Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Olymæus C-750 og elendig fokus! :o(
Fra : Thomas H.

Dato : 18-10-03 06:22

En lille og grim, men sand historie!

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke er særlig tilfreds, med mit Olympus
C-750uz! Det har store store problemer med at autofokusere, især hvis det
bliver halvmørkt! Billeder taget med blitz, i almindelig indendørs
aftenbelysning, bliver en gang i mellem helt sløret, men selv billeder i høj
sol bliver nogle gange, og kun nogle gange, helt ude af fokus. Jeg har en
kollega som købte et magen til, næsten samtidig som mig, og hans det er helt
helt galt, derfor vil jeg også bruge hans grelle eksempler først i denne
artikel.

Her ses et billede taget med fuld tele (10x zoom), ved højlys dag, billedet
er taget på 1/650 del sekund og oven i købet på stativ, så rystelser må vi
antage ikke er en mulighed:
www.snabelapunktumdk.dk/TraktorTraek.jpg

Efter dette helt uacceptable billede, sendte han kameraet til reparation,
med kortet hvor billedet lå på, og henviste til det. Det blev sendt helt til
Portugal, da OlympusDanmark intet kan lave selv, efter 3 uger kom det retur,
med beskeden "ingen fejl fundet, efterloddet" Dog
kan jeg se, at firmware er opdateret.

Han hentede det i butikken, og det aller første billede vi tog hjemme i
firmaet, var stadig helt vildt sløret! Vi lavede en lille sammenligning med
mit, hvor vi stillede dem lige ved siden af hinanden, og tog et billede at
et tastatur på højkant 7-8 meter væk, først et uden zoom, og derefter med
fuld tele, resultatet var ret skræmmende:
www.snabelapunktumdk.dk/750_vs_750.jpg

....noget tyder på, at problemet er værst i tele, men lidt spøjst at hans
tele-billede faktisk er større end mit, som om at linsen sidder forkert
eller noget?
Nå, men det røg direkte et rep igen, denne gang kom det tilbage med
beskrivelsen "CCD repareret" ... selv tror jeg ikke meget på dette, måske
også fordi, at det selv under mikroskop er ret tydeligt, at skruerne ALDRIG
har været ude af det kamera, men de havde opdateret firmwaren endnu en gang,
og dette hjalp umiddelbart, for i vores nye sammenligningstest, stod hans
faktisk mere skarpt end mit !!

Så skulle man tro, at det var det, men han har lige taget dette billede:
www.snabelapunktumdk.dk/Luftballon.JPG
...som jeg ikke synes er heeelt så slemt, men hvis man forstørrer det lidt,
er det altså ikke skarpt, hvad mener i ???

Mit eget, har altså også taget nogle underlige billeder fra tid til anden,
men slet ikke så slemt som hans, dette:
www.snabelapunktumdk.dk/Kraftvaerk.JPG
er taget på 1/650 del sekund, kl. 12:30 en julidag i høj solskin (fik en
seriøs solskoldning den dag, hehe) og helt ærlig, så er der altså ikke en
eneste ting på billedet, der er rigtig skarpt, hvis man ser det tæt på! Jeg
har taget et par stykker, og det billede taget 5 sek. efter er knivskarpt,
så det kan sagtens, men hvorfor pokker ikke hver gang !!??

Dette billede af Storebæltsbroen, er taget med lang lukketid, på stativ, og
autofokus en lun og stille sommeraften, på vej hjem fra Jylland (Noget med
SkanderborgFestival ...og Lise Rønne..ka' ikke sige mer' Den kan slet
slet ikke finde fokus, jeg har taget 5 billeder efter hinanden, og alle
sammen ser sådan ud, jeg ville ellers mene at den bro var rigeligt oplyst,
og jeg har da fotograferet den masser af gange med mit gamle C-3020 uden
problemer!
www.snabelapunktumdk.dk/Bro_autofocus.JPG

Nå, man jeg satte den på manuel fokus, og satte den på "uendelig", så kom
resten til at se sådan ud:
www.snabelapunktumdk.dk/Bro_manualfocus.JPG

Til sidst lige et par eksempler på billeder, taget med blitz i helt
almindelig "selskabsbelysning", jeg har altså klippet hovederne af
personerne, da jeg ikke er sikker på de vil medvirke i dette, men det er vel
ret tydeligt, at den overhovedet ikke fanger noget før den fyrer af?
www.snabelapunktumdk.dk/Portraet.jpg
www.snabelapunktumdk.dk/Dans.jpg

Er der andre der oplever samme ting med det kamera (eller andre), eller er
det bare min kollegas og mit, der er fra en uheldig sending, så vi derfor må
sande at vi har smidt 5500,- ud af vinduet ?

