neilbrophy.com