El opvarmning
Fra : Per H

Dato : 21-10-03 20:59

vedr. El - opvarmning i cv på pladserne, så skal det vel oplyses hvis
man ikke må opvarme vognen med el?

Men hvad så med forteltet, må man varme det op med en extra elvarmer?

Man betaler vel ikke ca 30 kr pr døgn hvis man ikke må benytte det
til varme??

Vh Per
icq 8212837

Fra : Carsten Stage

Dato : 21-10-03 21:29

Per H wrote:

> vedr. El - opvarmning i cv på pladserne, så skal det vel oplyses hvis
> man ikke må opvarme vognen med el?

Grundlæggende må du selv om hvad du vil bruge strømmen til. Der er dog
pladser som skilter med forskellige begrænsninger.

> Men hvad så med forteltet, må man varme det op med en extra elvarmer?

De 2000 Watt som de almindelige varmere er på rækker fint til selve vognen -
men som opvarmning af et fortelt er de uegnede, med mindre at det drejer sig
om at lune lidt på en kølig sommeraften.

> Man betaler vel ikke ca 30 kr pr døgn hvis man ikke må benytte det
> til varme??

Min holdning er at jeg selv bestemmer hvad man bruger strømmen til.

Se mere her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=23

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=22

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Per H

Dato : 22-10-03 06:31

On Tue, 21 Oct 2003 22:29:15 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

>Min holdning er at jeg selv bestemmer hvad man bruger strømmen til.

Ja sådan må det da være. de tager jo godt betalt for det.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Søren Uttrup

Dato : 22-10-03 09:56

> Ja sådan må det da være. de tager jo godt betalt for det.

Det er vel de færreste pladser der har forsikret hver enkelt 220 volt stik
med en 4 amp sikring. Det mest brugte er sikkert en 16 amp. sikring til 4
stik. Så hvis naboerne ikke bruger deres strøm kan der derfor trækkes op til
16 amp inden sikringen går. Ikke at jeg dermed sagt at jeg mener at det er
forsvarligt, det er de færeste kabler og stik der kan holde til det !

Fra : Jørgen L

Dato : 22-10-03 10:30

Ja der er jeg enig, men har du styr på hvor meget du bruger i løbet af et
døgn ?

Tager de nu så meget for det ?
har i prøvet at måle/regne ud hvad i bruger.
køleskab lys osv, og så samtididig for nogens vedkommende opvarmning.
Køleskab og lys ligger på omkring 5-8 kwh i døgnet, kostpris for pladsen =
7,5 til 12 kr. hvis i så har gulvarme på 750 w (meget normal størelse) som
så ca. kører i lavt sat (afhængig af seson) 12 timer pris = 13,5 kr. plus de
10 kr. ja så er der kun 6,5 kr. til at vedligeholde el nettet udvidelser af
samme, det rækker ikke langt til en ellektrikker grave maskiner osv. der
skal til ved vedlighold og udvidelser.

> [...]
> stik. Så hvis naboerne ikke bruger deres strøm kan der derfor trækkes op

Det er godt nok iflg. mine egne observeringer meget sjældent løsning,
heldigvis da.
normalt har hver deres egen gruppe, at det så er en trefasset automat
sikring så det samtiddig går ud over 2 andre er så en anden historie.

> Ikke at jeg dermed sagt at jeg mener at det er
> forsvarligt, det er de færeste kabler og stik der kan holde til det !

Jeg håber da at de fleste kabler holder til det for ellers er de ikke
lovlige, det skal min være 3 x 2,5 neopren kabel iht. stærkstrøms direktivet

Den eneste rigtige løsning som nok også kommer i fremtiden er måler på alle
standere, så man betaler efter forbrug, men disse målere koster også penge
at indstallere og der altså kun en til at betale og det er ikke camping
pladsen.

Hilsen Jørgen

Fra : Søren Uttrup

Dato : 22-10-03 10:51

> [...]
af
> samme, det rækker ikke langt til en ellektrikker grave maskiner osv. der

Det var en indviklet udregning 2000 watt i 24 timer giver vel 48 kwh. Hvis
hver kwh koster ca 25 øre må det blive ca. 12 kr. i døgnet. Så der altså 18
kr. til elektrikkeren. Hvilket jeg tvivler på at de bruger.
Hvad er det for 10 kr. du snakker om ?

