Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
På dyrehaven med min nye telelinse - opføl~
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 12-10-03 20:20

For ca måned siden deltog jeg i en tråd om køb af telelinse. Den ene person
i tråden skrev til min mail og spurgte om jeg ikke ville fortælle om købet
når telen kom. Som andre amatørfotografer har jeg haft en travl periode, så
det blev først nu.
Kan ikke huske helt hvad det var jeg skulle svare på, men har da gjort mig
umage med en forklaring på lidt af hvert

http://www.fotoportal.dk/fotoessays/tele.aspx

Vil gerne høre om andres erfaringer også, da det helt sikkert er noget jeg
gerne vil være lidt bedre til.

vh
Jan Emil Christiansen

Fra : Henrik

Dato : 12-10-03 20:56

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> wrote in message
> [...]

> http://www.fotoportal.dk/fotoessays/tele.aspx
>
> Vil gerne høre om andres erfaringer også, da det helt sikkert er noget jeg

Takker for beretningen, det er rart at høre at der også er nogel der vil
anmelde et produkt de ikke selv synes er verdens bedste køb.

Henrik
D30

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-10-03 22:25

Jan Emil Christiansen wrote:
> [...]
> Kan ikke huske helt hvad det var jeg skulle svare på, men har da
> gjort mig umage med en forklaring på lidt af hvert

Fin forklaring og beskrivelse.. Jeg synes da ikke billederne er så dårlige,
faktisk er de da helt ok i mine øjne!

> Vil gerne høre om andres erfaringer også, da det helt sikkert er
> noget jeg gerne vil være lidt bedre til.

Jeg har også selv købt en telelinse, en Kenko 2x som kostede noget lign. 350
kroner.. lige til at overkomme :)

Der er lidt beskrivelse af udstyret og grejet på denne side:
http://www.andersh.dk/fotografering/grej.htm

Og hvis man ikke gider alt den tekst, så er test billederne her..
http://www.andersh.dk/fotografering/kenko.htm

Jeg er glad nok for at have linsen, det er da rart nok at kunne udnytte en
fordobling af zoom effekten og jeg får det da også brugt enkelte gange,
f.eks. er disse billeder taget med fuld zoom gennem Kenko'en:

http://www.andersh.dk/billeder/14maj2k3/images/P5141323.jpg

http://www.andersh.dk/billeder/14maj2k3/images/P5141328.jpg

Og man kan da godt se at det ikke er altid at billederne bliver gode, det
her er f.eks. forholdsvis sløret og udtværet..
http://www.andersh.dk/billeder/14maj2k3/images/P5141368.jpg

Ingen af billederne er manipuleret, andet end de er gjort mindre..
Resultatet kunne sikkert blive bedre ved lidt legen :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 12-10-03 22:39

Spændende - tak for kigget/læsningen.

Jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-10-03 09:23

> [...]

> Vil gerne høre om andres erfaringer også, da det helt sikkert er noget jeg

Det ser ud som om billederne egentlig er rimelige, teknikken taget i
betragtning. Digital zoom er jo det samme, som du kan lave hjemme i
billedbehandlingsprogrammet. Det er en nedsættelse af opløsningen i
billedet. For mig ser det også ud som om, der er en del farveforvrængning
omkring lys/skygge overgangene. Jeg lægger også mærke til at dybdeskarpheden
er genska stor, men det hænger nok sammen med at CCD chip'en er meget mindre
end en almindelig 24x36 film.

En teleconverter har også en anden uheldig egenskab. Nemlig at den mindsker
den lysmængde, der når frem til film/chip. Hvordan det helt præcist
forholder sig med en converter, der sidder foran linsen ved jeg ikke, men på
spejlreflex kameraer sidder den mellem telen og kameraet. Da frontlinsen
derfor IKKE ændrer areal, vil det betyde at en x2 converter slipper 1/4 af
lyset ind, svarende til 2 blændstop. Derfor kan man vælge mellem pest eller
colera: enten skal man bruge fuld blændåbning, hvor mange objektiver tegner
lidt uskarpt, eller osse skal man ned på en lang lukkertid, og så bliver
billedet uskarpt af rystelser. Jeg har selv en original Nikon 2x og en 1.4x
converter, og det er 1.4'eren, der er min foretrukne. Så kommer jeg ud på
820mm, og stadig en rimelig lysstyrke.

Min anbefaling til dine næste forsøg vil være: Sæt kameraet på manuel drift,
og vælg en blænder, der er 2 stop over fuldt åbent. Lad kameraet vælge
lukkertid og brug stativ. Herudover kan du prøve med/uden digital zoom i
kameraet, og se om der er forskel på at forstørre det hjemme på PC'en.

De lover godt vejr resten af ugen, så mon ikke der skulle komme nogle
flere/bedre skud i kassen. Selv var jeg på Tipperne i Ringkøbing fjord i går
for at kigge efter bramgæs, men det var ikke nogen succes, da der var jagt i
området.

Bo //

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 13-10-03 09:41

Mange tak for svar. Der er jo meget man kan bruge.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-03 21:58

Jan Emil Christiansen wrote:

> Mange tak for svar. Der er jo meget man kan bruge.

Hej Jan, jeg kom til at tænke på, at jeg nok burde tilføje,
at jeg har en original Fuji teleforsats til mit Fuji FinePix
6900 zoom, den passer også til S602'eren og til den helt nye
S7000, den er kun på 1,5 X, men til gengæld så fungerer den
i hele teleområdet uden vignettering, og uden tab af opløsning.

Og dens optiske kvalitet er også helt ok, min eneste indven-
ding er, at den skrues på, det er langsomligt og besværligt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 13-10-03 22:20

den er kun på 1,5 X, men til gengæld så fungerer den
> i hele teleområdet uden vignettering, og uden tab af opløsning.
Sådan en ville jeg gerne have.
Mit køb gik ud på at få den største "telefaktor" - ikke det smarteste jeg
har lavet. Men det ved jeg så til en anden god gang.

Jan