Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Besøg i Zoo med Canon EOS 300D
Fra : Tommy Jensen

Dato : 26-10-03 18:34

Hej

Jeg var en tur i Zoo i Valby idag.

Billeder taget med følgende objektiver:

Canon EF 28-135 mm 3.5-5.6 USM IS (de første 4)
Cosina 100-400 mm 4.6-6.7 (de øvrige, her anvendte jeg en monopod)
Sigma 24-70 mm 2.8 (det (næst)sidste)

17 billeder udvalgt af 160. Sidst i galleriet er det et contactsheet
med de originale ubehandlede billeder.

http://www.klein-jensen.dk/phpbb2/modules.php?set_albumName=album14&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php

Hvad synes I? De billeder jeg har beskåret er de beskåret rigtigt?

MVH Tommy

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 26-10-03 20:29

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
>
> Canon EF 28-135 mm 3.5-5.6 USM IS (de første 4)
> Cosina 100-400 mm 4.6-6.7 (de øvrige, her anvendte jeg en monopod)

Det er mit drømmme set du har der.

Gode billeder - synes dog du klipper nogle af dem lidt tæt. Men det er jo
smag og behag.

Jeg var også derude i efterårsferien - dog med noget billigere udstyr.
http://www.fotoportal.dk/fotoessays/zoo_dyr.aspx
sjovt at se andre vise samme motiv, så man kan inspirere hinanden lidt.

vh
Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-10-03 22:23

Tommy Jensen <toj@worldonline.dk> skrev i en
> [...]
ad&name=gallery&file=index&include=view_album.php

> Hvad synes I? De billeder jeg har beskåret er de beskåret rigtigt?

Jamen nu da du har fået en spand vand (nedenfor), har jeg brugt en del tid
på at kigge dem igennem, og der gik et gys igennem mig, da jeg så at
standardlinsen gav uskarpe billeder (sådan en bliver jeg nemlig belemret
med). 'Heldigvis' er der også uskarpe blandt de andre(Jeg vil ikke fornærme
dig, jeg er amatør, og kritikken skal tages med et gran salt, og det er
detaljer vi ser på, ikke?). Generelt synes jeg der er gode farver,
billederne ser naturlige ud.

1,2,3,4 og 8 er uskarpe, flere af de andre mangler det sidste i at være
knivskarpe: 5,10 og 15. Jeg er sikker på at der er en naturlig forklaring på
problemerne. Mon ikke noget af det skyldes at du ganske enkelt ikke har
været tæt nok på emnet i forhold til linsens ydeevne? Eller noget af det
skyldes dyrenes bevægelse? Er alle taget med autofocus?

Hvad koster forresten telelinsen? Det kan være man skal have fat på sådan
en.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Alex W

Dato : 26-10-03 23:41

Hej Preben

Jeg har kigget dem alle igennem.
Det eneste der er rigtig skarpt, er det, der er taget med Sigma 24-70 EX 2.0
.. Men det er jo også et rigtig godt objektiv til prisen.
Det undre mig at billederne fra Canon 28-135 IS ikke er rigtig skarpe ???
Prøv at fotografer i RAW formatet, hvis du ikke har gjort det, det giver
lige en del bedre billeder.

Du har flere gode billeder og gode beskæringer men det kniber med
skarpheden.
Din Cosina Zoom har ikke lavet et eneste billede helt skarpt.
Komprimere du mon for kraftigt ??

O309, løven, er en fin beskæring og et godt billede.
0380 er ligeledes et dejligt portræt af fuglen. God belysning.
Strudsen i modlys 0370 vil have været bedre med lidt mere hals, men er ok.
0266 Ulven, et interessant billede pga. den har en fugl i flaben. Billedet
vil vinde ved at lukke lidt op i skyggedelen. Det er den slags der kan
styres med RAW formatet.
Capture One har et tilbud i øjeblikket på deres software til RAW formatet
som passer til dit kamera for kun små 30 dollar. Capture One Rebel. Der kan
loades en prøveversion fra deres hjemmeside. Prøv den.

Tak for kigget
/Alex

Fra : Alex W

Dato : 26-10-03 23:47

Hovsa..
der skulle have stået
hej Tommy ..

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 27-10-03 08:09

> Det eneste der er rigtig skarpt, er det, der er taget med Sigma 24-70 EX
2.0
> . Men det er jo også et rigtig godt objektiv til prisen.

Hvad er prisern ?