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-10-03 11:45

Søren Uttrup wrote:

> [...]
> Hvis hver kwh koster ca 25 øre må det blive ca. 12 kr. i døgnet. Så
> der altså 18 kr. til elektrikkeren. Hvilket jeg tvivler på at de

Hvor køber du strøm til 25 øre/kwt vi andre betaler ca. 150 øre/kwt?
--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Søren Uttrup

Dato : 22-10-03 11:55

> Hvor køber du strøm til 25 øre/kwt vi andre betaler ca. 150 øre/kwt?

Undskyld min fejl, jeg fik vist ikke læst siden godt nok
http://www.seas.dk/cm253.asp?d=1 , prisen for private er noget højere

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-10-03 11:45

Jørgen L wrote:

> Tager de nu så meget for det ?

Ja

> har i prøvet at måle/regne ud hvad i bruger.

Ja. Sidste 3 Week-ends 30 kwtimer uden køleskab(køleskab bruger ca 2
kwt/døgn) =12kwt for de tre Week-ends.

Total bliver det 7 Kwtimer/døgn for lys-køleskab-guldvarme(i
dagtimerne).

> [...]
til
> en ellektrikker grave maskiner osv. der skal til ved vedlighold og

7 Kwt gange 1,5 kr/kwt bliver 10,50 kr, så er der da 19,50 kr tilbage.
:)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Jørgen L

Dato : 22-10-03 12:20

> [...]
> kwt/døgn) =12kwt for de tre Week-ends.
>
> Total bliver det 7 Kwtimer/døgn for lys-køleskab-guldvarme(i

Har du måler på og afregner efter denne ?
i så fald tror jeg at folk er noget mere ligeglade når det er uden måler, de
skal nemlig have hvad de betaler for
Jeg kender adskillige cvpladser som sætter penge til på strøm, men som ikke
mener at den kan tåle en højere pris.
et par af disse pladser arbejder med en løsning med målere på alle pladser i
stedet

Hilsen jørgen

Fra : Steen Larsen

Dato : 22-10-03 14:23

Jørgen L wrote:

> Har du måler på og afregner efter denne ?

Ja!

> i så fald tror jeg at folk er noget mere ligeglade når det er uden
> måler, de skal nemlig have hvad de betaler for

Derfor kører vi køleskabet på gas da det koster under det halve at
køre på gas.

> Jeg kender adskillige cvpladser som sætter penge til på strøm, men
> som ikke mener at den kan tåle en højere pris.
> et par af disse pladser arbejder med en løsning med målere på alle
> pladser i stedet

God ide jeg tror også forbruget vil falde en del da det er billiger at
køre både køleskab og varme på gas.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : [BitSeN]

Dato : 22-10-03 16:25

On Wed, 22 Oct 2003 13:20:01 +0200, "Jørgen L"
<Noemail@stopspamspam.dk> wrote:

>Jeg kender adskillige cvpladser som sætter penge til på strøm, men som ikke
>mener at den kan tåle en højere pris.
Det kan man jo også sagtens gøre når man regner udgifter til
toiletbygninger, administration, butik, pladsbelysning, pumper og evt.
privatforbrug med, men jeg tvivler meget på at der er underskud hvis
man kigger isoleret på gæsters forbrug kontra betaling.

>et par af disse pladser arbejder med en løsning med målere på alle pladser i
>stedet
Det er så afgjort en god ide under alle omstændigheder....

mvh
Brian

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 22-10-03 16:00

> [...]
af
> samme, det rækker ikke langt til en ellektrikker grave maskiner osv. der

Man kan vel så også vende den om og se på forbruget og deres indtægter på EL
over et helt år, om sommeren må det siges at være en temmelig god forretning
der bruger jeg stort set kun strøm til køleskab og lige til at varme boller
med om morgenen evt. lidt tv til børnetime (ikke mig he he) og nyhederne. så
der bruger jeg vel for omkring 7,5 kr pr dag og betaler vel i gennemsnit
25,- pr. dag, så på en uge har de alene på mig og min famillie tjen 122,5 ,-
og jeg er jo nok ikke den eneste de tjener på.

Mvh
H.Hvidberg
-----
www.toyota-forum.dk

Fra : Michael H Svensson

Dato : 22-10-03 17:44

> [...]

,-
> og jeg er jo nok ikke den eneste de tjener på.

