Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Prikker på billede -Bilmesse
Fra : Jens Christensen

Dato : 26-10-03 22:06

Hej !
Jeg har lige været til bilmesse i Herning (god messe i øvrigt) og har
selvfølgelig taget en masse billeder. På hovedparten af dem, er der dog
kommet nogle lyse ringe/pletter, som nærmest ligner reflektioner i luften.
Min teori er at det er flashen der får støv partikler til at lyse op, men
hvad siger i? er der noget jeg kan gøre for at løse problemet, eller er man
bare tvunget til at sidde de med PS i flere timer hver gang man har taget en
stak billeder i en hal med mere støv en normalt? Er der andre måder man kan
fjerne det på end healingbrush og clone i PS?
Her er et worst-case eksempel på hvad jeg snakker om :
http://www.htx2001.dk/dksoft/pics/prikker.jpg
Der er her tale om worst-case, typisk snakker vi 1/4 -del af det viste.
Hjælp ønskes, så jeg kan få frisket mine andre, mange, gode billeder op.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : -Thomas H.-

Dato : 26-10-03 23:08

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er her tale om worst-case, typisk snakker vi 1/4 -del af det viste.
> Hjælp ønskes, så jeg kan få frisket mine andre, mange, gode billeder op.

Hej Jens.

Det problem havde jeg også på mit Canon Ixus V2 kamera. Jeg rettede så
henvendelse til Canon for at høre hvad det var og høre om hvad man kunne
gøre ved det.

Jeg fik så det svar at der ikke var noget at gøre ved det, og at det iøvrigt
var helt normalt på digitalkameraer. Han vedlagde et dokument hvori der stod
beskrevet hvad problemet var. Hvis du sender mig en mail, vil jeg med glæde
sende det til dig, så kan du læse det og få en forklaring på dit problem.

Med Venlig Hilsen
-Thomas H.-
Ved direkte mail erstat de 2 x'er med dk.

Fra : Thomas Corell

Dato : 26-10-03 23:14

-Thomas H.- wrote:
> [...]
>
> Det problem havde jeg også på mit Canon Ixus V2 kamera. Jeg rettede så
> henvendelse til Canon for at høre hvad det var og høre om hvad man kunne

Jeg tror ikke du har set på Jens's billed ?

Umiddelbart ligner det små vanddråber e.lign på linsen.

--
Don't waste space

Fra : Jens Christensen

Dato : 26-10-03 23:34

> Jeg tror ikke du har set på Jens's billed ?
>
> Umiddelbart ligner det små vanddråber e.lign på linsen.

Der er ikke noget på linsen !
Antallet af prikker varierer meget fra billede til billede, og fremtræder
kun ved brug af flash.

--
Mvh.
Jens Chirstensen

Fra : -Thomas H.-

Dato : 27-10-03 23:11

"Thomas Corell" <intheNO.SPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du har set på Jens's billed ?

Hvorfor mener du det ?

Med Venlig Hilsen
-Thomas H.-

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 26-10-03 23:15

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
glæde
> sende det til dig, så kan du læse det og få en forklaring på dit problem.

Hej..

Vi andre vil også gerne vide hvad problemet bestod i ?

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-03 23:16

-Thomas H.- <condor-9@mail.xx> wrote:

> [...]
> hvori der stod beskrevet hvad problemet var. Hvis du sender mig en mail,
> vil jeg med glæde sende det til dig, så kan du læse det og få en

Du kunne vel ikke kort fortælle det her i gruppen? Jeg er da blevet helt
nysgerrig. Mit umiddelbare gæt er reflekser fra projektører. Sker det
kun under de forhold, eller kan man komme ud for det andre steder?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Christensen

Dato : 26-10-03 23:36

>Sker det kun under de forhold, eller kan man komme ud for det andre steder?

Jeg har oplevet det et par gange nu... Den første gang jeg virkelig
bemærkede det var i Tivoli -KBH, det gav jeg også støv/vand skylden for...
Nu tænkte jeg bare, at jeg gerne ville gave "den rigtige forklaring" hvis
min teori ikke holder helt. Det skal igen siges, at der ikke er noget
støv/vand på linsen.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-10-03 00:48

Henrik Münster wrote:

> Du kunne vel ikke kort fortælle det her i gruppen? Jeg er da blevet helt
> nysgerrig. Mit umiddelbare gæt er reflekser fra projektører. Sker det
> kun under de forhold, eller kan man komme ud for det andre steder?