/bo

Fra : Alex W

Dato : 27-10-03 09:23

Hej Bo
Sigma EX 2,8/24-70 DG C/EF 455 euro
http://www.technikdirekt.de

Alex

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-10-03 18:29

On Sun, 26 Oct 2003 23:41:25 +0100, "Alex W" <alex(fjern
dette)@skriverstuen.dk> wrote:

Jeg er godt nok lidt overrasket over hvor mange der synes at
billederne ikke er skarpe nok. Selv synes jeg når jeg kigger på dem at
de er skarpe nok. Jeg tror jeg vil prøve at få et par af dem printet
for at se om der er noget at se der.

Men jeg tror nok mest på at det mere er mine evner end kamera og
specialt canon 20-138 IS der er årsag til de fleste uskarpheder
Alle billeder blev i øvrigt taget på P. Jeg skal nok eksperimentere
mere med Tv og Av indstillingerne.

>Det undre mig at billederne fra Canon 28-135 IS ikke er rigtig skarpe ???
>Prøv at fotografer i RAW formatet, hvis du ikke har gjort det, det giver
>lige en del bedre billeder.

Jeg brugte højeste kvalitet af jpg. Det kan ske at det skyldes den
faktor som Hans nævner at stabilisatoren lige skal bruge lidt tid til
at stabilisere sig.

>Du har flere gode billeder og gode beskæringer men det kniber med
>skarpheden.
>Din Cosina Zoom har ikke lavet et eneste billede helt skarpt.
>Komprimere du mon for kraftigt ??

Jeg har gemt billederne i højeste kvalitet i PS elements 2 efter jeg
har udført lidt auto levels eller crop. Jeg har på ingen af dem
forsøgt mig med USM da jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal gå frem
her. Jeg har forsøgt at pille lidt ved værdierne men enten kan jeg
ikke se nogen forskel eller også bliver forskellen så stor at det
bliver til det ringere.

> [...]
>0266 Ulven, et interessant billede pga. den har en fugl i flaben. Billedet
>vil vinde ved at lukke lidt op i skyggedelen. Det er den slags der kan

Jeg tror lige jeg skal have købt mig et 512 MB kort eller en Xdrive II
før jeg for alvor vil forsøge mig med raw. Jeg har kun 2 x 256 MB som
giver plads til ca 160 billeder i højeste JPG kvalitet, det vil ryge
ned på knap 70 i raw formattet.

>Capture One har et tilbud i øjeblikket på deres software til RAW formatet
>som passer til dit kamera for kun små 30 dollar. Capture One Rebel. Der kan
>loades en prøveversion fra deres hjemmeside. Prøv den.

Har jeg downloaded men har ikke rigtigt fundet ud af hvordan det skal
bruges - men jeg har heller ikke rigtig noget materialle at forsøge
mig med endnu.

>Tak for kigget

Selv tak og tak for feedback - det gælder også til alle andre der har
bidraget.

MVH Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-10-03 23:32

Prøv at se på mine billeder, der dels er taget med Sigma 15-30mm og Canon
28-135mm USM IS (altså det samme som dit) og bedøm skarpheden. Mine billeder
er her www.pbase.com/hkruse under albums med Canon 10D angivet.
Mvh, Hans

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-10-03 21:50

> [...]

>0266 Ulven, et interessant billede pga. den har en fugl i flaben. Billedet
>vil vinde ved at lukke lidt op i skyggedelen. Det er den slags der kan

Jeg har prøvet at lege lidt med levels og color variations og uploaded
resultatet. Er det bedre eller ringere?

MVH Tommy

Fra : Alex W

Dato : 27-10-03 22:04

Hej Tommy

Meget bedre !!!
Det er sådan det skal gøres !!!

/Alex

Fra : Tommy Jensen

Dato : 29-10-03 21:09

On Mon, 27 Oct 2003 22:04:27 +0100, "Alex W" <alex(fjern
dette)@skriverstuen.dk> wrote:

>Hej Tommy
>
>Meget bedre !!!
>Det er sådan det skal gøres !!!

Tak.

Nu har jeg så forsøgt mig lidt med USM filteret. Jeg har uploaded 2
nye billeder. Eet af latterfuglen og et af det beskåret billede af
pelikanen.

Der er forskel men har jeg skruet for meget op på værdierne?

MVH Tommy

Fra : Alex W

Dato : 30-10-03 11:11

I begget tilfælde er det meget bedre
Om den skal have så meget USM som latterfuglen er en smagssag. Jeg vil
hellere have et billede der ser skarpt ud.
Jeg ved, at flere fotoforretninger giver den en tand mere USM før de printer
billeder til kunderne. Til repro er det dog ikke nogen god ide at give for
meget USM, da bliver billederne gengivet dårligere, når der er lagt raster
i. Men det er jo ikke det formål du laver dine billeder til.