Orv hvor kunne det være sjovt om I målte jeres faktiske forbrug, istedet for
at gætte på hvad det er.
En billig KWh-måler, sådan en fætter til stikkontakten, koster under 150,00
kr.
Med sådan en ville I nok få en overraskelse hvad der er af forbrug i en CV.
Vi har f.eks.:
Køleskabet (meget dårlig virkningsgrad)
Kaffemaskinen
Lys
Fjernsyn
Vandvarmer (ikke den bedst isolerede)
Vandpumpe
Blæseren på Trumaen
Radio
Lader til mobilen
12 VDC forsyningen (har et rimeligt tomgangsforbrug)
etc.

Hvis man dertil lægger anlægs- og driftomkostninger af el-nettet åp pladsen,
så tror jeg faktisk ikke det er nogen guldgrubbe for "campingfatter".

Og hvis bare 10 % af gæsterne bruger el-varmeblæseren, så er det specielt en
dårlig forretning (altså for "campingfatter").

Jeg går helt ind for el-måler på den enkelte plads, og så en fornuftig pris,
grundpris + KWh-pris, men jeg synes måske nok at vi kunne få valget; målt
strøm eller fast pris.
Med målt strøm kunne tilslutningen være 10-13 A (det er jo det
installationen i de fleste cv er til), og så 4 A til umålt strøm.

Hilsen
Michael

Fra : Hans Jørgen

Dato : 22-10-03 18:26

Hejsa.

> Og hvis bare 10 % af gæsterne bruger el-varmeblæseren, så er det
> specielt en dårlig forretning (altså for "campingfatter").

Det er jo der problemet ligger, mange pladser forbyder jo netop brugen af
varmeblæser/ trumatic varmepatron, nogle enda med muligheden for tiladelse
ved dobbelt betaling, altså op til 56.- til 60.- pr døgn.
Jeg har kun elvarme i huset og når det går vildt til (kold vinterer) bruger
jeg på 125 kv.m. 45-50 kw pr døgn til varme/lys/komfur osv.

Nogle forbyder pladser også brug af el-koger.
Og for at være sikker får man en el-stander på 6A - regn så ud hvad du kan
trække og hvad du får for 18.- pr. døgn.
Det er vel egentlig der problemet er, ikke? man får lov til at betale, men
må ikke bruge - det irriterer da også mig.

> Jeg går helt ind for el-måler på den enkelte plads,

Ja enig, og jeg betaler gerne hvad det koster, misforstå ikke det.
Og ser frem til el-måler bliver standard på campingpladserne.
vh
hans Jørgen
Venlig hilsen - Hans Jørgen

Fra : Hans Jørgen

Dato : 22-10-03 18:31

Hans Jørgen wrote:
> [...]

Jeg har kun elvarme i huset og når det går vildt til (kold vinterer)
bruger jeg på 125 kv.m. 45-50 kw pr døgn til varme/lys/komfur osv.

Nogle pladserforbyder også brug af el-koger.
Og for at være sikker får man en el-stander på 6A - regn så ud hvad
du kan trække og hvad du får for 28.- pr. døgn.
> [...]

Ja enig, og jeg betaler gerne hvad det koster, misforstå ikke det.
Og ser frem til el-måler bliver standard på campingpladserne.

Tilføjelse til indlæg:
Stave kan jeg åbenbart heller ikke, du godeste aldersbetinget... det må
det være.

--
Venlig hilsen - Hans Jørgen

Fra : Per H

Dato : 22-10-03 20:38

On Wed, 22 Oct 2003 19:30:42 +0200, "Hans Jørgen"
<hjh@(slet)campingstuff.dk> skrev:

> Ja enig, og jeg betaler gerne hvad det koster, misforstå ikke det.
> Og ser frem til el-måler bliver standard på campingpladserne.

Mon ikke man kan få en måler monteret hvis man spørger, ?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Michael H Svensson

Dato : 22-10-03 19:03

"Hans Jørgen" wrote
> Jeg har kun elvarme i huset og når det går vildt til (kold vinterer)
bruger
> jeg på 125 kv.m. 45-50 kw pr døgn til varme/lys/komfur osv.

Fint, men dit el-varmeforbrug i huset kan du ikke sammenligne med opvarmning
at en cv (ellers skulle du nok tænke i efterisolering - he-he).

> [...]
> Det er vel egentlig der problemet er, ikke? man får lov til at betale, men
> må ikke bruge - det irriterer da også mig.

Altså 18 kr./døgn - hvis vi regner alm. kostpris (ingen overtaksering til
"campingfatter") så svarer det til 12 KWh pr. døgn, eller et konstant
forbrug på 500 W = 2,2 A.