Nu skal jeg lige på et par fotoopgaver de næste par uger, men så ryger mit
altså også til opdatering, så må jeg se om det hjælper på mit.
I øvrigt lidt dumt, at et kamera skal sendes helt til Portugal, for at blive
opdateret synes jeg, det forgår vel bare via en PC og USB-porten, eller et
specielt kort med noget kode på?

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : SLN

Dato : 18-10-03 12:22

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in

> [...]
> blive opdateret synes jeg, det forgår vel bare via en PC og
> USB-porten, eller et specielt kort med noget kode på?

Jeg må give dig ret i denne konklusion.
Jweg solgte mit 3030-Z, og købte 750´ ern, men er ikke ovenud
glad for kameraet, bla. p.ga autofokus på Auto program.
Hvis jeg bruger spot måling, bliver det bedre.
Min software hedder: Software - v753u-83

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-03 13:12

> [...]
> glad for kameraet, bla. p.ga autofokus på Auto program.
> Hvis jeg bruger spot måling, bliver det bedre.
> Min software hedder: Software - v753u-83

Har også et 750 på arbejdet, og der er de samme problemeer med autofokus.
Ser ikke ud som om Olympus har forbedret det i forhold til mit eget 1400L.
Egentlig underligt da mit Olympus E-20 kan fokusere i næsten total mørke så
det KAN da lade sig gøre.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Thomas H.

Dato : 18-10-03 14:30

"SLN" <REMOVETHISlindved@REMOVETHIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> glad for kameraet, bla. p.ga autofokus på Auto program.
> Hvis jeg bruger spot måling, bliver det bedre.
> Min software hedder: Software - v753u-83

Ok, så det ER altså penge ud af vinduet, og spild af tid at sende det til
rep.?
Nu så jeg også tråden oppe over mht. spotmåling, og SVJV bruger den da også
firkanten i midten til, at regne lys ud, altså hvis man bruger spotmåling,
er det kun det i midten der bliver rigtigt lysmæssigt, alt andet kan så
måske blive over- eller underbelyst.

Min firmware hedder 753u-81 min kollegas 753g-54, og det hjælper lige lidt.

Jeg har lige været ude ved BellaCentret og fotografere, og opdagede noget
chokerende! Selv med manual fokus sat i uendelig, bliver nogle af billederne
helt sløret !! Det må altså være en konstruktionsfejl.

Fra : nyrup

Dato : 18-10-03 16:21

Ja, ja...
Så er vi nok i samme båd hvad enten vi køber Medion/Horizon... eller hvad
den nu hedder eller
et fint Olympus... De har til tider svært ved at focusere...
Jeg havde mit Medion til reperation pga. fejl i gengivelsen af røde farver.
Jeg fik 14 dage efter et nyt tilbage. Jeg syntes det gamle var skarpere. -
Men jeg fandt ud af, at det vist var autofocus der er lidt "svag". Jeg
prøvede manuel og det bliver skarpere. -Men manuel er svært på et medion.
Der er ingen skala og skærmen er jo svær at se tydelit i dagslys. -
En mulighed ved Ultra Zoom modellen er jo også at det store zoomområde gør
at det er gået lidt ud over kvaliteten i optikken...?
mvh,
Lars-Peder.

Fra : Thomas H.

Dato : 18-10-03 16:50

"nyrup" <p_(fjern dette og paranteserne)nyrup@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f9159cd$0$9768$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> En mulighed ved Ultra Zoom modellen er jo også at det store zoomområde gør
> at det er gået lidt ud over kvaliteten i optikken...?

