Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manipulering af billeder
Fra : Jan J.

Dato : 03-10-03 14:27

Photoshop og dens lige er en vidunderlig opfindelse. Jeg er selv nybegynder
i digital billederedigering, og det er jo en facinerende verden. Men hvor
går grænsen for hvad man etisk kan gøre ved et fotografi? Eller er der
overhovedet en grænse? Jeg tænker selvfølgelig ikke på fotografier som er
bevidst er manipuleret med henblik på et kunstnerisk udtryk. Men mere
presse- og dokumentations fotografi.

Vi kan jo tage udgangspunkt i en artikel i BT, som viser hvordan en
retouchør lige klarer et par deller og lign. på en ellers allerede smuk
model. Se http://www.bt.dk/billedgalleri/ under Billedserier / En models
vej gennem computeren. (Jeg ved godt at jeg nu vil blive anklaget for
reklame og overtrædelse af gruppens fundsats, men jeg håber I bærer over med
mig)

Er det bare mig der føler mig snydt? Og er det virkelig praksis at digitalt
redigere billeder så meget i magasiner, hos billedbureauer og lign.? Jeg er
klar over at pressefotografer generelt ikke manipulerer deres billeder andet
end måske lidt niveauer og skarphed. Eller gør de det alligevel? Og hvornår
kalder man det justering og hvornår er det bevidst manipulation?

Har fotografiet egentlig sin berettigelse som dokumentationsværktøj i
fremtiden?

p.s. Det er forøvrigt ikke verdens bedste resultat retouchøren får ud af det
i ovenstående eksempel, men vel en god illustration af hvor nemt det er
blevet at at ændre motivets oprindelige fysiske udseende....

Mvh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-03 15:03

"Jan J." <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet en grænse? Jeg tænker selvfølgelig ikke på fotografier som er
> bevidst er manipuleret med henblik på et kunstnerisk udtryk. Men mere

Diskussionen er interessant nok, og det er meget stof om det, bla på en
dansk fotoside, jeg ikke husker navnet på

> [...]
> kalder man det justering og hvornår er det bevidst manipulation?
>
> Har fotografiet egentlig sin berettigelse som dokumentationsværktøj i

Photoshop er ikke en forudsætning for manipulationer. Stalin retoucherede
Lenins tale til folket 1920 som vist i
Alex Bolvigs sjove " Billeder- sådan set". I samme bog er vist et eks på en
manipulation fra " Socialdemokraten" 30.3.1946
Så problemstillingen er ikke ny.
Mvh
Ole

Fra : Jan J.

Dato : 06-10-03 10:37

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> [...]
en
> manipulation fra " Socialdemokraten" 30.3.1946

Ja, det er jeg klar over. Men man må vel sige at det hørte til
sjældenhederne på det tidspunkt. Og det kunne ikke udføres af ret mange. I
dag er billedredigering noget alle kan klare. Og med de stærke værktøjer der
findes i dag kan man faktisk ikke se redigeringen. De gamle billeder jeg har
set fra den tidsalder har forøvrigt alle afsløret manipulering ved nærmere
eftersyn.

Men vi er da enige om manipulation ikke er nyt. Og det er vel også det der
er billedets formål. At gengive et øjeblik som fotografen gerne vil vise os
det. Men nogen gange bliver manipulationen blot for meget efter min smag.
Især når fotografiet er taget med henblik på at vise en virkelighed. Og det
er pressebilleder vel? Men jeg er nok bare lidt gammeldags.

Mvh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-10-03 11:00

> [...]
der
> findes i dag kan man faktisk ikke se redigeringen.

Til gengæld er vi så nok (forhåbentlig) blevet mere kritiske m. h. t.
troværdigheden i de billeder der vises -
for 10 år siden arbejdede de i min datters klasse i folkeskolen netop med
billeder/reklamer og manipulationer (eller forsøg på) af os, forbrugerne.

> Men jeg er nok bare lidt gammeldags.

Og det er IMHO ved at være en kvalitet i sig selv

--
Mvh, Ole.
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 03-10-03 15:45

"Jan J." <no@way.dk> skrev i en meddelelse
> Har fotografiet egentlig sin berettigelse som dokumentationsværktøj i
> fremtiden?

