Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor mange pixels skal et kamera havde
Fra : Jens Nielsen

Dato : 14-10-03 15:41

Hej

Hvor mange pixels skal et kamera havde for at billederne bliver gode på
papir??
Er 3mil for lidt?

MVH
Jens

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-10-03 15:43

Jens Nielsen wrote:
> Hej
>
> Hvor mange pixels skal et kamera havde for at billederne bliver gode på
> papir??
> Er 3mil for lidt?

Det kommer vel an på hvor stort papiret er ;) Til pas-foto er det mere
end rigeligt.

Men se lidt på:

http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

--
Don't waste space

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-10-03 15:55

Jens Nielsen wrote:
> Hvor mange pixels skal et kamera havde for at billederne bliver gode
> på papir??
> Er 3mil for lidt?

Som Thomas nævner, så kommer det an på papirets størrelse.

Men til "almindelige" 10x15 billeder er 3 mpixel nok.

2 mpixel kan (imo) også gøre det, men så er der ikke noget at beskære af.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Doktoren

Dato : 14-10-03 16:06

> Men til "almindelige" 10x15 billeder er 3 mpixel nok.
>
> 2 mpixel kan (imo) også gøre det, men så er der ikke noget at
beskære af.

Det vigtigste (til normale billeder 10x15) er faktisk optikken, og
hvis den er god, så er 3 mp rigeligt..... Der er ikke meget ved at
have en kamera med 5.0 mp hvis optikken stinker.... Farve
"rigtigheden" og kontrastforholdene i kameraet er efter min mening
endnu mere vigtigt....

Fra : Doktoren

Dato : 14-10-03 16:07

> beskære af.

Glemte lige at skrive at jeg er helt enig med de foregående svar :D

Fra : Tommy Hansen

Dato : 14-10-03 18:17

"Doktoren" <REMOVElkh79@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> have en kamera med 5.0 mp hvis optikken stinker.... Farve
> "rigtigheden" og kontrastforholdene i kameraet er efter min mening

Uanset hvilken størrelse papir og hvilken opløsning du vælger kameraet i,
vil jeg mene at optikken er meget vigtig.
Det vil igen sige anerkendte mærker/optik.

MVH Tommy

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-10-03 19:35

Jan Vestergaard wrote:

> [...]

Nej - det er kun hvis du vil kunne beskære kraftigt at du kan få brug
for mere.

> Men til "almindelige" 10x15 billeder er 3 mpixel nok.
>
> 2 mpixel kan (imo) også gøre det, men så er der ikke noget at beskære af.

Det er der nu godt nok hos mig. Jeg har for nylig sendt et 2megapixel
billede fra mit A40 til fremkaldelse i 20x30cm, og resultatet er
nydeligt og lydefrit.

Efter min mening er der en del at beskære med, selv i 2 megapixel, hvis
det er 10x15 billeder man går efter.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 14-10-03 21:29

Jesper Brunholm wrote:
> Det er der nu godt nok hos mig. Jeg har for nylig sendt et 2megapixel
> billede fra mit A40 til fremkaldelse i 20x30cm, og resultatet er
> nydeligt og lydefrit.

Helt enig - jeg bruger selv "kun" 2 mpixel til almindelige familiebilleder,
der ikke skal beskæres voldsomt.

De 4 mpixel som G3 kan levere bruger jeg stort set kun til at "lege" med.

Mit første digi-kamera var et 1 mpixel Kodak DC3200, og det var egentlig
ganske udmærket til 9x13 billeder, men jeg var ikke helt tilfreds med
farverne.

Næste skridt var så Canon A40, som laver meget fine billeder i 2 mpixel.

Og det var absolut ikke pga opløsningen at jeg skiftede til G3 - det var pga
de flere muligheder for at "lege"....

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-03 16:07

Jeg har et IXUS v3 (3 MP). Jeg har lavet meget fine print på min gamle HP
blækprinter med HP photo paper.

Mvh Thomas

Fra : Doktoren

Dato : 14-10-03 16:18

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et IXUS v3 (3 MP). Jeg har lavet meget fine print på min
gamle HP
> blækprinter med HP photo paper.

Jeg har det samme kamera. Jeg plejer dog at få dem fremkaldt hos føtex
(kun 1.5kr/stk) eller japan photo, og det plejer at være rigtigt
godt....

Fra : K.G.

Dato : 14-10-03 16:32

Hej Jens ....

Jeg har et Canon PowerShot A40 med 2,1 Mil . pix
og jeg får fremkaldt billeder på Nettet hos PhotoCare
og er utrolig godt tilfreds både i 10x15 og også 13x18
jeg tvivler på nogen kan se at disse billeder er taget
digitalt med 2,1 mil. ....

Men naturligvis - vil du længere op i størrelse 20x30
ja men så kræver det sikkert bedre opløsning ...

Igen til alm. Familie foto kan 2.0 Mil. pixels sagtens
være med ... du kan blot ikke udprinte plakater ... )

Med venlig hilsen
Keld Gydum
--
Stenbakkevej 37 2.th. DK-9900 Frederikshavn
Fotoside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-10-03 18:59

"Jens Nielsen" <j-erbo@FJERNhongnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor mange pixels skal et kamera havde for at billederne bliver gode på
> [...]
Hej Jens

Lad være med at tænke på MP, men tænk på at tage et godt billede i stedet,
så løser resten sig selv.

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-10-03 19:08

Jens Nielsen wrote:

> Hej
>
> Hvor mange pixels skal et kamera havde for at billederne bliver gode på
> papir??
> Er 3mil for lidt?

På flg, FAQ-side kan du lære hvordan du selv kan regne på det
med pixel og opløsning...
http://www.photo-gallery.dk/side-07.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen