Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Reparation af Pentax K-1000
Fra : Jens Christensen

Dato : 14-10-03 19:35

Hej
Jeg er kommet i besiddelse af et Pentax K1000 spejlreflekskamera, men der er
noget galt med det...Når jeg tager et billede, vipper spejlet op (hvilket er
godt nok) men "gardinerne" ruller ikke væk og spejlet kommer ikke ned igen.
Hvis jeg så drejer lidt på den knap hvor jeg indstiller lukketid samt ASA
(eller skubber lidt til den), kører gardinerne væk (og tilbage) og spejlet
kommer ned igen. Dette er, som I kan høre, ikke verdens mest holdbare
løsning, så jeg ville gerne have det fikset. Er det noget man selv kan gøre?
Da det er nok bare at trykke den omtalte drejeknap til en af siderne har jeg
på fornemmelsen at den bare skal have lidt olie, men jeg er ikke helt sikker
på hvordan man skiller det ad. Springer der 1000 fjedre og dimser ud i
hovedet på mig hvis jeg prøver, eller kan det godt lade sig gøre? er der
nogen der har nogen anelse om hvad det kunne tænkes at koste hvis jeg fik en
fotohandler til at kigge på det? -jeg har ikke tænkt mig at ofre meget på
det, men da kameraet samt objektivet er utroligt velholdt kunne det være
meget sjovt at få det til at virke... Jeg håber der er en eller anden
derude, der kan hjælpe. ...og så håber jeg ikke jeg har kedet alle ihjel
med denne lange besked

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 14-10-03 20:11

Så vidt jeg husker er Pentax K1000 af den gamle mekaniske type. Denne type
kameraer skulle jævnligt have et eftersyn med rensning og justering. Det er
det jeg tror dit kamera trænger til, og jeg kan ikke anbefale dig at gøre
det selv, med mindre du har 100% forstand på det, så du må nok have det til
eftersyn på et værksted.

Hilsen Hans - www.fotofritid.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 14-10-03 20:28

> [...]
> det jeg tror dit kamera trænger til, og jeg kan ikke anbefale dig at gøre
> det selv, med mindre du har 100% forstand på det, så du må nok have det

-Det er 100% manuelt...det eneste automatiske er lysmåleren...Har du nogen
fornemmelse for hvad det koster? -Det skal siges at jeg ikke har nogen
erfaring med at skille kamerare ad, så det kan godt være det ikke er så god
en idé.

Jens Christensen

Fra : Hans Chr. Sørensen

Dato : 14-10-03 21:00

Nej, desværre, men jeg vil tro enhver fotohandler vil kunne give dig et bud
på det.

Hilsen Hans - www.fotofritid.dk
-----

Fra : Jens Christensen

Dato : 14-10-03 21:09

"Hans Chr. Sørensen" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> wrote in message
> Nej, desværre, men jeg vil tro enhver fotohandler vil kunne give dig et
bud
> på det.

OK, jeg vil tage ned til en i morgen så... Hvis det bliver for dyrt tror
jeg, jeg sælger kamera+objektiv og flash, det må kunne indbringe lidt...
Tak for hjælpen.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Ricki Susic

Dato : 15-10-03 12:00

> OK, jeg vil tage ned til en i morgen så... Hvis det bliver for dyrt tror
> jeg, jeg sælger kamera+objektiv og flash, det må kunne indbringe lidt...
> Tak for hjælpen.

Hej Jens,

Hvis du skulle beslutte dig for at få renset og efterset kameraet, så skulle
lige netop k1000 være et af de mest stabile slr-kameraer. Det virker under
de mest utænkelige forhold. Jeg synes at du skal få det lavet og nyde det
fantastiske stykke mekanisk mesterværk det er.

Ricki

Fra : Jens Christensen

Dato : 15-10-03 17:07

> [...]
> de mest utænkelige forhold. Jeg synes at du skal få det lavet og nyde det
> fantastiske stykke mekanisk mesterværk det er.

Hej Ricki

Ja, det er også hvad jeg har læst mig til på nettet, at det skulle være et
ret fornuftigt kamera...Desværre lader det ikke til at jeg for et rimeligt
beløb kan få det til at virke

--
Mvh.
Jens Christensen