Selve det at lave om på et billed før folk ser det er jo ikke ny, retush
arbejde er jo lige så gammel en kunstart som selve det at lave billedet.
Så diskutionen i sig selv er ikke ny, langt fra
Måden at lave fotografi på har forandret sig gennem tiderne, men i bund og
grund er det uændret. Selve det at lave et billede.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 03-10-03 21:46

"Jan J." <no@way.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>overhovedet en grænse? Jeg tænker selvfølgelig ikke på fotografier som er
>bevidst er manipuleret med henblik på et kunstnerisk udtryk. Men mere

Der er i høj grad en etisk grænse, når det gælder presse- og
dokumentationsfotografi. Disse billeder må ikke manipuleres - basta!

Problemet er imidlertid at afgøre, hvornår noget er manipulation. Der
sker jo manipulation allerede i optagesituationen: Folk bliver flyttet
i forhold til lyset, der fjernes rod fra skrivebordet, der anvendes en
blitz til belysning, man vælger et udsnit og billedvinkel etc. I
mørkekammeret/photoshop kan man ændre lys og farvetoning og beskæring.

Det springende punkt er imidlertid om man fjerner eller tilføjer
elementer i billedet eller simpelthen sammenklipper to eller flere
billeder.

Der har på det seneste været nogle tilfælde i USA på billeder, der har
været mere eller mindre manipulerede. F.eks. blev en fotograf fyret
for at have sammenklippet to billeder fra Irak-krigen. En anden
fotograf fik frataget tre fotopriser og tildelt tre dages suspension
(uden løn) for at have tonet baggrunden for meget ned på nogle
billeder. Og for nylig har en grafiker på et sportsmagasin
bortretoucheret en fodboldspiller på et reportagebillede fra en
fodboldkamp.

Det er noget, som der er megen diskussion omkring i pressefotografiske
kredse, både her og i udlandet. Faktisk er der mere debat nu end
tidligere, selvom man altid har kunnet lave mange manipuleringer i
mørkekammeret også tidligere. Men fordi det er blevet så nemt at lave
den slags i Photoshop, så er man endnu mere opmærksom på ikke at sætte
dokumentarfotografiets troværdighed over styr.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jacob Kaare Sørensen

Dato : 04-10-03 00:34

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Må jeg anbefale Center For Journalistisk Efteruddannelses omfattende
website...

Vagn Ebbe Kier: Billedtroværdighed - troværdige billeder:
http://www.cfje.dk/cfje/VidBase.nsf/6c3cc6aca3a852d1c12569fa002d6c12/13e45ed5c420a755c1256da90040efb3?OpenDocument

/ Kaare
eJournalist.dk

Fra : Jan J.

Dato : 06-10-03 10:23

"Jacob Kaare Sørensen" <kaare@ejournalist.dk> wrote in message
news:3f7e0758$0$7969> Vagn Ebbe Kier:

Billedtroværdighed - troværdige billeder:

http://www.cfje.dk/cfje/VidBase.nsf/6c3cc6aca3a852d1c12569fa002d6c12/13e45ed5c420a755c1256da90040efb3?OpenDocument

Tak for linket! Interessant læsning.
Mvh
Jan

Fra : Ronald

Dato : 04-10-03 21:49

> [...]
> i ovenstående eksempel, men vel en god illustration af hvor nemt det er
> blevet at at ændre motivets oprindelige fysiske udseende....

Du kan se hvad en dygtig PS artist kan gøre ved et billede her:
http://homepage.mac.com/gapodaca/digital/bikini/index.html
Mvh. Ronald

Fra : Ole Larsen

Dato : 05-10-03 08:33

"Ronald" <Ronald65@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du kan se hvad en dygtig PS artist kan gøre ved et billede her:
> http://homepage.mac.com/gapodaca/digital/bikini/index.html
> Mvh. Ronald

Ja, det er imponerende. Snyd ikke dig selv, men se også hans fotografier.
Flere er fremragende.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-10-03 09:35

Ronald wrote:

> Du kan se hvad en dygtig PS artist kan gøre ved et billede her:
> http://homepage.mac.com/gapodaca/digital/bikini/index.html

Det er en fin formidling Greg har på hans web-site, men det han
laver er sådanset ikke så imponerende, når man ved, at den type
billedbehandlig er dagligdags rutiner på alle større reklame-
bureauer.

Prøv at ta' et grundigt og kritisk kik på de reklamer der dumpes
i ens postkasse, alle modeller er usædvanlig perfekte, der er
ikke en eneste plet, bums eller andet meneskeligt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen