Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
HSM - USM - IS - osv.
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 01-10-03 09:29

Hej,

Nogen der kan forklare mig forskellen på HSM og USM på henholdsvis Canon og
Sigma objektiver? og hvad er IS?

Kunne godt bruge et link til et website - med en enkelt oversigt

Thomas Sinkbæk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-10-03 11:46

"Thomas Sinkbæk" <thomas@FJERN-DETTEsinkbaek.com> wrote in message
> Hej,
>
> Nogen der kan forklare mig forskellen på HSM og USM på henholdsvis Canon
og
> Sigma objektiver? og hvad er IS?

IS (Canon) er Image Stabilization. Nikon kalder det VR, Vibration Reduction,
og Sony bruger navnet SteadyShot. Det er en metode, der bruges til at
nedsætte den indflydelse rystelser har på billedskarpheden. Det bruges i
(lange) telelinser, kikkerter og video optagere.

I video optagere kan det være lavet rent elektronisk, ved at
billedprocessoren (via en rystesensor) vælger et passende billedudsnit til
at optage på båndet. Dermed udnyttes ikke hele CCD'en, men det er billigt at
producere. Man ser tydeligt virkningen som forsinkelse i panorering.

I kikkerter og telelinser er det normalt udformet som en del at optik
systemet, der er ophængt flydende og med passende inerti eller aktiv
styring. Rent mekaniske systemer findes bl.a. i visse kikkerter med stor
forstørrelse. Mange moderne systemer er opbygget med et accellerometer, der
måler bevægelserne og styrer et magnetisk system, der flytter en
linse/linsegruppe). Systemet virker ikke, hvis der ikke er strøm til det.

http://www.outdoorphotographer.com/content/2002/dec/steadylenses.html

Tilsvarende systemer kendes bl.a. fra kampvogne, der er i stand til at
fastholde målet, selv om den kører hurtigt på meget ujævnt underlag.

USM: Ultra Sonic Motor (Canon)
Silent Wave (Nikon)
HSM: Hyper Sonic Motor (Sigma)

Samme type motor til autofocus i optikken. Det er normalt at alle
fabrikanter hitter på hver sit navn for det samme, for at forvirre køberen,
og for at kunne bruge en ny 3-bogstavs forkortelse i salgsbrochurerne. Jeg
afskyr sælgere, der kun kan tale i forkortelser, og som ikke ved, hvad de
betyder og hvad de dækker over. Som regel ved de, at netop denne forkortelse
gør dette produkt meget bedre end konkurrentens, og at det er noget helt nyt
og højteknologisk.

Nej jeg kender ikke nogen steder med overblik over underlige forkortelser.

Bo //

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 01-10-03 23:14

Hej,

Mange tak for forklaringerne

- Lige et tillægsspørgsmål: kommer Canon eller sigma med nye objektiv-serier
der skulle være bedre til DSLR-kameraer? Måske dette er L-serien??

/Thomas

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-10-03 12:50

> [...]
objektiv-serier
> der skulle være bedre til DSLR-kameraer? Måske dette er L-serien??

Ingen anelse, jeg er Nikon'ist af den gamle slags med manuel focus, der
virker uden batterier. Jeg har osse et digital kamera til point'n'shoot
opgaver.

Bo //