Obs. det HAR været bedre vejr .... ))

Hygge
Alex W

Fra : Tommy Jensen

Dato : 30-10-03 21:58

On Thu, 30 Oct 2003 11:10:40 +0100, "Alex W" <alex(fjern
dette)@skriverstuen.dk> wrote:

>Obs. det HAR været bedre vejr .... ))

Ja men jeg ikke haft tid - jeg skal desværre passe mit arbejde

MVH Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-10-03 15:40

Jeg så på nogle af dine billeder og kommentarerne. Nogle af dine billeder er
formentlig uskarpe pga. dels meget lille dybdeskarphed i nogle tilfælde,
koblet med et lille rystelse og måske valg af skarphedspunkt. Vær opmærksom
på at du kan se i søge hvilket punkt(er), der er stillet skaprt på. Dels at
du selv kan vælge dem. Har du IS funktionen slået til på dit Canon objektiv?
Hvis ja, så vent lige lidt inden du trykker, da det skal have lidt tid til
at virke (har set ca. 1 sek. et sted) ved at trykke udløseren halvt ned.
Husk forlængelsesfaktorer og dit Cosina f.eks. 400mm bliver 640mm og du skal
have en meget hurtig lukkehastighed for at undgå rystelse (monopod vil
hvælpe) og specielt hvis "modellen" ikke er absolut stille. Prøv igen på
1/1000 sek. og vælg evt. en blænde, der ikke er den maksimale for
objektivet, da det som regel vil mindre skarphed. Jeg er sikker på du kan få
meget bedre resultater ved at eksperimentere.
Mvh, Hans

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-10-03 18:30

On Mon, 27 Oct 2003 15:39:50 +0100, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>på at du kan se i søge hvilket punkt(er), der er stillet skaprt på. Dels at

Ja det er jeg klar over. Og jeg valgte at bruge kun det midterste
punkt til auto fokus.

> [...]
>at virke (har set ca. 1 sek. et sted) ved at trykke udløseren halvt ned.

Ja jeg havde IS slået til og ventede måske ikke længe nok. Jeg
trykkede halvt ned for at fokusere og så snart objektivet ikke
bevægede sig længere tog jeg billedet..

>Husk forlængelsesfaktorer og dit Cosina f.eks. 400mm bliver 640mm og du skal
>have en meget hurtig lukkehastighed for at undgå rystelse (monopod vil

Ja

> [...]
>objektivet, da det som regel vil mindre skarphed. Jeg er sikker på du kan få
>meget bedre resultater ved at eksperimentere.

Ja det jeg også sikker på så jeg må derud igen så snart der kommer
endnu en weekend med godt vejr.

MVH Tommy

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 28-10-03 09:45

Hej Tommy

Du har fået en del kommentarer omkring skarphed, så det vil jeg ikke tvære
unødigt rundt i. Kun bemærke, at det på dine lukkertids/blænde kombinationer
ser ud til, at du har kørt på programautomatik. Jeg tror, jeg i dine sko
ville forudindstille blænden til største åbning. Derved opnår du to ting.
Dels får du så lille dybdeskarphed som muligt, hvilket tjener til at
fremhæve hovedmotivet. Dels får du til enhver tid den kortest mulige
lukkertid, hvilket minimerer risikoen for rystede billeder.

Umiddelbart kan det virke bizart at ønske sig den mindst mulige
dybdeskarphed, men hvis skarpheden ligger rigtigt, bliver de fleste
dyrebilleder mere spændende. Skarpheden SKAL ligge i det nærmeste øje på
hovedmotivet, og der skal meget tungtvejende grunde til at fravige denne
regel. Kan du tvære resten af motivet ud i uskarphed ved hjælp af en stor
blændeåbning, er effekten enorm, og du får en enorm dybde i billedet. Det
omvendte, billeder hvor alt står skarpt, virker som regel røvkedeligt og
fladt.

Johan Gadegaard

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-10-03 16:46

On Tue, 28 Oct 2003 09:44:40 +0100, "Johan Gadegaard"
<foto-fjern-best@lazy.dk> wrote:

>Hej Tommy

[gode tip]

Tak for tippet. Du har ganske ret jeg tog alle billeder på program P.

MVH Tommy

Fra : Klaus Madsen

Dato : 28-10-03 19:55

"Johan Gadegaard" <foto-fjern-best@lazy.dk> wrote in message
> [...]
> omvendte, billeder hvor alt står skarpt, virker som regel røvkedeligt og

Jeg kan kun tilslutte mig alt det Johan skriver. Du kan se en del eksempler
på at
tage billeder netop på den måde, på min hjemmeside:
http://www.grafreaks.dk/foto/dyr.html

Mvh. Klaus