Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan det passe ? -foto på cd
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 05-10-03 22:02

Da jeg blev student for et stykke tid siden, skulle vi slf ud på en lille
køretur og indtage en del alkohol :)
Jeg valgte derfor at købe et billigt(ca 80 kr kan ikke huske mærket)
engangskamera med blitz. Det går også fint nok, jeg tager billederne, vågne
op et underligt sted med et fuldt kamera.
De skal nu fremkaldes, og jeg bruger normalt Fakta med deres Fuji (kan det
ikke passe?) pga at de er billige. Denn gang vælger jeg også at få en cd med
billederne på, da jeg godt vil bruge dem på nettet bagefter og ikke gider
scanne dem selv.
Jeg får da også billederne, og dem på papir er ganske ok taget i betragtning
af kamerarets kvalitet og mine evner som ikke ædru fotograf.
Men billederne på cd'en er virkeligt skuffende, de ca 30 billeder er i
komprimeret jpeg format, ikke ret stor og fylder derfor kun omkring 100 kb
stykket. Farverne er også utroligt ringe -meget dårligere end dem på
papiret, og ligner noget som er scannet direkte ind fra papirkopierne.
Er det den normale standart for foto cd'er når man bestiller dem ? Eller
skal jeg bare undgå Fuji for fremtiden ?
Skal lige siges at jeg mener, at jeg selv ville kunne scanne billederne
bedre ind fra papiret, på min 5 år gamle 300 krs scanner.
Et eksempel kan ses her:
http://3x-viby.dk/engangs/photos/004_01a.jpg
det er kun blevet gjort mindre, og måske sat _lidt_ ned i kvalitet.

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 05-10-03 22:41

> [...]
> Er det den normale standart for foto cd'er når man bestiller dem ? Eller
> skal jeg bare undgå Fuji for fremtiden ?

Når promillerne er fordampet så tjek lige om ikke billederne ligger i
forskellige opløsninger - det er ret normalt og det gjorde de da også sidst
jeg fik lavet en Fuji skive. Men skiven bliver da langt fra fyldt ud.

Jeg tror du skal undgå engangskameraer med blitz i fremtiden.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 06-10-03 07:32

In news:3f808ff9$0$97207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk ,
Michael Lund Sørensen <laeses_ikke@gromit.dk> typed:

> [...]
> forskellige opløsninger - det er ret normalt og det gjorde de da også
> sidst jeg fik lavet en Fuji skive. Men skiven bliver da langt fra

Ja på hele min cd er der for 25 mb data, hvor selve viewer programmet tager
en 5-6.
Det jeg egentligt havde troedet, var at jeg fik en masse store ukomprimerede
billeder som jeg kunne arbejde videre med. Og ikke kun de små jpg billeder,
med dårlige farver :(

> Jeg tror du skal undgå engangskameraer med blitz i fremtiden.

Ja det kan der være noget om, desværre tog jeg også mit digicam med til en
anden fest, hvor det ikke endte med at overleve, så nogle gange må man vist
vælge mellem dårlige billeder og at lade sit kamera overleve :)

Fra : Per Bau

Dato : 05-10-03 22:39

"Bjarke Ravn-Jonsen" <usenet@mandril.dk> skrev i en meddelelse
> Et eksempel kan ses her:
> http://3x-viby.dk/engangs/photos/004_01a.jpg
> det er kun blevet gjort mindre, og måske sat _lidt_ ned i kvalitet.

Det er godt nok ringe. Men har du checket billederne fra cd'en direkte
via stifinder eller bruger du 'bare' det program der er på CD'en? Jeg
har godtnok ikke anvendt Fakte men Kvickly der også bruger Fuji. Jeg
blev også først lidt skuffet over kvaliteten, men det hjalp lidt da jeg
kiggede på cd-en. Der er på mine fire directorys,

hog (1518x1025) http://home22.inet.tele.dk/ba-u/Hog0031.JPG ,
mellan (759x5112) http://home22.inet.tele.dk/ba-u/Mellan0031.JPG ,
SMALL (379x256) http://home22.inet.tele.dk/ba-u/Small0031.JPG &
Lag (189x128). http://home22.inet.tele.dk/ba-u/Lag0031.JPG

/Per

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 06-10-03 07:24

In news:3f8090d1$0$83059$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk ,
Per Bau <perbau@hotmail.com> typed:

> [...]
> blev også først lidt skuffet over kvaliteten, men det hjalp lidt da
> jeg kiggede på cd-en. Der er på mine fire directorys,

Jeg har brugt billederne fra deres "large" mappe, som er de største på
cd'en. Og ok, jeg huskede forkert, de var ikke 100 kb, men 300 kb ca. Det
gør dem nu ikke bedre af den grund.
Og nej jeg bruger ikke programmet på deres cd, som jeg synes er meget
dårligt.

Fra : emj

Dato : 05-10-03 22:48

On Sun, 5 Oct 2003 23:02:10 +0200, "Bjarke Ravn-Jonsen"
<usenet@mandril.dk> wrote:

>Skal lige siges at jeg mener, at jeg selv ville kunne scanne billederne
>bedre ind fra papiret, på min 5 år gamle 300 krs scanner.
>Et eksempel kan ses her:
>http://3x-viby.dk/engangs/photos/004_01a.jpg

hvad med at lægge samme bilde fra foto-cdén op ved siden af, så vi har
noget at sammenligne udfra?
Hilsen emj