Køleskab = 120-150 W = 24-30 %
Vandvarmeren = 400-650 W
Kaffemaskinen = 200-500 W
Ovnen til de lune boller = 350-700 W
12 VDC strømforsyning = 12-15 W i tomgang
TV = 75-150 W
Lys i vognen = ? W
Blæseren til Trumaen = 20-40 W
Øv - det går altså stærkt, og så har vi ikke regnet noget til drift og
vedligehold eller anlæg.

Jeg synes også at det kan lyde af mange penge, men reelt er det faktisk ikke
så dyrt, specielt ikke hvis vi taler om pladser der lever op til reglerne om
vedligeholdelse af anlægget.

Hilsen
Michael

Fra : Per Olsen

Dato : 22-10-03 21:33

Var der så ikke mere logik i det, hvis prisen varierede efter årstiden ?

Mvh. Per.

Fra : Jørgen L

Dato : 22-10-03 23:16

> Var der så ikke mere logik i det, hvis prisen varierede efter årstiden ?
>
> Mvh. Per.

Jo det ville det, jeg har dog set det praktiseret med modsat fortegn, dyrest
i høj sæsonen og billigst i lavsæsonen.

En helt anden ting svar venligst under det du svarer på og klip det resten
væk.

Hilsen Jørgen

Fra : Per Olsen

Dato : 23-10-03 22:14

> En helt anden ting svar venligst under det du svarer på og klip det resten
> væk.

Det er ikke et svar, det er et spørgsmål !!!

(> > Var der så ikke mere logik i det, hvis prisen varierede efter årstiden
?)

PS. Uden at gøre en større historie ud af det, så er det min mening at
budskabet må komme i første række, "Den Korrekte Citatteknik" i anden række
og, selvfølgelig, Prins Henrik i tredje række.
Hadebemærkninger om DCU kan tilføjes efter behov, da de åbenbart er blevet
en standard i alle indlæg...

Fra : Jørgen L

Dato : 24-10-03 00:30

> PS. Uden at gøre en større historie ud af det, så er det min mening at
> budskabet må komme i første række, "Den Korrekte Citatteknik" i anden
række

Dit budskab kommer lettere igennem hvis man ikke lede efter det, eller kigge
en hel masse igenem for at se om du har skrevet noget der.

Hilsen Jørgen

Fra : jens jørgensen

Dato : 23-10-03 00:06

"Per Olsen" <per.olsen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Var der så ikke mere logik i det, hvis prisen varierede efter årstiden ?
>
> Mvh. Per.
Det gør den også på DCU pladserne, men den billige pris er stort set kun i
skolernes sommerferie, godtnok kan sommeren føles kort men så kort!

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 23-10-03 11:06

> [...]
150,00
> kr.
> Med sådan en ville I nok få en overraskelse hvad der er af forbrug i en

Osse jeg

> Kaffemaskinen

ja i godt 20 min om dagen

> Lys

ja 2 *25 W pærer

> Fjernsyn

godt 1½ time pr. dag

> Vandvarmer (ikke den bedst isolerede)

har jeg ikke

> Vandpumpe

12V

> Blæseren på Trumaen

har jeg heller ikke

> Radio

også 12V

> Lader til mobilen

Vil da ikke forstyrres af chefen der lige mangler en mand når jeg campere

> 12 VDC forsyningen (har et rimeligt tomgangsforbrug)

har jeg heller ikke

> etc.

etc. må være ovnen til bollerne

Så som tidligere nævnt så er det da ikke mig han taber penge på, så jeg vil
meget hellere betale efter en EL måler, så ville jeg føle mig knapt så
snydt.

Mvh
Heine Hvidberg
-----
www.toyota-forum.dk

Fra : Jørgen L

Dato : 23-10-03 11:18

> 12V

> har jeg heller ikke

> også 12V

> har jeg heller ikke

Når du ikke har omformer til 12 V hvordan får du så 12V, en accumulater med
lader eller ??
Den bruger også strøm selvfølgelig mest når den lader men også i tomgang,
men du har nok ret i at du ikke er den der trækker mest.

Hilsen Jørgen

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 23-10-03 11:46

> [...]
> Den bruger også strøm selvfølgelig mest når den lader men også i tomgang,
> men du har nok ret i at du ikke er den der trækker mest.

Ja jeg har en accumulator med lader men den står ikke på konstant (hvilket
den nok burde) men jeg lader det for det meste op når vi ikke er ude.

Mvh
Heine hvidberg
-----
www.toyota-forum.dk