Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modelfotografering - mangler dokument
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 13-10-03 12:08

Søger hjælp til følgende:
I forbindelse med en fotoside mangler jeg en model til nogle artikler om
modelfotografering.
Har fundet en par stykker, som vil ligge ansigt til, men mangler at have
papierne i orden.
Har selvfølgelig prøvet at sætte mig grundet ind i sagerne og er stødt på
flere fotografer, som kræver at modellen underskriver at stykke papir om
brug af fotos, så modellen ikke senere kan kræve at man ikke må benytte
materialet.
Som sådan vil jeg ikke gøre et stort nummer ud af underskrifter og den
slags, men vil MEGET gerne se eksempler på sådan et dokument.
Har du et du vil dele må du gerne maile mig på info@webmasteren.dk

Det er også min plan og lave en slags skabelon på fotosiden som andre kan
bruge - så hvis du er så venlig at dele dit dokument vil jeg meget gerne
have lov at videregive evt guldkorn.

Alt hjælp er velkommen og "løse" kommentare.

vh
Jan Emil Christiansen
www.fotoportal.dk

Fra : Jens

Dato : 13-10-03 12:41

Et sådan eksemplar findes på www.modellerne.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 13-10-03 15:27

"Jens" <fotograf-kbh@ofir.dk> wrote in message
> Et sådan eksemplar findes på www.modellerne.dk
Skal man være medlem for at se det? Synes ikke jeg kan finde det.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-03 14:25

Jan Emil Christiansen wrote:

> Alt hjælp er velkommen og "løse" kommentare.

Betal modellen et modelhonorar 100 eller 200 kr., brug en brev-
check, og skriv på slippen "til dækning af modelhonorar", eller
ved kontant betaling, så få hende til at kvitere for modtagelsen
af modelhonoraret på en dags-dato nota.

Så er sagen 100% klar, for en fotomodel som har fået betaling
for at stå model, har derved accepteret, at billederne bliver
publiceret...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 13-10-03 15:30

"Niels Ebbesen" <> wrote in message
> [...]
>
> Så er sagen 100% klar, for en fotomodel som har fået betaling
> for at stå model, har derved accepteret, at billederne bliver

Når du siger det skal det selvfølgelig nok passe, men kan godt lide et
undersøge det nærmere, så høre lige i jura gruppen også.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-03 15:50

Jan Emil Christiansen wrote:

> Når du siger det skal det selvfølgelig nok passe, men kan godt lide et
> undersøge det nærmere, så høre lige i jura gruppen også.

Ja selvfølgelig passer det, for når man har aflønnet modellen
med et modelhonorar, så kan hun jo ikke hævde, at hun troede
at fotograferingen var rent sjov, og at billederne ikke skulle
bruges til noget...

Det at man betaler et modelhonorar er faktisk klokkeklart, og
langt mere holdbart end en kryptisk aftale, som modellen kan
hævde, at hun har forstået på en helt anden måde...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : 2rb1

Dato : 13-10-03 16:08

Hvis du betaler modellen er der ingen grund til kontrakt osv. Præsis som
Niels siger.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-03 16:51

2rb1 wrote:

> Hvis du betaler modellen er der ingen grund til kontrakt osv.
> Præsis som Niels siger.

Jae en modelkontrakt er faktisk et meget tvivlsomt stykke papir,
det er tæt på, at jeg vil kalde det værdiløst, for der er godt
nok mange ting der skal være på plads, hvis den skal være juri-
disk bindende, og så kan man ikke binde nogen til tid og eveig-
hed med en kontrakt.

Humlen er nemlig, at modellen til enhver tid og uden varsel kan
opsige aftalen/kontrakten, og fotografen ka' ikke gøre en skid,
for da fotografen ikke har betalt noget, så har han jo heller
ikke lidt et tab.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 13-10-03 17:08

> [...]
>opsige aftalen/kontrakten, og fotografen ka' ikke gøre en skid,
>for da fotografen ikke har betalt noget, så har han jo heller
Interessant.
Takker.

Jan

Fra : Ivan Vogelius

Dato : 23-10-03 01:05

fair nok.
Som helt udenforstående vil jeg dog nok mene at det er fair play også at
skrive et stykke papir til modellen, så det også er klart for hende at du må
benytte billederne som du lyster i de næste år fremover. Jeg tror der er
mange piger der ikke er klar over dette, hvis de er glade amatører der bare
vil prøve det - som de jo tydeligvis er til 100-200 kr.
Mvh
Ivan

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 13-10-03 16:57