Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Toning i PS
Fra : Ole Larsen

Dato : 13-10-03 22:21

Hvordan toner i i PS. Og jeg tænker ikke kun på sepia. Selv laver jeg s/h om
til rgb og toner der, men det må kunne gøres lettere ? Et 6x9 s/h neg i 3200
dpi fylder immervæk 100-120 Mb og når det skal laves om til rgb, kværner min
Celeron 1,8 Ghz nogen tid, selv med 768 Mb ddr-ram.
Mvh
Ole

Fra : Thomas Madsen

Dato : 13-10-03 22:47

Ole Larsen skrev:

> Selv laver jeg s/h om til rgb og toner der, men det må kunne gøres
> lettere ?

Dobbeltklik på baggrundslaget i lagpaletten og giv evt. laget et nyt
navn hvis du ikke er tilfreds med 'Lag 0'(eller 'Layer 0' hvis det
er den engelske version du sidder med). Opret så f.eks. en lagmaske
på det nye lag og brug dit farveforløbsværktøj på lagmasken.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/udton_graa.jpg>.

Madsen.

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-10-03 00:45

Thomas Madsen (nospam@madsen.tdcadsl.dk) skrev følgende:

> [...]
> er den engelske version du sidder med). Opret så f.eks. en lagmaske
> på det nye lag og brug dit farveforløbsværktøj på lagmasken.

Jeg tror han efterlyser en måde at tone et S/H til sepia el.lign.

- Martin

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-10-03 01:10

Martin Petersen skrev:

> Jeg tror han efterlyser en måde at tone et S/H til sepia el.lign.

Ja, det tyder på at jeg har misforstået spørgsmålet. Jeg kan godt se
det nu når jeg læser det igen (havde i første omgang læst 'toner det'
som udtoning.

Tilstanden Gråtoner / Grayscale i Photoshop kan (som navnet antyder)
ikke indeholde andet end gråtoner, så man slipper ikke udenom et
tilstandsskift, men man behøver ikke at gå ned i RGB. Duotone kan
også klare det. I Duotone-tilstanden har man mulighed for at blande
op til 3 forskellige staffage-farver i billedet, udover den sorte.
(1 farve plus den sorte kaldes Duotone. 2 farver plus sort kaldes
Tritone og 3 farver plus sort kaldes Quadtone).

Der er lidt inspiration at hente her:
<http://www.luminous-landscape.com/tutorials/duotone.shtml>.

Madsen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-10-03 07:35

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (1 farve plus den sorte kaldes Duotone. 2 farver plus sort kaldes
> Tritone og 3 farver plus sort kaldes Quadtone).

Takker allersomvenligst. Det er så en af de efterhånden få på stedet, jeg
ikke havde været igennem. Strålende site (øhøm).
Mvh
Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-10-03 09:53

> [...]
> (1 farve plus den sorte kaldes Duotone. 2 farver plus sort kaldes
> Tritone og 3 farver plus sort kaldes Quadtone).

Og den metode, duo/tri/quad-tone er en rigtig god måde. Det er lige før jeg
kan opnå den spec. selentoning, jeg engang lærte. Den afviger fra Kodaks
opskrift og resultatet er også helt anderledes end med Kodaks opskrift. En
Århusianer (Michal - eller Carsten Madsen ?) lavede for år siden en
pragtfuld serie fra væksthuset i botanisk have.
Der opstår en svag changerende rød/blåviolet tone i mørkeste zoner.
Mvh
Ole

Fra : Thomas Madsen

Dato : 14-10-03 13:17