Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket farverum ved filmscanning?
Fra : David List

Dato : 03-10-03 10:30

Jeg faar ved brug af en filmscanner muligheden for at vaelge
forskellige farverum ved at saette flueben i en checkbox, der hedder
"Color Matching ON". Hvis der ikke er flueben i denne checkbox, kan
jeg ikke vaelge mellem farverum.

Jeg oensker at scanne til .tiff for at gemme scanningerne i et raat,
tabsfrit format indtil jeg skal redigere dem digitalt.

Skal jeg overhovedet saette flueben i checkboxen, og hvis jeg skal,
hvilket farverum skal saa vaelge?
Der er mulighed for foelgende:
sRGB, AppleRGB, SMPTE-C, PAL/SECAM, ColorMatchRGB, AdobeRGB, GamutRGB,
NTSC, CIE RGB og Monitor RGB.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Andr?

Dato : 18-10-03 05:18

David List <david@davidlist.dk> wrote in message news:<46sv41-3n4.ln1@initio.dk>...
> [...]
> hvilket farverum skal saa vaelge?
> Der er mulighed for foelgende:
> sRGB, AppleRGB, SMPTE-C, PAL/SECAM, ColorMatchRGB, AdobeRGB, GamutRGB,
jeg vil klart vælge adobe rgb, som er det store rum. det som er
optimalt- er lab rum, som er størst.