Jeg er helt med på, at de 10 gange zoom, måske kan gøre optikken lidt
dårlig, men når kun laver fejl en gang i mellem, er den forklaring altså
ikke god nok for mig.
Prøv lige at se dette billede:
www.snabelapunktumdk.dk/med_manuel_fokus.JPG
Det er taget i stilling manuel, og uendelig i afstand! Der er vel 20-30
meter hen til bilen, så det ER den rigtige indstilling! Jeg tog rigtig mange
billeder i dag, og ca. halvdelen er ikke skarpe, jeg fandt ud af, at det
faktisk en gang i mellem hjalp, at slukke og tænde det igen, som om det er
en computerfejl af en eller anden art?

Thomas

Fra : phk

Dato : 19-10-03 11:20

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
> En lille og grim, men sand historie!

Især set i lyset af jeg lige har bestilt en på nettet med forventet ankomst
inden for de næste 14 dage.

Jeg vender tilbage med en beretning når jeg har afprøvet det.

En kammerat havde købt 720´eren, så jeg måtte jo have 750´eren for at være
sikker på at få noget bedre :( :)

--
Per, Esbjerg

Fra : SLN

Dato : 19-10-03 14:27

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg vender tilbage med en beretning når jeg har afprøvet det.
>
> En kammerat havde købt 720´eren, så jeg måtte jo have 750´eren for at

Hej Per.Esbjerg

Hvis det betyder at du bor i Esbjerg, er du velkommen
til prøve mit 750´ er inden du bryder emballagen til dit eget
hvis du er i tvivl.

Steen.Esbjerg

Fra : Zalza

Dato : 19-10-03 19:05

Hvad der er galt ved jeg ikke - men det ser slemt ud

Jeg har samme kamera Olympus C-750UZ og mit kamera tager knivskarpe billeder
!
også med stor zoom

Jeg bruger oftes ''P'' og ikke ''auto'

Jeg bruger: Auto-focus med center focus - så det er det i mitten den
focuserer på.

Knivskarpe billeder

/Z
www.Yoo.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 19-10-03 19:44

"Zalza" <no.sp@m> skrev i en meddelelse
> Hvad der er galt ved jeg ikke - men det ser slemt ud
>
> Jeg har samme kamera Olympus C-750UZ og mit kamera tager knivskarpe
> [...]

Jeg bruger altid "P" , og min kollega bruger mest "auto" det ændrer ikke
noget...

> Jeg bruger: Auto-focus med center focus - så det er det i mitten den
> focuserer på.

Hmm, er du sikker på den ikke også måler lys derinde kun? For så kan
billederne da tit over- eller belyste alle andre steder end i centrum.

> Knivskarpe billeder

Tjaa, spørgsmålet er om vi bruger det på samme måde, og måske er der en
generel fejl på nogle af de første, siden vi er to der oplever det samme,
for jeg fik altså et af de første der kom til landet.

Fra : Zalza

Dato : 19-10-03 21:01

> Hmm, er du sikker på den ikke også måler lys derinde kun? For så kan
> billederne da tit over- eller belyste alle andre steder end i centrum.

Det er jeg sikker på ja
den der måler lys er den funktion der også er på makro knappen

den jeg snakker om er den:
mode menu > camera > AF mode > spot

/Z
www.yoo.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 19-10-03 22:04

> Det er jeg sikker på ja
> den der måler lys er den funktion der også er på makro knappen
>
> den jeg snakker om er den:
> mode menu > camera > AF mode > spot

Hmm, noget tyder på at du har ret, jeg var sikker på de to havde samme
funktion, de har da samme symbol. Men igen, det ændrer ikke ret meget, ved
de billeder jeg viser øverst i tråden vel? :o|

Fra : Zalza

Dato : 19-10-03 23:10

> Hmm, noget tyder på at du har ret, jeg var sikker på de to havde samme
> funktion, de har da samme symbol.

Nej det har de ikke helt ;)

[ ] og [o]

> Men igen, det ændrer ikke ret meget, ved
> de billeder jeg viser øverst i tråden vel? :o|

Du kan prøve - lad os se resultatet.
Jeg tror/håber du vil få held med det :)

Husk at bruge program: ''P''

/Z
www.Yoo.dk

Fra : Zalza

Dato : 19-10-03 23:20

ps.

kunne være sejt at se
http://www.thhe.dk/fotogalleri/Landing1.jpg

på fotokritik - så vidt jeg kan se har du ikke haft dette billede på fk.

Jeg synes det er et sejt billede :D

/Z
www.Yoo.dk

Fra : Fums