Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Memory Stick og deres priser - igen
Fra : kunstner5.com

Dato : 18-10-03 13:31

Hej Alle.
I en tidligere tråd brokkede jeg mig over priserne på de memory sticks, man
skal bruge til Sonys digitale kameraer.

Idag besøgte jeg så en forretning, hvor jeg snakkede med en ekspedient om
problemet. Han kunne sagtens forstå min frustration og medgav at Memory
Sticks havde høje priser. Til gengæld mente han, at de var en del hurtigere
end andre typer af hukommelse til digitale kameraer.

Har han ret i det? Og hvilken betydning har det konkret når man
fotograferer? Altså, kan man tage billederne hurtigere efter hinanden med en
"hurtigere hukommelse"?

Håber nogen kan svare på den

Hilsen
Claus Jungersen
-----------------------
www.kunstner5.com

Fra : Frank Nørvig

Dato : 18-10-03 15:52

> [...]
> Har han ret i det? Og hvilken betydning har det konkret når man
> fotograferer? Altså, kan man tage billederne hurtigere efter hinanden med

Jeg skal ikke kunne sige om Memory Stick er hurtigere end f.eks. CF eller
MicroDrive, men hastigheden har absolut noget at sige.

Når du tager et billeder skal kameraet gemme det nye billede-data ned på
sticken/kortet. Nogle kameraer har en "buffer" hvor den kan gemme et par
billeder i hukommelsen, men som regel er det kun 2-3 billeder. Helt billige
kameraer kan vist slet ikke.

Hvis sticken/kortet er lang tid om at gemme billedet, går du glip af en
masse motiver. Især hvis du står i en situation med et godt motiv og får
lavet et "fejlskud". Så kan der går op til flere sekunder før du får
mulighed for at skyde igen, og så er det måske for sent.

Mvh Frank

Fra : Nic

Dato : 18-10-03 15:56

Det er stadig marginalt vi snakker om, i daglig brug snakker min max halve sekunders forskel...

Finder lige en benchmarktest frem og poster linket... giv mig resten af idag :)

Fra : Nic

Dato : 18-10-03 21:36

http://dpreview.com/articles/mediacompare/

Fra : Frank Nørvig

Dato : 19-10-03 08:21

> Det er stadig marginalt vi snakker om, i daglig brug snakker min max halve
sekunders forskel...

Nej... Se nedenfor.

> Finder lige en benchmarktest frem og poster linket... giv mig resten af
idag :)
> http://dpreview.com/articles/mediacompare/

Spørgsmålet handlede om Memory Stick, ikke Compact Flash som dpreview's test
handler om.

Men mens vi har testen fremme, syntes jeg at vi skal kigge på den. Du siger,
at det kun er halve sekunder der er til forskel, men sammenligner vi en
Sandisk 512mb med en SimpleTech 512mb, så har vi en hastighedsforskel på
hele 1,4mb pr. sekund. Det er ikke småting, hvis man skyder et par billeder
af i træk, og hvert billede fylder 2-3mb.

Personligt har jeg ofte været ude for, at måtte vente et par sekunder før
jeg kan tage et nyt billede, fordi mit Sandisk 256mb kort er for sløvt.

Mvh Frank

Fra : Pico

Dato : 18-10-03 21:29

kunstner5.com wrote:
> [...]
>
> Har han ret i det? Og hvilken betydning har det konkret når man
> fotograferer? Altså, kan man tage billederne hurtigere efter hinanden

Det kan jeg ikke. Jeg har en alm Sony Memory Stick og en Pro der ifølge
opgivelserne fra Sony skulle være hurtigere, men helt ærligt, mit V1 gemmer
så hurtigt at jeg ikke tænker over det. Kun hvis jeg tager billeder i 5 mil. og
gemmer i Tiff tager det en helv.... tid. Det har jeg foresten ikke prøvet på Pro.
Det kunne være jeg skulle gøre det.
Har lige prøvet og der er ingen mærkbar forskel, så det er ikke noget man
mærker i dagligdagen.
Ang. hasstigheden på Memory Stick og andre lagermidler har jeg ingen erfaring.
Pico
Fjern SPAM i adressen.