Det kan jeg hurtigt forklare, det skyldes tre faktorer:

1). Digicams har stor dybdeskarphed
2). Den indbyggede blitz sidder lige ved siden af objektivet
3). Små støvpartikler der svæver i luften

De små støvpartikler befinder sig rimmelig tæt på objektivet,
hvor de bliver ramt af blitz'ens lys fordi den sidder lige ved
siden af objektivet, støvpartiklerne er dog så tæt på objektivet,
at de kun bliver tegnet halvskarp, derfor fremstår de som en
stor lys difus plet.

Løsningen er at undlade at bruge den indbyggede blitz, og i
stedet bruge en løs blitz.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O. Madsen

Dato : 27-10-03 15:56

SNIP

> [...]
> stor lys difus plet.
>
> Løsningen er at undlade at bruge den indbyggede blitz, og i

Så er det da forunderligt at jeg ALDRIG har haft problemet med mit Canon G2
når jeg brugte den indbyggede blitz. Det eneste sted jeg har oplevet noget
der bare ligner, er i stærkt snevejr, og det tæller jo ikke ! Den forklaring
køber jeg altså ikke.

Per O.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 27-10-03 20:41

Per O. Madsen wrote:

> ...cut...Den forklaring køber jeg altså ikke.

Forklaringen er helt gratis så du skal ikke betale noget...!

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Per O. Madsen

Dato : 27-10-03 20:46

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Forklaringen er helt gratis så du skal ikke betale noget...!
>
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen

Hva' ka' jeg sige .... genialis har slået til igen

Per O.

Fra : Jens Christensen

Dato : 27-10-03 16:43

> [...]
> stor lys difus plet.
>
> Løsningen er at undlade at bruge den indbyggede blitz, og i

Hej Niels og mange tak for dit svar!
Du kommer med nøjagtig samme beskrivelse som den der står skrevet i den mail
jeg netop har modtaget fra Thomas H. Jeg må sige, at det lyder som den
rigtige forklaring, og det skulle ikke undre mig om det netop er dette der
er "galt" med mine billeder.
Jeg takker for svaret. ! skulle du have nogle gode råd til hvordan det let
kan fjernes på mine billeder er disse også ønsket -Det tager ret lang
tid med clone og healingbrush...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-10-03 17:06

-sakse-
> [...]
> stor lys difus plet.
>
> Løsningen er at undlade at bruge den indbyggede blitz, og i
-sakse-

Hmm, det problem har jeg heller aldrig haft, og blitzen på Ricoh'en sidder
også her ret tæt på linsen.
Kan ses her:
<http://www.imaging-resource.com/PRODS/RDC7/RD7A.HTM>
De eneste gange jeg har oplevet det er, når jeg af vanvare er kommet til at
pløre en fedtfinger på linsen, eller har glemt at se linsen efter for støv
før jeg gik i gang med at fotografere. Det må man vist så sige at jeg selv
har været ude om.

Forresten fandt jeg følgende sammenligningstest, der måske kan være en hjælp
til andre:
<http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM>

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 26-10-03 23:37

> Hvis du sender mig en mail, vil jeg med glæde
> sende det til dig, så kan du læse det og få en forklaring på dit problem.

Det er hermed gjort! Jeg siger mange tak!

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Mic Holm

Dato : 27-10-03 01:14

Forklar lige hvad der foregår...

--M

Fra : Jens Christensen

Dato : 27-10-03 16:32

"Mic Holm" <-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote in message
> Forklar lige hvad der foregår...

Hvad er det du ikke forstår?

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Erik Graversen

Dato : 28-10-03 23:00

> [...]
> Der er her tale om worst-case, typisk snakker vi 1/4 -del af det viste.
> Hjælp ønskes, så jeg kan få frisket mine andre, mange, gode billeder op.

Hej Jens,

Hmm! En gut viste et billede med samme problem på
fotokritik.dk forleden dag.

Mvh...........

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 29-10-03 12:09

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> skrev i en meddelelse
snip...
> Hjælp ønskes, så jeg kan få frisket mine andre, mange, gode billeder op.
snip...

Du har jo fået forklaringen, men jeg kan da trøste dig med at du ikke er den
eneste der har oplevet problemet. Her er et udsnit af at billede taget med
blitz en mørk og let tåget aften:
http://www.civil.auc.dk/~hw00/stjerner.jpg

Fra : Jens Christensen

Dato : 29-10-03 17:32

"Henrik Weigelt" <henrik@weigelt.invalid> wrote in message
> [...]
den
> eneste der har oplevet problemet. Her er et udsnit af at billede taget med

Du får seriøst problemer med at fjerne alle de prikker i ps...og samtidigt
få et rigtigt godt billede ud af det

--
Mvh.
Jens Christensen