Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indendørs problemer - sportshal og bellace~
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 16-10-03 22:58

Har flere gange været "uheldig" med mine fototure når de er indendørs.
En gang var jeg i en sportshal uden stor held og i dag Bellacenter til race
med en "fejlprocent" på 90%.

Billederne bliver sløret både med og uden blitz. Farverne er heller ikke de
bedste.
Jeg har forsøgt at stille på alt som "bogen" foreskriver, men synes ikke det
hjælper. Selv med stativ er jeg ikke tilfreds.

Mit kamera er Minolta dimage 7i. Minolta er lige kommet med en ny model A1,
som skulle være bedre til indendørs - måske skulle jeg købe den.

Hvordan tager i billeder i sportshaller og med hvilket udstyr?

vh
Jan Emil
www.fotoportal.dk

Fra : Alex W

Dato : 16-10-03 23:29

Du skal helst bruge et "rigtigt" DSLR der kan presse noget mere ud af
situationen/lyset og have et lysstærkt objektiv gerne med Image Stabilizer
(anti-ryst) indbygget.
Til pressebrug har jeg brugt et mellemlangt tele-objektiv på bl. 2.8 og
stativ 400 ISO, tit presset til 800 og 1600 ISO.

Blitz er noget svært noget at have med at gøre på store afstande, eller i
rum der ikke kan kaste lys tilbage. Brug hellere stativ.

De små want-a-be SLR er gode til mange ting, men kan godt skuffe i sådanne
situationer. Men fortvivl ikke ... Øv dig med det du har og se hvad du
/kameraet formår. Så er du bedre rustet næste gang. Pres chippen min. 400
måske1600 ISO og så et godt stativ.
OBS: Blitz giver i sådanne omgivelser et grimt hårdt lys, med mindre den
bruges som opblødning af skygger!

M,v.h.
Alex W

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 17-10-03 09:08

"Alex W" <alex(fjern dette)@skriverstuen.dk> wrote in message

> Du skal helst bruge et "rigtigt" DSLR der kan presse noget mere ud af
> situationen/lyset og have et lysstærkt objektiv gerne med Image Stabilizer
> (anti-ryst) indbygget.
Jeg har tænkt på at købe canon 10d eller 300d - ville de med et ordentligt
objektiv kunne lave ok billeder indendørs uden stativ? Har læst meget om de
2 kameraer, men det er jo en del penge når man også skal købe objektiver ved
siden af.

Jan

Fra : Alex W

Dato : 17-10-03 16:46

Hej Jan
Jeg har en 10D som jeg er yderst tilfreds med.

Jeg brugte faktisk Nikon FE2 med den gamle 180 mm bl2.8, kanont objektiv.

Nu skal jeg ud og spendere et nyt lysstærkt objektiv nok 70-200 bl. 2.8 IS
Jeg bruger for øjeblikket en 75-300 mm bl. 4-5.6 med IS
Det er et ok objektiv og den mindre lysstyrke må jeg leve lidt med endnu.
Det kan bruges, da der er indbygget ImageStabilizer i objektivet.

/Alex

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 17-10-03 21:48

> [...]
> Det er et ok objektiv og den mindre lysstyrke må jeg leve lidt med endnu.
> Det kan bruges, da der er indbygget ImageStabilizer i objektivet.

Har ikke været så opmærksom på ord som lysstærkt, ImageStabilizer og den
slags ved mit sidste køb. Godt nok er det ikke et år siden jeg købte et
kamera sidst, men har taget så mange billeder at stykprisen nu er under 30
øre. Og så har jeg været så heldig/uheldig at min kæreste også er godt i
gang med kamaraet, så hun kan jo få det "gamle".
Så alt taler jeg får at spare sammen til en julegave til mig selv.
Har 3 kandidater Minolta A1 - kun fordi jeg kender Minolta og er ok tilfreds
med den.
Canon 10D og 300D kun fordi andre roser dem så meget.
Så må jeg bare vente og se om nissen har noget til mig i år.

Takker i øvrigt for kommentare modtaget på mail og her i gruppen.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-10-03 22:02

Jan Emil Christiansen wrote:

> Hvordan tager i billeder i sportshaller og med hvilket udstyr?

Problemet er dårlige lysforhold, det kan afhjælpes på flg. måder:

1). - et meget lyststærkt objektiv.

2). - stor følsomhed 400, 800 eller 1600 ASA.

3). - lange eksponerigstider på stativ.

4). - en megga kraftig stavblitz, monteret med en teleforsats

En kraftig blitz med teleforsats kan typisk række 10 - 20 meter,
teleforsatsen samler lyset i en smal vinkel, derfor skal blitzen
monteres meget præcist, så den oplyser det samme område som
objektiver ser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob Waage

Dato : 17-10-03 23:16

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvordan tager i billeder i sportshaller og med hvilket udstyr?

Nikon D100, Nikkor 80-200 mm 1:2.8 D, ISO 3200 eller 6400 og lukkertider på
ca. 1/500 - 1/800.

--
Jacob
http://jacobwaage.dk